Kan kamkedjan ha hoppat ett kugg? Suzuki GS 450, 81

wasserslasken

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1981, Suzuki GS 450
Tjenare,

Igår skulle jag återigen prova mina vingar som mekaniker och försökte ta tag i kamkedje-skramlet i motorn som gäckat mig sedan jag köpte den.
Efter tips om att kamkedje-sträckaren eventuellt inte tryckte in kedjan ordentligt, tog jag ut den och skulle pressa in den manuellt för att se om det gjorde någon skillnad. När jag startade motorn flög den emellertid ut och motorn gick några varv utan någon sträckare alls. Det rasslade rejält om kamkedjan så jag stängde av direkt.

Med sträckaren väl på plats igen går den väldigt dåligt på tomgång och dör ideligen. Det låter som om att den bara tänder på ena cylindern och ibland båda. När man gasar upp den har den tagit längre tid på sig att komma ner i varv. Jag lyssnade lite från luftfiltret och det låter som att "poffar" lite därifrån (någon sorts baktändning, men inte så högt).

I övrigt går den som den skall, det känns som om det är samma kraft som vanligt när man kör med den.

Fråga: Tror ni att kamkedjan kan ha hoppat ett kugg? Eller att jag kan ha kommit åt förgasaren när jag rivit i kamkedje-sträckaren så att den drar tjuvluft?

Vill inte riva i den onödigt mycket då det tenderar till att orsaka mer problem…
Innan min manöver gick den helt perfekt på tomgång och stannade aldrig av sig själv.

Tack på förhand.
 
Kan ju vara att kolv o ventil mött varandra i vad som bosse bildoktor kallar "en dödlig kyss".

Skulle förklara problemen du nu upplever.
 
Fråga: varför tänker du ens tanken på att starta motorn igen efter scenariot du beskriver? Big no no. Svar: kamkedjan har säkerligen hoppat några kugg.
 
Gör nu inget mer förrän Du skruvat av ventilkåpan och verifierar att kamdreven är i rätt lägen.

Till GS 450 verkar det körigt att ladda ner manualer men liknar Din maskin 250 kan Du hitta manualen här.

Det fanns någon länk på en som råkat ut för samma malör som Du, han hade klarat motorn. Å andra sidan körde han inte helt utan sträckare... Därför må Du verifiera hur det egentligen ser ut innan Du rör startknappen igen.

Mina 2p, lycka till!
 
@Twintorsk ja det är oerfarenheten som driver mig att göra såna dumheter..
Med det sagt så måste medges att jag har kört ca 10 km med den och den går i stort sett som vanligt men det är just tomgången som inte är som den skall. Det är inte så att den tokdör så fort man släpper gasen utan mer ostadigt. Förhoppningsvis har den hoppat nåt kugg utan att skada ventilerna..
@roffe_s jag har en clymer manual som jag skall sätta tänderna i vid bästa tillfälle.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top