Hojen går även med tändningen avstängd!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RGV250

När jag varmkört motorn så händer detta fenomen. Man skulle kunna förklara det med att gasen hänger sig.
Den går normalt på tomgång men så fort man gasar så hänger sig varvet på 5k, gasar man då upp den över 5 så hänger den sig vid 6k och om man gasar över 8 så börjar den varva ur helt och hållet då fick jag panik och stängde av dödaren men motorn gick endå. Provade att slå av tändningen men den gick fortfarande och rusade ennu mer för varje sekund. När jag sedan gasade till på gasen bara lite så dog den. Provade att återupprepa detta genom att varva 8k då rusade den igen och gick utan tändning. Det är alltså bara vid 8k+ som den inte stänger av sig när man vrider av tändning eller dödaren. Enda sättet då för att slå av motorn är som sagt att gasa.

När motorn är kall så förekommer inget av åvanstående förutom att den hänger sig vid 5k.

Tjuvluft?. men hur förklarar man att den går utan gnista för det borde de ju inte vara någon utan tändning.

Väldigt tacksam för svar.

Last edited:
Motorn glödtänder. Kan bero på olika saker. Men troligtvis får den för lite soppa, utvecklar en sk. hotspot (ofta någon utstående metall från i toppen) och så håller sig motorn igång utan tändstiftet.

Edit. Eller glöder stiftet tänkte inte på det.

philsson skrev:
När jag varmkört motorn så händer detta fenomen. Man av Tjuvluft?. men hur förklarar man att den går utan gnista för det borde de ju inte vara någon utan tändning.
Väldigt tacksam för svar.

det kan vara jordfel nån stanns, så den inte jordar som den ska. altså, kolla jorden. om du har lite för dålig jord kan det hända att den inte jordar som den ska när du slår av tänningen, altså går gnistan fortfarande.

Edit: det kan även vara som de två tidigare sagt, tänkte inte på det. det är dock mkt annat än stiftet som kan va tjosan. tex, mkt sot som sitter i toppen eller på kolven, ta isär å kolla, är det mkt skrapar du bort det. för vi snackar tvåtakt 125 nu va?

Nitrous skrev:
Låter som glödtändning, stiftet blir för varmt pga av fel värmetal eller felaktig bränsleblandning typ!

/Nitrous
Antar att hojen går väldigt snålt eftersom den är inställd för att gå på bana. Fast idag har det inte varit spec kallt i luften ändå.

PMR skrev:
Motorn glödtänder. Kan bero på olika saker. Men troligtvis får den för lite soppa, utvecklar en sk. hotspot (ofta någon utstående metall från i toppen) och så håller sig motorn igång utan tändstiftet.

Edit. Eller glöder stiftet tänkte inte på det.
Motorn varvade jättefint alltså inga ryckningar eller ojämn gång.. precis som om tändningen hade varit på. Hade inte vassa kanter i exempelvis toppen skapat en annan karaktär på varvet.

Fluxir skrev:
det kan vara jordfel nån stanns, så den inte jordar som den ska. altså, kolla jorden. om du har lite för dålig jord kan det hända att den inte jordar som den ska när du slår av tänningen, altså går gnistan fortfarande.

Edit: det kan även vara som de två tidigare sagt, tänkte inte på det. det är dock mkt annat än stiftet som kan va tjosan. tex, mkt sot som sitter i toppen eller på kolven, ta isär å kolla, är det mkt skrapar du bort det. för vi snackar tvåtakt 125 nu va?
Skulle kunna vara men det är jag skepptiskt till eftersom den dör perfekt när den är kall och även under 6k när den är varm.
Bearing skrev:
Vilken hoj gäller det?
Gäller en RGV250 tvåcylindrig 2t

philsson skrev:
Antar att hojen går väldigt snålt eftersom den är inställd för att gå på bana. Fast idag har det inte varit spec kallt i luften ändå.

Motorn varvade jättefint alltså inga ryckningar eller ojämn gång.. precis som om tändningen hade varit på. Hade inte vassa kanter i exempelvis toppen skapat en annan karaktär på varvet.

