Yamaha R1 2017 "dör" när man kör iväg

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej

Har skaffat en Yamaha R1M 2017 för en månad sedan och hunnit köra ca 30-40 mil utan problem.
För ett tag sedan så bytade jag hundbenen för att få upp den till orginalhöjd, för att göra detta var jag tvungen att lossa växelpedal och fotstödets 2 bultar för att kunna få ut bultarna till hundbenet. Tog en provtur på ca 5 mil efter detta för att känna efter hur styrningen nu blivit (lite kvickare = roligare).
Dessa 5 mil gick utan problem, precis som de andra milen.

Skulle ta cykeln till jobbet idag (äntligen) och märker att när jag kör iväg så går den väldigt ryckigt.
Detta blir bara värre och värre ju längre jag kommer, så jag vänder om för att byta till bil.

Svårt att förklara men den liksom dör när man börjar köra, drar jag in kopplingen och ger varv så varvar han upp.
Håller jag konstant gas så liksom dör den och sen tänder den till igen osv (väldigt hoppigt :näsblod)

Det ända som jag kommer på just nu är:
Kan det vara problem med quickshiftern (ej orginal) som gör att den bryter när man kommer upp i ett visst varvtal eller hastighet - om detta är problemet så borde det försvinna om jag stänger av QS va (har inte provat ännu), eller tänker jag fel?
Kan det blivit glapp i kontakten till stödet, men varför skulle den isåfall tillåta att jag kör lite + brukar inte den döda motorn helt?

Fler ideer till fel som jag själv lätt kan kolla?
 
Om hojen gick bra innan du lossade växelpedalen och sedan går som en påse nötter efteråt så är väl quickshiftern ett uppenbart ställe att inleda felsökningen på…?

Du säger att du har eftermarknads quickshifter och jag är inte heller säker på att original quickshifter omfattas av diagnossystemet. Detta diagnossystem kommer dock att spotta en felkod om något blir fel med någon väsentlig elektronikkomponent.

Dina symptom låter annars som dålig bensin, alternativt ett dåligt batteri. Ingen av dessa kommer att spotta felkoder. TPS-strul efter tvätt har tydligen också förekommit på R1 2015- och det ger inte heller frlkod, men det märks bara i själva startögonblicket (hojen tänder inte förrän man håller 1/10 mm gas).
 
Har hojen original quickshifter men inkopplat en eftermarknadssensor?

Efter norgeresan la lastcellen till min cordona av och blev hyperkänslig...
Enklast var att dra i 6ans växel då qs inte inverkar efter det.
Eller lägga sej i jämn fart på tvåan och trycka i nästa växel och fortsätta trycka så ingen glappinpuls kan ges...
Funkar det då är det qs som är fel...

Kan såklart även vara stödkontakten, funktion borde gå att se via diagnostiksystemet...
Screenshot_20220824-125257_Samsung Notes.jpgScreenshot_20220824-125442_Samsung Notes.jpg
Screenshot_20220824-124853_Samsung Notes.jpg
 
Last edited:
Många bra tips. Quickshiftern starkt misstänkt efterson du pillat med växelpedal.

Men kolla att polskorna är dragna. Lösa polskor orsakade av mjukt bly som krypt kan ge det har symptomet, startar men dör på grund av vibrationer i batterikablarna. Snabbt och lätt kolla och vid behov efterdra polskorna.
 
Hur förvarar du hojen? Det börjar ju bli rätt fuktigt på nätterna nu, och kryper det in fukt på fel ställe kan det ge alla möjliga symptom. Sen ska ju en modern hoj klara det, så det är inte rotorsaken. Men det kan ju vara så enkelt att du har haft lite soppa i tanken, mycket kondens nattetid, vattnet lägger sig i botten på tanken och får hojen att gå som en kasse nötter.
 
Hur ser det ut med bensin i tanken, och flödet av bensinen?
 
Många bra tips. Quickshiftern starkt misstänkt efterson du pillat med växelpedal.

Men kolla att polskorna är dragna. Lösa polskor orsakade av mjukt bly som krypt kan ge det har symptomet, startar men dör på grund av vibrationer i batterikablarna. Snabbt och lätt kolla och vid behov efterdra polskorna.
Jag vill också ha lösa polskor. Nu. Förlåt.
 
Tack för alla tipsen, betar av de i mest logisk ordning (enligt mig :hihi) :
QS
Polskor
Sidostöd
Bensin

Om jag går in i menyn och stänger av QS, så borde väl problemet vara borta om felet ligger i QS?

Vad gäller quickshift så är det en ny "pinne" sen sitter det nog någon box under sadelområdet, har inte kollat, vill bara köra innan vintern och sen tänkte jag sätta mig in i allt (har hänt en del sedan 2005). Skall tydligen kunna blippa med denna eftermarknadsmojäng, men det verkar inte funka, eller kanske man måste trycka hårdare än vid uppväxling? (jag har iallafall inte vågat trycka hårdare) . Växla upp kopplingslöst har funkat kanon iallafall(= kul). Förstår bara inte vad som påverkats för att jag lossade växelpedalen från dess centrumskruv och lät den hänga. Eller för den delen att jag lossa fästena till stödet (tog aldrig av det). Nåja, jag återkommer efter mer tester.
 
Tack för alla tipsen, betar av de i mest logisk ordning (enligt mig :hihi) :
QS
Polskor
Sidostöd
Bensin

Om jag går in i menyn och stänger av QS, så borde väl problemet vara borta om felet ligger i QS?

Vad gäller quickshift så är det en ny "pinne" sen sitter det nog någon box under sadelområdet, har inte kollat, vill bara köra innan vintern och sen tänkte jag sätta mig in i allt (har hänt en del sedan 2005). Skall tydligen kunna blippa med denna eftermarknadsmojäng, men det verkar inte funka, eller kanske man måste trycka hårdare än vid uppväxling? (jag har iallafall inte vågat trycka hårdare) . Växla upp kopplingslöst har funkat kanon iallafall(= kul). Förstår bara inte vad som påverkats för att jag lossade växelpedalen från dess centrumskruv och lät den hänga. Eller för den delen att jag lossa fästena till stödet (tog aldrig av det). Nåja, jag återkommer efter mer tester.
Nä, qs är inte mer eller mindre troligt än något annat just nu men det bör ju ändå betas av för att kallas en strukturerad felsökning... ?
 
Skriv upp tiden för samtliga, jag skulle gissa på minst 5 timmar för alla utom Polskor mindre än 1 timme och börja med det som går fortast.
Metoden ger snabbast resultat.....
 
Hej igen
Lite återkoppling:
Inga lösa polskor under sadeln.
Provade att lägga in högsta växel, problemet kvarstod.
Gick in i menyn på "ride mode" och stängde av quickshift för 2 "modes"
Cykeln betedde sig helt normalt när jag använde en "mode" med avstängd QS, men det konstiga beteendet kom tillbaks så fort jag ändrade till en "mode" där QS var aktiverat.

Slutsaten av detta är väl att det är något fel på QS, frågan är bara om det ligger i lastcellen eller i själva blipboxen, eftersom felet inte försvann när jag körde i 6'ans växel.

QS är en eftermarknadsgrej som denna fast föregångaren med röd "etikett".

Tror jag fick med orginal QS, så antingen bytar jag till den eller så försöker jag komma på var felet ligger i denna och köpa reservdel. Vi får se, den korta stunden med QS gjorde mig iallafall beroende :kär
 
Hej igen
Lite återkoppling:
Inga lösa polskor under sadeln.
Provade att lägga in högsta växel, problemet kvarstod.
Gick in i menyn på "ride mode" och stängde av quickshift för 2 "modes"
Cykeln betedde sig helt normalt när jag använde en "mode" med avstängd QS, men det konstiga beteendet kom tillbaks så fort jag ändrade till en "mode" där QS var aktiverat.

Slutsaten av detta är väl att det är något fel på QS, frågan är bara om det ligger i lastcellen eller i själva blipboxen, eftersom felet inte försvann när jag körde i 6'ans växel.

QS är en eftermarknadsgrej som denna fast föregångaren med röd "etikett".

Tror jag fick med orginal QS, så antingen bytar jag till den eller så försöker jag komma på var felet ligger i denna och köpa reservdel. Vi får se, den korta stunden med QS gjorde mig iallafall beroende :kär
Vissa eftermarknads qs bryter tändningen på 6an om du envisas med att försöka lägga i 7an
 
Nu antar jag inte du har satt dit den, men varför sätter man dit en QS av annat märke när där redan sitter en original?
 
Nu antar jag inte du har satt dit den, men varför sätter man dit en QS av annat märke när där redan sitter en original?
Nedväxling kanske inte fanns på r1 2017?

TS: Killgissar att något hänt med lastcellen så att den ligger på hela tiden och klipper tändningen. Finns det inget sätt du kan felsöka eller justera längden på den?
 
Återkoppling:
Leverantörern av eftermarknads shiftern ville ha in allt för felanalys, så det innebar av med tank etc. för att få bort kabelhärvan, så eftersom all kabeldragning nu var tillbaks till orginalutförande så bestämde jag mig för att montera tillbaks orginal QS. Så nu funkar det kanon igen, har bestämt mig för att inte skicka iväg grejorna för analys, så vad som var felet får vi aldrig veta. Jag misstänker dock att själva lastcellen har gjort sitt. Har förstått att det finns QS som skickar signal vid växling och så finns det QS som bryter signal vid växling om man vet vilken sort man har så kan man kolla lastcellen med vanlig mulitmeter. Leverantören som jag var i kontakt med ville inte berätta vilken sort jag hade så det testet kunde jag inte göra.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top