Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Nä det är lungt, men tack iallfall! Var förbi Classe och köpte några idag och funderar nu på om man ska köra två eller tre brickor (med den som redan sitter där). Blir ju knappt någon fjädring om man kör med tre men gör det något?

Vad ska man sen hitta på med luftburken. Finns det några bilder någonstans på vad man ska göra?

Annars kan man ju säga att det är liiiite jobbigare att byta munstycken på cbren än min förra hoj (KTM 625). På ktmen kunde man ju byta munstycke och flytta upp nålen på max 10minuter.

titta på inlägg 322 i denna tråden :)
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Jag har tre brickor nålen blev stum har även fixat luftburken har bara kunnat provstarta idag då sambon jobbar
& jag har barnen den startade lätt bra tomgång lät lite bättre än innan, hoppas jag kan köra en sväng i morgon :)
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Nu har jag iallfall fått ihop allt och startat hojen. Ska bli spännande att se vad man glömt denna gång (fick ta av allt en gång efter att jag glömde choke wiren). Brukar inte bli så jättebra att mecka när man är riktigt trött.
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Nu har jag provat efter byte av munstycke
& höjning av nålar & öppnad luftburk
Det va lite kallt så jag kunde inte dra
på fullt men det lilla jag körde tyckte
jag att det va stor skillnad tack Dr Bike "rip"
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Efter ha läst vad jag hittar angående cdi boxar är jag fortfarande osäker på om "SD" boxen endast begränsar varvtalet till 9500 istället för 11000. Är detta den enda stypningen som boxen ger? Sett att strypningen kombinerades med brickor eller andra insugningsgummi. Någon som vet angående SD boxens strypning?
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Efter ha läst vad jag hittar angående cdi boxar är jag fortfarande osäker på om "SD" boxen endast begränsar varvtalet till 9500 istället för 11000. Är detta den enda stypningen som boxen ger? Sett att strypningen kombinerades med brickor eller andra insugningsgummi. Någon som vet angående SD boxens strypning?

Jag hade en SD box, den la ner vid ~9500v. Har nu en EC box som klipper först vid ~11500v. Som jag förstod det när jag grottade i detta är det den enda skillnaden på boxen. Skulle kunna vara annat också men det är ju lite begränsat vad som kan göras eftersom det är förgasare. Du kan dock ha stypgummi till fuggarna också. Det hade inte jag dock. Du ska kunna se på insugsgummina om det är stryp, ska tydligen stå ex 34kw stämplat på.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Tackar, som jag hoppades på!
Provar nog några mil innan jag lägger pengar på en EC box. :)


blade_35.jpg

Någon som vet var dessa två slangar skall ta vägen?
Båda går ihop i ramen och mynnar ut vid svingen. Avluftning kan man tänka. Gissar på att en av dem skall vara till avrinning från tanklocket när man spiller men den andra av de två begriper jag inte. Kan det varit till batteriet innan om den såldes ny med syra batteri?
 
Last edited:

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Tackar, som jag hoppades på!
Provar nog några mil innan jag lägger pengar på en EC box. :)


View attachment 357871

Någon som vet var dessa två slangar skall ta vägen?
Båda går ihop i ramen och mynnar ut vid svingen. Avluftning kan man tänka. Gissar på att en av dem skall vara till avrinning från tanklocket när man spiller men den andra av de två begriper jag inte. Kan det varit till batteriet innan om den såldes ny med syra batteri?


Va nere & tittade på min hoj två går ju in i ramen en till tanken den andra som är där går ner under motorn den med
varför ? har inte en aning
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Nu har jag provat efter byte av munstycke
& höjning av nålar & öppnad luftburk
Det va lite kallt så jag kunde inte dra
på fullt men det lilla jag körde tyckte
jag att det va stor skillnad tack Dr Bike "rip"

Jag var också ute och provkörde hojen lite mer grundligt. Måste säga att hojen fått lite mer puff runt 6000 varv och går mycket jämnare när man krypkör. Verkar som tidigare ägarw slängt på ett slipon utan någon som helst ombestyckning vilket gjorde att den gick ännu mer tunnt än orginal och smällde en massa när man slog av på gasen.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Joffe

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
1998, Honda CBR 900RR
Tjena!

Välkomnar mig själv till forumet och efter att läst igenom 60-70% av sidorna i den här tråden känns de inte mer än rätt att första inlägget även hamnar här =)

Efter att ha "övningskört" förra året på en XJ6 var de dags att byta upp sig till i år och fastnade för blejden och har hittat en 97 som rullat ca 6000 mil, får denna för 23000, behöver byta olja och framdäck, känns de rimligt ?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tjena!

