Honda CBR900RR på A2 körkort, kan det stämma?

Det vill säga de som stod i reg beviset var de som gav den slutgiltiga domen eller hur, Regbeviset vägde tyngst.
Tycker det var glasklart, samma gäller säkert 41kw hojen
Jag håller inte med dig. Det var inte glasklart. Samtliga instanser, och sist hd, ansåg att bilregistrets uppgifter, alltså registreringsbeviset, inte kunde sägas vara helt tillförlitligt. Hd:s slutliga fällande dom grundade sig ju på att tiden för mannens viktmätning var för långt bortom det påstådda brottet att det inte kunde styrkas att fordonets tjänstevikt vid tillfället var de uppmätta 1340kg. Antagligen hade mannen rätt, men hd kunde inte godta beviset.

Skulle motsvarande, fast tvärtom, hända ts om han köpte denna cbr och stoppades av polis så kan man ju undra vad som skulle hända. Skulle polis misstänka att nåt är lurt? Skulle åklagare väcka åtal? Skulle åklagare begära att cbr:en beslagtogs och genomgick kontroll av motoreffekt? Naturligtvis skulle det då uppdagas att effekten inte alls är 41kW. Ingen domstolsinstans skulle tvivla på att den isåfall uppmätta 94kW är den korrekta. Han skulle åka dit direkt i tingsrätten såsom den verkar fungera år 2016. I hovrätten och i hd skulle man nog grävt djupare i huruvida ts känt till detta faktum samt huruvida bänkningsdatumet relaterar till datumet för det påstådda brottet. Min hypotes är att såväl hovrätten som högsta domstolen hade kommit fram till att cbr:en utan tvivel kan slås fast ha haft en ursprungseffekt av 94kW vid det påstådda brottet. Ifall bänkningen visar att den visst är strypt till 35kW oavsett originaleffekt, så kan kanske ts komma undan med att han inte rimligen kunde veta originaleffekten.

Alltså, cbr:en kommer absolut att bedömas som ogiltig för A2, men möjligen kommer ts att frias från brottsmisstanke därför att han inte kan anses känna till originaleffekten utifrån vad som står i regbeviset. Och inte få köra den en dag till innan han har A kortet. Eller så tolkas lagtexten bokstavligen utan hänsyn till regbevis och ts döms för att ha kört en hoj som bevisligen har en en originaleffekt över 70kW.

Vi är ju alla juridikamatörer i den här tråden, men ändå vet vi alla att en cbr900rr 1992-1999 inte har 56hk original. Hur svårt är det att inse och bevisa för polis- och domstolsväsendet?

massa text
[/I]
Summa summarum. Du vet att hondan inte är godkänd för A2. Alla i den här tråden vet det också. Det vet däremot inte transportstyrelsen baserat på de uppgifter de har om just den här.
Blir du stoppad av polis, eller råkar ut för nåt och hojen kollas snabbt mot regbevis är du grön. Väcks det däremot åtal av åklagare som inser det du och alla vi inser, och saken blir upp till bevis, är du 50/50 rökt och hojen 100 rökt.

Det är och förblir defacto ett effektmygel. Detta sagt helt utan moraliserande. Det är ju inte upp till forumet att ta slutgiltig ställning, det är upp till dig.

Reg.beviset gäller, om man blir stoppad och inte verkligheten stämmer överrens med reg.beviset så är det verkligheten som gäller i första hand, se alltså till att den är på 35kw när du blir stoppad så är det lugnt!

Att sen de flesta fb skiter i att det står 41kw och vill ha betalt för en superdupersjälvmordssportis i premie är en annan sak.....

För att summera:
Är det, rent praktiskt, lagligt att framföra denna hoj med behörighet A2? Nej!
Är det, rent juridiskt, lagligt att framföra denna hoj med behörighet A2? Ja, tills dess att du har blivit tillrättavisad i en domstol.
Kan du, efter ovanstående dom, köpa en ny hoj av samma modell och klara dig i domstol? Med absolut största sannolikhet, nej!
Kan annan person efter samma dom, köpa samma modell och klara sig i domstol?Ja, en gång. Hen bör inte anta att Transportstyrelsen har fel.

