Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Men.....snyggt prioriterat! :tummenupp
Både vad gäller familjen och Dax:en !
Bra gjort!
Tack så mycket :) Ja, det blev en hyfsad omställning där helt plötsligt men vi börjar komma in i det tror jag... Förhoppningsvis blir det mindre tjafsigt med exmannen framöver nu när det är vi som har dem på heltid, hittills har precis allt varit på hans villkor vilket han utnyttjat till max. Det ska nog bli bra i slutändan, hoppas jag.

Det är skönt när det äntligen funkar.
Minns inte om vi pratade om det förut men AC balansen påverkar ju hur oxiden bryts upp och kan göra det lättare eller svårare. Och på billigare maskiner inklusive den jag har för nästan 30kkr så har man inte alltid möjlighet att justera alla parametrar.

Här är parametrarna google hittade.
For welding aluminum with TIG, AC balance is typically set between 65-80%, while AC frequency is often between 80-120 Hz for thicker materials and up to 200 Hz for thinner materials or increased travel speed. These settings help achieve proper cleaning action and penetration, depending on the aluminum's thickness and cleanliness.
Hel missat detta, ursäkta sent svar :rodnar Jag vet inte vad det var för fel med min gamla svets, jag experimenterade med varenda inställning och parameter jag över huvud taget kunde komma på. Bytte både tillsatspinnar, wolframelektroder och gaskoppar, provade med två olika renhetsgrad argon, testade olika gasflöden, körde AC balansen på både max och min för att jämföra och försöka diagnosticera varför den inte ville bryta igenom oxiden men vad jag än gjorde så ville det verkligen inte funka. Den nya svetsen måste göra någonting annorlunda som jag antingen missat eller helt enkelt inte har kunnat ställa in på min gamla svets för den nya bryter verkligen igenom oxidskiktet på ett helt annat sätt. Kan ju vara så att den gamla svetsen helt enkelt är defekt på nåt sätt, jag vet inte... Huvudsaken är att det funkar nu :tummenupp

Blev lite orolig för att även Daxens tank skulle vara genomrutten då det började pissa bensin när jag försökte tanka upp den, men det visade sig turligt nog bara vara bränsleslangen som var sopslut.
20250916_190801.jpg

Bränslekranen på dessa sitter inte uppe vid tanken utan nere i själva förgasaren, så det var inte mycket jag kunde göra åt läckaget mer än att hjälpligt försöka samla upp det som rann ut tills dess att nivån i tanken sjunkit under reservnivån... Reservens slang var som tur är tät så efter att nivån nått dit slutade det läcka ut soppa, men även reservens slang har ordentliga sprickor så det blir till att byta båda.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...