Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Men.....snyggt prioriterat! :tummenupp
Både vad gäller familjen och Dax:en !
Bra gjort!
Tack så mycket :) Ja, det blev en hyfsad omställning där helt plötsligt men vi börjar komma in i det tror jag... Förhoppningsvis blir det mindre tjafsigt med exmannen framöver nu när det är vi som har dem på heltid, hittills har precis allt varit på hans villkor vilket han utnyttjat till max. Det ska nog bli bra i slutändan, hoppas jag.
 
Det är skönt när det äntligen funkar.
Minns inte om vi pratade om det förut men AC balansen påverkar ju hur oxiden bryts upp och kan göra det lättare eller svårare. Och på billigare maskiner inklusive den jag har för nästan 30kkr så har man inte alltid möjlighet att justera alla parametrar.

Här är parametrarna google hittade.
For welding aluminum with TIG, AC balance is typically set between 65-80%, while AC frequency is often between 80-120 Hz for thicker materials and up to 200 Hz for thinner materials or increased travel speed. These settings help achieve proper cleaning action and penetration, depending on the aluminum's thickness and cleanliness.
Hel missat detta, ursäkta sent svar :rodnar Jag vet inte vad det var för fel med min gamla svets, jag experimenterade med varenda inställning och parameter jag över huvud taget kunde komma på. Bytte både tillsatspinnar, wolframelektroder och gaskoppar, provade med två olika renhetsgrad argon, testade olika gasflöden, körde AC balansen på både max och min för att jämföra och försöka diagnosticera varför den inte ville bryta igenom oxiden men vad jag än gjorde så ville det verkligen inte funka. Den nya svetsen måste göra någonting annorlunda som jag antingen missat eller helt enkelt inte har kunnat ställa in på min gamla svets för den nya bryter verkligen igenom oxidskiktet på ett helt annat sätt. Kan ju vara så att den gamla svetsen helt enkelt är defekt på nåt sätt, jag vet inte... Huvudsaken är att det funkar nu :tummenupp
 
Blev lite orolig för att även Daxens tank skulle vara genomrutten då det började pissa bensin när jag försökte tanka upp den, men det visade sig turligt nog bara vara bränsleslangen som var sopslut.
20250916_190801.jpg

Bränslekranen på dessa sitter inte uppe vid tanken utan nere i själva förgasaren, så det var inte mycket jag kunde göra åt läckaget mer än att hjälpligt försöka samla upp det som rann ut tills dess att nivån i tanken sjunkit under reservnivån... Reservens slang var som tur är tät så efter att nivån nått dit slutade det läcka ut soppa, men även reservens slang har ordentliga sprickor så det blir till att byta båda.
 
Last edited:
Daxen jag köpte av @Brute Force har fram tills idag stått hos en polare i väntan på hemtransport, men idag fick jag hem den och nu står den där så fin bredvid de andra småttingarna :kär Insåg att nu har jag ju faktiskt en slags fyrtal eller vad man ska kalla det, en av varje av alla de större märkenas småhojar från den epoken: En Kawasaki KV75, en Suzuki OR50, en Yamaha YSR80 och nu en Honda Dax. Samlingen börjar arta sig! :banana :yoparty

View attachment 518659View attachment 518660
Saknar fortfarande en Honda Monkeybike, sen hade det ju inte suttit helt fel med en Suzuki PV50 eller rentav en Solifer/GSXR50... Om någon känner någon som vill bli av med någon av de sistnämnda så får ni hojta till! :D

En Gsxr50 någon?

 
En Gsxr50 någon?

!!! :kär Helst hade jag ju haft en reggad... Men sticker den inte iväg alltför illa i pris så... Jag ska hålla koll på den, tack för tipset :tummenupp
 
Förgasarrengöringen gav både önskade och oönskade resultat. Hojen startar och går bättre än innan, nu även utan choke, men i gengäld läcker förgasaren som ett såll och jag blir inte klok på varför eller varifrån... Flottörnålen verkar täta bra i sätet men det verkar ändå läcka ur överflödningsröret när kranen är på, och håller man för röret läcker det istället någonstans uppe på förgasaren... :va Har beställt ett förgasarrenoveringskit så får vi se om det råder bot på läckaget.
 
Förgasarrengöringen gav både önskade och oönskade resultat. Hojen startar och går bättre än innan, nu även utan choke, men i gengäld läcker förgasaren som ett såll och jag blir inte klok på varför eller varifrån... Flottörnålen verkar täta bra i sätet men det verkar ändå läcka ur överflödningsröret när kranen är på, och håller man för röret läcker det istället någonstans uppe på förgasaren... :va Har beställt ett förgasarrenoveringskit så får vi se om det råder bot på läckaget.
- Något så banalt som packningen/O-ringen mellan locket o förgasarhuset?
 
