Hojval vid kort benlängd?

Pratar vi låg hoj, lättkörd o dessutom med offroad-ambitioner så måste Tricker nämnas!
Abret är ju att hitta någon…
Hade du/ni inte bott så förbannat långt ifrån mig så skulle jag gärna erbjuda din bättre hälft en provtur!
:tummenupp
 
Kollat på dessa? Höjer tyvärr inte så mycket på tådelen.

 
Hur är det med uddahojar som Fantic Caballero och Royal Enfield Himalaya? För tramsiga?
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Prata för länge sen här med en tös som hade en Kawa ninja 10. Hade själv en 9 då.
Dom är ju kända att vara höga.
Men hon svara att hon satte bara ner ena foten lite ballt
Lite off topic ursäkta
 
Prata för länge sen här med en tös som hade en Kawa ninja 10. Hade själv en 9 då.
Dom är ju kända att vara höga.
Men hon svara att hon satte bara ner ena foten lite ballt
Lite off topic ursäkta
Kan man köra hoj (på den nivån, jag är inte där själv) så går det.
Har sett ett foto av en dam som inte nådde ner ens med ena foten så hon hoppade av hojen vid stopp och stod bredvid. Vid start vänsterfoten på vänster fotpinne och gasar iväg och svänger över benet stående på fotpinnen.
 
Last edited:
Hur är det med uddahojar som Fantic Caballero och Royal Enfield Himalaya? För tramsiga?
Inte för tramsiga alls, men svåra att hitta.
Körde själv Himalaya i just Himalaya i tre veckor förra året.
Blev lite kär i konceptet, men finns knappt någon som säljer den nu.
Och nu har dom plockat bort den hojen.
Men, ja, ett alternativ!
Tack för påminnelsen.
 
Pratar vi låg hoj, lättkörd o dessutom med offroad-ambitioner så måste Tricker nämnas!
Abret är ju att hitta någon…
Hade du/ni inte bott så förbannat långt ifrån mig så skulle jag gärna erbjuda din bättre hälft en provtur!
:tummenupp
Tack.
Som märkestrogen så har jag en sådan.
Det som faktiskt känns lite märkligt är att den faktiskt har en högre sadelhöjd än XT:n, men lever på att vikten är låg.
Dock gör tankvolym och kubiktal att den är en utmaning att åka på semester med.
Men tack ändå för tipset!

Tricker1_rez.jpeg
 
Last edited:
Du (och framförallt Fredrik) kommer aldrig att förlåta dig själv om du släpar hem ett sådant där bayerskt fulbygge. Satsa på en MT-07 eller Tracer 700, med låg sadel, sänkningssats och kanske också flytta upp gaffelbenen i kronorna.
 
Som Comeback och Blueridge nämnt, stövlar med högre häl?
 

Bifogat

  • IMG_1042.png
    IMG_1042.png
    2.6 MB · Visningar: 8
Inte för tramsiga alls, men svåra att hitta.
Körde själv Himalaya i just Himalaya i tre veckor förra året.
Blev lite kär i konceptet, men finns knappt någon som säljer den nu.
Och nu har dom plockat bort den hojen.
Men, ja, ett alternativ!
Tack för påminnelsen.
Himalayan finns väl fortsatt, men den har fått en rejäl uppdatering till modellår -24. Vätskekylning och 450 cc istället för den gamla luftkylda 400-kubikaren.
 
F700/750/800GS är mycket populär bland de mer kortbenta, oavsett märkestrogenhet i övrigt.

Blueridge nämnde R1200GS i sänkt version. Det finns minst två sådana i Boden som ni säkert kan prova, taxbenta ägare av bägge kön dessutom. Jag som själv kör 1200GSA i normalhöjd är imponerad av hur låga de går att få till utan att det stör i övrigt. Och tyngdpunkt och motorkaraktär gör dem mycket mycket lättkörda.

Om inte annat lär chansen komma på avrostningen första helgen i maj.
 
F700/750/800GS är mycket populär bland de mer kortbenta, oavsett märkestrogenhet i övrigt.

Blueridge nämnde R1200GS i sänkt version. Det finns minst två sådana i Boden som ni säkert kan prova, taxbenta ägare av bägge kön dessutom. Jag som själv kör 1200GSA i normalhöjd är imponerad av hur låga de går att få till utan att det stör i övrigt. Och tyngdpunkt och motorkaraktär gör dem mycket mycket lättkörda.

Om inte annat lär chansen komma på avrostningen första helgen i maj.
Den "större" GS:en kan helt klart också vara ett alternativ.
Vi tittade på nya 1300GS som hade "adaptive vehicle ride height", det vär lite fränt, att den "sänker" sig automatiskt ca 30mm precis innan man stannar, eller vid extremt låg fart.
Och så hade den även värme för bajslådan, vilket inte är nödvändigt, men förmodligen skänker glädje ibland.
 
Himalayan finns väl fortsatt, men den har fått en rejäl uppdatering till modellår -24. Vätskekylning och 450 cc istället för den gamla luftkylda 400-kubikaren.
Ja, precis, det är den "gamla" modellen som utgått, den som jag personligen tyckte var en "riktig" Himalayan, men det är bara min egna tanke.
Men dom har höjt sitthöjden på den nya ca 25mm, och så är det ändå en encylindrig skapelse, så jag tror att den får kliva åt sidan.
 
Jag körde en F750GS på körskolan när jag tog kortet 2020. Normalhög, men de går ju att sänka som sagt. Jag är kanske lite konstig, men jag tyckte den var trevlig att köra, och mycket lättkörd. Såpass så jag köpte en F800R, med samma motor, jag ser inget konstigt med den. Finns stort utbud av begagnade dessutom.
 
Som Comeback och Blueridge nämnt, stövlar med högre häl?
När det gäller för mig att nå ner sittande på GSX1300R så är det med tårna. Taxben ! :)
Och är det några som är specialiserade på att stödja med tårna så är det ju många tjejer, jag tänker på alla damer i höga klackar.
Så när det gäller stillastående med hojen så står dom nog redan på tårna.
Så tårna måste också upp från marken.
Tjejen i inlägg # 8 hade fått ca 2,5 - 3 cm platåsulor inlagda mellan stöveln och originalsulan.
Så jag tror inte det räcker med hög klack, hög klack är nog för MC-damerna som sitter baktill.
 
Last edited:
Du (och framförallt Fredrik) kommer aldrig att förlåta dig själv om du släpar hem ett sådant där bayerskt fulbygge. Satsa på en MT-07 eller Tracer 700, med låg sadel, sänkningssats och kanske också flytta upp gaffelbenen i kronorna.
Ja, man är ju oroligt för att man kan bli "äggad" när man glider förbi där.
Jag ska åka förbi där nästa vecka och ta ett snack om hur man kan "tweaka" en Tracer.
Längst inne i hjärtat skulle ju faktiskt allt annat kännas fel, men världen är ju märklig, jag känner till och med en som körde KTM 640, och han påstår att det var en bra period i hans liv :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top