Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Tjäääna!! är hojlös och letar lämplig ersättare för den trevliga sv-650:n, blade från 95-99 nån gång eller SRAD 98-99 är modeller jag fastnat lite för (just nu i alla fall) sökte lite i denna tråd men hittade inget om bränsleförbrukning på era blades, pratade med en bekant som har en -96:a o hans ville minsann ha uppåt en liter milen vid lite aktivare körning, är det nått som är normalt att räkna med på en cbr eller är hans inte riktigt frisk ??
//M
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nah.
Om jag så kör skrotet som en ren stolle löser jag inte att hamna på en liter vid vanlig vägkörning. Den körningen blir handen på hjärtat blandad vad man än gör..
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Låter ju lovande, nån speciell årsmodell som rekomenderas av 92-99:eek:rna eller är det allmänskicket som avgör ?
 

BENGT FIREBLADE

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2013
Ort
Söderhamn
Hoj
1996 honda cbr 900rr fireblade
Hej har en -96 fireblade som drar ca 0,4 vid lugn körning och det dubbla vid aktiv körning. en mkt kompetent hoj trots sina år på nacken. Jag köpte den 2011 för 11500 kr polarn köpte en i fjol för 12500 jag tycker priserna på blocket ligger högt eller är det jag som har haft tur och fått den så billigt.
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Tjäääna!! är hojlös och letar lämplig ersättare för den trevliga sv-650:n, blade från 95-99 nån gång eller SRAD 98-99 är modeller jag fastnat lite för (just nu i alla fall) sökte lite i denna tråd men hittade inget om bränsleförbrukning på era blades, pratade med en bekant som har en -96:a o hans ville minsann ha uppåt en liter milen vid lite aktivare körning, är det nått som är normalt att räkna med på en cbr eller är hans inte riktigt frisk ??
//M
Min 98:a ligger på 0,58 blandad (aktiv & lugn) körning.
På bana ligger den på strax över 0,9 , men den körstilen håller jag ju inte riktigt på gata.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej har en -96 fireblade som drar ca 0,4 vid lugn körning och det dubbla vid aktiv körning. en mkt kompetent hoj trots sina år på nacken. Jag köpte den 2011 för 11500 kr polarn köpte en i fjol för 12500 jag tycker priserna på blocket ligger högt eller är det jag som har haft tur och fått den så billigt.

låter ju sketa bra, ang. priserna så får man ju gratulera :) billigast på blocket just nu är väl 17000:- men jag har hittat några intressanta, dom är lite utspridda så det blir svårt att kolla alla samma dag, men nån tänkte jag försöka hinna på valborg i alla fall, inte alltid lätt o få till med jobb o varannanveckaförälderhinder som kommer lite i vägen ibland, men det är ju lite säsong kvar i år i alla fall så man hinner nog.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
nu blev det i alla fall en röd, vit och lila -98 i mycket fint skick för en 15år gammal hoj, hoppas på lite sol till helgen så man får testa om man ska trivas med den knubbiga damen :)
:banana
 

BENGT FIREBLADE

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2013
Ort
Söderhamn
Hoj
1996 honda cbr 900rr fireblade
Hur är det med kamkedjesträckarn på 900rr är det något man behöver serva eller byta så det inte blir nåt totalhaveri. heller är det bara att tuta och köra hon har gått 5400 mil nu.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hur är det med kamkedjesträckarn på 900rr är det något man behöver serva eller byta så det inte blir nåt totalhaveri. heller är det bara att tuta och köra hon har gått 5400 mil nu.

Rasslar den på tomgång så är det dags att byta. Billigt på davidsilverspares.co.uk
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
nu blev det i alla fall en röd, vit och lila -98 i mycket fint skick för en 15år gammal hoj, hoppas på lite sol till helgen så man får testa om man ska trivas med den knubbiga damen :)
:banana

Och den drar c:a 0,54 när jag kör den som jag brukar göra :) efter helgens 40mila provrunda så är jag nöjd med köpet, har beställt lite prylar och ska gå igenom hojen lite vart efter det ramlar in i brevlådan, bla. såg jag att gummiringarna mellan förgasarna o luftburken var lite torrspruckna, kolla det på era äldre blades så den inte suger i sej smuts "bakvägen" sedan blev det broms o kopplingsgrepp från kina, original luftfilter, oljefilter och framdrev, en clymer verkstadshandbok slank visst med av bara farten också.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Nya? David Silver Spare Parts i England brukar ha vettiga priser. Googla adressen..annars finna ju Ebay...både nya och begagnade..
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
hej o hoj
någon som har tips på justerbart clip on styre till en 98-99 fireblade, har en nackskada som gör att jag skulle behöva komma upp en aning för att få det lite bekvämare.
 

Uro

Ny medlem
Gick med
31 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Cbr900
Hej, undrar om det är någon på forumet sov vet om en bolt on dämpare från en cbr 929/954 passar en cbr 900rr -97? Bara om bultarna är på samma mått.
Eller om det finns någon som har en beg bolt on dämpare till en cbr 900 till salu, isf pm:a mig

Uro
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej alla glada, jag letade ju hoj som en tok i våras och valde mellan B12 och fireblade, efter lite efterforskning föll valet på en -98 cbr900rr för det fina chassiet skull, jag är egentligen nöjd, hojen går bra, den är snygg o verkar välskött. Det är en fröjd att njuta av krokiga vägar på den osv. osv. Det är bara ett litet problem och det är att jag har ett diskbråck i nacken som gör att jag inte kan köra många kilometer innan jag får ont(som jag skrev om tidigare) tråkigt som f-n men jag slänger ut en fråga här om det kanske finns nån som har en Bandit och kanske är intresserad av ett byte till en lite sportigare hoj, pm:a i så fall för mer info om hojen.
//Micke

Hondan inbytt mot Bandit 1200 idag, nu mår kroppen bra igen :)
 
Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Körde en Fireblade -96:a för tio år sedan. Var helnöjd. Lite klen motor när man varvar
upp rejält, men annars stod den sig bra.

Nu är jag alltså tio år äldre :tungan och är spekulant på en Fireblade -99:a. Att motorn
inte står sig mot dagens värstingar är skit samma. Jag kommer köra mer med huvudet
än högernäven, så att säga. Så motorn vet jag räcker till. Det viktigaste för mig är inte
toppfarten, utan att den reagerar i låga varvtal på nästan vilken växel som helst. Och det
gjorde alltid min Fireblade, så där var jag helnöjd. (Och det är anledningen att jag ratar
600/750 motorer överlag).

Nåväl, jag minns knappt alla saker man ska kolla när man köper begagnat. Så jag tänkte
be om lite tips här!

Jag ska kolla följande:
* kedja / däck
* Koppling
* Rejäl provkörning så klart
* Lampor
* Allmänt skick
* Hur bromsarna tar
* Servicebok / papper

Några fler bra saker att kolla?
Hur kollar man drivpaket på ett enkelt sätt? :confused:
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top