Honda CBR900RR på A2 körkort, kan det stämma?

Hävdar man okunskap så är saken biff, säger jag utan att uppmuntra till något.

Fast rent praktiskt så är du skyldig till att ha kunskap för det du gör. Då kan man lika gärna sätta sig o köra mc utan körkort och sen hävda att man inte visste att man måste ha behörighet för just mc för att få köra.

Att hävda okunskap är ju i princip som att säga "jag vet inte vad jag gör och borde således inte vara ute i trafiken. Här ta mitt körkort som jag fick med kalaspuffarna"
 
Hävdar man okunskap så är saken biff, säger jag utan att uppmuntra till något.
Efter att jag såg inslaget i teveserien domstolen om han som fortsatte köra 90 (senast läsbara skylt) förbi den helt igensnöade och oläsbara 70-skylten och ändå dömdes i tingsrätten så litar jag inte ett jota på "hävda okunskap". Man ska tydligen veta även där det inte går att veta såvida man inte stannar, tar fram en lång kvast och sopar rent skylten. Tyckte tingsrätten.
 
Fast rent praktiskt så är du skyldig till att ha kunskap för det du gör. Då kan man lika gärna sätta sig o köra mc utan körkort och sen hävda att man inte visste att man måste ha behörighet för just mc för att få köra.
Då kan domstolen döma dig för att du genom oaktsamhet har kört olovligt. Skillnaden är den att du enkelt kan ta reda på, eller redan bör veta, att du måste ha körkort. Det är däremot inte oaktsamt att lita på det som står i reg.bevis. Står det under tilläggsinfo att hojen är strypt så är det en annan femma.

Efter att jag såg inslaget i teveserien domstolen om han som fortsatte köra 90 (senast läsbara skylt) förbi den helt igensnöade och oläsbara 70-skylten och ändå dömdes i tingsrätten så litar jag inte ett jota på "hävda okunskap". Man ska tydligen veta även där det inte går att veta såvida man inte stannar, tar fram en lång kvast och sopar rent skylten. Tyckte tingsrätten.
Vet du inte vilken hastighetsbegränsning som gäller så finns något som heter typ "grundhastighet" eller något i den stilen. Och då ska du köra efter den (uppenbarligen skulle även jag torska där, eftersom jag inte vet hur snabbt det är). Hävdar man okunskap där så säger man alltså att man inte kan trafikreglerna, medans du i fallet med hojen säger att du inte är allt för intresserad av motorer och teknisk info.
 
Men de som står i reg beviset måste ju vara de som gäller.
Har du en bil som är felreggad vikt och skall köra släpkärra. vi säger den är reggad på 1300kg men egentligen borde den vara reggad på 1200kg. du kör ett släp som får väga 1300kg. då är allt lugnt då de varken överstiger 3.5ton eller bilens (tjänstevikt eller totalvikt? kommer inte ihåg vilken de var) o sedan åker man dit på att ha kört ett släp man inte fick bara för att man som ägare inte hade granskat att transportstyrelsens uppgifter för ens bil var korrekta. Sådant kan vi ju inte ha för då kan vi lika gärna avskaffa reg beviset eftersom det i så fall skulle betyda att du inte kan lita på dess uppgifter och rätta dig efter det för o få reda på om det du gör är eller inte är tillåtet.

Jag tror på att det som står i regbeviset är det som gäller, oavsätt om det är fel reggat eller ej. Transportstyrelsen har ju godkänt uppgifterna och det borde vara efter de vi skall rätta oss efter, inte vad internet eller någon annan person säger
 
Du har alltså en hoj som är reggad med ursprungseffekten 41kw? Max ursprungseffekt för att lagligt få strypa och köra på a2 är 70kw, vad är problemet? Stryp och se glad ut. :)
 
Då kan domstolen döma dig för att du genom oaktsamhet har kört olovligt. Skillnaden är den att du enkelt kan ta reda på, eller redan bör veta, att du måste ha körkort. Det är däremot inte oaktsamt att lita på det som står i reg.bevis. Står det under tilläggsinfo att hojen är strypt så är det en annan femma.

