Hojar med förgasare

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Tänkte vi kunde ha en tråd om hojar som inte använder sig av modern elektronik eller ens elektronik överhuvudtaget. Elförsörjning från ett batteri / generator till tändstift och lampor, och vajrar som reglerar lufttillförsel, bromsar mm är grejen här. När vi lägger till digitala kretsar och 'givare' vars data behandlas för att signalera till annan enhet att utföra en funktion så har vi direkt hamnat i det digitala träsket.

Något hände ju på 90-talet, gradvis med alla motorfordon. Inget direkt dåligt antar jag eftersom utvecklingen av mekaniska hjälpmedel ofta går hand i hand med annan teknik, i det här fallet elektronik. En slags "robotisering". Så idag används en dator till att blanda luft och bränsle till motorn. Det sitter väl i princip fortfarande en förgasare på hojen, men den styrs via en givare och ett litet servo (?) som sista steg i processen.

Fördelar och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men fokus borde ändå ligga på tillämpning. En enkel 'manuell förgasare' kan rengöras och sättas tillbaka. Den justeras för hand vilket både kan vara en fördel och en nackdel, där en ECU automatiskt justerar förgasaren helt transparent för användaren att alltid förse motorn optimalt med bränsle / luft.

Förgasare - måste justeras, kunskap krävs för exakt intrimning, samt behövs rätt 'pipar' och nålar för detta. Man behöver således till viss grad bli en tekniker för att klara att justera den rätt. Samt måste förgasaren regöras och hållas i bra skick för att den ska fungera felfritt.

Elektroniskt automatiskt kontrollerad, programmerbar insprutningsteknik som inte kräver någon som helst manuell justering eller ens tillsyn om väl avstämd. "Mappar" kan enkelt bytas ut (omprogrammeras) och experimenteras med för önskat resultat utan att behöva skruva isär apparaten, enkel administrering via mobilen genom uppkoppling med app eller sladd mellan en dator med avsedd mjukvara, samt liten storlek med hög integrering. Behöver inte rengöras regelbundet.

Och då var detta bara för bränslet. Utöver det finns hojar med komplexa digitala system med åtkomst via OBD för diagnostik av diverse hjälpfunktioner och andra finesser. Så gnäll, skäll och fundera över hur allt detta påverkat vår upplevelse av konceptet "motorcykel".

Det har fördelar och nackdelar...

Itchy Boots valde ju en hoj som fungerar nästan utan elektronik den här gången, vilket antyder att hon hade mycket problem med elektroniken på sista Hondan.
Lite grann fick vi ju se, men mycket kanske mörkades för att inte stöta sig med Honda.

ÅAS dynggrisen hon kör nu tappar ju effekt så den blir okörbar på höjd eftersom hon inte bestyckar om den.

Jag såg något klipp på YouTube om en förgasare som inte skulle behöva bestyckas om, den hade någon sinnrik nål/kanal som gjorde att den automatjusterade blandningen.
Eller så gör man som på flygplan, man sätter en spak för höjdjustering/blandningsförhållandet.
Vilket ofelbart leder till att någon glömmer av det och kör för snålt och bränner kolvar.

För en hoj som ska fungera i alla förhållanden skulle nog jag välja en med förgasare och väldigt lite elektronik, och sedan bygla bort/lära mig att bygla bort det som eventuellt finns kvar, och dubbla dom system man har kvar som dom gjorde på Itchy's hoj

Många hojar har nog bärgats på grund av stödsensorer som inte har funkat, en funktion som jag absolut klarar mig utan

Den största (och förmodligen enda) orsaken till att EFI infördes var av miljöskäl. Jag har hittills inte kört en enda hoj med EFI som faktiskt varit bättre än en väl inställd förgasare.
En förgasare tillsammans med kylflänsar är nog bland det smartaste människor någonsin kommit på :)

Förgasare är som tvåtaktare, det är svårt att få dem "rena". Det blir alltid lite oförbränd soppa och något varvtal i registret där grejerna inte lirar 100%.
Å andra sidan verkar det omöjligt att få en EFI helt ryckfri, speciellt när man gå från stängd till öppen trottel på låga varv. Även om dagens system är skyhögt mycket bättre än de första försöken i början på 2000 som var hemska.
Jag testade en Honda SP1 -00 på bana och när man ligger med nedlägg och öppnar gasen för att komma ut ur kurvan så flyttade sig bakdäcket en decimeter i sidled, det var inte så kul. Jag fick hela tiden använda kopplingen för att "slira in" effekten så det gick att gasa med nedlägg.

Däremot är ju ett EFI system heeeeelt överlägset när man väl ska justera nånting. Att lossa slangar och kontakter för att plocka bort tanken, luftburken, förgasarbryggan på en rad 4:a är ju sådär kul, ännu värre på en V4:a.
Sen ska du skruva olika mycket i förgasaren, lossa på skruvar, kanske plocka bort flottörhuset, byta ett munstycke...och sen göra samma sak med tre andra.