Skulle kunna vara men det är jag skepptiskt till eftersom den dör perfekt när den är kall och även under 6k när den är varm.

Gäller en RGV250 tvåcylindrig 2t
Sen när ställer man fuggarna snålt för att man kör på bana? Snarare tvärtom.

Hur ser stiften ut? vita?

philsson skrev:
Om du rycker loss en tändkabel vet du.

HanneZ skrev:
Sen när ställer man fuggarna snålt för att man kör på bana? Snarare tvärtom.
Det är vad jag har fått sagt att det görs..
Bearing skrev:
Hur ser stiften ut? vita?

Om du rycker loss en tändkabel vet du.
hade du tänkt dig att jag skulle rycka kablen när motorn varvar nästan ut rödmarkeringen!..
Nitrous skrev:
Testa att ha choke medans du har motorn igång. Funkar det då så har du ett blandproblem.

/Nitrous
menar du när den varvar som ett as?.
Klart att om den självtänder pga för snål blandning så borde den ju slockna vid fetare bladning.

philsson skrev:
hade du tänkt dig att jag skulle rycka kablen när motorn varvar nästan ut rödmarkeringen!..
Jepp. Vågar du inte :D

Du får dig några kyssar kanske, men det kan det väll vara värt. Fast med en handske borde det ju inte hända.

philsson skrev:
Det är vad jag har fått sagt att det görs..

menar du när den varvar som ett as?.
Klart att om den självtänder pga för snål blandning så borde den ju slockna vid fetare bladning.

Tomgången försvinner såklart om du har choke på men du bör ju kunna hålla den vid liv med högt varvtal, stäng av tändningen och se om den stänger av sig då.
Att den dör när du öppnar trotteln vid självgång är ju för att den får ENORMT mycket luft, motorn har ju garanterat ingen verkningsgrad när den rusar med tändningen avstängd.

Nitrous skrev:
Tomgången försvinner såklart om du har choke på men du bör ju kunna hålla den vid liv med högt varvtal, stäng av tändningen och se om den stänger av sig då.
Att den dör när du öppnar trotteln vid självgång är ju för att den får ENORMT mycket luft, motorn har ju garanterat ingen verkningsgrad när den rusar med tändningen avstängd.
men isf så borde ju motorn slockna med choken i då den får fetare blandning och inte kan självtända. Menar du att jag kan utesluta dålig gjordning?.

philsson skrev:
utesluta dålig gjordning?.
Dålig jordning är nog inte så troligt, jag bara gav ett tips om hur du kunde kolla det. Att att kolla stiften och/eller choka verkar vara nästa steg.

Bearing skrev:
Dålig jordning är nog inte så troligt, jag bara gav ett tips om hur du kunde kolla det. Att att kolla stiften och/eller choka verkar vara nästa steg.
Men om jag får den att "hänga sig" och sedan drar lite på gasen så den dör... ser jag en rättvis bedömning utav stiftet?.. kan inte det sista gaspådraget påverka stiftets utseende?.

philsson skrev:
Men om jag får den att "hänga sig" och sedan drar lite på gasen så den dör... ser jag en rättvis bedömning utav stiftet?.. kan inte det sista gaspådraget påverka stiftets utseende?.
Jag vet inte. Vissa menar att stiftens färg bara visar de allra senaste cyklerna, och andra menar att det är de 20 senaste sekunderna.

Prova!

vart och skruvat nu hela kvällen (skithoj att meka med) och har nu hunnit kolla båda stiften. Det ena stiftet är näst intill kritvitt och vad jag kunde se av kolven (lysten in med ficklampa i hålet) så är kolven som ny. Inte de minsta sot på den. ser ut som om den var helt ny som sagt.. Andra stiftet var helt igengäggat svart!. Likaså så långt man kunde se på kolven den var helsvart med sotlager som var helteckande.
Märkte vad det innebar att ta loss en förgasare så jag tänkte fråga lite snabbt om någon vet vad det kan kosta att lämna in på firma för ombestyckning.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti