Hojen tvär dog!

Cbr919rr

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Hoj
CBR900rr 1999
Tjena! Ny på forumet by the way. Har harvat i garaget senaste dagarna för att komma tillrätta med varför i H*vete hojen är stendöd. (cbr 900rr - 99)

Jag börjar från början..
Körde hem hojen från jobbet (max 10-15min), hann nå arbetstemp. Ställde den utanför mitt, och just som jag skulle slå av tändningen stendog den!
Slog av tändningen. Slog på igen, alla mätare funkar, drar på starten, startmotorn går, oljelampan slocknar. Men inte minsta tillstymelse till tändning. Wtf :confused:

Och så har det nu varit dom senaste dagarna.
Jag har testat och köra den längre än behövligt på startmotorn, men resulterar endast i bensin odör.
Plockat av och mätt upp batteriet till ganska exakt 12v (brukar dom inte ligga lite högre)
Kollat så den får soppa från tanken. (ej kikat förgasarna än)
Kollat säkringar
Kollat gnista, Vilket den ingen har...
Och varför får den ingen gnista då?
På denna maskin finns två tändspolar Och risken att bägge lagt av samtidigt är väl utesluten?
Va kan jag göra för att felsöka fram ett fel?
Ska sticka iväg och köpa kontaktspray, och lossa alla kontakter från batteriet fram till stiften, samt rengöra alla jordansl.
Men kan det vara nått annat j*vla piss fel?
Hojen har gått 2400 mil (ej gjort den stora servicen)
Gick klockrent fram till "insidenten" :huvet
Vore mycket givande om ni ville komma med tips. Kanske tom är någon här inne som haft samma bekämmer som jag?

VILL UT OCH ÅKA!!!

Vet inte vad du har för fel men det verkar ju vara elektriskt i vart fall. Eftersom den får soppa och tvärdog. Du har nog rätt med att två spolar inte gärna ger sig samtidigt om de inte fått för mycket spänning av någon anledning men matningen till dem kan det eller jordningen till dem med samma resultat. Där skulle jag börjat söka med spänningsprovaren i vart fall.
Jag har varit elektriker men inte mc eller bilelektriker så jag kanske tänker fel.

Täntke på det och kanske lite korkat men har du kollat så du inte kommit åt dödarknappen? Eller så där inte blivit en kortslutning där av någon anledning? Vet att på en del hondor så när man tar dödarknappen så kan man ändå dra runt startmotorn men den tänder inte motorn. Tänkte mest så att det inte är en sådan enkel sak som du glömt att kolla av rent misstag just för att det är för dumt och enkelt.

Täntke på det och kanske lite korkat men har du kollat så du inte kommit åt dödarknappen? Eller så där inte blivit en kortslutning där av någon anledning? Vet att på en del hondor så när man tar dödarknappen så kan man ändå dra runt startmotorn men den tänder inte motorn. Tänkte mest så att det inte är en sådan enkel sak som du glömt att kolla av rent misstag just för att det är för dumt och enkelt.
Jo kollade allt sånt först. Tippsensor, dödaren och säkringar.
När dödaren eller stöd+växel är i, går inte startmotorn överhuvudtaget.
Hade nästan hoppats på dumt och enkelt..

Jo kollade allt sånt först. Tippsensor, dödaren och säkringar.
När dödaren eller stöd+växel är i, går inte startmotorn överhuvudtaget.
Hade nästan hoppats på dumt och enkelt..

Oki, för på min gamla hornet600 jag hade för ett antal år sedan så kunde jag dra runt startmotorn när jag tryckt på dödaren, men den gick inte igång. Var ju någon gång man råkat komma åt den och stod där som ett nöt och undra varför i h**vete den inte gick igång tills man såg hur dödaren stod.

Nu är ju det här ett hojforum, men slänger in några rader om min båtmotor ändå :)

Fick liknande problem på min utombordare förra säsongen.
Den gick som en klocka, men ibland dog den.

Till sist startade den inte, startmotorn drog runt men inget hände.
Visade sig att en jordkabel hade dålig kontakt sen en service.

Helt sjukt, den var ditmonterad och allt. men inte tillräckligt åtdragen, så kontakten var dålig. Det ledde till att den inte startade alls.

Så om du inte hittar annat fel. Prova att ryck och tryck lite i allt kablage och kopplingar.

Tjena Peter.
Fan, jag skulle inte bli särskilt förvånad om det skulle vara något åt det hållet. Vibrerar och har sig ganska bra på en hoj. Så chansen att en jordansl har gängat ur sig alt blivit oxiderad av vårt svenska sommar väder. (Missförstå mig rätt, vem vill ha konstant solsken, men herre min skapare. Väder gudarna måtte fan blivit tokiga sista tiden)
Jag ska som sagt sticka ut och inhandla kontakt spray och gå igenom alla anslutningar. *hoppas*

Hade ett liknade problem på en gammal hoj. Första gången var de givaren i motorn som berättar när de är dax för nästa gnista som hade lagt av. Andra gången var de brytaren i kopplingshandtaget som glappade. De senare var enkelt fixat med en ny kontakt. Men givaren i motorn var en längre historia.

Jag har nu spenderat några timmar åt att lossa och rengöra alla el anslutningar med kontaktspay. Men inte EN enda gnista får jag ur f*n skapet. Mätte över batteriet nu efter laddning. Och ligger på 13v. Och när jag trycker på starten, 11,5.
Kan det vara så att batteriet är såpass dåligt att det inte orkar dra tändspolarna? Longshot, jag vet. Men kom med tips.

Jag har nu spenderat några timmar åt att lossa och rengöra alla el anslutningar med kontaktspay. Men inte EN enda gnista får jag ur f*n skapet. Mätte över batteriet nu efter laddning. Och ligger på 13v. Och när jag trycker på starten, 11,5.
Kan det vara så att batteriet är såpass dåligt att det inte orkar dra tändspolarna? Longshot, jag vet. Men kom med tips.

Det låter som helt normalt spänningstapp när du kramar ut ampere till startmotorn.

Försök vara logisk och följa strömförsörjningen till tändsystemet. Med voltmätning (eventuellt en enkel provlampa) kan du kolla hur långt du har kräm och utesluta del efter del. Ett kopplingsschema underlättar förstås...

Dålig kontakt i anslutningar och kopplingsblock är säkert det rimligaste men det kan ju också vara fel i elektroniken (givare eller "box".

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!