Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Nä det är lungt, men tack iallfall! Var förbi Classe och köpte några idag och funderar nu på om man ska köra två eller tre brickor (med den som redan sitter där). Blir ju knappt någon fjädring om man kör med tre men gör det något?

Vad ska man sen hitta på med luftburken. Finns det några bilder någonstans på vad man ska göra?

Annars kan man ju säga att det är liiiite jobbigare att byta munstycken på cbren än min förra hoj (KTM 625). På ktmen kunde man ju byta munstycke och flytta upp nålen på max 10minuter.

titta på inlägg 322 i denna tråden :)
 
Jag har tre brickor nålen blev stum har även fixat luftburken har bara kunnat provstarta idag då sambon jobbar
& jag har barnen den startade lätt bra tomgång lät lite bättre än innan, hoppas jag kan köra en sväng i morgon :)
 
Nu har jag iallfall fått ihop allt och startat hojen. Ska bli spännande att se vad man glömt denna gång (fick ta av allt en gång efter att jag glömde choke wiren). Brukar inte bli så jättebra att mecka när man är riktigt trött.
 
Nu har jag provat efter byte av munstycke
& höjning av nålar & öppnad luftburk
Det va lite kallt så jag kunde inte dra
på fullt men det lilla jag körde tyckte
jag att det va stor skillnad tack Dr Bike "rip"
 
Efter ha läst vad jag hittar angående cdi boxar är jag fortfarande osäker på om "SD" boxen endast begränsar varvtalet till 9500 istället för 11000. Är detta den enda stypningen som boxen ger? Sett att strypningen kombinerades med brickor eller andra insugningsgummi. Någon som vet angående SD boxens strypning?
 
Efter ha läst vad jag hittar angående cdi boxar är jag fortfarande osäker på om "SD" boxen endast begränsar varvtalet till 9500 istället för 11000. Är detta den enda stypningen som boxen ger? Sett att strypningen kombinerades med brickor eller andra insugningsgummi. Någon som vet angående SD boxens strypning?

Jag hade en SD box, den la ner vid ~9500v. Har nu en EC box som klipper först vid ~11500v. Som jag förstod det när jag grottade i detta är det den enda skillnaden på boxen. Skulle kunna vara annat också men det är ju lite begränsat vad som kan göras eftersom det är förgasare. Du kan dock ha stypgummi till fuggarna också. Det hade inte jag dock. Du ska kunna se på insugsgummina om det är stryp, ska tydligen stå ex 34kw stämplat på.
 
Tackar, som jag hoppades på!
Provar nog några mil innan jag lägger pengar på en EC box. :)


blade_35.jpg

Någon som vet var dessa två slangar skall ta vägen?
Båda går ihop i ramen och mynnar ut vid svingen. Avluftning kan man tänka. Gissar på att en av dem skall vara till avrinning från tanklocket när man spiller men den andra av de två begriper jag inte. Kan det varit till batteriet innan om den såldes ny med syra batteri?
 
Last edited:
Tackar, som jag hoppades på!
Provar nog några mil innan jag lägger pengar på en EC box. :)


View attachment 357871

Någon som vet var dessa två slangar skall ta vägen?
Båda går ihop i ramen och mynnar ut vid svingen. Avluftning kan man tänka. Gissar på att en av dem skall vara till avrinning från tanklocket när man spiller men den andra av de två begriper jag inte. Kan det varit till batteriet innan om den såldes ny med syra batteri?


Va nere & tittade på min hoj två går ju in i ramen en till tanken den andra som är där går ner under motorn den med
varför ? har inte en aning
 
Nu har jag provat efter byte av munstycke
& höjning av nålar & öppnad luftburk
Det va lite kallt så jag kunde inte dra
på fullt men det lilla jag körde tyckte
jag att det va stor skillnad tack Dr Bike "rip"

Jag var också ute och provkörde hojen lite mer grundligt. Måste säga att hojen fått lite mer puff runt 6000 varv och går mycket jämnare när man krypkör. Verkar som tidigare ägarw slängt på ett slipon utan någon som helst ombestyckning vilket gjorde att den gick ännu mer tunnt än orginal och smällde en massa när man slog av på gasen.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tjena!

Välkomnar mig själv till forumet och efter att läst igenom 60-70% av sidorna i den här tråden känns de inte mer än rätt att första inlägget även hamnar här =)

Efter att ha "övningskört" förra året på en XJ6 var de dags att byta upp sig till i år och fastnade för blejden och har hittat en 97 som rullat ca 6000 mil, får denna för 23000, behöver byta olja och framdäck, känns de rimligt ?
 
