Hjälp mig, jag kan fan inte balansera däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Provtur och den går riktigt bra nu. Visst, han kanske inte gjorde något men det blev mycket bättre. Kanske jag som satte på axeln bättre eller nåt. Vet ej. Men nu är det inget jag reagerar på längre.

Däckbytet är klart.

Total tid: 7 dygn.
Budget -> Se tidigare post.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är aldrig en dålig idé att försöka, misslyckas, lära sig nåt nytt och försöka igen.
Never give up.
Tack och helt rätt, så tänker jag med. Jag har ju kunskapen att byta ett däck nu. Målet är att klara att byta bak och framdäck på Trail med T7:an för jag gillar inte att köra med känslan att det är slut på turen om jag får punka. Slangdäck sägs vara lättare också och det ser jag fram emot. =)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ibland är det lätt att få uppfattningen att "alla andra kan ju" men de allra flesta som bytt däck och balanserat själv har gått igenom det du gjort mer eller mindre. Men tänk så mycket mer du kan om däckbyte nu, efter bara ett enda framdäck! Gött jobb och tappa inte sugen nu till nästa gång.

Själv tog det några däck innan jag fick någorlunda snits på det. Repade fälg tex.

Extra stilpoäng till dig Kurtan att du slängde upp alla dina problem längs vägen här också, du kunde ju ha fått en kölhalning som hette duga om någon av Spotthojjs tyngsta gnäll-profiler inte hunnit få nappflaskan än. :D
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ibland är det lätt att få uppfattningen att "alla andra kan ju" men de allra flesta som bytt däck och balanserat själv har gått igenom det du gjort mer eller mindre. Men tänk så mycket mer du kan om däckbyte nu, efter bara ett enda framdäck! Gött jobb och tappa inte sugen nu till nästa gång.

Själv tog det några däck innan jag fick någorlunda snits på det. Repade fälg tex.

Extra stilpoäng till dig Kurtan att du slängde upp alla dina problem längs vägen här också, du kunde ju ha fått en kölhalning som hette duga om någon av Spotthojjs tyngsta gnäll-profiler inte hunnit få nappflaskan än. :D
Stort tack och du har rätt, jag är nöjd att jag nu har ett däckbyte bakom mig och fler att komma. Var lite skeptisk att starta tråden för balanseringen men samtidigt var det ju inte mitt fel i slutändan. =)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack och helt rätt, så tänker jag med. Jag har ju kunskapen att byta ett däck nu. Målet är att klara att byta bak och framdäck på Trail med T7:an för jag gillar inte att köra med känslan att det är slut på turen om jag får punka. Slangdäck sägs vara lättare också och det ser jag fram emot. =)
Du har en del kvar att bli förbannad på :)
Slangdäck:
Klämmer slangen vid avtagandet med däckjärnet = hål/fett hål
Klämmer vid påsättandet = hål
Slangen fastnar mellan däck och fälgkant = hål

När du stoppar i slangen så pudra den lätt med babypuder eller talk så slipper du friktionsskador. In med några hekto luft innan du slår igen däcket mot fälgen så slipper du förmodligen att slangen fastnar mellan fälg och däck.

Du hör att det pyser när du har fått upp trycket, två alternativ:
Hål på slangen eller monteringsluft (det som trycks upp mellan däck och slang och som sen ska ut).

Bra att du fick beröm efter allt slit. :)



Lycka till :tummenupp
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du har en del kvar att bli förbannad på :)
Slangdäck:
Klämmer slangen vid avtagandet med däckjärnet = hål/fett hål
Klämmer vid påsättandet = hål
Slangen fastnar mellan däck och fälgkant = hål

När du stoppar i slangen så pudra den lätt med babypuder eller talk så slipper du friktionsskador. In med några hekto luft innan du slår igen däcket mot fälgen så slipper du förmodligen att slangen fastnar mellan fälg och däck.

Du hör att det pyser när du har fått upp trycket, två alternativ:
Hål på slangen eller monteringsluft (det som trycks upp mellan däck och slang och som sen ska ut).

Bra att du fick beröm efter allt slit. :)



Lycka till :tummenupp
Tack och får se till att ha minst två slangar med mig för ETT däckbyte. =) hehe Babypuder har jag hört flera som kör med.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack och får se till att ha minst två slangar med mig för ETT däckbyte. =) hehe Babypuder har jag hört flera som kör med.
Talk/babypuder (hette väl talk för baby förut) ska man använda, man undviker onödiga punkor på så vis.
Sen ett råd om slang i däck, INGET för höga hastigheter, slangen håller inte för friktionen som uppstår i däcket och det slutar med ett plötsligt pang.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Talk/babypuder (hette väl talk för baby förut) ska man använda, man undviker onödiga punkor på så vis.
Sen ett råd om slang i däck, INGET för höga hastigheter, slangen håller inte för friktionen som uppstår i däcket och det slutar med ett plötsligt pang.
Tror Teneren inte gör mer än 170 knutar full spätta och mina turer går aldrig över 120 med hojen så det borde vara lugnt. =)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tror Teneren inte gör mer än 170 knutar full spätta och mina turer går aldrig över 120 med hojen så det borde vara lugnt. =)
Helt ok, jag talar löd över 150 längre tid och över 250 kortare liv. Tänk som att 60'tals hastigheter/prestanda är rimligt för slangdäck.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kurt-Olsson: bra jobbat!

Jag har gjort merparten av alla mina däcksbyten själv sen jag började köra hoj 2007, fördelat på ca 10 olika hojar. Känner igen allt du skriver. Hav förtröstan, det blir smidigare med tiden. Men aldrig helt smidigt 😜.

Också skillnad på olika hojar. Överjävligast var min 800GS. Det kändes alltid som att diametern på den hojens fälgar var lite större än på alla andra hojar som jag bytt på. Ett jäkla bök både att kränga och poppa, varje gång. Sista däcksbyten i min ägo på den hojen blev hos Wheeler Dealer. Orkade inte ta tag i det själv, just där och då. Men viktigt att kunna vid off-road körning. Har blivit slangbyten ute i skogen några ggr. Bra att ha övat mycket hemma innan, när det väl händer.

Hade inget bra att palla upp min gamla FZ med. Då blev det så här 😁
19441924_10213846525947125_7093371250042706123_o.jpg
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kurt-Olsson: bra jobbat!

Jag har gjort merparten av alla mina däcksbyten själv sen jag började köra hoj 2007, fördelat på ca 10 olika hojar. Känner igen allt du skriver. Hav förtröstan, det blir smidigare med tiden. Men aldrig helt smidigt 😜.

Också skillnad på olika hojar. Överjävligast var min 800GS. Det kändes alltid som att diametern på den hojens fälgar var lite större än på alla andra hojar som jag bytt på. Ett jäkla bök både att kränga och poppa, varje gång. Sista däcksbyten i min ägo på den hojen blev hos Wheeler Dealer. Orkade inte ta tag i det själv, just där och då. Men viktigt att kunna vid off-road körning. Har blivit slangbyten ute i skogen några ggr. Bra att ha övat mycket hemma innan, när det väl händer.
Tack. Ja exakt. Detta är övning inför byte i terrängen 😀
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack och får se till att ha minst två slangar med mig för ETT däckbyte. =) hehe Babypuder har jag hört flera som kör med.

Det finns också olika typer av slangar. Jag körde offroad i stenig öken med relativt lågt däcktryck. Där passade det bra med en kraftigare slang som tålde att bli klämd.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top