Honda CBR900RR på A2 körkort, kan det stämma?

Nej, för att ursrungseffekten bör väl fortsatt vara samma som den hade en gång i tiden?
41kw är en strypning, inte en ursprungseffekt, sedan må det vara att den är utförd från fabrik, men då är det ju en hög med andra fordon som felaktigt registreats med ursprungseffekten utan strypningen och som strypta från fabrik?
Någon av dem är fel, och för mig är det mest logiskt att denna modellen som syns här är fel.
Om jag får gissa: en bunt cbr:er som just kommit till Sverige i början av '96 skulle registreras med effekt 41kW och tilläggsinformation om strypningen, dessutom slagvolym 918cc samt tjänstevikt 210kg. När just den här skulle reggas så blandade nån måndagstrött typ ihop siffrorna med årsmodellen innan och angav 893cc, tjänstevikt 220kg samt glömde skriva tilläggsinfo. I rättslig mening antar jag att dessa uppgifter sen anses komma "från tillverkaren".

Om jag får gissa: en bunt cbr:er som just kommit till Sverige i början av '96 skulle registreras med effekt 41kW och tilläggsinformation om strypningen, dessutom slagvolym 918cc samt tjänstevikt 210kg. När just den här skulle reggas så blandade nån måndagstrött typ ihop siffrorna med årsmodellen innan och angav 893cc, tjänstevikt 220kg samt glömde skriva tilläggsinfo. I rättslig mening antar jag att dessa uppgifter sen anses komma "från tillverkaren".

Var det inte någonting med försäkringar förr i tiden och 55hk var någon slags gräns för någon dyrare försäkringgrupp? (så har jag fått höra det iaf) och därför ville man ha 41kw (typish) hojar.
Det har säkert hänt något där som har blivit som det är idag. tror inte man förutspådde A2 på den tiden

Då är frågan, hur gör man för att regga om en 41kw cbr900 till 97kw? är det möjligt att bara boka reg besiktning eller måste man ha ett intyg ifrån honda att motorcykel med identifikations nummer xxx har 97kw, vi på honda går i god för detta eller räcker det att påpeka att det finns cbr900 från samma årtal reggade med 97kw samt 41kw och nu skulle man vilja att det stod 97kw i ens egna reg bevis?

Just denna cbr900 i denna tråden kostar 3tusen per år i helförsäkring på mig, så den är definitivt klassad som 41kw av försäkringsbolaget skulle jag tro.
Och vad händer om man skulle krocka med en sådan här? Står man utan försäkring då? (förutsatt att man har A).

Väldigt klurigt.
Vore roligt om någon hade erfarenhet av vad som har sagts i verkligheten vad som gäller, kanske blivit stoppad av polis eller till o med fått dra de vidare till rätten osv.
(roligt kanske inte är de bästa ordvalet om de e någon som har blivit de och förlorat på det men roligt för kunskapens skull)

kan inte svara för denna specifika hoj men när vi skulle regga om tjejens er6n till originaleffekt då den var reggad som 25kw när vi köpte den så bokade vi regbesiktning efter att läst runt på nätet och här på sporthoj att man bara kunde åka dit och visa att man plockat bort strypningen så skulle den omregistreras, haha tji fick vi.
När vi kom till reg.besiktingen var det första dem frågade om ett intyg på effekten. Var bara till att glatt betala för ingenting och åka hem igen. I vårt fall ringde jag Kawasaki Sverige som var riktigt trevliga och genast skrev ett intyg samt skickade hem till oss. Med detta i näven och ny reg.besiktning gick allt utan problem.

Så nej, man kan inte bara åka till en reg.besiktning och påtala att ett fordon har en viss ursprungseffekt, det krävs intyg på detta. Sen att vissa fått igenom reg.besiktningar från strypt tillbaka till ursprungseffekt utan intyg har hänt, men då har besiktningsmannen inte fullgjort sitt jobb enligt reglerna.

Och för att inte glömma, man måste inte sitta på en cbr900rr för att hamna i gipsvagga. Det går alldeles utmärkt att hamna där med en er6 eller F650GS

Tycker det är så himla tråkigt när moralpoliserna dyker upp och skall tillrättavisa allt och alla, diskussionen handlar inte om det och inlägget saknar relevans. Tråden har hållits seriös där relevant fakta och subjektiva bedömningar gjorts de senaste 51 inläggen, tycker inte det behöver vara du som bryter trenden. :)

Moraliserar inte, mer ett inspel att SH inte är någon referens att ta upp som faktaunderlag om man har otur. Det står givetvis var och en fritt att göra som den vill.

Åas pratar vi ju inte om några stora summor pengar heller. Mer viktigt är att ens personförsäkring gäller, vilket jag tror den gör.

Last edited:
Var det inte någonting med försäkringar förr i tiden och 55hk var någon slags gräns för någon dyrare försäkringgrupp? (så har jag fått höra det iaf) och därför ville man ha 41kw (typish) hojar.
Det har säkert hänt något där som har blivit som det är idag. tror inte man förutspådde A2 på den tiden

100hk gräns fanns på 80talet/början på 90.

När det gäller HONDA CBR 900RR så finns det en liten speciell historia förknippad med "årsmodell" -92.
Eftersom generalagenten i Sverige INTE trodde att de svenska hojåkarna skulle vara så intresserade av den banbrytande designen och det medföljande höga priset, så beställde dom hem ett alldeles för få av denna modell. OM jag inte minns alldeles fel så var det bara c:a 50st som kom direkt till Sverige.

