100cc fyrtakt startar inte

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Många år sedan man var här sist men du är det nya tider (ungarnas maskiner).

Köpte en Yamaha atv på 100cc och fyrtakt i väldigt risigt skick som jag har fixat till men nu startar den inte. Ska försöka rada upp vad som gjorts:

När den hämtades var förgasaren delvis demonterad (trotteln hängde utanför). Bara för att testa om motorn gick monterade jag ihop den och efter ca 20 sekunders harvande med startmotorn gick den igång och min minnesbild var att den gick ganska bra, möjligt man fick hålla den vid liv med gasen.

Nu i helgen plockade jag av förgasaren och tvättade med varmt vatten utan att ta isär mer än trottel delen, dvs underdelen med flottör har jag inte demonterat alls. Efter rengöring blåste jag överallt med tryckluft och monterade tillbaka (kan något blåsts bort med tryckluften? Tror inte det sitter några små lösa delar vid trottlen).

Precis när detta var gjort och ny bensin i tanken så tände den till nästan direkt och gick någon sekund. Efter det har den varit i stort sett stendöd då inte ens startgas i luftburken har hjälpt. Nytt tändstift är monterat och det har stark gnista och det finns bensin på stiftet.
Den största ledtråden är troligen att efter jag stängde bensinkranen och tömde förgasaren på bensin med dräneringsskruven så startade den igen några sekunder med kranen avstängd.

Efter detta har jag inte gjort mycket mer. Jag har en identisk maskin som går bra och jag har skruvat justerskruvarna i samma läge som den, vilket borde göra att den i alla fall inte är stendöd. Misstänker starkt att det är förgasarknas men vill gärna veta vilken ände man ska börja i.

Jag vet att jag borde prova byta förgasare med den som funkar men jag har knappt något skinn kvar på händerna efter att försökt få på gummit till luftburken så jag vill helst bara rota med en.

Min amatörmässiga känsla är att den får för mycket bensin och dränker sig. Hur kollar jag om det stämmer enklast? Andra förslag?
 
Last edited:
Testa startgas med dränerad förgasare, då vet du att den inte är sur. Går den inte då är det dags att rota i tändningen.

Oförsiktigt tryckluftande kan blåsa ur ipressade pluggar om man har otur och då funkar förgaseriet dåligt sedan.
Man kan också fundera på om du verkligen blivit av med allt vatten om du inte skruvade av flottörhuset
 
Så jag dränerar förgasaren och har kranen stängd när jag kör startgas i luftburken? Och om den går då så kan tändningen/komp mm uteslutas?
 
Ja, det var planen. Se till att den inte är sur när du börjar, dvs gör det på dagens första startförsök.
 
Testade med startgas men lika död som tidigare. Hade gett upp men skulle bara dra några varv med kranen igång för att bekräfta att förgasaren måste av. Då hände det som man väntat på i 40 år när man pysslar med sånt här, den startade! Gick riktigt bra till och med och jag lät den gå en stund och sedan stängde/startade några gånger utan problem.

Förklaringen måste vara vatten eller smuts som plötsligt lossnat. Ska testa igen när den är kall men tror nog den fungerar nu. Tack för hjälpen iaf.
 
Var lite för snabb med att ropa hej. Forfarande mycket svårstartad kall men har lärt mig viss teknink med ingen choke och full gas så börjar den tända och då får man släppa och försiktigt pumpa med gasen tills den är igång. Sen går den mycket bra och går utan problem att starta igen.
Fördelen med detta antar jag är att man kan utesluta felaktig tändning och dåligt komp?

Är det förgasaren som ska ses över igen eller kan det vara något annat?
 
Var ute idag och rengjorde hela förgasaren med bensin och tryckluft, skruvade av allt som gick, testade flottören och bytte nålen till flottören. Ingen skillnad alls utan fortfarande mycket svårstartad men går bra när den väl är igång. Kan det vara tändningen då? Hur felsöker man sånt utan erfarenhet?
 