- Något så banalt som packningen/O-ringen mellan locket o förgasarhuset?
Det var min första tanke, men jag vet inte... Det är ingen papperspackning utan en tjock gummipackning och den känns både intakt och flexibel så jag tänkte att den borde gå att återanvända, och det känns som att den fyller ut bra mellan ytorna så jag förstår inte varför den inte skulle täta... Den tätade ju innan jag ultraljudstvättade förgasaren och den känns fortfarande frisk som sagt :va Men jag ska såklart testa att byta ut den när jag får hem förgasarrenoveringskitet.
 
Stort tack till @Mr_Firestorm för hjälpen med att göra lättnad i plånboken, du är härmed helt eller delvis medskyldig till brott mot fästmöfriden eller, med andra ord; tillökning i Bushidos moppehojsamling :tummenupp :gnissla :hihi

Skärmbild 2025-09-18 234905.png

Damen lugnade sig som tur är hyfsat snabbt, även om hennes spontana reaktion var allt annat än imponerad... :gnissla När jag stolt som en tupp pekade på skärmen med ett triumfant "Tadah!" och förväntade mig beröm/entusiasm så tittade hon bara trött på mig och utbrast: "menvafan, en till!?"... Fruntimmer är konstiga :gnissla :hihi

Hur som helst, bock i rutan på GSXR50! :banana :yoparty Vad ska bli nästa tillskott till samlingen tro? :va Monkeybike? PV50? Nåt helt annat? Nästan så man skulle ge sig in i spel- och dobbelbranschen och anordna vadslagning om vad som inköps härnäst, odds baserat på objektens tillgänglighet, pris och generella obskyritet :hihi
 
Last edited:
Stort tack till @Mr_Firestorm för hjälpen med att göra lättnad i plånboken, du är härmed helt eller delvis medskyldig till brott mot fästmöfriden eller, med andra ord; tillökning i Bushidos moppehojsamling :tummenupp :gnissla :hihi

View attachment 521106

Damen lugnade sig som tur är hyfsat snabbt, även om hennes spontana reaktion var allt annat än imponerad... :gnissla När jag stolt som en tupp pekade på skärmen med ett triumfant "Tadah!" och förväntade mig beröm/entusiasm så tittade hon bara trött på mig och utbrast: "menvafan, en till!?"... Fruntimmer är konstiga :gnissla :hihi

Hur som helst, bock i rutan på GSXR50! :banana :yoparty Vad ska bli nästa tillskott till samlingen tro? :va Monkeybike? PV50? Nåt helt annat? Nästan så man skulle ge sig in i spel- och dobbelbranschen och anordna vadslagning om vad som inköps härnäst, odds baserat på objektens tillgänglighet, pris och generella obskyritet :hihi
Jasså det blev köp. Fasen va skoj grattis!
Det är helt okej att du hävdar att det är mitt fel, men borde inte det rubriceras som uppvigling eller liknande?

Hursomhelst grattis till ett roligt köp! Jag är riktigt avundsjuk 😍
 
Jasså det blev köp. Fasen va skoj grattis!
Det är helt okej att du hävdar att det är mitt fel, men borde inte det rubriceras som uppvigling eller liknande?

Hursomhelst grattis till ett roligt köp! Jag är riktigt avundsjuk 😍
Tack! :tummenupp

Fel och fel, jag skulle ju snarare säga förtjänst. Jag håller dålig koll på Tradera så hade du inte tipsat hade jag antagligen missat den, så jag är genuint tacksam :tummenupp Som sagt, fruntimmer är konstiga... :gnissla :hihi

Tackar tackar! :D Både Minigixxern och YSRen är hojar som jag drömt om att få äga länge och som jag nästan hunnit ge upp hoppet om då de inte kommer ut på marknaden till rimliga priser särskilt ofta, men nu plötsligt har jag en av varje så det känns verkligen inte helt fel :banana :yoparty
 
Pillat vidare med Daxen, fick hem förgasarrenoveringskitet igår och bytte allt som ingick dvs munstycken, packningar, nål, flottörnål med säte, hela rasket. Förgasaren slutade iallafall att läcka efter att jag bytt packningen men hojen ville inte gå ordentligt... Ville inte varva ut ordentligt och dog om man försökte gasa fullt:

Försökte se om luftskruvens inställning kunde råda bot på felet men det var lönlöst, det blev om möjligt bara sämre ju mer jag skruvade. Hojen gick iallafall kontinuerligt och utan att läcka soppa överallt, så jag passade på att ta en liten provtur. Eftersom den inte ville varva ut ordentligt så var det svårt att komma upp i hastigheter över 30, men den gick iallafall att köra och bromsar och växlar funkar som de ska:tummenupp

Symptomen tydde på för lite soppa så idag tog jag och skruvade isär förgasaren igen och körde den i ultraljudstvätten ännu en gång, bytte tillbaka till original huvudmunstycke efter att ha rensat detta noga med rensnål (det var samma nummer på det nya men man vet ju aldrig, hojen ska ju ha gått med det som satt i så det kändes som ett säkrare kort) och satte clipset på nålen på nedersta hacket. Nu jävlar! :banana


Nu varvar den ut som den ska, har inte hunnit testa toppfarten men den går iallafall fortare än 30 och orkar dra även på sista växeln :tummenupp har även hunnit byta lampor både fram och bak, positionsljuset bak och halvljuset funkar men helljuset glöder bara svagt... Kan dock vara för att jag har fel lampa, det ska sitta en 6v 25/25w men det enda jag fick tag i var 35/35w. Dock lite konstigt att halvljuset lyser bra men hel vill inte alls... :va nåja, jag ska iallafall prova att besikta imorgon så får vi se vad de säger. Har jag tur släpper de igenom hojen med anmärkning på att jag ska åtgärda helljuset själv och inte behöver komma tillbaka, och isåfall är hojen besiktningsbefriad efter det. Håll tummarna! :tummenupp
 
Last edited:
Stort tack till @Mr_Firestorm för hjälpen med att göra lättnad i plånboken, du är härmed helt eller delvis medskyldig till brott mot fästmöfriden eller, med andra ord; tillökning i Bushidos moppehojsamling :tummenupp :gnissla :hihi

View attachment 521106

Damen lugnade sig som tur är hyfsat snabbt, även om hennes spontana reaktion var allt annat än imponerad... :gnissla När jag stolt som en tupp pekade på skärmen med ett triumfant "Tadah!" och förväntade mig beröm/entusiasm så tittade hon bara trött på mig och utbrast: "menvafan, en till!?"... Fruntimmer är konstiga :gnissla :hihi

Hur som helst, bock i rutan på GSXR50! :banana :yoparty Vad ska bli nästa tillskott till samlingen tro? :va Monkeybike? PV50? Nåt helt annat? Nästan så man skulle ge sig in i spel- och dobbelbranschen och anordna vadslagning om vad som inköps härnäst, odds baserat på objektens tillgänglighet, pris och generella obskyritet :hihi
Finsk Suzukin ( haft två ) har RM50 motorn så du kanske kan hitta 6 växlar och cylinder mm från den gamla crossmodellen. Samma motor som Finsk Suzukin PV50 så det finns nog gott om delar. Nu är PV’n tydligen lite smådyr i Finland även den för övrigt.
 
Finsk Suzukin ( haft två ) har RM50 motorn så du kanske kan hitta 6 växlar och cylinder mm från den gamla crossmodellen. Samma motor som Finsk Suzukin PV50 så det finns nog gott om delar. Nu är PV’n tydligen lite smådyr i Finland även den för övrigt.
Har hört att motorn från RM80 ska passa rakt av i PV50, och om det är samma motor som lillgixxern har så borde det ju rimligen kunna funka i den med. Det kunde bli kul! :D Men jo, både Solifer, PV50 och Monkeybike börjar få kultstatus även där och har stuckit iväg i pris. Den billigaste Solifern i som jag kunde hitta på nettimoto låg ute för 2500 euro, och den var oreggad. Sen fanns det två reggade med låga mil som låg ute för omkring 6000 euro vilket kändes lite väl saftigt... :näsblod Men ja, att hitta en Solifer i Sverige för 21 papp bör ju därmed inte kunna vara en dålig affär tänker jag :tummenupp
 
Har hört att motorn från RM80 ska passa rakt av i PV50, och om det är samma motor som lillgixxern har så borde det ju rimligen kunna funka i den med. Det kunde bli kul! :D Men jo, både Solifer, PV50 och Monkeybike börjar få kultstatus även där och har stuckit iväg i pris. Den billigaste Solifern i som jag kunde hitta på nettimoto låg ute för 2500 euro, och den var oreggad. Sen fanns det två reggade med låga mil som låg ute för omkring 6000 euro vilket kändes lite väl saftigt... :näsblod Men ja, att hitta en Solifer i Sverige för 21 papp bör ju därmed inte kunna vara en dålig affär tänker jag :tummenupp
Jaha shit så det är rejäla Finlandspriser också alltså. Jag tror jag tänkte RM80 men skrev fel😃 21 tusen kan du nog vara nöjd med

Jag satte en TZR125 motor i Finlands - ramen jag hade -02
 
Jaha shit så det är rejäla Finlandspriser också alltså. Jag tror jag tänkte RM80 men skrev fel😃 21 tusen kan du nog vara nöjd med

Jag satte en TZR125 motor i Finlands - ramen jag hade -02
Ja Tyvärr...

Ah, förstår :D

Den måste ha varit helt sinnessjuk att köra... :skrämd lyckades du regga dina i sverige? Var de reggade I Finland först då eller lyckades du få in dem ändå?
 
Nej det var bara den ”äkta” som var reggad med svensk plåt.
Jag förstår. Luskar för fullt i det här med om man eventuellt skulle kunna lyckas regga både min YSR och den nya minigixxern men det verkar inte helt lätt tyvärr... :(
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top