Skruva ihop hela skiten igen, på med luftburk och tank, starta hojen, provköra...nähä, det blev inte bra... repeat...

Koppla in en power commander eller Bazzaz, ladda upp en ny mapp, provkör..nähä, ladda upp en mapp till, provkör... perfekt!

Å andra sidan verkar det omöjligt att få en EFI helt ryckfri, speciellt när man gå från stängd till öppen trottel på låga varv. Även om dagens system är skyhögt mycket bättre än de första försöken i början på 2000 som var hemska.

Det går att få dom ryckfria och "buttery smooth" men då uppfyller dom inte avgaskraven längre.

Boris, FD forum medlem har väl lyckats mappa KTM som var erkänt ryckiga och till och med dog ibland till att fungera bra, men då luktar det nog oförbränt bränsle ibland.

Lite som på en förgasarhoj.

Om jag skulle åka jorden runt å utanför civilisationen så hade det definitivt blivit en hoj med förgasare och brytaspetsar.
Med ett bra bränslefilter och några brytare och kondingar i reserv så skulle man inte bli strandsatt beronde på det iaf

Det går att få dom ryckfria och "buttery smooth" men då uppfyller dom inte avgaskraven längre.

Boris, FD forum medlem har väl lyckats mappa KTM som var erkänt ryckiga och till och med dog ibland till att fungera bra, men då luktar det nog oförbränt bränsle ibland.

Lite som på en förgasarhoj.
Ja, det gick med min MT09:a i alla fall, men då får man som sagt var ge sig på ECU:n.
Nackdelen med Powercommandern är ju att den tar grunddatat från ECU:n och multiplicerar det med en väl vald siffra.
Men vid frånslag på gasen så ger ECU:n signalen "noll", och då hjälper det inte att multiplicera den, du kommer att ha ryckigheten kvar.
En förgasare ger ju aldrig "noll", så den har en fördel redan där.
Sedan hatar jag ju förgasare och brytarspetsar rent generellt, men det beror mer på inkompetens och även tålamodet som @Niklasinorr beskriver.
Så den här bilden känner jag fortfarande gäller, och blir allt mer aktuell!

Pyramid_1.png

Jag känner väl att moderna brytarlösa system fungerar bra, men man ska ju ha med sig reservdelar, däremot om man nu ska åka genom en massa "shithole countrys" där man köper brungrumlig bensin på petflaska vid vägkanten så kan nog en förgasare vara lättare att leva med, givetvis med bra filter innan.

Det viktigaste är nog att man lär sig meka med hojen innan så att man kan plocka isär och rengöra förgasaren vid vägkanten 2km ifrån där man köpte bensinen..

Till vardags är det bekvämt att slippa den långa varmkörningen på choke som jag minns från Z1000J & GPz750. Flera minuter innan de gick som de skulle.

En sak som jag glömde förut var val av förgasare vi körning i gobiöknen
Mitt val skulle bli Lectron förgasare beroende på att dom inte behöver om bestyckning beroende på höjd och temperatur
Kan vara lite bockiga innan man hittar rätt nål men sen är dom riktigt smidiga att bestycka

Min Freewind har förgasare, till och med dubbla till en enstånka :)
Gillar det verkligen, jag upplever bättre "kontakt" med motorn än på en insprutare. Säkerligen är det bara något jag inbillar mig men så länge jag är nöjd så är jag ju defakto nöjd 🎉
Suzukins förgasare har om jag kommer ihåg rätt extra membran som med hjälp av något sinnrikt system ska minska ryckigheten på låga varv och växlar. Vet inte om det funkar då det var bland det första som togs bort då det begränsade max throttle öppning på 1an och 2an 🤘
Får köra choke i två minuter vid kallstart om jag vill ha den ståendes på tomgång. Inget som stör - går ju att köra iväg med choken i och sedan dra av den under färd. Så länge varvet hålls över 2000 kan choken stängas av på en gång efter kallstart.

I vilket fall - jag uppskattar den för dess enkelhet, inga avancerade system som hjälper till i körningen. Dock en väldigt futuristisk lcd panel som skänker lite stil och flärd till den :)

Körde en gång i tiden på Grossglockner med FZR och original Mikuni CV förgasare och kunde inte ger mer än halv trottel utan att den plödrade men sen när jag kom ner i dalen var det som att jag fick 100 hk åter. Bror min som låg bakom påpekade att när jag väl var nere från berget och kunde sula lite så kom där plenty svart rök. Med det sagt, klarar en modern hoj som tex MT10 vilka höjder som helst? Med klarar menar jag går rent på alla trottellyft

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back