"Redan bör veta", då borde du ju också rimligtvis ta en extra funderare när EN av flera hojar är reggad med en lägre effekt än vad de andra av samma modell har och ifrågasätta om det verkligen är gjort korrekt.

Du bör även veta att all data som står i reg-bevisen inte alltid är 100% korrekt och att paragrafryttare med lätthet kan ställa till det. (Se t.ex det senaste habraket med pickuper och ram vs chassi nummer)

Visst det är upp till var och en att ta sina chansningar, jag gör det även jag med både det ena o det andra. Men skulle aldrig säga att det är okej.
 
Jag är mer intresserad av hur du tänkt köra den. Är du ute efter att veta om allt ser ut bra på pappret så du kan rensa strypningar, köra kJettiNg i taCket på aina och dra fett fort. Eller vill du ha en laglig hoj som råkar vara möjlig att göra om till en tuff A-hoj sen?

Hade faktiskt tänk köpa den bara för att kunna köra om dig på FRamhjulet i 270 km/h ;)

De två FZ6 du länkar till är från 2005 och 2007. På den tiden fanns inte klassen A2 som ju infördes 2013.
Så trottelbegränsningen på den ena av dem lär ju härröra från en annan epok och nån gammal idé som inte har med A2 att göra.
Vidare så registreras ju inte en motorcykel för en viss behörighet. Det finns inget som heter "A2-reggad". Motorcykeln registreras med en viss effekt, och sen avgör ditt körkort om du får köra den eller inte. Ska den strypas till 35kW så köps strypkit och registreringsbesiktning utförs. Det där vet du ju säkert, men bara så att...
Lagen säger inget om registreringen, den säger exakt så här (saxat från lagboken):
A2 tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten.
Lagen ger dig alltså ingen möjlighet att bolla med siffror och registreringar hit och dit. Originalutförande och ursprung är nyckelorden, och därför är såväl FZ6 som CBR900RR rökta.
Dessutom är det kanske extra osmart att försöka luras med en hoj (hondan) som á la 90-talsdesign ser ut som värsta muskelpaketet (supersportar var riktigt tjocka på den tiden) samt har bokstäverna RRR och beteckningen 900 klistrade på minst 700 olika ställen på kåporna.

Om du tittar på senare FZ6 modeller så kommer du se att det finns likadana fenomen även där(tog bara första bästa som jag hittade på blocket), sedan så tror jag att motorcykeltillverkarna har tidigare insyn för lagändringar och anpassar sin produktion mycket tidigare till marknaden innan vi ens får upp ögonen för att någon förändring skall ske.





Sen förstår jag inte riktigt argumentet varför det skulle skita sig om en grinig polis skulle stoppa dig osv hojen är ju fullt laglig enligt Svensk lag.

Det är ju transportstyrelsen som gjort fel att godkänna registrering av denna motorcykel i detta utförande, varför skulle jag som privatperson ha skyldighet att behöva granska transportstyrelsens godkännande av fordon? Det är liksom deras expertområde.


Inte går ni och begär ut dokument från transportstyrelsen när ni köper ett nytt fordon för att granska deras ärende gällande denna modell för registrering i just Sverige. Det är ju Transportstyrelsens ansvar att göra rätt och du som privatperson borde inte kunna straffas för att transportstyrelsen gjort en felaktig bedömning.
 
Last edited:

Du kan som 16-åring ej köra en literklubba, kvittar vilket körkort du har.

konsument/brukare kan vara allt från en tekniskt intresserad till en icke insatt person, skulle jag fråga alla personer i min krets om vilken effekten en CBR900RR har så skulle nog max 10% av personer vara hyffsat rätt på det.

Man behöver som 18åring inte lida för att få farten en A hoj erbjuder, bara att sätta sig i en Ariel atom eller en Nissan GTR och agera missil på allmän väg fullt lagligt.
:)
 
Last edited:
"Redan bör veta", då borde du ju också rimligtvis ta en extra funderare när EN av flera hojar är reggad med en lägre effekt än vad de andra av samma modell har och ifrågasätta om det verkligen är gjort korrekt.

Du bör även veta att all data som står i reg-bevisen inte alltid är 100% korrekt och att paragrafryttare med lätthet kan ställa till det. (Se t.ex det senaste habraket med pickuper och ram vs chassi nummer)

Visst det är upp till var och en att ta sina chansningar, jag gör det även jag med både det ena o det andra. Men skulle aldrig säga att det är okej.
"Redan bör veta" var ett eget tillägg då jag tar det lite för givet att alla friska människor känner till att man måste ha mc-kort för att köra mc. Klumpig förmulering av mig.

Om du inte är vidare motorintresserad, utan bara vill ha mc-kort, så är det inte så säkert att du vet hur stark en 900rr bör vara, och därmed bör ana ugglor i mossen. Jag känner x antal personer som inte vet om deras bil har 2, 200 eller 2000 hästar. Vi med intresse för sånt har lärt oss det.

Scenario: En inte motorintresserad person har tagit A2-kort. En lite äldre, och därför billigare hoj, som ser rätt fräsig ut, finns till salu - Perfekt! Hen har lärt sig om begränsningarna för A2 och frågar därför ägaren hur stark motorn är. Ägaren säger 41kW orginal, och visar upp reg.bevis som styrker det - Dubbelperfekt!

Kan du säga att personen 1) vet att motorn är för stark, 2) inte har dubbelkollat effekten, och därför varit oaktsam, eller 3) borde anta att de enda papper vi använder för att styrka fordons egenskaper, utgivna av Transportstyrelsen, inte stämmer? Det sistnämnda är egentligen irrelevant, men ett svar på det du skrev.

Det sista stycket är vi ense om. Och jag uppmanar inte, som tidigare sagt, till detta. Jag påstår bara att det skulle hålla i rättegång, om det skulle gå så långt.
 
Hittade ett gammalt domstolsfall gällande tjänstevikt o bilregistret osv.
https://lagen.nu/dom/nja/1982s193
I korta drag: mannen körde bil vars tjänstevikt i bilregistret var 1240kg och drog släp på 1300kg. Åtalades. Mannen vägde då bilen inkl sig själv sittandes i den och fick fram vikten 1340kg.
Han fälldes i tingsrätten, friades i hovrätten och fälldes i högsta domstolen.
Mycket av argumenteringen handlade om uppgiften i bilregistret.
Så här skriver de:
"Såsom HovR:n framhållit finns det i körkortsförordningen inte något stadgande av innebörd att med beteckningen tjänstevikt skall förstås den tjänstevikt som är upptagen i bilregistret. Regleringens innebörd måste antas vara att bilregistrets uppgifter om fordonens tjänstevikter inte kan tillmätas absolut avgörande betydelse, när det gäller kontrollen av vilken körkortsbehörighet som krävs i olika fall. Man måste t ex räkna med möjligheten att en bils tjänstevikt har ändrats utan att det föranlett ändring i bilregistret. För att bilregistret skall fylla sitt ändamål i fråga om körkortskontrollen måste man emellertid utgå från att bilen, så länge inte annat tillförlitligen styrks, har den i bilregistret angivna tjänstevikten. "
Den anmärktes av hd att mannens vägning "...ägt rum mer än 4 månader efter körningen. Någon närmare utredning om hur vägningen tillgått har ej förebringats. Vad som sålunda och i övrigt förekommit ger ej anledning anta att bilen vid körningstillfället hade annan tjänstevikt än den som angivits i bilregistret."
Hovrätten menade istället att "I den mån däremot vederbörande ägare eller förare - såsom här är fallet - kan visa att en bilregisteruppgift icke motsvaras av det faktiska förhållandet skall enligt HovR:ns mening i stället detta läggas till grund för bedömningen..."
 