*EDIT* "Eller så tolkas lagtexten bokstavligen utan hänsyn till regbevis och ts döms för att ha kört en hoj som bevisligen har en en originaleffekt över 70kW." - Swablr

Det kommer inte kunna tolkas bokstavligen. Det måste bevisas av åklagare att TS uppsåtligen eller av oaktsamhet har gjort fel. Vilket är omöjligt. Hojen är 100% blåst. TS är 50/50 i lägre instans, men 100% säker i högre. Om det rent teoretiskt skulle gå så långt som till åtal - Vilket det inte skulle ifall åklagaren skötte sin del i affären. Påminelse: En åklagares jobb är det samma som en advokat - att se om en skyldig kan utpekas, och ge denne ett rättfärdigt straff. INTE att ge så tungt straff som möjligt, som man ofta kan tro

Last edited:
Svart på vitt, hojen är 100% godkänd för att kunna strypas till A2 enl TP

Vilket är värt precis noll och intet om man nu skulle råka på den tidigare nämda griniga trafikpolisen, som dessutom får en åklagare som är allmänt grinig och blivit omkörd av en hoj i bilköerna på vägen till jobbet.

Men ja, fram tills att det valsats i domstol kan man framföra hojen någorlunda sejf på gatan.

Det står ju klart och tydligt från transportstyrelsen att Hondan är laglig att framföra på A2 körtkort.

Det måste alltså bevisas i en domstol att Hondan inte är laglig att framföra samtidigt som det måste bevisas att du visste om att just denna CBR900rr har mer än 70kw i ursprungseffekt trots att det står något annat i registreringsbeviset. Detta kommer precis som personalen på transportstyrelsen bli en väldigt utdragen process eftersom du är inte den enda parten som skall kallas in på föhör...

Ni som tycker att Hondan inte är laglig att framföra på A2 tycker så fall även att FZ6:an inte heller är laglig att framföra på A2 kort?

Alla vet att en Suzuki bandit har långt ifrån 98hk i motorn, har ni någon gång under de 20 år som hojarna funnits hört att någon kraschat och försäkringsbolaget ej betalat ut försäkringspengar eftersom effekten är nedskriven i registreringsbeviset?

Likadant med bmw e36 även de med nedskriven effekt i registreringsbeviset, har ni någongång hört att försäkringsbolaget vägrat att betala ut pengar till någon som äger en sådan eftersom effekten är nedskriven?

Jag kan fortsätta men ni förstår poängen...

Så summa summarum, läs texten igen och titta på vad transportstyrelsen skriver.

Om du skulle bli stoppad och påkommen så kommer åtalet dras till domstol där man slår fast att Hondan har mer än 70kw i ursprungseffekt men pga att det står något annat i registreringsbeviset så kommer du frias för brott eftersom bevisning saknas att du har haft möjlighet att ta reda på detta.

Last edited:
Det står ju klart och tydligt från transportstyrelsen att Hondan är laglig att framföra på A2 körtkort.

Det måste alltså bevisas i en domstol att Hondan inte är laglig att framföra samtidigt som det måste bevisas att du visste om att just denna CBR900rr har mer än 70kw i ursprungseffekt trots att det står något annat i registreringsbeviset. Detta kommer precis som personalen på transportstyrelsen bli en väldigt utdragen process eftersom du är inte den enda parten som skall kallas in på föhör...

Ni som tycker att Hondan inte är laglig att framföra på A2 tycker så fall även att FZ6:an inte heller är laglig att framföra på A2 kort?

Alla vet att en Suzuki bandit har långt ifrån 98hk i motorn, har ni någon gång under de 20 år som hojarna funnits hört att någon kraschat och försäkringsbolaget ej betalat ut försäkringspengar eftersom effekten är nedskriven i registreringsbeviset?

Likadant med bmw e36 även de med nedskriven effekt i registreringsbeviset, har ni någongång hört att försäkringsbolaget vägrat att betala ut pengar till någon som äger en sådan eftersom effekten är nedskriven?

