Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Någon som sitter på en service manual alternativ ägarboken för CBR1000RA?

Är intresserad av dom sidorna som specifikt rör ABS:en.

Vänligt om någon orkar ta sig tid och skanna in dessa! :)
 
Finns det en möjlighet att någon orkar/kan skriva en instruktion på hur man gör en ventilcheck/byte av chims på honda cbr1000rr -04?

Kanske mycket begärt, men det är så mycket lättare när en vanlig person beskriver typ sådant, och fler kan ju ta lärdom av det här :rolleyes:
 
G'day! Tänkte höra med er som kan hur det ser ut på försäkringsfronten för CBR-modellerna, både 600 och 1000 rr. Finns det bolag som reggar dem som sport-touring eller är det uteslutande supersportmodeller?
 
Finns det en möjlighet att någon orkar/kan skriva en instruktion på hur man gör en ventilcheck/byte av chims på honda cbr1000rr -04?

Kanske mycket begärt, men det är så mycket lättare när en vanlig person beskriver typ sådant, och fler kan ju ta lärdom av det här :rolleyes:

snabbt:
1. demontera alla framkåpor och tankkåpa, ramair-insuget, sekundära insprutare på luftboxen,luftboxen, tändspolarna (sitter direkt på stiften) och slutligen ventilkåpan.
3. öppna den runda vevaxelpluggen på höger sida av motorn
4.vrid sedan runt vevaxeln med hylsnyckel så att en kamnock i taget står 180grader ifrån tryckaren under den.
5.använd bladmått och tryck in mellan kamnockbanan på kamaxeln och tryckare, kolla i manualen om det ligger inom toleransintervallet, annars skriv ner spelet för senare korrektionsberä.kning.
6. eftersom det är en honda behöver inte ventilerna justeras, återmontera allt i omvänd ordning, KLART!


OM det mot förmodan skulle behövas justeras så görs det så här:
7. Vrid vevaxeln till ÖD (ODT på eng) enligt markeringar.
8. släpp på kamkedjespännaren.
9. skruva loss kamaxelöverfallen i angiven ordning, LÄGG ALLA DELAR I EN LÅDAN MED FACK MÄRKTA PER CYLINDER OCH EXAKT PLACERING.
10. lyft ur tryckarna, ta bort chimsen (HÅLL ORDNING PÅ SHIMSEN!!)
11. mät upp dom gammla chimsen, beräkna vad dom nya ska vara där det behövs, köp dom hos tex honda eller lelles.
12, återmontera chims, tryckare, kamaxlar och kamöverfall med kamkedjan på rätt ställe (den trickigaste delen)
13.spänn upp kamkedjan med kedjespännaren.
14.dra FÖRSIKTIGT runt motorn med tändstiften ur och kontrollera att allt går fritt.
återmontera allt i omvänd orning och dra med rätt moment.
15. håll tummarna o starta motorn.

G'day! Tänkte höra med er som kan hur det ser ut på försäkringsfronten för CBR-modellerna, både 600 och 1000 rr. Finns det bolag som reggar dem som sport-touring eller är det uteslutande supersportmodeller?

Make a wild guess :D
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC
G'day! Tänkte höra med er som kan hur det ser ut på försäkringsfronten för CBR-modellerna, både 600 och 1000 rr. Finns det bolag som reggar dem som sport-touring eller är det uteslutande supersportmodeller?

jag vet att bike trollhättan sålde en cbr1000rr från 08 som var reggad så. för när jag kolalde upp försäkringen hos salusansvar låg den abra på 300 kr i månaden hel hel... jämfört med den jag köpte av lelles som kostar 1700 hos folksam hel hel avställbar
 
Wire till bakcuts

Hej, har råkat ut för ett jobbigt problem, wiren till min bakcuts/sits har gått av så jag kan inte öppa det lilla bagageutrymme jag har.
Vid en första (och andra) anblick ser det inte helt lätt ut att få upp låset, jättetacksam om nån vänlig själ har tips på hur jag bör gå tillväga?
Gäller en CBR 1000 -06.
 
Grymt schysst! :yoparty


snabbt:
1. demontera alla framkåpor och tankkåpa, ramair-insuget, sekundära insprutare på luftboxen,luftboxen, tändspolarna (sitter direkt på stiften) och slutligen ventilkåpan.
3. öppna den runda vevaxelpluggen på höger sida av motorn
4.vrid sedan runt vevaxeln med hylsnyckel så att en kamnock i taget står 180grader ifrån tryckaren under den.
5.använd bladmått och tryck in mellan kamnockbanan på kamaxeln och tryckare, kolla i manualen om det ligger inom toleransintervallet, annars skriv ner spelet för senare korrektionsberä.kning.
6. eftersom det är en honda behöver inte ventilerna justeras, återmontera allt i omvänd ordning, KLART!




Make a wild guess :D
 

Jag tar naturligtvis inget ansvar för om din motor exploderar i en miljon små aluminiumbitar för du gjort dom jag säger, men jag har iaf gjort en ventilkoll och omschimsning på min kawwa 500, och den går fortfarande. :D

vad som kan vara frustreande är om hojen gått en bit o kamkedjan töjt sig, för då kan det vara svårt o få kammarna enligt markeringarn, dom hmmnar en halv tand fel bakåt eller frammåt. :P
 
Jag tar naturligtvis inget ansvar för om din motor exploderar i en miljon små aluminiumbitar för du gjort dom jag säger, men jag har iaf gjort en ventilkoll och omschimsning på min kawwa 500, och den går fortfarande. :D

vad som kan vara frustreande är om hojen gått en bit o kamkedjan töjt sig, för då kan det vara svårt o få kammarna enligt markeringarn, dom hmmnar en halv tand fel bakåt eller frammåt. :P

Fy fan angående kammarna efter körning, nån annan som har tips ang det?
 
jag vet att bike trollhättan sålde en cbr1000rr från 08 som var reggad så. för när jag kolalde upp försäkringen hos salusansvar låg den abra på 300 kr i månaden hel hel... jämfört med den jag köpte av lelles som kostar 1700 hos folksam hel hel avställbar



Helvete, det låter inte alls dumt. Någon mer som har liknande erfarenheter?
 
Hej, har råkat ut för ett jobbigt problem, wiren till min bakcuts/sits har gått av så jag kan inte öppa det lilla bagageutrymme jag har.
Vid en första (och andra) anblick ser det inte helt lätt ut att få upp låset, jättetacksam om nån vänlig själ har tips på hur jag bör gå tillväga?
Gäller en CBR 1000 -06.

Jag har samma problem fast med en 07a (mer eller mindre exakt likadan) fast i mitt fall tror jag att den bara har hakat av själva rullen den sitter i där nyckeln sätts i.

så jag söker en vanlig passagerar kuts till 07a.
 
När jag undersökte lite närmare idag så trillade en bit vajer med tillhörande klump ner från bakom kåpan och landade vid batteriet, så i mitt fall är det vajern, men hur fan kommer man åt det?
 
Alla ni andra som sitter på CBR 600rr hojar, hur ser det ut på er försäkringsfront? Har ni lyckats få den klassad som sport-touring? Har gått och kärat ner mig i en svart-vit sötnos :D
 
fick dit nya kolfierskydd till generator o koppling, blev hyffsad nöjd iaf
5d4img.jpg
 
Avgasflappen

Tja jag tänkte koppla ur den där flärpen som sitter i ljuddämparen.¨Jag förmodar att det enda syftet med den är att "bladen" ska låta som en otrimmad Pusch Dakota. Är det någon här som vet hur man gör, jag tittade under sadeln och det är tight där batteri ABS mm. Hur hittar jag motorn som styr spjället så att jag kan lossa vajern, den måste väl vara elektriskt inkopplad förmodar jag, oinkopplat ger väl felkoder och varningslampor ? På önskelistan står ett sportsystem, jag har kollat på Taylormade det blir ett ganska "cleant" utseende. Är det någon som har åsikter om detta system, jag tycker Akra och Yoshi är för dyra. Finns det förslag på andra prisvärda system/slipons?
 
Tja jag tänkte koppla ur den där flärpen som sitter i ljuddämparen.¨Jag förmodar att det enda syftet med den är att "bladen" ska låta som en otrimmad Pusch Dakota. Är det någon här som vet hur man gör, jag tittade under sadeln och det är tight där batteri ABS mm. Hur hittar jag motorn som styr spjället så att jag kan lossa vajern, den måste väl vara elektriskt inkopplad förmodar jag, oinkopplat ger väl felkoder och varningslampor ? På önskelistan står ett sportsystem, jag har kollat på Taylormade det blir ett ganska "cleant" utseende. Är det någon som har åsikter om detta system, jag tycker Akra och Yoshi är för dyra. Finns det förslag på andra prisvärda system/slipons?

menar du vajern till spjället?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top