Hjälp mig, jag kan fan inte balansera däck!

Hur många gram var det totalt?
Över 30 så brukar det vara tokfel.
Clincha loss däcket och rotera det 90 grader typ.
Det är 40g så det kanske är något galet ändå med däcket? Kanske blir att kränga av och rotera däcket som du säger om inte denna testrunda lirar. Hojen gick verkligen tokfint innan jag bytte så jag hoppas kunna komma tillbaka till samma känsla utan kompromisser.
 
Det är bara 5g på varje. Köpte på Biltema men dessa var asdåliga. Hälften är för stora för att gå på fälgkanten och mina tidigare vikter som satt på var 10g tror jag?

40g är mycket. Plocka av däcket och kolla så det är ok och att fälgen är utan skador.
 
40g är mycket. Plocka av däcket och kolla så det är ok och att fälgen är utan skador.
Ok, todo imorgon. =) Fälgen är dock allt annat än lättalu ska tilläggas. Börjar förstå varför folk lägger mycket pengar på lätta fälgar...
 
Hittar det inte nu, men har för mig att du skrev att du monterade däckets färgmärkning vid ventilen då det skulle vara däckets lättaste del. Det är tvärtom.
 
Ok, todo imorgon. =) Fälgen är dock allt annat än lättalu ska tilläggas. Börjar förstå varför folk lägger mycket pengar på lätta fälgar...

Vad är det som sitter på däcket i bilden? Silvertejp? Har du annat på däcket som kan påverka?
 
Hittar det inte nu, men har för mig att du skrev att du monterade däckets färgmärkning vid ventilen då det skulle vara däckets lättaste del. Det är tvärtom.
Herregud... Där har vi det... Fy fan, då har jag ju båda tyngsta punkter på ett ställe. Inte undra på att jag behöver mycket vikt och att det kan påverka väldigt mycket om balanseringen är off! Stooooort tack Hixman!!!
 
Vad är det som sitter på däcket i bilden? Silvertejp? Har du annat på däcket som kan påverka?
Blev skeptisk om klisterlappen kunde påverka, det var massor av klister kvar efter båda korta turerna. Dålig acceleration i denna jämfört med R1:an =)


Fan, saknar verkligen R1:an nu. Det var fan pulver i den hojen, jävlar vad den gick alltså. Det är ju fan riktigt kul med det draget och med det chassit / bromsar etc...

Jaja... Back to Viragon...
 
Hittar det inte nu, men har för mig att du skrev att du monterade däckets färgmärkning vid ventilen då det skulle vara däckets lättaste del. Det är tvärtom.

Gul brukar markera lättaste stället på däcket. Röd brukar markera lägsta punkten.

Det skiljer mellan tillverkare, men om han satt gul punkt vid tyngsta punkten av fälgen har han gjort rätt. Man kan med fördel sätta fälgen utan däck i balanseraren och markera tyngsta punkten, men de flesta hoppar detta och antar att ventilen ökar vikten till den grad att man kan förutsätta att tyngsta punkten faller just där. Detta faller om man sysslar med offroadfälgar med beadlocks.
 
Last edited:
Blev skeptisk om klisterlappen kunde påverka, det var massor av klister kvar efter båda korta turerna. Dålig acceleration i denna jämfört med R1:an =)


Fan, saknar verkligen R1:an nu. Det var fan pulver i den hojen, jävlar vad den gick alltså. Det är ju fan riktigt kul med det draget och med det chassit / bromsar etc...

Jaja... Back to Viragon...

Klisterlappen spelar ingen roll. Jag skulle dock ta bort den så du slipper halka omkull.
 
Gul brukar markera lättaste stället på däcket. Röd brukar markera högsta punkten.

Det skiljer mellan tillverkare, men om han satt gul punkt vid tyngsta punkten av fälgen har han gjort rätt. Man kan med fördel sätta fälgen utan däck i balanseraren och markera tyngsta punkten, men de flesta hoppar detta och antar att ventilen ökar vikten till den grad att man kan förutsätta att tyngsta punkten faller just där. Detta faller om man sysslar med offroadfälgar med beadlocks.
Hm...

