Honda CBR900RR på A2 körkort, kan det stämma?

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Till att börja med så är jag väl medveten om vad som gäller för ett A2 körkort men hittade en ganska intressant sak idag.


Satt och slösurfade på blocket när jag plötsligt får syn på denna annonsen:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_cbr900rr_65429227.htm?aw=1 (Regnr: ESC047)

Det är kort och gott en kille i Malmö som påstår att det går att köra en CBR900RR på A2 körkort, ja juste tänker jag snart påstår han väll att den har 1000hp på bakhjulet också...


Men så fortsätter jag och läsa annons där det står att hojen är registrerad på 41KW original. Snabbt in på "Fråga på annat fordon" och kolla tilläggsinformationen.

Men det stämmer ju eftersom det ej står något där om att hojen skulle vara strypt i efterhand. Så tekniskt sett så är ju hojen registrerad i Sverige med angiven motoreffekt som 41KW???

Men hur fungerar detta nu, hojen går ju faktiskt under A2 reglerna så fall. Eller kör transportstyrelsen något med ursprunglig effekt för att krångla till det?




Om Transportstyrelsen nu kör med ursprunglig effekt och trams för att hindra någon att registrera motorcykeln som en A2:a, varför är det då möjligt att registrera FZ6:an som både A2 samt A hoj?

För er som inte vet så finns det två modeller av FZ6:an där den ena har ett trottelstop vilket gör att den ena modellen från något under 70KW i original effekt. Detta bara för att det skall gå och registrera som A2 efter ytterligare strypning...
 
Last edited:
Ja, den där hojen går nog på A2. det som står i reg beviset gäller. kolla på fråga på annat fordon. med reg nr som står i annonsen så står det 41kw, trycker man på tilläggs info så står det inte att den är strypt ifrån någon viss effekt. så som jag tolkar det är det grönt ljus för A2 om man sätter på en 25kw strypning (antar att de inte finns någon 35kw färdigt kit). sedan om man vill behålla den strypt eller ostrypt är ju upp till brukaren :tummenupp
 

Precis det är så jag tänker också, dock har jag hittat en ganska intressant sak.

Många svensksålda CBR900RR verkar vara registrerade på 41kw medan nästan alla importerade CBR900RR är registrerade på ca 95kw.

Så det verkar som att hojarna som ej registrerats i Sverige som första registreringsland har fått verklig motoreffekt angiven ;)
 
Last edited:
Precis det är så jag tänker också, dock har jag hittat en ganska intressant sak.

Många svensksålda CBR900RR verkar vara registrerade på 41kw medan nästan alla importerade CBR900RR är registrerade på ca 95kw.

Så det verkar som att hojarna som ej registrerats i Sverige som första registreringsland har fått verklig motoreffekt angiven ;)

De kan vara så, men de törs ja inte säga.
Jag tror att om man vill ha det absolut bästa svaret så får man maila transportstyrelesen med de reg numret i annonsen o fråga om verkligen 41kw är ursprungs effekten och om den uppfyller kraven för A2 (troligen får man svar ja dock)
 
Nej, det får du inte, oavsett vad han påstår och tror. Det finns flera hojar som är ner-reggad effektmässigt av olika anledningar i registret utan att det står någon notis om det. visst om a2-föraren som köper o kör hojen bara råkar ut för slöa nissar som inte har ngn större koll på hojar så kanske det funkar. Men så fort någon med lite hum om motorcyklar kommer på det så blir det ju olovlig körning.

Original-effekten på en cbr900rr från de åren ligger enligt the interwebbz på 122hk (89kW)


så. NEJ.
 
Nej, det får du inte, oavsett vad han påstår och tror. Det finns flera hojar som är ner-reggad effektmässigt av olika anledningar i registret utan att det står någon notis om det. visst om a2-föraren som köper o kör hojen bara råkar ut för slöa nissar som inte har ngn större koll på hojar så kanske det funkar. Men så fort någon med lite hum om motorcyklar kommer på det så blir det ju olovlig körning.

Original-effekten på en cbr900rr från de åren ligger enligt the interwebbz på 122hk (89kW)


så. NEJ.

Men frågan är vad väger tyngst? Det som står i registreringsbeviset eller det som står på internet?
 
Nej, det får du inte, oavsett vad han påstår och tror. Det finns flera hojar som är ner-reggad effektmässigt av olika anledningar i registret utan att det står någon notis om det. visst om a2-föraren som köper o kör hojen bara råkar ut för slöa nissar som inte har ngn större koll på hojar så kanske det funkar. Men så fort någon med lite hum om motorcyklar kommer på det så blir det ju olovlig körning.

Original-effekten på en cbr900rr från de åren ligger enligt the interwebbz på 122hk (89kW)


så. NEJ.



Men frågan är vad väger tyngst? Det som står i registreringsbeviset eller det som står på internet?


Men är det verkligen så som du tänker, om det inte står något i registreringsbeviset så är det ju det som gäller.

Tittade du på exemplet jag drog om Yamahas fz6, original effekt på deras fz6 är ju över 70kw men det monterar en trottelstrypning från fabrik på vissa av sina hojar så den skall gå att regga som a2.

Vad säger att Honda inte gjort likadant och varför skulle hondan så fall ej vara godkänd som a2 hoj?


Finns ju många bilar och motorcyklar som blivit godkända med eftermonterad turbo som egentligen inte Skall gå att få godkänt enligt svensk lag. Men när det väl står i registreringsbevist så är det ju det som gäller!

:)
 
Last edited:
Hos transportstyrelsen står det att motornumret börjar på SC33xxx. Vidare står slagvolymen angiven som 893cc. Fordonsår 1996. Det där får jag inte ihop.:va
Årsm 1992-1995 har slagvolym på 893cc och heter som modellbeteckning SC28.
1996-1999 har 918cc (rättare sagt, uppgifterna går från 918,5-919) och heter SC33.
Motornumret lär ju inte ljuga, så antagligen är 893cc en felregistrering.
Den såldes alltså strypt från fabrik och då ska det stå så här (saxat från en annan 96:a):
"MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 94 KW SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASARE
OCH TÄNDSYSTEM"

Begränsningen i tändsystemet består i att tändningen slås av vid ca 9,5krpm.
Följaktligen finns det varianter på varvräknare; en som har två rödmarkeringar för strypt och ostrypt (9,5krpm&11krpm), samt en som är utan den strypta markeringen, dvs 11krpm.
Vid 9,5krpm ska motorn avge 74kW eller ca 100hk, vilket jag tror var en "tysk" strypning pga någon försäkringsklass där, och därför sitter det då en CDI märkt med bokstaven "G" (Germany). Detta alltså även på svenskreggade hojar, ej import.
Den påpasslige ägaren har ju gärna bytt ut den till en obegränsad CDI som inte stänger av tändningen och får då obegränsat varvtal och full effekt.
Därtill ska man alltså lägga till en strypning i förgasaren här i Sverige.
Det var några år under 90-talet som ett antal modeller såldes som "strypta från fabrik" just för att hamna i en billigare försäkringsklass, vilket verkade anses godtagbart då. Verkar som detta kryphål täpptes igen 1999 eller däromkring.
Sök även på den klassiska frågan "får jag köra R1-98 på mitt A2", vilket handlar om precis samma lilla effektmygel.
 
Last edited:

Du verkar ha koll på detta angående firebladen, men är du verkligen säker på att det kommer stå någonting i tilläggsinformationen?

För jag är nästan säker på att det endast hamnar info där om mcn är stryp i efterhand!


Ex Yamaha FZ6, den ena med 98hk motorn samt den andra med 77hk motorn. På transportstyrelse står det inget om att den ena modellen skulle vara stryp via trotteln,77hk modellen är fullt regbar som A2 hoj.

http://www.blocket.se/vi/65109019.htm (NMA090)

http://www.blocket.se/vi/64990444.htm (WMH433)



Så tror faktiskt inte riktigt ditt argument stämmer :)
 
Last edited:
Vi har en cbr 900rr 1996 som är reggad på 25kw.
Vet dock inte vad som gjorts innan registreringen då det gjordes innan vi köpte den.
 
Du verkar ha koll på detta angående firebladen, men är du verkligen säker på att det kommer stå någonting i tilläggsinformationen?

För jag är nästan säker på att det endast hamnar info där om mcn är stryp i efterhand!


