Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Nu har man varit ute och testat lite mer och har lite mer frågor.

1. Hojen bluddrar när man slår av på gasen. Är den felbestyckad (sitter ett slipon på) eller är det standard? Den gör fint i övrigt förutom en liten svacka i registret runt 7' varv.

2. Är ju inte van med sporthoj men fan vad jobbigt det är för ryggen. Troligen sitter jag fel men är det någon som har prövat att höja styret? Vad finns det för alternativ där?

3. Varvar man ur ettan och ska växla är det jäkligt svårt att få i tvåan sen . Är detta ett vanligt fel och vad kan man göra åt det?

2; Det finns risers,men sannolikt e det du som e ovan. Vad du bör lära dig e att arbeta MYCKET mer med benen. Låren framför allt. Sen ser du många av oss som "vilar" genom att sätta vä hand på vä lår å därmed komma mer upprätt när det inte gäller.

3; Det KAN vara så att du behöver kika på din koppling. Att en Blade skulle vara tungväxlad,inget e nog mer från sanningen.

1; Det e precis detta man bla adresserar med "Dr Bike" modden. Men om den e att gå för långt för dig kan du börja med att göra en lite del av den,å det e att du shimsar upp nålarna med ett par M3 brickor styck. Du mäster nålens utstick från kolven i mm med ett bra skjutmått. Tar ur centerpluggen så du kan välta ur nålen med kolven upp å ner. Installerar normalt 2st M3 brickor under resp nål så att du med nålarna tillbaka på sin plats har tagit bort ca 1mm i utstick.(Har jag för mig de e?)
 
Beställde koppling & bromshandtag idag från Kina korta modellen för 245:- gratis frakt :tummenupp

hoppas dom håller säljaren hade fått många bra omdömen av andra som köpt
 
Nu har man varit ute och testat lite mer och har lite mer frågor.

1. Hojen bluddrar när man slår av på gasen. Är den felbestyckad (sitter ett slipon på) eller är det standard? Den gör fint i övrigt förutom en liten svacka i registret runt 7' varv.

2. Är ju inte van med sporthoj men fan vad jobbigt det är för ryggen. Troligen sitter jag fel men är det någon som har prövat att höja styret? Vad finns det för alternativ där?

3. Varvar man ur ettan och ska växla är det jäkligt svårt att få i tvåan sen . Är detta ett vanligt fel och vad kan man göra åt det?

1. Det ska bluddra och smälla vid avslag på gasen, det är fränt.
2. Kör fortare
3. Det där är ett fel, en sån där gaffel i växellådan troligen.
 
2; Det finns risers,men sannolikt e det du som e ovan. Vad du bör lära dig e att arbeta MYCKET mer med benen. Låren framför allt. Sen ser du många av oss som "vilar" genom att sätta vä hand på vä lår å därmed komma mer upprätt när det inte gäller.

3; Det KAN vara så att du behöver kika på din koppling. Att en Blade skulle vara tungväxlad,inget e nog mer från sanningen.

1; Det e precis detta man bla adresserar med "Dr Bike" modden. Men om den e att gå för långt för dig kan du börja med att göra en lite del av den,å det e att du shimsar upp nålarna med ett par M3 brickor styck. Du mäster nålens utstick från kolven i mm med ett bra skjutmått. Tar ur centerpluggen så du kan välta ur nålen med kolven upp å ner. Installerar normalt 2st M3 brickor under resp nål så att du med nålarna tillbaka på sin plats har tagit bort ca 1mm i utstick.(Har jag för mig de e?)

Tack för tipsen! Börjar redan känna mig bättre i ryggen. Kanske ska kolla lite på "DrBike-modden".. Finns den i denna tråd eller?
 
Last edited:
Då var det dags att byta packboxar. Tänkte ge mig på det själv. Så nu har jag en liten undran hur jag skall få hojen att stå utan framgaffel. Hade tänkt mig biltemas depåstöd bak och sedan hänga upp den i taket. Men så kom jag på att dessa depåstöd finns: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-82545/

Vad tror ni? Passa det stödet bra till CBR? Kommer jag komma åt, utan att det blir i vägen?
 
Då var det dags att byta packboxar. Tänkte ge mig på det själv. Så nu har jag en liten undran hur jag skall få hojen att stå utan framgaffel. Hade tänkt mig biltemas depåstöd bak och sedan hänga upp den i taket. Men så kom jag på att dessa depåstöd finns: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-82545/

Vad tror ni? Passa det stödet bra till CBR? Kommer jag komma åt, utan att det blir i vägen?