Jag kan fortsätta men ni förstår poängen...

Så summa summarum, läs texten igen och titta på vad transportstyrelsen skriver.

Om du skulle bli stoppad och påkommen så kommer åtalet dras till domstol där man slår fast att Hondan har mer än 70kw i ursprungseffekt men pga att det står något annat i registreringsbeviset så kommer du frias för brott eftersom bevisning saknas att du har haft möjlighet att ta reda på detta på detta.

Transportstyrelsen har dock visat sig vara högst opålitliga för vad som gäller i regelfrågor tidigare, men det de säger låter rimligt.

Och, vad de har sagt har absolut noll bäring om det nu dras upp i rätten.

Transportstyrelsen har dock visat sig vara högst opålitliga för vad som gäller i regelfrågor tidigare, men det de säger låter rimligt.

Och, vad de har sagt har absolut noll bäring om det nu dras upp i rätten.

Om transportstyrelsen säger att det är en avancerad och utdragen process att döma någon för olovlig körning via ovan påstådda förhållanden så tror jag på de, det är liksom vad logiken säger det är ej normalt att behöva ringa Honda i japan och fråga om en motorcykel som tillverkades för 20år sedan verkligen har den effekten som står angiven på registreringsbeviset.

jag citerar personen från transportstyrelsen "Det som står på registreringsbeviset är det som gäller, annars är det ingen mening med att ha ett"

Sen kan man ju dömas för vad som helst i domstolen, men att dömas för detta är långsökt då du gjort alla kontroller som bör göras för ett motorcykelköp...

Alltså bara för att klargöra jag skall inte köpa Hondan så försöker vara objektiv i min bedömning.

Om transportstyrelsen säger att det är en avancerad och utdragen process att döma någon för olovlig körning via ovan påstådda förhållanden så tror jag på de, det är liksom vad logiken säger det är ej normalt att behöva ringa Honda i japan och fråga om en motorcykel som tillverkades för 20år sedan verkligen har den effekten som står angiven på registreringsbeviset.

jag citerar personen från transportstyrelsen "Det som står på registreringsbeviset är det som gäller, annars är det ingen mening med att ha ett"

Sen kan man ju dömas för vad som helst i domstolen, men att dömas för detta är långsökt då du gjort alla kontroller som bör göras för ett motorcykelköp...

Alltså bara för att klargöra jag skall inte köpa Hondan så försöker vara objektiv i min bedömning.

Men som påtalats tidigare så kan man ta registreringsbeviset med en nypa salt, speciellt när det gäller något som är allmänt välkänt i de kretsar där dylik kunskap finns, som i fallet CBR900 och dess ursprungseffekt.
Det var inte alls ovanligt när A2-reglerna infördes att folk hörde av sig till transportstyrelsen och frågade om diverse hojar och fick svar som var helt uppåt väggarna.
Transportstyrelsens var är inte värda pappret de är skrivna på, om det nu inte var email. :hihi

Men, visst låter det logiskt. Och som jag sagt tidigare krävs det en kunnig konstapel med en agenda, och en åklagare som vill driva fallet för att det ska bli något av det.
Men hojen är ett gråområde. Det går för sig tills man får uppmärksamhet och det valsas i domstol och får ett prejudikat. Att det är ett gråområde betyder inte att det är lagligt, bara att man kan komma undan med det.

Är inget gråområde, är hojen reggad med en ursprungseffekt på under 70kw så är det en godkänd hoj om den uppfyller vikt/effektkraven, ingen myndighet går på annan uppgift än officiella, simpel as that. Enda sättet att det ska bli olagligt är att regga om den till en effekt högre än 70kw. Din skyldighet är att se till att din körkortsbehörighet ger dig rätt att köra det fordon du tänkt köra, enklast genom att läsa innantill på reg.beviset.

När alla är friska och hela är det här en akademisk diskussion. Men när du kraschat med hojen som kanske/eventuellt/möjligen inte är helt laglig bör du fundera på vilka resurser ditt försäkringsbolag har på sin juridiska avdelning kontra du själv. För det är det scenariot du behöver kunna hantera från gipsvaggan.

När alla är friska och hela är det här en akademisk diskussion. Men när du kraschat med hojen som kanske/eventuellt/möjligen inte är helt laglig bör du fundera på vilka resurser ditt försäkringsbolag har på sin juridiska avdelning kontra du själv. För det är det scenariot du behöver kunna hantera från gipsvaggan.

Och för att inte glömma, man måste inte sitta på en cbr900rr för att hamna i gipsvagga. Det går alldeles utmärkt att hamna där med en er6 eller F650GS

Tycker det är så himla tråkigt när moralpoliserna dyker upp och skall tillrättavisa allt och alla, diskussionen handlar inte om det och inlägget saknar relevans. Tråden har hållits seriös där relevant fakta och subjektiva bedömningar gjorts de senaste 51 inläggen, tycker inte det behöver vara du som bryter trenden. :)

Last edited:
Är inget gråområde, är hojen reggad med en ursprungseffekt på under 70kw så är det en godkänd hoj om den uppfyller vikt/effektkraven, ingen myndighet går på annan uppgift än officiella, simpel as that. Enda sättet att det ska bli olagligt är att regga om den till en effekt högre än 70kw. Din skyldighet är att se till att din körkortsbehörighet ger dig rätt att köra det fordon du tänkt köra, enklast genom att läsa innantill på reg.beviset.

Den är felaktigt registrerad, den skulle vara registrerad med rätt ursprungseffekt och med den nya som strypning. Det gör det hela till ett grått område, mest eftersom att det inte finns någon vägledande dom.

Den är felaktigt registrerad, den skulle vara registrerad med rätt ursprungseffekt och med den nya som strypning. Det gör det hela till ett grått område, mest eftersom att det inte finns någon vägledande dom.

Vet du att den är felregistrerad? Hur vet du det? Var det du som gjorde det? Hur kan det bli ett problem när den är strypt till 35? Du har alltså en hoj som är strypt till den effekten den max får ha, enda gången det blir grått är när strypningen åker ur och den visar sig ha mer än 41 (Om den nu har det. .) men då har man redan brutit mot lagen och det är inte så grått ändå. Så länge den har 35kw Är det en godkänd a2 hoj. Jag ser inget grått i det annat än om hojjäveln är grålackad . . . .

Vet du att den är felregistrerad? Hur vet du det? Var det du som gjorde det? Hur kan det bli ett problem när den är strypt till 35? Du har alltså en hoj som är strypt till den effekten den max får ha, enda gången det blir grått är när strypningen åker ur och den visar sig ha mer än 41 (Om den nu har det. .) men då har man redan brutit mot lagen och det är inte så grått ändå. Så länge den har 35kw Är det en godkänd a2 hoj. Jag ser inget grått i det annat än om hojjäveln är grålackad . . . .

För att ursprungseffekten inte är den som står? Det är effekten med en strypning som fanns då. Verkar mer logiskt att anta att de som fått den strypta effekten som ursprungseffekt är felregistrerade än de som fått den riktiga ursprungseffekten som ursprungseffekt och sedan en strypningsnotis till 41kw.

Till och med transportstyrelsen säger ju att det är knepigheter där som en domstol måste reda ut, så ser inte vad du har för grund att stå på när du ifrågasätter att jag säger att hojen är ett lgligt gråområde för A2.

Last edited:
Då är frågan, hur gör man för att regga om en 41kw cbr900 till 97kw? är det möjligt att bara boka reg besiktning eller måste man ha ett intyg ifrån honda att motorcykel med identifikations nummer xxx har 97kw, vi på honda går i god för detta eller räcker det att påpeka att det finns cbr900 från samma årtal reggade med 97kw samt 41kw och nu skulle man vilja att det stod 97kw i ens egna reg bevis?