Farsan köpte en VTR1000 för några dagar sen som hade 45 kw som ursprungseffekt, vi hade samma funderingar där, borde väl bara va att strypa till 35 kw och köra. Det som står i papperena måste ju vara det som gäller, annars kan vi ju döma folk för vad som helst i trafiken.

EDIT: Står att den är strypt i insuget från 81 kw så det var egentligen ett helt onödigt inlägg.
 
Last edited:
Men de som står i reg beviset måste ju vara de som gäller.
Har du en bil som är felreggad vikt och skall köra släpkärra. vi säger den är reggad på 1300kg men egentligen borde den vara reggad på 1200kg. du kör ett släp som får väga 1300kg. då är allt lugnt då de varken överstiger 3.5ton eller bilens (tjänstevikt eller totalvikt? kommer inte ihåg vilken de var) o sedan åker man dit på att ha kört ett släp man inte fick bara för att man som ägare inte hade granskat att transportstyrelsens uppgifter för ens bil var korrekta. Sådant kan vi ju inte ha för då kan vi lika gärna avskaffa reg beviset eftersom det i så fall skulle betyda att du inte kan lita på dess uppgifter och rätta dig efter det för o få reda på om det du gör är eller inte är tillåtet.

Jag tror på att det som står i regbeviset är det som gäller, oavsätt om det är fel reggat eller ej. Transportstyrelsen har ju godkänt uppgifterna och det borde vara efter de vi skall rätta oss efter, inte vad internet eller någon annan person säger

När det gäller just vikt är det faktiskt vikt som gäller och inte det som står i regbeviset. Många bilar är typade med för låg tjänstevikt och det är du som förare som riskerar att åka dit för överlasat trots att du lastat så mycket att verkliga vikten övergår maxvikter. Har bland annat Teknikens värld haft ett gäng artiklar om.

Vad det gäller effekt känns det lite svårare, skulle regbeviset visa några kW för lite kanske man inte kan anses kunna veta det, snackar vi halva effekten börjar det nog bli grumligare. Men det krävs nog ett domslut för att veta säkert.
 
Hittade ett gammalt domstolsfall gällande tjänstevikt o bilregistret osv.
Där är ju förhållandet det motsatta. Föraren vill påvisa att registret har fel, försöker komma med bevis efter 4 månader, och då litar HD inte på dessa siffror.

Det är alltså inte prejudicerande i fallet med bågen.
 
Där är ju förhållandet det motsatta. Föraren vill påvisa att registret har fel, försöker komma med bevis efter 4 månader, och då litar HD inte på dessa siffror.

Det är alltså inte prejudicerande i fallet med bågen.
Det håller jag med om.
Men det som gjorde det intressant var hävdandet att
"bilregistrets uppgifter [...] inte kan tillmätas absolut avgörande betydelse"
och att lagen inte heller säger det.
 
Hade faktiskt tänk köpa den bara för att kunna köra om dig på FRamhjulet i 270 km/h ;)

Min poäng var, det går säkert bra att strypa den till 35 kW och köra glatt utan problem. Möjligen kan en listig polis inse vad det är för hoj och tycka det är konstigt att du kör den. Ombesiktning! Skulle det däremot vara så att du tänkte att nu har jag dom, jag skaffar den och kör den ostrypt för på pappret ser ju allt grönt ut. Ja, då är det skitsamma vad pappret säger, du får ju inte köra en hoj med mer än 35 kW på A2 iaf, oavsett dokumentation.

Ska du köra originaleffekt kan du ju köpa vilken hoj som helst för du bryter ju mot lagen ändå.
 
Sorry för lite offtopic:
År 2010 ansökte jag om handledare för en kompis, jag hade haft körtkort i 3 år. Vi visste att man skall haft det i 5 år. Jag blev godkänd och fick papper att jag var handlerade till min kompis. Nu är detta överspelat men vad hade hänt om det skett en olycka t.ex. är det transportstyrelsen som gjort fel eller faller det tillbaka på oss? Lite liknande resonemang..
 
Jag känner en som importerade en pickup och förmodligen fick fel uppgifter inskrivna i regbeviset så att den bilen fick dra mycket tyngre på B behörighet än vad Svenskregistrerade bilar fick.

Bilen såldes senare till en hantverkare som köpte den just för att han och hans anställda saknade behörighet och behövde dra ett tungt släp dagligen i jobbet.

Den bilen med släpvagn har vid ett par tillfällen blivit stoppad av polisen och dom går alltid på vad som står i regbeviset, trots att det uppenbarligen är fel.

Det är ju inte hantverkaren som har fuskat, han har kollat upp just den bilen i bilregistret och köpt den för att den passar utmärkt för hans behov, alltså anses hans undersökningsplikt vara uppfylld.

Problemet är bara att den börjar vara så gammal och sleten nu, men dom hittar inget att ersätta den med :D
 
Hittade ett gammalt domstolsfall gällande tjänstevikt o bilregistret osv.
https://lagen.nu/dom/nja/1982s193
I korta drag: mannen körde bil vars tjänstevikt i bilregistret var 1240kg och drog släp på 1300kg. Åtalades. Mannen vägde då bilen inkl sig själv sittandes i den och fick fram vikten 1340kg.
Han fälldes i tingsrätten, friades i hovrätten och fälldes i högsta domstolen.
[/I]

Det vill säga de som stod i reg beviset var de som gav den slutgiltiga domen eller hur, Regbeviset vägde tyngst.
Tycker det var glasklart, samma gäller säkert 41kw hojen
 
Fick precis svar från Transportstyrelsen och ringde de för att prata om situationen lite. Svaret är följande.

Enligt personalen på transportstyrelsen så har motorcykeln en ursprungseffekt på 41kw precis som det står på papperna och det är därför fullt möjligt att registrera den som 35kw. När den väl är registrerad så får den framföras på A2 körkort enligt Svensk lag.

Ursprungseffekten som gäller är den ursprungseffekt som är angiven på registreringsbeviset (om tilläggsinformation saknas) , sen kvittar det vad det står på internet eller vad logiken säger eftersom de är de siffrorna Honda uppgett när motorcykeln registrerats i Sverige.

Enligt personen på transportstyrelsen så gäller detta ända fram tills motsatsen har bevistats i domstol. Det är med andra ord en sak som måste testas i rätten och enligt personalen skulle så fall även domstolen vara tvungen att dra in Honda och ifrågasätta varför de valt att registrera ett flertal modeller med nedskriven effekt i Sverige.

Personalen trodde med största sannolikhet att ett sådant fall skulle bli nerlagt eller väldigt väldigt utdraget eftersom den undersökningsplikt som en konsument har inte bör gå längre än vad som står på registreringsbeviset eller går att få tag på via transportstyrelsen. Notera att personalen på transportstyrelsen alltså inte kan få tag på annan data angående effekten än just det som vi ser på "fråga på annat fordon"

Sedan pratade jag även om FZ6:an och dess sätt att strypa motorcykeln via trotteln för att få en som klarar av att bli registrerad som A2 hoj. Personalen menade på att även den precis som Hondan skulle vara lika laglig eller olaglig (vad domstolen nu beslutar) att framföra som A2:hoj eftersom ursprunglig effekt på alla FZ6 är 98hk.



Här är mailet från transportstyrelsen:

Hej!

