Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha.. igenkänningsfaktorn skrev Hixman kan bara hålla med. NU är det här ju herrans många år sen men jag jävlades med ett bakdäcks byte på en Aprilia, tog i alla fall 2 dagar att få dit skiten efter många svordomar och hel del Alkohol...men nu numera går däckbytena som en dans på rosor :) ..Kämpa på Kurtan!
Detta var bra info för mig. :)
Ska kämpa vidare ikväll med däcket.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Och här är anledningen till läckaget. Åtgärda nu detta innan du sätter tillbaka däcket.
Till smörjan använder du en sådan där gröngul disksvamp.
Gör ett sista försök med högt tryck, funkar inte det åker däcket av igen så jag kan inspektera allt igen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
JAG GER UPP!!!! Kommer det inte med munstycken när man köper en kompressor för 1299:-

Jag skiter i detta nu. Tror kanske jag orkar ta upp detta om en månad eller nåt men nu får det vara slut med sånt jävla kukeri för idag.
Gillar "fighting spiriten" och att du delar med deig.
Med tanke på inlägg #70 och vad som händer nu så skulle du passa fint i mitt garage :tummenupp
Det ska svänga rejält, tänk vad tråkigt om allting bara fungerade direkt, på första försöket.
Väl fäktat, och glöm inte att gratifiera dig själv med en "garage rykare" vid väl valda tillfällen (OBS - plural). :fyllisar
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Gillar "fighting spiriten" och att du delar med deig.
Med tanke på inlägg #70 och vad som händer nu så skulle du passa fint i mitt garage :tummenupp
Det ska svänga rejält, tänk vad tråkigt om allting bara fungerade direkt, på första försöket.
Väl fäktat, och glöm inte att gratifiera dig själv med en "garage rykare" vid väl valda tillfällen (OBS - plural). :fyllisar
Tack för stöttning! Jag vet ju någonstans att jag kommer uppskatta detta framdäck mycket mer än något annat däck när/om det kommer på plats. :)

Men gör det inte det så stoppar jag fälgen och däcket i ryggsäcken och hoppar upp på min T7:a och kör hem till ditt garage så får du hjälpa mig fixa. 🤣
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Har kollat på 500 youtube tutorials hur man byter däck själv med däckjärn.

Jag har gjort följande men är nu fast.
1: Ta av däcket
2: Tömt med luft och tagit bort ventilen.
3: Såpat in däcket lite med yes och vatten.
4: Ska försöka få loss däcket.


Det går fan inte, sitter som berget och jag får inte under ett däckjärn ens ju!

Göra detta i skogen på en trail? yeah right. Glömd det. För mina skills är det bärgare som gäller direkt och långpromenad. Skönt, då vet man det iaf.
Nu har jag varken läst hela tråden eller försökt borra...men för egen del brukar jag alltid använda mig av skruvstycket för det första "lossandet".
Gott om både kraft och kontroll, funkar varje gång.
Ställer man sedan hjulet lite "snett lutande bakåt" så trycker den bakre backen i skruvstycket mot fälgen. Stabilt och förutsägbart. Varje gång.
1714112135294.png
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu har jag varken läst hela tråden eller försökt borra...men för egen del brukar jag alltid använda mig av skruvstycket för det första "lossandet".
Gott om både kraft och kontroll, funkar varje gång.
Ställer man sedan hjulet lite "snett lutande bakåt" så trycker den bakre backen i skruvstycket mot fälgen. Stabilt och förutsägbart. Varje gång.
View attachment 497742
Smart! Det där ser bra smidigare ut än tvingarna och man kan rotera däcket enkelt också. Nice!
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
När det gäller tryck så har man ju tex i smala tunna räserdäck till landsvägscyklar (såna trampdrivna tvåhjulingar memils svettas omkring på) 6-8 bar i däcken, så jag tror inte mc-däcket exploderar vid 4,5 bar. Men jag förstår precis din känsla, man tror skiten ska explodera i ansiktet på en. 🤣
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
När det gäller tryck så har man ju tex i smala tunna räserdäck till landsvägscyklar (såna trampdrivna tvåhjulingar memils svettas omkring på) 6-8 bar i däcken, så jag tror inte mc-däcket exploderar vid 4,5 bar. Men jag förstår precis din känsla, man tror skiten ska explodera i ansiktet på en. 🤣
Det där var bra fakta att ha i bakhuvudet. Jag har laddat mentalt hela dagen/natten igår på att jag ska köra satan i tryck. Så ikväll är det bara köra på tills det poppar. Inställd på att sluta vid 5,5bar och smörja mer. Men upp till 5,5 bar ska jag köra.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ari Henning gör det bäst med MotionPro BeadPro däckjärn om man vill kunna byta däck utan maskin. Jag köpte dessa efter att ha sett denna video, och det går så enkelt att byta med dem efter jag gjort några byten och fått in snitsen.

Oavsett så har Ari massor med fina mindre tips och tricks i klippet, väl värt att lägga 10 min på, även om du nu sett alla andra klipp. :)

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ari Henning gör det bäst med MotionPro BeadPro däckjärn om man vill kunna byta däck utan maskin. Jag köpte dessa efter att ha sett denna video, och det går så enkelt att byta med dem efter jag gjort några byten och fått in snitsen.

Oavsett så har Ari massor med fina mindre tips och tricks i klippet, väl värt att lägga 10 min på, även om du nu sett alla andra klipp. :)

Har sett denna många gånger tidigare. Mycket bra. =)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ari Henning gör det bäst med MotionPro BeadPro däckjärn om man vill kunna byta däck utan maskin. Jag köpte dessa efter att ha sett denna video, och det går så enkelt att byta med dem efter jag gjort några byten och fått in snitsen.

Oavsett så har Ari massor med fina mindre tips och tricks i klippet, väl värt att lägga 10 min på, även om du nu sett alla andra klipp. :)

Det där med hårtorken i däcket var ju ett perfekt sätt att värma under kontrollerade former. Den här tråden artar sig till en riktig guldgruva faktiskt, tack K-O för det:tummenupp
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Såå mycket igenkänning på denna tråd! :hihi
Åtta sidor hitills med tips o tricks. Jag provade allt som föreslagits på på en HD-fälg en gång.
Lämnade in det på en däckfirma som inte heller lyckades...
Det slutade med att jag skar bort ventilen och petade i en slang för att få upp däcket ordentligt på fälgen:lol
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När det gäller tryck så har man ju tex i smala tunna räserdäck till landsvägscyklar (såna trampdrivna tvåhjulingar memils svettas omkring på) 6-8 bar i däcken, så jag tror inte mc-däcket exploderar vid 4,5 bar. Men jag förstår precis din känsla, man tror skiten ska explodera i ansiktet på en. 🤣
Jag stod böjd över ett cykeldäck med bara 5 bar i när det plötsligt klev av fälgen, det var så att säga noterbart :hihi Men det var inkompatibelitet med frugans fulfälgar och mina findäck.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Såå mycket igenkänning på denna tråd! :hihi
Åtta sidor hitills med tips o tricks. Jag provade allt som föreslagits på på en HD-fälg en gång.
Lämnade in det på en däckfirma som inte heller lyckades...
Det slutade med att jag skar bort ventilen och petade i en slang för att få upp däcket ordentligt på fälgen:lol
Jag råkade ut för en konstig grej för några år sedan.
Misslyckades med att få framdäcket på en Tenere att kliva ut tillräckligt mycket på fälgen, och det är ju ett slangförsett däck.
Smorde, plockade bort, satte dit, svor, körde högre och högre tryck...men...nej.
Tog med det till Yamahacenter, och jäklar vad dom försökte, till slut var vi uppe i 8bar i tryck.....men i helvete.
Slutsatsen blev att "- Det här däcket måste ha aningen för liten diameter".
Dom hade i alla fall aldig varit med om det, har någon här upplevt det?
Hämtade ett identiskt däck från hyllan, och...plopp....inga problem.
Så, någonting skumt var det :va
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag råkade ut för en konstig grej för några år sedan.
Misslyckades med att få framdäcket på en Tenere att kliva ut tillräckligt mycket på fälgen, och det är ju ett slangförsett däck.
Smorde, plockade bort, satte dit, svor, körde högre och högre tryck...men...nej.
Tog med det till Yamahacenter, och jäklar vad dom försökte, till slut var vi uppe i 8bar i tryck.....men i helvete.
Slutsatsen blev att "- Det här däcket måste ha aningen för liten diameter".
Dom hade i alla fall aldig varit med om det, har någon här upplevt det?
Hämtade ett identiskt däck från hyllan, och...plopp....inga problem.
Så, någonting skumt var det :va
Det där låter inte bra, fan om man fått ett feltillverkat däck... Men jag har ju max kört 3 Bar med mitt änsålänge...

"Det var fel på däcket" får jag köra till sist om inget annat funkar. =) hehe
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det där låter inte bra, fan om man fått ett feltillverkat däck... Men jag har ju max kört 3 Bar med mitt änsålänge...

"Det var fel på däcket" får jag köra till sist om inget annat funkar. =) hehe
3 bar är för lite för poppning.
(btw, en polare hade en tjej modell tyngre och när hon satt bakpå hans bumse så syntes inte fälgkanten närmast asfalten på bakhjulet, hon kallades utom hörhåll för FettmAnn, 3 bar var det i däcket).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
3 bar är för lite för poppning.
(btw, en polare hade en tjej modell tyngre och när hon satt bakpå hans bumse så syntes inte fälgkanten närmast asfalten på bakhjulet, hon kallades utom hörhåll för FettmAnn, 3 bar var det i däcket).
Kurt-Olsson behöver låna henne för en liten åktur, då kliver däcket upp så fint.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top