Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Byte front på en 1998

Lessnade på det sämre utbudet av 16" däck.
Ville ha möjligheten att kunna välja friare mellan däcksfabrikanterna. Så på hösten bestämde jag mig att göra en lite uppgradering av famhjul.

Studerade forumet och hittade JÅKEs inlägg.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ade-tr%E5den&p=5070787&viewfull=1#post5070787

Efter att studerat flera Firebladeforum kom jag fram till att det skulle vara enkelt att montera en komplett front från en 2000-2001 på en 1998-1999. Då skulle man ev få en lite bättre gaffel på köpet.

En komplett donatorhoj hittades på en skrot och fronten beställdes.

061.jpg

Senvintern/tidig vår användes till konverteringen.

Nu är det klart, provkört på storbana samt knixkurser.

Fungerar klockrent.

Inte svårare än att byta styrlagret.
Bort med det gamla, byte styrlager.
Montering av det "nya".

Före:
fronten.jpg


Känns eventuellt något trögare att svänga med men absolut inget som irriterar.
17"s däcket har ca 5mm större radie än 16"s däcket.
Monterade därför gaffelbenen några mm högre upp i styrkronan.



Efter:
Nya fronten.jpg



Om någon nu vill gnälla så, ja jag vet att framhjulet nu har tre ekrar medan bakhjulet har sex ekrar...
 
Last edited:
Gick och funderade på att sälja blajden häromdagen, men det verkar som det är svårt att sälja. jag hittar flera Bläjdar på blocket som legat länge och är sänkta till 20-23 000 för 95-99. Är det verkigen svårt att sälja en så fin och bra modell som cbr.
 
Om någon nu vill gnälla så, ja jag vet att framhjulet nu har tre ekrar medan bakhjulet har sex ekrar...
Äsch, det kan man hantera när man vet att det finns massor av lätt beggade däck utan mönster i 17 tum. Eller riktigt bra sporttouringdäck som klarar bankörning utan att bli hopplösa i regn för den delen... :tummenupp
 
Skall renovera framgaffeln, men vad skall jag ha för olja och hur mycket? Tänkte köra på biltemas, men blev osäker på vilken sort.
 
Hallå alla räjsputtar!
Hur är uppslutningen till "Fireblade jubileet" på Anderstorp? Är lite kluven om jag ska dit eller inte. Eller ä det redan fullbokat?
 
Visst fan...det vart det ju nå utskick om för en tid sedan ja!
Kanske kunde va nått? Anderstorp e ju inte SÅ långt borta iaf.

Hur som. Var å besiktigade i ösregnet härom dan å fick mig ett gott leende av att besiktningskillen till vardags körde 200cc vespa. :yoparty
Så man kan kanske säga att provturen runt gården inte direkt hade Lawson ambitioner....om man e lite diplomatisk :D

Med det gjort har det avverkats ngr mil nu å de har totalt sett känts bra tycker jag. Skall kika över ventilspelet vid tillfälle snarast tror jag. Toppen på maskin e väl det enda jag eg inte haft isär å gått igenom.
 


Jag har en 96:a till salu för 25000kr
CBR höger.jpg



Angående 97:an, varför är det inga märken på kåporna ? .... Krockad ?
 
Någon som vet hur man kopplar bort stödet? För det räcker ju inte med att bara rycka ur sladden. Eller kan man göra en bygling i kontakten? Någon som har erfarenhet? :confused:
 
Hej på er bladare =) jag ville bara slänga upp lite bilder på min hoj som nyligen kom ut på vägen i lite nyare tappning...
Det är en -98

* Moddat luftburken
* Större munstycken
* Ny mätare (koso)
* å lite annat =)
Före
IMG_1009.jpg
Efter
IMG_1110.jpg
IMG_1112.jpg
IMG_1124.JPG
Nya koppling å bromshandtag
IMG_1134.jpg


Söker dock en styrdämpare! Någon som har en liggandes?

//Christian
 
Hej på er!

Har lite problem med min 919. Motorn har stått still i några år, fyllde på ny olja startade den och kopplingen fungerar inte alls =( . tog bort kåpan hällde bort oljan och tycker att "kopplingsdragarmen" känns konstig..
någon som har en sprängskiss över koppling/lamellpaket, eller demonteringsguide eller några hjälpande ord? :)

Med vänliga hälsningar fredrik
 
Hej på er!

Har lite problem med min 919. Motorn har stått still i några år, fyllde på ny olja startade den och kopplingen fungerar inte alls =( . tog bort kåpan hällde bort oljan och tycker att "kopplingsdragarmen" känns konstig..
någon som har en sprängskiss över koppling/lamellpaket, eller demonteringsguide eller några hjälpande ord? :)

Med vänliga hälsningar fredrik

http://www.bike-parts-honda.com/moto-honda-identification-CBR900RRW-3342.html

Microfische för cbr900rr 98 Lycka till :)
 
Hej på er!

Har lite problem med min 919. Motorn har stått still i några år, fyllde på ny olja startade den och kopplingen fungerar inte alls =( . tog bort kåpan hällde bort oljan och tycker att "kopplingsdragarmen" känns konstig..
någon som har en sprängskiss över koppling/lamellpaket, eller demonteringsguide eller några hjälpande ord? :)

Med vänliga hälsningar fredrik

Jag har servicemanual som pdf om du är intresserad. Pm:a så skickar jag en länk.
 
Är det någon här som provat keihin's fcr 39 förgasare? Är det värt pengarna och blir den så mycket bättre?
Det är inte toppeffekten utan mellanregistret jag vill förbättra, jag kan inte få bort svackan. Har moddat efter DR bike, bytt nålar till factorys titannålar mm, men helvetessvackan är fortfarande kvar:crash.
Vart köper man sådana till rätt pris och med bra service.
Jag har en 98as fireblade och om du har en brygga över så kan du ju pm'a mig!!

Niclas
 
Igår (Lördag) stötte jag på en Fireblade turbo på ett streetrace i Blekinge. Har letat men hittar inte killen som kör/äger denna hojen.

Killen kom från Kristianstad och cykeln är rätt så rensad och med nyare R6 bakdel. Enligt utsago ungefär 250hk och den lät riktigt arg när han gjorde en lättare burnout :)

Vet ni vem det är så be honom höra av sig till mig!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top