Jag hade depåstöd bak hände upp den
i taket fram funkade kanon
 
Jaha då begrep man var felet ligger på min lite "slöa" blajd då, lite för många kugg i bak va ?
Visst är det 16 fram och 40 bak original 96-97
jag har 16/36 ????
 
1; Det e precis detta man bla adresserar med "Dr Bike" modden. Men om den e att gå för långt för dig kan du börja med att göra en lite del av den,å det e att du shimsar upp nålarna med ett par M3 brickor styck. Du mäster nålens utstick från kolven i mm med ett bra skjutmått. Tar ur centerpluggen så du kan välta ur nålen med kolven upp å ner. Installerar normalt 2st M3 brickor under resp nål så att du med nålarna tillbaka på sin plats har tagit bort ca 1mm i utstick.(Har jag för mig de e?)

Fan det börjar klia i fingrarna så måste nog göra detta redan denna säsong. Om jag fattar det rätt är inte förgasarnas nålar ställbara och man kan flytta upp dom med brickor. Fast det finns nålkit med ställbara nålar som man kan köpa. Vad är det för munstycken man ska köpa och är det någon som har koll på någon nätbutik som säljer huvudmunstycken som passar till en 92:a?
 
Samma munstycken överlag. Generiska M5 munstycken funkar kort sagt,å jag tog mina genom en lokal moppeverkstad här i Gbg.
De tar i sin tur från Duells tror jag det e å de kommer i påsar om 4st. Jag gav 120:- påsen om inte minnet sviker.
Jag köpte 135;or resp 140;or. Landade på 140;or i mitt fall.
En fotnot i sammanhanget e att en -92a inte har den "sköld" som senare bläjdar har mellan ramen å ventilkåpan. Skölden,som e i mjukplast,e till för att förhindra varm luft från kylet att nå upp i utrymmet där luftfilterboxen suger i sig det den behöver. Du kan tillverka ett mkt enkelt skydd själv av gummimatta eller liknande. Sitter 2st M6 fästen i ramen som du använder för att hålla hela härligheten på plats när du väl e klar.

Det med eftermarknadsnålar ser jag för en iaf inte vitsen med. Tex Dynojets prylar e bra mkt mjukare än originalen varför de slits fortare. Originalbitarna e bra skit,så med det sagt ser jag nog inte vitsen.
I sin tur kostar ett gäng M3 brickor skit å inget hos din lokale järnhandlare.
 
Samma munstycken överlag. Generiska M5 munstycken funkar kort sagt,å jag tog mina genom en lokal moppeverkstad här i Gbg.
De tar i sin tur från Duells tror jag det e å de kommer i påsar om 4st. Jag gav 120:- påsen om inte minnet sviker.
Jag köpte 135;or resp 140;or. Landade på 140;or i mitt fall.
En fotnot i sammanhanget e att en -92a inte har den "sköld" som senare bläjdar har mellan ramen å ventilkåpan. Skölden,som e i mjukplast,e till för att förhindra varm luft från kylet att nå upp i utrymmet där luftfilterboxen suger i sig det den behöver. Du kan tillverka ett mkt enkelt skydd själv av gummimatta eller liknande. Sitter 2st M6 fästen i ramen som du använder för att hålla hela härligheten på plats när du väl e klar.

Det med eftermarknadsnålar ser jag för en iaf inte vitsen med. Tex Dynojets prylar e bra mkt mjukare än originalen varför de slits fortare. Originalbitarna e bra skit,så med det sagt ser jag nog inte vitsen.
I sin tur kostar ett gäng M3 brickor skit å inget hos din lokale järnhandlare.

Hittade på nätet han ska ha 300:- för 4st 140 munstycke med frakt :(
du får jättegärna köpa fyra st 140 åt mig för 120:- & skicka dom till mig :)
 
läste här i tråden att touringbutiken har munstycken till att modda med :) men dom har bytt art nr ringde dom & hörde mig för, såg en bild här på tråden på ett munstycke det va totalt 16 mm lång men den dom har där va bara ca 8 mm

hur ska det se ut ?? priset va nu 25:- st
 
Nu tänkte jag ge hojen lite kärlek. Har köpt iridiumtändstift, drivpaket, luftfilter och oljefilter. Dessutom köpte jag ett par nya fotpinnsgummin och fyra 140munstycken. Vilken olja brukar ni köra på? Är den känslig mot lite billigare oljor typ biltema?
 
Jag kör biltema racing olja. Fungerar alldeles utmärkt!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top