Läste följande:
"

The yellow dot​

When tires are made, they are almost never perfectly balanced. Most manufacturers will place a yellow dot on the section of the tire where there is least weight. The technician is then supposed to line up this yellow dot to where the valve stem is located. Where the valve stem is located is the heaviest point of the wheel. By aligning the lightest spot on the tire with the heaviest point on the wheel, the tire/wheel balance is as close to optimal as can be. As such, you won't be using as many lead weights around the wheel to balance out the tire and wheel. Using fewer weights means you get a more balanced wheel, which then means a quieter, more comfortable ride, and a longer-lasting tire. All these add up to significant savings for the user."

Då verkar det som jag gjort rätt om det stämmer... Får nästan kolla manualen för däcket typ om det ibland är lättaste och ibland "opposit". för jag har även läst det som Hixman påpekade på annan sajt.
 

Här tolkar han samma som jag gjorde.

Aja. Jag får ut och testa. Däcket ska vara balanserat om jag ser till min däckbalanserare. Men om det spökar får jag nog snurra på däcket och testa fylla om igen med luft kanske.
 
Ett annat tips är att balansera däck + fälg innan du blåser upp det, då kan du rotera däcket på fälgen och hitta läget då du har bäst balans.
 
Om fälgen är balanserad behöver man i stort sett aldrig balansera hjulet när man bytt. Förutsatt att man använder kvalitetsdäck.

Har bytt däcken själv nu flera gånger per säsong i sex-sju säsonger och har aldrig behövt balansera. Har iofs aldrig kört fortare än kanske 210 km/h men aldrig upplevt några som helst vibrationer från hjulen.
 
Om fälgen är balanserad behöver man i stort sett aldrig balansera hjulet när man bytt. Förutsatt att man använder kvalitetsdäck.

Har bytt däcken själv nu flera gånger per säsong i sex-sju säsonger och har aldrig behövt balansera. Har iofs aldrig kört fortare än kanske 210 km/h men aldrig upplevt några som helst vibrationer från hjulen.
Samma erfarenhet - GS:en har en j-la massa vikter mittemot ventil/TPMS-modul. Bytt framdäck två gånger utan att demontera vikter. Perfekt balans
 
Tycker mej märka att det släpps iväg allt sämre däck med mer obalans från fabrikerna numer.
Det borde ju vara lösningen på din hoj också eftersom det funkade bra med ditt gamla däck.
 
Nästan lite pinsamt nu från min sida med detta misslyckande, knappt så man vill bjuda på. =)

Men hojen går skit fortfarande. Balanserat 3 ggr.

Kanske däcket, kanske fälgen, kanske lagren.

Men just nu orkar jag inte ens se på hojen. Lite sugen att slänga ut skiten på blocket tom.
Varför plåga sig med detta när man har en Tenere 700 att åka på.

mvh

Anti-Däck-Mannen
 
Nästan lite pinsamt nu från min sida med detta misslyckande, knappt så man vill bjuda på. =)

Men hojen går skit fortfarande. Balanserat 3 ggr.

Kanske däcket, kanske fälgen, kanske lagren.

Men just nu orkar jag inte ens se på hojen. Lite sugen att slänga ut skiten på blocket tom.
Varför plåga sig med detta när man har en Tenere 700 att åka på.

mvh

Anti-Däck-Mannen
Har du kollat om skivorna är tokskeva? Du våldade ju däck utan att använda distanser som skyddade skivorna.
Annars är det möjligt att däckväggen inte ligger mot fälgkanten hela vägen runt på båda sidor av däcket, det ger ganska påtagliga dåliga vibbar. :fakta Syna kanten noga för att se om så är fallet.
 
Hittar det inte nu, men har för mig att du skrev att du monterade däckets färgmärkning vid ventilen då det skulle vara däckets lättaste del. Det är tvärtom.
Var lite trött i mössan när jag skrev detta:näsblod Gul markering är lättaste delen. Sorry:krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top