Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag säger samma kämpa på och lär av dina misstag, om nu Kurt Olsson skulle köra T7 med däcket i ryggsäcken till hannuse så lovar jag att köra KLR till er och vara till hjälp, eller om inte annat vara i vägen och säga vad ni ska göra 😉

Värt att tänka på då det gäller kompressor, du tar fått rådet om att ta ur nålen ur ventilen så är också trycklyftsslangen att tänka på, en klen och lång slang stryper bra och i detta fallet så vill du få in så mycket luft som möjligt så snabbt. Kort grov slang är att föredra i de flesta fallen.

Hör av dig då du startar norrut
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har en rätt fancy och dyr luftpåfyllare.
Den har rejält lång slang, nog nästan 2 meter mellan manometern och ventilklämman.
Enl internetttet så är det lagkrav på vissa ställen att ha det så när man pumpar upp monterade däck, kanske inte helt utan anledning.

Edit: mätte slangen.,
 
Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Däcksmörj
Tvål
Såpa
Yes

INTE silikon
Hade faktiskt smetat silikonfett från biltemas lille tub på framdäckskanten på nya däcket innan ditsättning och det är nog ingen fara. Lite dyrare än däckpasta förslagsvis kanske..men nu när jag läst denna excellenta tråd med kurts vedermödor så tycker jag han klarar sig bättre än vad jag gjorde.
Ett tips kan vara att använda ekologisk kokosolja som ersättare till däckpasta. Ett kilo kostar en hundring och kan nyttjas till mer än bara däckkrängarvÄrksamhet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hade faktiskt smetat silikonfett från biltemas lille tub på framdäckskanten på nya däcket innan ditsättning och det är nog ingen fara. Lite dyrare än däckpasta förslagsvis kanske..men nu när jag läst denna excellenta tråd med kurts vedermödor så tycker jag han klarar sig bättre än vad jag gjorde.
Ett tips kan vara att använda ekologisk kokosolja som ersättare till däckpasta. Ett kilo kostar en hundring och kan nyttjas till mer än bara däckkrängarvÄrksamhet.
Silikonfett är glidigt mycket länge, däckpasta, yes etc torkar/dunstar bort glidet efter ett tag.
Fick höra/lära mig det på en däckverkstad när jag jobbade där.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ari Henning gör det bäst med MotionPro BeadPro däckjärn om man vill kunna byta däck utan maskin. Jag köpte dessa efter att ha sett denna video, och det går så enkelt att byta med dem efter jag gjort några byten och fått in snitsen.

Oavsett så har Ari massor med fina mindre tips och tricks i klippet, väl värt att lägga 10 min på, även om du nu sett alla andra klipp. :)

Den där videon hade jag också mycket hjälp av första gången... Eller nja... andra gången när jag började fatta. Första gången var det ungefär som denna tråden och det slutade med att jag åkte till en däckverkstad som fick kränga på det nya däcket.

Men en rätt viktig detalj är de där fälgkantskydden han använder. Lyckades hitta såna till slut och de är ljusår bättre än de där sorgliga vita med snöre som biltema m.fl. säljer och som bara hoppar ur och genererar en massa svordomar innan de till slut går sönder
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kära medlemmar och kamrater. Detta är Kurt-Olssons fru som talar igen.
Jag vill meddela att kl 15:33 vid exakt 4.3Bar så hördes två smällar från garaget.

Jag kan nu inte hitta min man då han sprang ut i ett glädjetjut endast iförd kalsonger. Om någon hör eller ser något så hör av er här på forumet...

Tack på förhand.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hade du läst och förstått inläggen igår så hade du kunnat köra idag!!! :hihi :squid

Kul att du lyckades att ta däckmödisen! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här ser man också riktiga däckjärn!

Jag skulle inte rekommendera så där långa järn till en nybörjare. Behöver man så där långa järn har man gjort fel och riskerar istället att bryta sönder fälgen eller däcket.

Är man rutinerad så spelar det väl mindre roll, då kan man väl använda vilka järn som helst.

Jag har ett par likadana däckjärn som i arme-qvarnans verktygslåda, dom är väl runt 25 cm långa och jag har aldrig behövt andra förrän jag kom på att det kan vara bekvämt att ha hemma prylar för bildäck också.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När det gäller tryck så har man ju tex i smala tunna räserdäck till landsvägscyklar (såna trampdrivna tvåhjulingar memils svettas omkring på) 6-8 bar i däcken, så jag tror inte mc-däcket exploderar vid 4,5 bar. Men jag förstår precis din känsla, man tror skiten ska explodera i ansiktet på en. 🤣

8 bar på en liten yta som däcket på en racercykel går ju inte jämföra med ett stort däck.
Jag kör som jämförelse med 0.3 bar i däcken på min fatbike.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
10/10 i betyg på denna däckbalanserare. Sjukt stabil och så gött att jobba/tvätta däcket också i denna position.
 

Bifogat

  • IMG_20240426_163247.jpg
    IMG_20240426_163247.jpg
    2.6 MB · Visningar: 30
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top