Ex Yamaha FZ6, den ena med 98hk motorn samt den andra med 77hk motorn. På transportstyrelse står det inget om att den ena modellen skulle vara stryp via trotteln,77hk modellen är fullt regbar som A2 hoj.

http://www.blocket.se/vi/65109019.htm (NMA090)

http://www.blocket.se/vi/64990444.htm (WMH433)



Så tror faktiskt inte riktigt ditt argument stämmer :)

Det finns felregistrerade MC från den tiden där ursprungseffekten anges till den strypta effekten. De är registrerade fel i systemet, men eftersom att det är byråkrati så är det kartan som stämmer och verkligheten som är fel.
Men, man är ute och tassar i gråzoner när man hittar på sånt här, skulle jag tro.
Det är antagligen (utan att veta exakt) okej, så länge det inte är någon som bestämmer sig för att syna extra noga.
 
Jag är mer intresserad av hur du tänkt köra den. Är du ute efter att veta om allt ser ut bra på pappret så du kan rensa strypningar, köra kJettiNg i taCket på aina och dra fett fort. Eller vill du ha en laglig hoj som råkar vara möjlig att göra om till en tuff A-hoj sen?
 
Så länge den faktiskt är strypt till max 35kW så lär det inte gärna kunna bli några problem även om det händer något.
Det är en annan sak om man kör en hoj som är strypt på pappret men inte i verkligheten.
 
Jag kollade i registreringsbeviset och våran cbr är strypt till 25kw genom begränsning i insuget och det står under tillägsinformation.
 
Känns som att de kan skita sig OM något händer..?

Det hänger nog mycket på vem som hanterar ärendet.
Jag tror att man kan köra den förutsatt att man inte råkar på en jävligt sur trafikpolis med specialkunskaper för just cbr och ursprungseffekt på riktigt som dessutom orkar dra ett sådant ärende och vill sätta dit föraren.
Ganska liten chans alltså...
Men för tydlighetens skull vill jag påpeka att jag inte vet hur det är, utan bara spekulerar.
 
De två FZ6 du länkar till är från 2005 och 2007. På den tiden fanns inte klassen A2 som ju infördes 2013.
Så trottelbegränsningen på den ena av dem lär ju härröra från en annan epok och nån gammal idé som inte har med A2 att göra.
Vidare så registreras ju inte en motorcykel för en viss behörighet. Det finns inget som heter "A2-reggad". Motorcykeln registreras med en viss effekt, och sen avgör ditt körkort om du får köra den eller inte. Ska den strypas till 35kW så köps strypkit och registreringsbesiktning utförs. Det där vet du ju säkert, men bara så att...
Lagen säger inget om registreringen, den säger exakt så här (saxat från lagboken):
A2 tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten.
Lagen ger dig alltså ingen möjlighet att bolla med siffror och registreringar hit och dit. Originalutförande och ursprung är nyckelorden, och därför är såväl FZ6 som CBR900RR rökta.
Dessutom är det kanske extra osmart att försöka luras med en hoj (hondan) som á la 90-talsdesign ser ut som värsta muskelpaketet (supersportar var riktigt tjocka på den tiden) samt har bokstäverna RRR och beteckningen 900 klistrade på minst 700 olika ställen på kåporna.
 
Jag tvivlar på att det kan skita sig, även om något händer och en grinig Polis får saken på sitt bord.

En domstol kommer inte kunna bevisa att en A2-förare hade uppsåt att köra en för kraftig mc. Inte heller kan man döma via oaktsamhet, eftersom inget anges i reg.beviset.

Att saken skulle gå så långt som till tingsrätten tvivlar jag också på, eftersom åklagare bara ska ta upp sånt som de tror sig kunna vinna. Och här ser jag inte hur man kan tro det.

Hävdar man okunskap så är saken biff, säger jag utan att uppmuntra till något.
 
Vi har en cbr 900rr 1996 som är reggad på 25kw.
Vet dock inte vad som gjorts innan registreringen då det gjordes innan vi köpte den.

Den är med största sannolikhet strypt enligt det gamla reglementet. Då var det bara 25kW men inget krav på ursprungseffekt, så då kunde man strypa en Hayabusa till 25kW trots att den lär gå som en påse nötter så länge strypningen är kvar. På grund av omfattande fusk så infördes krav på ursprungseffekt i nya reglementet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top