De som registrerades i Sverige som första land hade alla FULLEFFEKT, och reggades som sådana.
När sedan verkligheten kom ikapp importören, och samtliga beställda hojar var sålda innan säsongen ens kommit igång, så behövde man få tag i fler CBR 900RR och de man fick tag i var avsedda för Tyska marknaden och där regades ALLA som 25Kw. Tyskland hade en 100Hkr gräns på den tiden.

Dessa hojar var begränsade dels med de strypningar som det står om i Regbeviset, men också genom ändrad programvara i tändboxen, för att anpassa tändkurvan till den minskade gasgenomströmningen pga. av strypningen i insuget.

De efterföljande årsmodellerna av CBR 900RR som såldes i Sverige regades som fulleffektare men kunde regas om med hjälp av de "strypsatser" som importerades.Och även de som importerades privat från Tyskland kunde därför "regas" som 25Kw'are genom hänvisning till de Tyska reghandlingarna.
Men när nästa generation av CBR 900RR, "929" kom så var det slut med dessa "fejkreggade" Hondor.

Det var inte ALLA försäkringsbolag som accepterade "strypningen" som skäl för att få en lägre premie, utan endast gick på ursprungseffekten. Framförallt när olyckorna började rusa i höjden.

Den första CBR 900RR -92 som jag köpte var en "svenskreggad" som var omreggad som strypt, och försäkringspremien var löjligt låg. Även den andra en -96'a som var importerad från Tyskland och reggad i Sverige med 25Kw fick den lägre försäkringspremien.

Sitter nu och tittar på ett registreringsbevis på min projekthoj(pågående) CBR 900RR -92 som jag köpte som en "ram med swing", i Regbeviset står det:

- ALLMÄN INFORMATION
- B.1 Datum för första ibruktagande i Sverige: 1997-05-20

- Fordonsidentitet och kaross
- D.4 Årsmodell 1992

- P.2 Maximal nettoeffekt Kw: 25DIN
- P.1 Slagvolym ccm: 893.

-Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m)
URSPRUNGLIG MOTOREFFEKT 74 KW DIN
SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I INSUG.

/KentW

Last edited:
När det gäller HONDA CBR 900RR så finns det en liten speciell historia förknippad med "årsmodell" -92.
Här var det ju -96 som var året. Menar du att samma sak hände -92, eller var det bara en felskrivning?

Under tilläggsinfo på hojen i fråga så står absolut ingenting.

Men se på f*n, en till Bollnäsbo! :banana

Hej du!
Granbergsbo! dessutom....

Det var första årsmodellen -92 som skapade möjligheten till att regga dessa, och dom efterföljande som "strypta".
Som du ser:
- B.1 Datum för första ibruktagande i Sverige: 1997-05-20
- D.4 Årsmodell 1992 =Ursprungsårsmodellen på den jag håller på med nu.

Men som jag också skrev så köpte jag en "direktimporterad -96'a" som var strypt till 25kw, och som också fick en mycket gynnsam försäkringspremie.

Men på den tiden fanns ingen koppling till en massa olika körkortsklasser, då fanns det bara två,
Lätt 16år eller Tung 18år.

KentW

Last edited:
Funderar på hur den här strypningen till 41 kw ser ut och vad man isåfall ändrar för att få ner till 35 kw.

För om man tar bort 41kw strypningen och sätter dit en 35kw strypning så är det väl inte helt osannolikt att en domstol skulle döma som så att effekten UTAN någon strypning är ursprungseffekten oavsett vad som står i papprena (för om papprena är den ultimata sanningen så har min sambos röda hoj den blåaste röda färgen jag nånsin sett. och inte är den laglig att ha passagerare på heller).

Sen tror jag knappast Honda behöver dras in i detta enskilda fallet. Återställning av motorn utan restriktioner samt en bänkning ger ju siffrorna direkt. Så vida inte 41kw strypningen är en permanent ändring av den motorn. Sen får Honda i ett eget fall stå till svars för själva ursprungsregistreringen isåfall.

Sen tror jag inte ni ska underskatta viljan att dra igång ett mål när det gäller att sätta dit en supermördarmaskinpilot och få alla RR hojar permanent förbjudna från svenska vägar pga fusk med registreringsbevisen.

Om Honda levererar en motorcykel som har 41kw från fabriken så är det ju det som är ursprungseffekten, sen kvittar de ju hur den är strypt bara den är det.

Om de nu strypt hojen genom att sätta in en banan i avgasröret och bänkat den efter det så är ju den uppmätta effekten med bananen i avgasröret som gäller. :banana

Sen kan inte honda rå för om du tagit bort bananen och istället kör runt med 95kw, då är det ju du som modifierat hojen för ett högre effektuttag...

Enligt mig är det glasklart...

Blir du stoppad av polis eller krockar med hojen och den visar sig ha 35kw så har du inte gjort dig skyldig till att framföra ett fordon som du ej har körkort för.

Blir du stoppad av polis eller krockar med hojen och det visar sig att du tagit bort bananen ur avgasröret så åker du dit för att framfört ett fordon som du ej har körkort för.

svårare eller mer avancerat än så är det inte.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...