Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
tror min börjar få 08a sjukan. Fick hojen nyservad vid ca 576mil,fullt på oljestickan. Igår vid ca 680mil kolla jag stickan, vid minimum strecket. På ca 104mil har den slurpat i sig från topp till botten. Vet nu inte hur mkt olja det rymmer och hur mkt det är från max strecket till minimum.

0,5 Liter har jag för mig.
 
Inget snack om saken, evotech! hade deras på min 600:a och även på min 1000 och deras grejer är riktigt bra, snygga & prisvärda. Sen vet man att avståndet blir det rätta och är godkänt, och dom är gjorda för att passa med org.blinkerserna. Så vill du kan du köra på dom, skulle du vilja sätta du säta tex miniblinkers däremot så kan du ta dom extra fästena som skickas med och kapa sedan sätta framför de större hålen, så passar dom med =) Good luck chuck

Kollade och tycker att deras inte är snyggast, skylten hamnar lite för långt bak (nästan bakom bakhjulet) vilket jag inte gillar... så jag kirrade lite plåt och har nu tillverkat en egen med miniskyltbelysning från Lelles (godkänd) samt miniblinkers från Biltema (godkända)... totalkostnad blev typ 600:- inkl relä.

Däremot undrar jag nu om det går att få tag i kontakterna som sitter på blinkers och skyltbelysningen orginal så jag slipper klippa orginalkablaget? Annars blir det att klippa och sen sätta på nya kontakter av något slag.
 
Kollade och tycker att deras inte är snyggast, skylten hamnar lite för långt bak (nästan bakom bakhjulet) vilket jag inte gillar... så jag kirrade lite plåt och har nu tillverkat en egen med miniskyltbelysning från Lelles (godkänd) samt miniblinkers från Biltema (godkända)... totalkostnad blev typ 600:- inkl relä.

Däremot undrar jag nu om det går att få tag i kontakterna som sitter på blinkers och skyltbelysningen orginal så jag slipper klippa orginalkablaget? Annars blir det att klippa och sen sätta på nya kontakter av något slag.

http://bikersneed.se/Styling/Other/turnadapt.htm

Ring å hör om dom har till din årsmodell.
 
Var galet nöjd med hur min blev med rensad bak, hann tyvärr inte ta några bilder innan den blev stulen dock! Men som ja alltid säger, smaken är som baken =)
 
förlåt ni kanske har tagit upp detta förut men tråden är för lång för att söka igenom...
och jag har inte följt den så bra på senare tid... men nu behöver jag ert hjälp...

har en cbr1000rr från 08.. börjar märka att det läcker ngn typ av olja från framdäcket vid dämparna. Först tänkte jag att den kanse svettas lite bromsolja men har inte behövt fylla på bromsvätskan och denverkar inte bli mindre heller... hur ser oljan ut som ska vara i gafflarna? lättflytande...? mer orolig att det ska rinna ner på skivorna o tappa bromsförmåga... är detta ngt jag kan plocka ut på garantin ? hela oket ser oljigt ut... ska föröska ta bild imorogn bitti...
 
förlåt ni kanske har tagit upp detta förut men tråden är för lång för att söka igenom...
och jag har inte följt den så bra på senare tid... men nu behöver jag ert hjälp...

har en cbr1000rr från 08.. börjar märka att det läcker ngn typ av olja från framdäcket vid dämparna. Först tänkte jag att den kanse svettas lite bromsolja men har inte behövt fylla på bromsvätskan och denverkar inte bli mindre heller... hur ser oljan ut som ska vara i gafflarna? lättflytande...? mer orolig att det ska rinna ner på skivorna o tappa bromsförmåga... är detta ngt jag kan plocka ut på garantin ? hela oket ser oljigt ut... ska föröska ta bild imorogn bitti...
 
Var galet nöjd med hur min blev med rensad bak, hann tyvärr inte ta några bilder innan den blev stulen dock! Men som ja alltid säger, smaken är som baken =)

Det handlar dels om utseende men sen också om att min "racebuss" (citroen jumpy) är så kort i skåpet att dörren tar i bakdäcket, så skylten får inte sticka längre ut än bakdäcket.

förlåt ni kanske har tagit upp detta förut men tråden är för lång för att söka igenom...
och jag har inte följt den så bra på senare tid... men nu behöver jag ert hjälp...

har en cbr1000rr från 08.. börjar märka att det läcker ngn typ av olja från framdäcket vid dämparna. Först tänkte jag att den kanse svettas lite bromsolja men har inte behövt fylla på bromsvätskan och denverkar inte bli mindre heller... hur ser oljan ut som ska vara i gafflarna? lättflytande...? mer orolig att det ska rinna ner på skivorna o tappa bromsförmåga... är detta ngt jag kan plocka ut på garantin ? hela oket ser oljigt ut... ska föröska ta bild imorogn bitti...

