Hjälp mig, jag kan fan inte balansera däck!

Samma erfarenhet - GS:en har en j-la massa vikter mittemot ventil/TPMS-modul. Bytt framdäck två gånger utan att demontera vikter. Perfekt balans
Det gäller alla andra hojar jag bytt däck på också… :) Men då kör jag förstås Michelin eller Pirelli. Inte kinaskräp.
 
Har du kollat om skivorna är tokskeva? Du våldade ju däck utan att använda distanser som skyddade skivorna.
Annars är det möjligt att däckväggen inte ligger mot fälgkanten hela vägen runt på båda sidor av däcket, det ger ganska påtagliga dåliga vibbar. :fakta Syna kanten noga för att se om så är fallet.
De snurrar fint i balnseraren och jag gjorde inget direkt våld på dem, jag borde använt distanser men hade samtidigt inget skevt tryck emot dem iom att jag var rädd om dem och visste om problemet. Tror heller inte de kna bli skeva så lätt heller.

MEn jag vill inte dissa ditt svar utan du kan absolut ha rätt. Men de ser fint ut i balanaseraren och klossarna ligger inte på.
 
De snurrar fint i balnseraren och jag gjorde inget direkt våld på dem, jag borde använt distanser men hade samtidigt inget skevt tryck emot dem iom att jag var rädd om dem och visste om problemet. Tror heller inte de kna bli skeva så lätt heller.

MEn jag vill inte dissa ditt svar utan du kan absolut ha rätt. Men de ser fint ut i balanaseraren och klossarna ligger inte på.
Mmh, det är dessutom mest bara när man bromsar som dåliga bromsvibbar känns, om det inte är överjävligt skevt.
Mer troligt med alternativ två i min post. Något jag råkat ut för själv ett par gånger.
 
Det finns ju en risk att du har haft sönder däckstommen då du våldade en massa med däcket innan du fick i luften på rätt sätt.
Om det har hänt får du aldrig ordning på däcket.
Åk till en bra däckfirma och be dem fixa åt dig och så får du tänka att du ändå nu kan till nästa gång.
 
Hade du bott i tokholmaa hade jag hjälpt dig direkCt, never give upp Kurtan :krama
Jag hade tagit emot din hjälp direkt. Tack så mycket ändå.

Men nu är faktiskt planen att:
1: kränga av det nya däcket.
2: På med gamla däcket.
3: balanser det gamla och testköra.

Är det felfritt så vill jag prova reklamera däcket eller kanske låta en däckfirma montera och balansera det nya så jag vet 100% att det är däckets fel.

Att lager skulle gå sönder mellan däckbytet låter otroligt men ska byta dem inom snar framtid också.
 
Det finns ju en risk att du har haft sönder däckstommen då du våldade en massa med däcket innan du fick i luften på rätt sätt.
Om det har hänt får du aldrig ordning på däcket.
Åk till en bra däckfirma och be dem fixa åt dig och så får du tänka att du ändå nu kan till nästa gång.
Upplever inte att jag våldade däck eller fälg men kan ju ha gjort det ändå liksom. Jag är inne på samma plan nu som du föreslår.
 
Monterade du hjulaxeln korrekt?
Japp. Även spacern och hastighetslocket. Har trippelkollat allt.

Jag tror att det är fel på däcket, att det inte satt sig eller att det är en puckel nånstans eller att det ändå är felbalanserat.
 
Jag lånade en ballanserare av en kollega, när jag snurrade på den medföljande axen så visade det sig att den var krökt 1-2 tiondelar så det gick ju inte få till någon bra balans där.
Fixade en ny härdad axel som var spikrak och sedan gick det fint att balansera
 
Tackar som frågar. Blev lite bättre efter min andra balansering men inte bra. När jag snurrade på däcket såg jag massa grus på det området klisterlappen suttit så borstade med en borste för att få bort allt och ska provköra igen. Jag tror inte detta hjälper något dock.

Just nu tappade jag all motivation men jag ska nog ta loss hjulet med däcket på och åka till en firma och be dem balansera samt se om de ser något konstigt med däckets profil eller fel på fälgen eller liknande.
 
Tackar som frågar. Blev lite bättre efter min andra balansering men inte bra. När jag snurrade på däcket såg jag massa grus på det området klisterlappen suttit så borstade med en borste för att få bort allt och ska provköra igen. Jag tror inte detta hjälper något dock.

Just nu tappade jag all motivation men jag ska nog ta loss hjulet med däcket på och åka till en firma och be dem balansera samt se om de ser något konstigt med däckets profil eller fel på fälgen eller liknande.

Lycka till. Och håll oss uppdaterade - vi är många som håller tummarna för dig.
 
Ny tur idag. Det är knappt några vibrationer kvar när man kör över 30km/h. Glömde tom bort vibrationerna senaste turen. Jag tror jag bara kör på nu ett tag och ser vad som händer. Kan ju hända att däcket sätter sig eller jämnar ut sig över tid. Har kollat pp sidorna och däcket linjerar fint på fälgen iaf
 
Ny tur idag. Det är knappt några vibrationer kvar när man kör över 30km/h. Glömde tom bort vibrationerna senaste turen. Jag tror jag bara kör på nu ett tag och ser vad som händer. Kan ju hända att däcket sätter sig eller jämnar ut sig över tid. Har kollat pp sidorna och däcket linjerar fint på fälgen iaf
På bil när ett hjul är måttligt obalanserat (15-40g) så märks det vid hastigheter över 70 km/h pga detta så balanserades inte släpvagnshjul så ofta.

Så om du upplever vibrationer vid 30 så är däcket inte riktigt monterat på fälgen.
Be någon med synen i behåll granska anliggningen mot fälgkanten. ;)
 
På bil när ett hjul är måttligt obalanserat (15-40g) så märks det vid hastigheter över 70 km/h pga detta så balanserades inte släpvagnshjul så ofta.

Så om du upplever vibrationer vid 30 så är däcket inte riktigt monterat på fälgen.
Be någon med synen i behåll granska anliggningen mot fälgkanten. ;)
Aha! Vi leker med tanken att jag har klåpat mig och däcket inte ligger på bra. Är det tömma luft / rotera däcket och fylla igen som gäller eller kan man lösa enklare. Pumpa högre tryck igen?
 
Aha! Vi leker med tanken att jag har klåpat mig och däcket inte ligger på bra. Är det tömma luft / rotera däcket och fylla igen som gäller eller kan man lösa enklare. Pumpa högre tryck igen?
Japp, en tömning är alltid skönt, sen klincha av, smörja och rotera ett kvarts varv. Kolla anliggningsytan och sen poppa på.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top