Var ute idag och rengjorde hela förgasaren med bensin och tryckluft, skruvade av allt som gick, testade flottören och bytte nålen till flottören. Ingen skillnad alls utan fortfarande mycket svårstartad men går bra när den väl är igång. Kan det vara tändningen då? Hur felsöker man sånt utan erfarenhet?

Har du kollat ventilspelet? Kan vara en orsak till startproblem om det inte är rätt.
 
Det är på att göra listan men det är en sak jag ska titta över med tändningen först. Kom på att den stått utan kåpa till svänghjulet under ett kapell utomhus ganska länge så ska ta bort kontakten och fila lite.
 
Tog en snabb runda och skruvade av kontakten som sitter vid svänghulet och filade lite. Den såg ok ut och detta gjorde inte heller någon skillnad. Lös in i svänghjulet och såg att det fanns lite ytrost på vissa delar. Det finns en till synes stark gnista på stiftet, kan det ändå vara det som spökar? Tänker att är det något tokigt inne i svänghjulet blir det ingen gnista alls.

Annars är det att försöka kolla ventilerna som är nästa steg.
 
Nu råkade jag radera mitt senaste inlägg men jag kunde snurra runt svänghjulet för hand utan att behöva ta i märkbart. Har inte jobbat med små fyrtaktare innan men visst borde man känna kompressionen ordentligt?
 
Det kan mycket väl vara ventilspelet som spökar. Jag har haft liknande problem med en hoj som var extremt svårstartad kall, men som efter lite varmkörning gick hur bra som helst.

Om den var i dåligt skick så är det ganska troligt att tidigare ägare skitit i att kontrollera detta.

Om det är skruv justering av ventilerna så är det ganska snabbt gjort. Ställ motorn i TDC och skruva in tills du börjar få motstånd. Sedan backa något varv och sedan lås med muttern igen. Klart på 10min. (hoppas att du förstår vad jag menar :) )
 
Så här ser ventilerna ut: https://www.partzilla.com/catalog/yamaha/atv/1991/champ-yfm100b/valve

Jag lossar nummer 10 och skruvar på nummer 9?
Ska man snurra kolven ett varv mellan justeringarna av dom olika ventilerna?
Hur vet man i så fall vilken ventil man ska börja skruva på?

Din förklaring låter väldigt lätt, är det inte superduper viktigt att avstånd mm är exakt rätt?

Ja, 10 är låsmutter, 9 är det ska justera. Kolven ska inte röras, den låter du stå i TDC på kompressionstakten tills du har justerat alla ventiler. Normalt är korrekt justerat ventilspel större på avgas än på insug. Bäst är såklart om du kan hitta rätt värden och sedan mäta med bladmått, mätt mella toppen på ventilskaftet (1) och botten på justerskruven (9).

-edit- hittar du inte värden så är det för små spel som är direkt obra då det hindrar ventilen från att stänga helt. För stort spel är inte heller bra, kan t.ex. hamra på toppen av ventilskaftet, men du får åtminstone kompression.
 
Last edited:
Tack, känns som jag kanske kan reda ut detta men googel hjälper mig inte att finna hur stort glapp det ska vara. Har hittat på andra modeller där det ligger runt 0,1 mm. Om man siktar på 0,08 på insug och runt 0,1 på avgas så är det inte helt tokigt kanske.

Jag har förstått märkningen när kolven är i topp men hur vet jag om den är i kompressionstakten?
 
Kör på 0,1- 0,15 på samtliga. Du kan finlira senare, se till att den startar först :tummenupp
 
Kompressionstakten är när både insugs och avgasventilerna är i vila mot sätet, dvs ingen av vipporna trycker mot ventilskaftet. Du kan se det genom att vrida runt vevaxeln med inspektionslocken avtagna och se hur ventilerna rör sig, på avgastakten kommer avgasventilerna vara nedtryckta.
 
Perfekt nu har jag nog all info för projektet, ska bara få loss lite tid också då jag känner att det kommer ta lite mer än 10 minuter för min del.
 
Justerade ventilerna nyss så gott det gick till ca 0.1 mm och det fungerade! Startade lätt och tyckte man kände högre komp på svänghjulet. Hoppas det håller i sig, tack så mycket för hjälpen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top