För att köra en motorcykel med A2 ska fordonet uppfylla följande krav:


A2 1. tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst
35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och
tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och
som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung
i ett fordon med högst den dubbla effekten.
2. lätt trehjulig motorcykel

Som jag ser det så har bör detta gå.
Den ligger under 70 kw i ursprungseffekt och är redan idag under 0,2 kw/kg tjänstevikt. 41 kw/220 kg tjänstevikt är 0,18 kw/kg.

Kontakta gärna ett besiktningsföretag för att få veta vad du behöver göra och vilka intyg som krävs.

Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakta-fordon/. Välj där kategori fordonsregler.


Med vänlig hälsning


Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga: Fordonsteknik Ä20160225-03608. Fråga: Hejsan jag undrar om motorcykeln med registreringsnummer ESC047 går att få godkänd som A2 motorcykel eftersom ursprungseffekten är 41kw vilket betyder att motorcykeln borde gå att strypa ner till 35kw och gå under kategorin A2

Mvh

Registreringsnummer: ESC047

Kontaktas via: E-post

 
Last edited:
Fick precis svar från Transportstyrelsen och ringde de för att prata om situationen lite. Svaret är följande.

Enligt personalen på transportstyrelsen så har motorcykeln en ursprungseffekt på 41kw precis som det står på papperna och det är därför fullt möjligt att registrera den som 35kw. När den väl är registrerad så får den framföras på A2 körkort enligt Svensk lag.

Ursprungseffekten som gäller är den ursprungseffekt som är angiven på registreringsbeviset (om tilläggsinformation saknas) , sen kvittar det vad det står på internet eller vad logiken säger eftersom de är de siffrorna Honda uppgett när motorcykeln registrerats i Sverige.

Enligt personen på transportstyrelsen så gäller detta ända fram tills motsatsen har bevistats i domstol. Det är med andra ord en sak som måste testas i rätten och enligt personalen skulle så fall även domstolen vara tvungen att dra in Honda och ifrågasätta varför de valt att registrera ett flertal modeller med nedskriven effekt i Sverige.

Personalen trodde med största sannolikhet att ett sådant fall skulle bli nerlagt eller väldigt väldigt utdraget eftersom den undersökningsplikt som en konsument har inte bör gå längre än vad som står på registreringsbeviset eller går att få tag på via transportstyrelsen. Notera att personalen på transportstyrelsen alltså inte kan få tag på annan data angående effekten än just det som vi ser på "fråga på annat fordon"

Sedan pratade jag även om FZ6:an och dess sätt att strypa motorcykeln via trotteln för att få en som klarar av att bli registrerad som A2 hoj. Personalen menade på att även den precis som Hondan skulle vara lika laglig eller olaglig (vad domstolen nu beslutar) att framföra som A2:hoj eftersom ursprunglig effekt på alla FZ6 är 98hk.



Här är mailet från transportstyrelsen:

Hej!

För att köra en motorcykel med A2 ska fordonet uppfylla följande krav:


A2 1. tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst
35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och
tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och
som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung
i ett fordon med högst den dubbla effekten.
2. lätt trehjulig motorcykel

Som jag ser det så har bör detta gå.
Den ligger under 70 kw i ursprungseffekt och är redan idag under 0,2 kw/kg tjänstevikt. 41 kw/220 kg tjänstevikt är 0,18 kw/kg.

Kontakta gärna ett besiktningsföretag för att få veta vad du behöver göra och vilka intyg som krävs.

Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakta-fordon/. Välj där kategori fordonsregler.


Med vänlig hälsning


Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga: Fordonsteknik Ä20160225-03608. Fråga: Hejsan jag undrar om motorcykeln med registreringsnummer ESC047 går att få godkänd som A2 motorcykel eftersom ursprungseffekten är 41kw vilket betyder att motorcykeln borde gå att strypa ner till 35kw och gå under kategorin A2

Mvh

Registreringsnummer: ESC047

Kontaktas via: E-post


Svart på vitt, hojen är 100% godkänd för att kunna strypas till A2 enl TP
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top