Tjena!

Välkomnar mig själv till forumet och efter att läst igenom 60-70% av sidorna i den här tråden känns de inte mer än rätt att första inlägget även hamnar här =)

Efter att ha "övningskört" förra året på en XJ6 var de dags att byta upp sig till i år och fastnade för blejden och har hittat en 97 som rullat ca 6000 mil, får denna för 23000, behöver byta olja och framdäck, känns de rimligt ?

20k, jag sålde min 97a för 26k med 6000 på mätaren för ca 2 något sedan. Om det är r1ans fotpinnar på så är det min gamla, pedantservard fram tills dess.
 
20k, jag sålde min 97a för 26k med 6000 på mätaren för ca 2 något sedan. Om det är r1ans fotpinnar på så är det min gamla, pedantservard fram tills dess.

Ska se om jag kan få ner priset ytterligare då, började på 27 :)
Har den här rullat 6000 nu och din gamla ca 6000 när du sålde den får jag ha en jäkla tur för att de ska vara samma hoj !:)
 
Hej på er.

Jag söker en CBR900RR (årsmodell 92 eller 93) för en jämförande provkörning mellan den och en 2012 CBR1000 i Bike. Så original som möjligt men smådetaljer som slipon och liknande ok. Helst runt Stockholm. Ägaren är givetvis med hela tiden.

Någon som har några tips?
 
E sen som fan i år,men i ljuset av att april varit sådär känns det inte som ngn jätteförlust iaf. Har ju som tidigare sagts rivit maskin i vinter i jakten på ett lagerljud,hittat det å åtgärdat,så just nu står maskin halvt ihop ute i verkstan å väntar på de sista timmarnas pyssel innan montering. Ska fan bli svingött å komma ut å äta mil...:banana
 
normal_42%7E1.jpg


Fått en liten stund för mig själv å den har använts väl.:D I princip toppen kvar...å det hade jag tänkt hinna med imorgon. Jag KAN fanimig inte tacka tillräckligt för den där hetvattentvätten jag har i verkstan! :yoparty:yoparty
E så ENORMT gutt att slippa gugga runt med skitiga gamla delar..
 
normal_43%7E0.jpg



De e fan nära nu...:D:D
Imorgon går skiten upp på plats. Tom olja e påfyllt. Det jag ansett nödvändigt e bytt...med undantag av urtrampningslagret men det sitter enkelt åtkomligt å e varken svårt eller dyrt att hantera under säsong. Färdigväntat...:rock
 
normal_47%7E0.jpg


Aldrig får man va riktigt nöjd,å det otänkbara har hänt. Gjorde hojen helt körklar i lördags men eftersom vi skulle bort på kvällen (alkohol osv) så lät jag hojen stå kvar inspänd på lyften.

Nu hör det till saken att jag lirar gitarr i ett rockband å i helgen var det gitarrmässa här i Gbg ute på Eriksberg varför söndagen startade med det.
Ung vid 2 ringer kompanjonen. -" Du,det e bäst att du kommer hit för din hoj har trillat ur lyften å ligger på sidan på golvet."-
Ridå.
Såg framför mig hur jag nu skulle få sitta å svetsa upp spruckna motorkåpor mm å kanske mer än ngt annat hade jag fruktansvärt svårt att få genom huvudet hur hojen hade kunnat slita sig ur infästningen på lyften. Det...fattar jag fortfarande inte.
Det riktigt trista i det är att denna moppen e en gammal -93a UrBläjd i generellt sett tokfint originalskick...bye-bye med den.
Eller?

Nah fan. Jag har under omständigheterna haft tur som en rent oförskämd för....skadorna har inskränkt sig till ett lätt krokigt kopplingshandtag samt en spricka i bakre vänstra sidokåpan. Sug i er den!
Detta efter ett fall på en jävla meter platt ner i backen!!! Inte ens backspegeln på vänster sidan har tagit stryk!!!

Så idag kom polarn förbi med en plastsvets så vi fick "svetsat" sprickan tills vidare. Om inte annat ger det mig tid att försöka ragga fatt i en dito kåpa nånstans.
Så...om ngn har en sådan kåpa i svart/orange "urban tiger" kod...säg till. Hojen e såpass klanderfritt fin annars att detta skall bara fram.

Å japp. Har varit ute å knäckt ngr mil å allt funkar som det skall. Missljudet e borta..å den gamle skrevraketen går fan som ett skållat troll.
Skall ta mig för att riva kopplingskåpan å byta det där urtrampningslagret åxå.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top