Välkomnar mig själv till forumet och efter att läst igenom 60-70% av sidorna i den här tråden känns de inte mer än rätt att första inlägget även hamnar här =)

Efter att ha "övningskört" förra året på en XJ6 var de dags att byta upp sig till i år och fastnade för blejden och har hittat en 97 som rullat ca 6000 mil, får denna för 23000, behöver byta olja och framdäck, känns de rimligt ?

20k, jag sålde min 97a för 26k med 6000 på mätaren för ca 2 något sedan. Om det är r1ans fotpinnar på så är det min gamla, pedantservard fram tills dess.
 

Joffe

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
1998, Honda CBR 900RR
20k, jag sålde min 97a för 26k med 6000 på mätaren för ca 2 något sedan. Om det är r1ans fotpinnar på så är det min gamla, pedantservard fram tills dess.

Ska se om jag kan få ner priset ytterligare då, började på 27 :)
Har den här rullat 6000 nu och din gamla ca 6000 när du sålde den får jag ha en jäkla tur för att de ska vara samma hoj !:)
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Hej på er.

Jag söker en CBR900RR (årsmodell 92 eller 93) för en jämförande provkörning mellan den och en 2012 CBR1000 i Bike. Så original som möjligt men smådetaljer som slipon och liknande ok. Helst runt Stockholm. Ägaren är givetvis med hela tiden.

Någon som har några tips?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
E sen som fan i år,men i ljuset av att april varit sådär känns det inte som ngn jätteförlust iaf. Har ju som tidigare sagts rivit maskin i vinter i jakten på ett lagerljud,hittat det å åtgärdat,så just nu står maskin halvt ihop ute i verkstan å väntar på de sista timmarnas pyssel innan montering. Ska fan bli svingött å komma ut å äta mil...:banana
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
normal_42%7E1.jpg


Fått en liten stund för mig själv å den har använts väl.:D I princip toppen kvar...å det hade jag tänkt hinna med imorgon. Jag KAN fanimig inte tacka tillräckligt för den där hetvattentvätten jag har i verkstan! :yoparty:yoparty
E så ENORMT gutt att slippa gugga runt med skitiga gamla delar..
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
normal_43%7E0.jpg



De e fan nära nu...:D:D
Imorgon går skiten upp på plats. Tom olja e påfyllt. Det jag ansett nödvändigt e bytt...med undantag av urtrampningslagret men det sitter enkelt åtkomligt å e varken svårt eller dyrt att hantera under säsong. Färdigväntat...:rock
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
normal_47%7E0.jpg


Aldrig får man va riktigt nöjd,å det otänkbara har hänt. Gjorde hojen helt körklar i lördags men eftersom vi skulle bort på kvällen (alkohol osv) så lät jag hojen stå kvar inspänd på lyften.

Nu hör det till saken att jag lirar gitarr i ett rockband å i helgen var det gitarrmässa här i Gbg ute på Eriksberg varför söndagen startade med det.
Ung vid 2 ringer kompanjonen. -" Du,det e bäst att du kommer hit för din hoj har trillat ur lyften å ligger på sidan på golvet."-
Ridå.
Såg framför mig hur jag nu skulle få sitta å svetsa upp spruckna motorkåpor mm å kanske mer än ngt annat hade jag fruktansvärt svårt att få genom huvudet hur hojen hade kunnat slita sig ur infästningen på lyften. Det...fattar jag fortfarande inte.
Det riktigt trista i det är att denna moppen e en gammal -93a UrBläjd i generellt sett tokfint originalskick...bye-bye med den.
Eller?

Nah fan. Jag har under omständigheterna haft tur som en rent oförskämd för....skadorna har inskränkt sig till ett lätt krokigt kopplingshandtag samt en spricka i bakre vänstra sidokåpan. Sug i er den!
Detta efter ett fall på en jävla meter platt ner i backen!!! Inte ens backspegeln på vänster sidan har tagit stryk!!!

Så idag kom polarn förbi med en plastsvets så vi fick "svetsat" sprickan tills vidare. Om inte annat ger det mig tid att försöka ragga fatt i en dito kåpa nånstans.
Så...om ngn har en sådan kåpa i svart/orange "urban tiger" kod...säg till. Hojen e såpass klanderfritt fin annars att detta skall bara fram.

Å japp. Har varit ute å knäckt ngr mil å allt funkar som det skall. Missljudet e borta..å den gamle skrevraketen går fan som ett skållat troll.
Skall ta mig för att riva kopplingskåpan å byta det där urtrampningslagret åxå.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top