Till att börja med så är jag väl medveten om vad som gäller för ett A2 körkort men hittade en ganska intressant sak idag.
Satt och slösurfade på blocket när jag plötsligt får syn på denna annonsen:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_cbr900rr_65429227.htm?aw=1 (Regnr: ESC047)
Det är kort och gott en kille i Malmö som påstår att det går att köra en CBR900RR på A2 körkort, ja juste tänker jag snart påstår han väll att den har 1000hp på bakhjulet också...
Men så fortsätter jag och läsa annons där det står att hojen är registrerad på 41KW original. Snabbt in på "Fråga på annat fordon" och kolla tilläggsinformationen.
Men det stämmer ju eftersom det ej står något där om att hojen skulle vara strypt i efterhand. Så tekniskt sett så är ju hojen registrerad i Sverige med angiven motoreffekt som 41KW???
Men hur fungerar detta nu, hojen går ju faktiskt under A2 reglerna så fall. Eller kör transportstyrelsen något med ursprunglig effekt för att krångla till det?
Om Transportstyrelsen nu kör med ursprunglig effekt och trams för att hindra någon att registrera motorcykeln som en A2:a, varför är det då möjligt att registrera FZ6:an som både A2 samt A hoj?
För er som inte vet så finns det två modeller av FZ6:an där den ena har ett trottelstop vilket gör att den ena modellen från något under 70KW i original effekt. Detta bara för att det skall gå och registrera som A2 efter ytterligare strypning...
Satt och slösurfade på blocket när jag plötsligt får syn på denna annonsen:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_cbr900rr_65429227.htm?aw=1 (Regnr: ESC047)
Det är kort och gott en kille i Malmö som påstår att det går att köra en CBR900RR på A2 körkort, ja juste tänker jag snart påstår han väll att den har 1000hp på bakhjulet också...
Men så fortsätter jag och läsa annons där det står att hojen är registrerad på 41KW original. Snabbt in på "Fråga på annat fordon" och kolla tilläggsinformationen.
Men det stämmer ju eftersom det ej står något där om att hojen skulle vara strypt i efterhand. Så tekniskt sett så är ju hojen registrerad i Sverige med angiven motoreffekt som 41KW???
Men hur fungerar detta nu, hojen går ju faktiskt under A2 reglerna så fall. Eller kör transportstyrelsen något med ursprunglig effekt för att krångla till det?
Om Transportstyrelsen nu kör med ursprunglig effekt och trams för att hindra någon att registrera motorcykeln som en A2:a, varför är det då möjligt att registrera FZ6:an som både A2 samt A hoj?
För er som inte vet så finns det två modeller av FZ6:an där den ena har ett trottelstop vilket gör att den ena modellen från något under 70KW i original effekt. Detta bara för att det skall gå och registrera som A2 efter ytterligare strypning...
Last edited: