Nytaget körkort och hojen gick sönder idag, tar tacksamt emot all hjälp och tips

Nu har jag varit i garaget en vända.
Vi provade med ett annat batteri ur polarens båge och hojen var fortfarande lika död som innan, det är alltså inget fel på batteriet.

Vi provade att springa igång den, den här gången i så hög fart vi kunde. Den startade inte nu heller, fortfarande helt död.

Vi samtliga försök är displayen heldöd, allt som lyser är neutrallampan och oljelampan som sitter bredvid displayen.

När man trycker på startknappen hör man hur startmotorn fungerar som den ska men det blir liksom ingen gnista till motorn. Inte ens nära. Motorn tänder inte.
 
Jag har ruckat i sladdarna vid tändningslåset och de har inte blinkat till elller liknande på displayen, ingen reaktion alls. Samma sak när jag ruckade på sladdarna vid säkringsdosan under sadeln. Och säkringen (15A) vid säkringsdosan är hel.

Finns det fler säkringar att undersöka?

Tändingslåset var lite trögt förut men efter att jag sprutat 5-56 i det så är det mjukt och fint. Innan jag sprutade 5-56 fanns inte de här problemet, kan det ha skadat någonting nere i låset?
 
Last edited:
Byt säkringar som skulle kunna vara inblandade även om de SER hela ut. Har hänt mig att säkringar som ser hela ut, ändå är paj...
 
Jag har ruckat i sladdarna vid tändningslåset och de har inte blinkat till elller liknande på displayen, ingen reaktion alls. Samma sak när jag ruckade på sladdarna vid säkringsdosan under sadeln. Och säkringen (15A) vid säkringsdosan är hel.

Finns det fler säkringar att undersöka?

Tändingslåset var lite trögt förut men efter att jag sprutat 5-56 i det så är det mjukt och fint. Innan jag sprutade 5-56 fanns inte de här problemet, kan det ha skadat någonting nere i låset?

5-56 borde vara relativt ofarligt.
Har den immobilizer? Fast då borde den kanske inte dra runt heller?

Hittade för övrigt denna snubben, kanske något för dig?
http://www.riderforums.com/z1k-z750-maintenance/71806-please-help-my-z-does-not-start.html
 
Jag har ruckat i sladdarna vid tändningslåset och de har inte blinkat till elller liknande på displayen, ingen reaktion alls. Samma sak när jag ruckade på sladdarna vid säkringsdosan under sadeln. Och säkringen (15A) vid säkringsdosan är hel.

Finns det fler säkringar att undersöka?

Borde finns mer än en säkring ja.
Var står säkert i manualen?
 
Immobilizern bryter väl strömmen till soppa-pumpen?
Eller e det olika på olika hojar kanske?
 
Prova att ha tändningen tillslagen, lyse på och så stort strömuttag som möjligt (helljus, blinkers...). Koppla loss pluspolen från batteriet och låt stå så 10 minuter.

Vrid av tändningen, skruva fast pluspolen och provstarta.
 
Följ minuskabeln från batteriet och kolla jordkontakter mot motor och ram.
 
Prova att ha tändningen tillslagen, lyse på och så stort strömuttag som möjligt (helljus, blinkers...). Koppla loss pluspolen från batteriet och låt stå så 10 minuter.

Vrid av tändningen, skruva fast pluspolen och provstarta.


Vad är man försöker eftersträva med den här tekniken?
 
Kabelbrott? Rukka i alla kablage och testa om den dör.

Den är ju död hela tiden. Jag har ruckat och dragit för att se om displayen ska komma till liv men tyvärr.

Funderar på om jag ska ta ner tanken och se om jag kommer åt fler sladdar och säkringar där under? Eller om jag bör lämna in hojen på verkstad...
 
Last edited:
Följ minuskabeln från batteriet och kolla jordkontakter mot motor och ram.

Oljelampan och neutrallampan lyser och man hör hur startmotorn jobbar så det finns ju ström eller?



Fick den här redogörelsen av en kroat på ett engelskspråkig forum, vad tror ni? Låter det vettigt? Är det en grå kabel från tändlåset som jag ska försöka montera ett 100 ohm motstånd på alltså?


Kopierat från det forumet:
I might have found a solution to the problem!!
So ...
All of Kawasaki's motorcycles
With Digital Ignition
Systems
have a gray wire
Going from the ignition
Switch to the Igniter. this
Carries reduced voltage wire
The Igniter is a volt-
age signal that
is essential
to the ignition
functioning:
If the voltage
he
this
Wire
is
high or too low, the ignition
Will not fire.
If you run into a "no-
Spark "situation on one of
our digital igniterequipped
motorcycles,
check
this gray wire. It
should have approximately
5-9 volts with the
Ignition
switch ON. if it
has
significantly higher or
Lower
voltage, the ignition
Switch
is probably bad.
I think a very important fact, I hope that it will aid someone else ...
I'm going to see if it is a problem on my motorcycle.
I will tell ....
 
Last edited:
Ja, men ibland tar elektronerna roliga vägar, men inte pallar när det strömmen (belastningen) ökar. Jag har råkat ut för detta problem, när jorden har tappat kontakten.
 
Finns gnista på stiften?Kanske gjort motorn "sur" med alla startförsök
 
Jag tror allt mer på ett kabelbrott uppe vid tändbingslåset , eftersom displayen är död helt nu men innan kom den tillbaka. Jag tycker mig också se att den blinkar till väldigt väldigt svagt när jag vrider tillbaka nyckeln till off. De får bli att plocka bort främre kåpan o kolla sladdarna där.
 
Låter som att du inte ska låta bli att misstänka själva nyckelbrytaren iom att det blinkar till.
Kanske kan du hitta ett läge där displayen lyser ifall du vrider riktigt stadigt och sakta?

Vore jag du skulle jag nog googla på engelska och se ifall du kan hitta ett entusiastforum därute.

Mät också din gråa sladd nu när du faktiskt fått ett konkret halmstråtips.
Gå inte för mycket på 100 ohm, tydligen ska det vara 9V och killen hade 12V.
Med dessa fakta och Ohms lag har du de variabler du behöver för att kunna räkna ut vad just du kan behöva för motstånd.

Eller så googlar du vidare på varför spänningen är fel (om den nu är det) och beställer förhoppningsvia rätt reservdel.
Om inte annat har du felsökt, kan lämna in och kanske råkat på ett standardfel Kawasaki tar på sig.


Jag tror allt mer på ett kabelbrott uppe vid tändbingslåset , eftersom displayen är död helt nu men innan kom den tillbaka. Jag tycker mig också se att den blinkar till väldigt väldigt svagt när jag vrider tillbaka nyckeln till off. De får bli att plocka bort främre kåpan o kolla sladdarna där.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 
Jag tror helt klart på tändningslåset och det är väldigt enkel att mäta upp utan att blanda in en massa motstånd, men du behöver multimeter och schema. Jag har inget schema till din hoj men så här ser det ut till min:
IMG_20130706_101427.jpg

Koppla bort kontakten till tändningslåset och mät mellan stiften enligt DITT schema.

Edit: Du ska alltså mäta motståndet över stiften som ska ha kontakt när du vrider nyckeln till till-läge. Fladdrande värde eller högre än nåt ohm i motstånd innebär defekt tändningslås och du får köpa nytt (på eBay förslagsvis).
 
Last edited:
Jag tror på helt klart på tändningslåset och det är väldigt enkel att mäta upp utan att blanda in en massa motstånd, men du behöver multimeter och schema. Jag har inget schema till din hoj men så här ser det ut till min:
View attachment 388100

Koppla bort kontakten till tändningslåset och mät mellan stiften enligt DITT schema.


Edit: Du ska alltså mäta motståndet över stiften som ska ha kontakt när du vrider nyckeln till till-läge. Fladdrande värde eller högre än nåt ohm i motstånd innebär defekt tändningslås och du får köpa nytt (på eBay förslagsvis).

Ska skruva bort framkåpan/lyktan imorgonbitti och kolla sladdarna. Då ska jag undersöka ditt tips också, ska jag mäta på kontakten i tändningslåset eller på kontakten som jag kopplat bort från tändningslåset?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top