Antingen är det packboxarna som läcker eller så är det bromsoket som läcker... antingen eller så bör du absolut få det åtgärdat för har du klet på oket så har du förmodligen det på bromsbeläggen också.


Funderat och det blir till att kapa kabel och sätta andra kontakter istället...
http://www.kjell.com/content/templa...item=37335&path=304000000,322000000,323500000
 
Last edited:
Hmm, nu när du säger det så blir jag osäker... men men, byta olja är ju aldrig fel så att säga. :)

600 mila servies kan man göra själv enl. Honda, filter och oljebyte. Honda City säljer färdig kit om man vill göra det enkelt för sig.
Polarn lämnade in sin CBR1000RR-08 för 1200 mila och då bytte de filter och olja igen, kostade 2600 kr :(
Har hört att man kan göra 1200 mila servicen själv, bara att behålla kvittona på olja och filter inköpet. Garantin ska gälla ändå. Någon som kollat detta direkt med Honda?
Känns inge roligt och betala 2600 kr för en olje- och filterbyte.
1800 mila är lite mer omfattande.
 
ser bra ut :tummenupp
Om du kör med skjuss hur nära skylten kommer däcket då?

Har också kikat på några varianter, men inte hittat den självklara favoriten ännu :)
Finns något minimi avstånd för blinkersavståndet, regskyltens bredd?

Vet inte, men det är ju bara plåt så det går att bocka den... vilket jag förmodligen kommer göra ändå.

Minimiavstånd är 18cm mellan blinkers ljuskällor.
Skylten måste vara utfärdad av transportstyrelsen/trafikverket (vilken det nu är) så den finns bara i en storlek.
Så det enda som finns att anmärka på just nu är att jag saknar reflex faktiskt, annars är den helt enligt lagen.
 
Är på jakt efter en CBR1000RR, är grymt sugen på TRICOl -10 men frågan är om det är värt 30 tusen extra istället för att köpa en -08 i bra skick med ca 600 mil på mätaren.
Det enda som skiljer är väl lacken + ABS (och 2 år nyare förstås ... ) eller ?
 
Är på jakt efter en CBR1000RR, är grymt sugen på TRICOl -10 men frågan är om det är värt 30 tusen extra istället för att köpa en -08 i bra skick med ca 600 mil på mätaren.
Det enda som skiljer är väl lacken + ABS (och 2 år nyare förstås ... ) eller ?

Om det är dem med ABS så vart en skillnad till för mig... ca 6000:- mindre om året i försäkring. (Hel/hel - Folksam)
 
Om det är dem med ABS så vart en skillnad till för mig... ca 6000:- mindre om året i försäkring. (Hel/hel - Folksam)

Yepp, det gör ytterliggare - 15% på försäkringen om det är ABS via Folksam ,så det är positivt. Har idag bästa offerten från folksam 13000 SEK Hel/Hel 1084 SEK /MÅN så 15 % på det hade inte varit fel :tummenupp
 
Yepp, det gör ytterliggare - 15% på försäkringen om det är ABS via Folksam ,så det är positivt. Har idag bästa offerten från folksam 13000 SEK Hel/Hel 1084 SEK /MÅN så 15 % på det hade inte varit fel :tummenupp

För mig i Sthlm så hamnade försäkringen på 25000:- per år på min 08:a jag hade... nu med 10:an och ABS så ligger den på 19000:- per år. Så sänkningen vart mer än 15%.
 
För mig i Sthlm så hamnade försäkringen på 25000:- per år på min 08:a jag hade... nu med 10:an och ABS så ligger den på 19000:- per år. Så sänkningen vart mer än 15%.

Bor själv i Malmöområdet + att jag fick 35 års försäkring .
Så tycker offerten var helt ok .
 
Är på jakt efter en CBR1000RR, är grymt sugen på TRICOl -10 men frågan är om det är värt 30 tusen extra istället för att köpa en -08 i bra skick med ca 600 mil på mätaren.
Det enda som skiljer är väl lacken + ABS (och 2 år nyare förstås ... ) eller ?

Blev en svart 2008 med 470mil på mätaren , vilken maskin :yoparty
Så grymt nöjd.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top