Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
tror min börjar få 08a sjukan. Fick hojen nyservad vid ca 576mil,fullt på oljestickan. Igår vid ca 680mil kolla jag stickan, vid minimum strecket. På ca 104mil har den slurpat i sig från topp till botten. Vet nu inte hur mkt olja det rymmer och hur mkt det är från max strecket till minimum.

0,5 Liter har jag för mig.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inget snack om saken, evotech! hade deras på min 600:a och även på min 1000 och deras grejer är riktigt bra, snygga & prisvärda. Sen vet man att avståndet blir det rätta och är godkänt, och dom är gjorda för att passa med org.blinkerserna. Så vill du kan du köra på dom, skulle du vilja sätta du säta tex miniblinkers däremot så kan du ta dom extra fästena som skickas med och kapa sedan sätta framför de större hålen, så passar dom med =) Good luck chuck

Kollade och tycker att deras inte är snyggast, skylten hamnar lite för långt bak (nästan bakom bakhjulet) vilket jag inte gillar... så jag kirrade lite plåt och har nu tillverkat en egen med miniskyltbelysning från Lelles (godkänd) samt miniblinkers från Biltema (godkända)... totalkostnad blev typ 600:- inkl relä.

Däremot undrar jag nu om det går att få tag i kontakterna som sitter på blinkers och skyltbelysningen orginal så jag slipper klippa orginalkablaget? Annars blir det att klippa och sen sätta på nya kontakter av något slag.
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Kollade och tycker att deras inte är snyggast, skylten hamnar lite för långt bak (nästan bakom bakhjulet) vilket jag inte gillar... så jag kirrade lite plåt och har nu tillverkat en egen med miniskyltbelysning från Lelles (godkänd) samt miniblinkers från Biltema (godkända)... totalkostnad blev typ 600:- inkl relä.

Däremot undrar jag nu om det går att få tag i kontakterna som sitter på blinkers och skyltbelysningen orginal så jag slipper klippa orginalkablaget? Annars blir det att klippa och sen sätta på nya kontakter av något slag.

http://bikersneed.se/Styling/Other/turnadapt.htm

Ring å hör om dom har till din årsmodell.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Var galet nöjd med hur min blev med rensad bak, hann tyvärr inte ta några bilder innan den blev stulen dock! Men som ja alltid säger, smaken är som baken =)
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
förlåt ni kanske har tagit upp detta förut men tråden är för lång för att söka igenom...
och jag har inte följt den så bra på senare tid... men nu behöver jag ert hjälp...

har en cbr1000rr från 08.. börjar märka att det läcker ngn typ av olja från framdäcket vid dämparna. Först tänkte jag att den kanse svettas lite bromsolja men har inte behövt fylla på bromsvätskan och denverkar inte bli mindre heller... hur ser oljan ut som ska vara i gafflarna? lättflytande...? mer orolig att det ska rinna ner på skivorna o tappa bromsförmåga... är detta ngt jag kan plocka ut på garantin ? hela oket ser oljigt ut... ska föröska ta bild imorogn bitti...
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
förlåt ni kanske har tagit upp detta förut men tråden är för lång för att söka igenom...
och jag har inte följt den så bra på senare tid... men nu behöver jag ert hjälp...

har en cbr1000rr från 08.. börjar märka att det läcker ngn typ av olja från framdäcket vid dämparna. Först tänkte jag att den kanse svettas lite bromsolja men har inte behövt fylla på bromsvätskan och denverkar inte bli mindre heller... hur ser oljan ut som ska vara i gafflarna? lättflytande...? mer orolig att det ska rinna ner på skivorna o tappa bromsförmåga... är detta ngt jag kan plocka ut på garantin ? hela oket ser oljigt ut... ska föröska ta bild imorogn bitti...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Var galet nöjd med hur min blev med rensad bak, hann tyvärr inte ta några bilder innan den blev stulen dock! Men som ja alltid säger, smaken är som baken =)

Det handlar dels om utseende men sen också om att min "racebuss" (citroen jumpy) är så kort i skåpet att dörren tar i bakdäcket, så skylten får inte sticka längre ut än bakdäcket.

förlåt ni kanske har tagit upp detta förut men tråden är för lång för att söka igenom...
och jag har inte följt den så bra på senare tid... men nu behöver jag ert hjälp...

har en cbr1000rr från 08.. börjar märka att det läcker ngn typ av olja från framdäcket vid dämparna. Först tänkte jag att den kanse svettas lite bromsolja men har inte behövt fylla på bromsvätskan och denverkar inte bli mindre heller... hur ser oljan ut som ska vara i gafflarna? lättflytande...? mer orolig att det ska rinna ner på skivorna o tappa bromsförmåga... är detta ngt jag kan plocka ut på garantin ? hela oket ser oljigt ut... ska föröska ta bild imorogn bitti...

Antingen är det packboxarna som läcker eller så är det bromsoket som läcker... antingen eller så bör du absolut få det åtgärdat för har du klet på oket så har du förmodligen det på bromsbeläggen också.


Funderat och det blir till att kapa kabel och sätta andra kontakter istället...
http://www.kjell.com/content/templa...item=37335&path=304000000,322000000,323500000
 
Last edited:

LillaEssingen

Tiden är min värste fiende
Gick med
5 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR -08 Playboy Edition
Hmm, nu när du säger det så blir jag osäker... men men, byta olja är ju aldrig fel så att säga. :)

600 mila servies kan man göra själv enl. Honda, filter och oljebyte. Honda City säljer färdig kit om man vill göra det enkelt för sig.
Polarn lämnade in sin CBR1000RR-08 för 1200 mila och då bytte de filter och olja igen, kostade 2600 kr :(
Har hört att man kan göra 1200 mila servicen själv, bara att behålla kvittona på olja och filter inköpet. Garantin ska gälla ändå. Någon som kollat detta direkt med Honda?
Känns inge roligt och betala 2600 kr för en olje- och filterbyte.
1800 mila är lite mer omfattande.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
ser bra ut :tummenupp
Om du kör med skjuss hur nära skylten kommer däcket då?

Har också kikat på några varianter, men inte hittat den självklara favoriten ännu :)
Finns något minimi avstånd för blinkersavståndet, regskyltens bredd?

Vet inte, men det är ju bara plåt så det går att bocka den... vilket jag förmodligen kommer göra ändå.

Minimiavstånd är 18cm mellan blinkers ljuskällor.
Skylten måste vara utfärdad av transportstyrelsen/trafikverket (vilken det nu är) så den finns bara i en storlek.
Så det enda som finns att anmärka på just nu är att jag saknar reflex faktiskt, annars är den helt enligt lagen.
 

Pinnen76

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Svedala
Hoj
2008 ,Honda CBR1000RR
Är på jakt efter en CBR1000RR, är grymt sugen på TRICOl -10 men frågan är om det är värt 30 tusen extra istället för att köpa en -08 i bra skick med ca 600 mil på mätaren.
Det enda som skiljer är väl lacken + ABS (och 2 år nyare förstås ... ) eller ?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är på jakt efter en CBR1000RR, är grymt sugen på TRICOl -10 men frågan är om det är värt 30 tusen extra istället för att köpa en -08 i bra skick med ca 600 mil på mätaren.
Det enda som skiljer är väl lacken + ABS (och 2 år nyare förstås ... ) eller ?

Om det är dem med ABS så vart en skillnad till för mig... ca 6000:- mindre om året i försäkring. (Hel/hel - Folksam)
 

Pinnen76

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Svedala
Hoj
2008 ,Honda CBR1000RR
Om det är dem med ABS så vart en skillnad till för mig... ca 6000:- mindre om året i försäkring. (Hel/hel - Folksam)

Yepp, det gör ytterliggare - 15% på försäkringen om det är ABS via Folksam ,så det är positivt. Har idag bästa offerten från folksam 13000 SEK Hel/Hel 1084 SEK /MÅN så 15 % på det hade inte varit fel :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Yepp, det gör ytterliggare - 15% på försäkringen om det är ABS via Folksam ,så det är positivt. Har idag bästa offerten från folksam 13000 SEK Hel/Hel 1084 SEK /MÅN så 15 % på det hade inte varit fel :tummenupp

För mig i Sthlm så hamnade försäkringen på 25000:- per år på min 08:a jag hade... nu med 10:an och ABS så ligger den på 19000:- per år. Så sänkningen vart mer än 15%.
 

Pinnen76

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Svedala
Hoj
2008 ,Honda CBR1000RR
För mig i Sthlm så hamnade försäkringen på 25000:- per år på min 08:a jag hade... nu med 10:an och ABS så ligger den på 19000:- per år. Så sänkningen vart mer än 15%.

Bor själv i Malmöområdet + att jag fick 35 års försäkring .
Så tycker offerten var helt ok .
 

Pinnen76

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Svedala
Hoj
2008 ,Honda CBR1000RR
Är på jakt efter en CBR1000RR, är grymt sugen på TRICOl -10 men frågan är om det är värt 30 tusen extra istället för att köpa en -08 i bra skick med ca 600 mil på mätaren.
Det enda som skiljer är väl lacken + ABS (och 2 år nyare förstås ... ) eller ?

Blev en svart 2008 med 470mil på mätaren , vilken maskin :yoparty
Så grymt nöjd.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top