Fick precis svar från Transportstyrelsen och ringde de för att prata om situationen lite. Svaret är följande.
Enligt personalen på transportstyrelsen så har motorcykeln en ursprungseffekt på 41kw precis som det står på papperna och det är därför fullt möjligt att registrera den som 35kw. När den väl är registrerad så får den framföras på A2 körkort enligt Svensk lag.
Ursprungseffekten som gäller är den ursprungseffekt som är angiven på registreringsbeviset (om tilläggsinformation saknas) , sen kvittar det vad det står på internet eller vad logiken säger eftersom de är de siffrorna Honda uppgett när motorcykeln registrerats i Sverige.
Enligt personen på transportstyrelsen så gäller detta ända fram tills motsatsen har bevistats i domstol. Det är med andra ord en sak som måste testas i rätten och enligt personalen skulle så fall även domstolen vara tvungen att dra in Honda och ifrågasätta varför de valt att registrera ett flertal modeller med nedskriven effekt i Sverige.
Personalen trodde med största sannolikhet att ett sådant fall skulle bli nerlagt eller väldigt väldigt utdraget eftersom den undersökningsplikt som en konsument har inte bör gå längre än vad som står på registreringsbeviset eller går att få tag på via transportstyrelsen. Notera att personalen på transportstyrelsen alltså inte kan få tag på annan data angående effekten än just det som vi ser på "fråga på annat fordon"
Sedan pratade jag även om FZ6:an och dess sätt att strypa motorcykeln via trotteln för att få en som klarar av att bli registrerad som A2 hoj. Personalen menade på att även den precis som Hondan skulle vara lika laglig eller olaglig (vad domstolen nu beslutar) att framföra som A2:hoj eftersom ursprunglig effekt på alla FZ6 är 98hk.
Här är mailet från transportstyrelsen:
Hej!
För att köra en motorcykel med A2 ska fordonet uppfylla följande krav:
A2 1. tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst
35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och
tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och
som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung
i ett fordon med högst den dubbla effekten.
2. lätt trehjulig motorcykel
Som jag ser det så har bör detta gå.
Den ligger under 70 kw i ursprungseffekt och är redan idag under 0,2 kw/kg tjänstevikt. 41 kw/220 kg tjänstevikt är 0,18 kw/kg.
Kontakta gärna ett besiktningsföretag för att få veta vad du behöver göra och vilka intyg som krävs.
Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakta-fordon/. Välj där kategori fordonsregler.
Med vänlig hälsning
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga: Fordonsteknik Ä20160225-03608. Fråga: Hejsan jag undrar om motorcykeln med registreringsnummer ESC047 går att få godkänd som A2 motorcykel eftersom ursprungseffekten är 41kw vilket betyder att motorcykeln borde gå att strypa ner till 35kw och gå under kategorin A2
Mvh
Registreringsnummer: ESC047
Kontaktas via: E-post