Just denna cbr900 i denna tråden kostar 3tusen per år i helförsäkring på mig, så den är definitivt klassad som 41kw av försäkringsbolaget skulle jag tro.
Och vad händer om man skulle krocka med en sådan här? Står man utan försäkring då? (förutsatt att man har A).

Väldigt klurigt.
Vore roligt om någon hade erfarenhet av vad som har sagts i verkligheten vad som gäller, kanske blivit stoppad av polis eller till o med fått dra de vidare till rätten osv.
(roligt kanske inte är de bästa ordvalet om de e någon som har blivit de och förlorat på det men roligt för kunskapens skull)

För att ursprungseffekten inte är den som står? Det är effekten med en strypning som fanns då. Verkar mer logiskt att anta att de som fått den strypta effekten som ursprungseffekt är felregistrerade än de som fått den riktiga ursprungseffekten som ursprungseffekt och sedan en strypningsnotis till 41kw.

Till och med transportstyrelsen säger ju att det är knepigheter där som en domstol måste reda ut, så ser inte vad du har för grund att stå på när du ifrågasätter att jag säger att hojen är ett lgligt gråområde för A2.

Om denna levererades och reggades med just 41kw är det inget grått alls, om någon sedan trimmat den må vara ett problem när man ev. smäller den sålänge den går som A, när du däremot stryper och reggar den upphör alla trimproblem så länge man kör den med strypningarna monterade som dom ska. Vad är grått? Blir en er6 oanvändbar som a2 om man innan strypning trimmar den över 70kw?

Om denna levererades och reggades med just 41kw är det inget grått alls, om någon sedan trimmat den må vara ett problem när man ev. smäller den sålänge den går som A, när du däremot stryper och reggar den upphör alla trimproblem så länge man kör den med strypningarna monterade som dom ska. Vad är grått? Blir en er6 oanvändbar som a2 om man innan strypning trimmar den över 70kw?

Nej, för att ursrungseffekten bör väl fortsatt vara samma som den hade en gång i tiden?
41kw är en strypning, inte en ursprungseffekt, sedan må det vara att den är utförd från fabrik, men då är det ju en hög med andra fordon som felaktigt registreats med ursprungseffekten utan strypningen och som strypta från fabrik?
Någon av dem är fel, och för mig är det mest logiskt att denna modellen som syns här är fel.

Och, transportstyrelsen själva säger ju att den är ett gråområde rent lagligt sett, då de säger att den får köras tills någon orkat dra det genom domstolsväsendet.

Kanske är lite gråområde då da. Men... det är inga problem o köra dom på A2 fram tills den dagen då någon orkat dra in honda i en stor rättslig härva som leder till en dom som antingen lyder den är fel registrerad eller så är det en model som har lämnat fabrik med 41kw och inte avsedd att bli avstrypt för full effekt någonsin enl lagens mening.

Troligen kommer det dröja många år eller kanske aldrig ens inträffa om någon skulle välja o försöka ta det till domstolen.
Så idag är det med andra ord helt okej, framtiden är ovis (som vanligt).

Är vi alla överens om detta eller är det bara jag? :va :tummenupp

Kanske är lite gråområde då da. Men... det är inga problem o köra dom på A2 fram tills den dagen då någon orkat dra in honda i en stor rättslig härva som leder till en dom som antingen lyder den är fel registrerad eller så är det en model som har lämnat fabrik med 41kw och inte avsedd att bli avstrypt för full effekt någonsin enl lagens mening.

Troligen kommer det dröja många år eller kanske aldrig ens inträffa om någon skulle välja o försöka ta det till domstolen.
Så idag är det med andra ord helt okej, framtiden är ovis (som vanligt).

Är vi alla överens om detta eller är det bara jag? :va :tummenupp

Ja, det tycker jag. :hihi

Jag tror dessutom att det är ett sånt särfall att det aldrig kommer upp till rätten. :banana
Och tvivlar på att försäkringsbolagen kommer jaga på någon heller. De har aldrig brytt sig om sånt när jag varit inblandad i ärenden med dem. Iofs har jag aldrig kört med mindre än A-behörighet....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti