Nytaget körkort och hojen gick sönder idag, tar tacksamt emot all hjälp och tips

Du ska mäta upp kontakten i tändningslåset (för att utesluta den).

Har du ett översiktsschema för "all" el så brukar de vara lättast att utgå ifrån.
Det enda jag kan se på dina bilder är att brun/vit ska ha kontakt med nyckel i till-läge.

Har du verkstadshandsboken så bör kontrollmätning av tändningslås (ignition switch) ingå.
 
Du ska mäta upp kontakten i tändningslåset (för att utesluta den).

Har du ett översiktsschema för "all" el så brukar de vara lättast att utgå ifrån.
Det enda jag kan se på dina bilder är att brun/vit ska ha kontakt med nyckel i till-läge.

Har du verkstadshandsboken så bör kontrollmätning av tändningslås (ignition switch) ingå.


Här kommer två bilder hela elschemat!

komplett elschema.jpgkomplett elschema 2.jpg
 
Elfel kan visa sig på en massa konstiga sätt, men jag
skulle kolla lindningarna på generatorn, jag råkade ut för
ett liknande fel på en zx 10 och det var en lindning som
hade brunnit
 
Ja, där har du en bild på tändningslåset men upplösningen är för dålig för att jag ska se mer än så. Principen ser ut att vara densamma som på min bild men jag tolkar min bild så kan du översätta till din om du ser mer än jag. Jag ska ha kontakt (så nära 0 ohm som möjligt) mellan Vit/Brun, Vit/Grå, Blå/Röd med tändning i till-läge.
 
Inte läst sida 2 nu..

Men innan du köper massa nya grejer eller river hojen och skriver ut ett elschema i format så det knappt får plats på garagegolvet..


Tiltsensorn!!!!
 
Köp nytt batteri, jag hade en triumph som betedde sig likadant, fullt batteri plus startkablar till bil på fullt varv, vägrade starta,satte i nytt batteri och den startade direkt :)
 
Den är ju död hela tiden. Jag har ruckat och dragit för att se om displayen ska komma till liv men tyvärr.

Funderar på om jag ska ta ner tanken och se om jag kommer åt fler sladdar och säkringar där under? Eller om jag bör lämna in hojen på verkstad...

Slog mig nu..

Du bor ju i Nkpg..

Jag har ett batteri i garaget som saknar hoj.

Ska dit på tisdag kväll tills på ons..

Hör av dig om intresse.
 
Prova att starta med ett bilbatteri.
Låter som inte batteriet fungerar som det ska.
Sambon hade liknande fel på sin Kawa zx6-r -07;a.
Provade med ström från bilen och den gick igång direkt.
Köpte nytt batteri och nu fungerar den klockrent.

Så har du möjlighet att prova det så börja där.
My 50 cents. ��
 
En tanke bara.

Kolla alla sladdar och kontakter som går in i displayen.
Moderna hojar går genom displayen (som redan sagts)
 
Tack för tipsen ! Som sagt redan provat med annat batteri. Jag ska skruva bort lampan /kåpan imorgon så jag får bättre tillgång till tändningslåset och kablage. Ska också komma säkringar och startrelät samt säkringsdosan under sadeln.

Mycket el finns under tanken men jag vet inte om jag vågar mig på att försöka få bort den ....
 
Tändingslåset var lite trögt förut men efter att jag sprutat 5-56 i det så är det mjukt och fint. Innan jag sprutade 5-56 fanns inte de här problemet, kan det ha skadat någonting nere i låset?

En kamrat smörjde sitt tändningslås i till sin saab med 5-56. Dåligt. Fick byta låset som inte sitter på rattstången som alla vet. Backspärr och larm gjorde det riktigt tråkigt. Tog närmare tre veckor innan bilen rullade igen. Efter denna historian köper jag låsolja. Finns säkert massor av kunskap på forumet men jag skulle inte räkna bort tändningslåset som felande länk i sammanhanget.
 
Min suzuki dl650 hade liknande problem som du beskriver. Började efter att den stått ute i regnet en vecka. Spolade ur tändlåset med elektronik rengöring flera gånger. Stoppa in nyckeln o vred fram o tillbaka o sen i med mer elektronik rengöring. Funkade fint.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top