Hjälp med elfelsökning, Yamaha R6-06 laddar ur batterier

Jag tog manualen från denna sida :https://www.manualslib.com/manual/1055510/Yamaha-Yzf-R6-V-2006.html#manual
Lättare att scrolla om du laddar ner den. Elschemat kan ses på sista sidan och då är det säkring nr: 5 som jag hittar 14mA igenom.
Har kikat nu och landar i att det antagligen är immobilizern som drar strömmen. Inte säkert att det är något större fel.

Har du hojen på underhållsladdning vid längre uppehåll? Hur länge har du uppehåll som längst utan att ladda?
 
Lät den stå sen i fredags eftermiddag och idag (2dagar tot) när jag mätte hade jag 12.6V precis så att den orkade dra runt tillräckligt snabbt för att starta.

Batteriet är helt nytt. 2Veckor gammalt och sedan dess har jag inte haft den på underhålls laddning. Men då har jag kört nästan varje dag. Batteriet laddades fullt innan jag började köra.
 
Jag misstänker att du fått ett dåligt batteri. Har du mätt spänningsfall vid start med fulladdat batteri?
 
Jag misstänker att du fått ett dåligt batteri. Har du mätt spänningsfall vid start med fulladdat batteri?
Jag tror också på det.
Med den läckström som är uppmätt så blir förlusten bara ca 0,3Ah/dygn, och vilospänningen är ju inte heller katastrofal.
Det i kombination att hojen faktisk går att köra (laddar ok), tyder mer på att själva batteriet är dåligt.
 
Givet att alla dina mätningar stämmer så är det endast kontaktfel som återstår.
 
Då är det bara att fortsätta felsökningen.
Nu vet jag inte hur det ser ut så nu kommer gissningar.
1) Mätarhuset är anslutet till elsystemet med en enda kontakt (gissning 1).
Har jag gissat rätt och du drar ur den kontakten så
a)sjunker strömmen rejält över säkring 5(?). Då är felet i mätarhuset.
b)påverkas inte strömmen. Då verkar felet ligga omkring imobilizern, dvs för mig runt tändningslåset.

Hur ser det ut vid tändningslåset.
Tändningslåset är klassisk plats för " kablar som börjar gå av / nöter mot varandra " pga av upprepat böjande fram och tillbaka.
 
Last edited:
En till fråga:
- Startar hojen "normalt" när du har laddat batteriet fullt, eller är den alltid "trög"?
 
Tack för tipsen comeback! Ska fortsätta på det spåret och se om jag lyckas reda ut något. Jag hoppas faktiskt att jag hittar en skada eller dålig anslutning någonstans :)

Jag tycker alltid att den startar bra. Den är aldrig trötstartad sålänge den har kräm nog att orka dra runt tillräckligt snabbt för att starta.
 
Ska man också vara riktigt petig så brukar ju hojars generatorer ladda rätt klent på tomgång, så är hojen lite grinig att få igång, och så får den stå och puttra på tomgång i några minuter för att spänna på hjälmen, dra på handskarna osv, då har man tömt ur batteriet en hel del. Fiskör man dessutom bara på strax över tomgång så lär det inte laddas så mycket mer då heller, medan hojen fortsätter dra ström.

En släkting körde många 5km-turer vintertid med sin V90, med fläkten på max, sätesvärmare och lite dieselvärme hälften av starterna. Plötsligt startade den inte alls, för batteriet var stendött. Det hade helt enkelt aldrig hunnit laddas tillräckligt på dom korta turerna.
Kupéfläkten som ju även används av dieselvärmaren kan tydligen dra ganska ordentligt med kräm. Korta turer kombinerat med bränslevärmare dödar enligt uppgift V70-batterier på ca 2 år. Har själv råkat ut för det. Sedan jag började med stödladdning när den är parkerad har det inte varit några problem alls.
 
En hoj har oftast bättre överkapacitet på laddningen än bilar. Lägg även till att hojar varvar mer, oftast.

Historian med V90n är kul men har antagligen att göra med dåligt batteri eller fel på laddningen. En V90 kräver ytterst lite energi för att starta och har grymt bra laddning på en fungerande bil. Används ju ofta som polisbil eller taxi.
Nu tror jag iofs att polisvarianten av V90 kan tänkas ha kralligare generator pga många förbrukare. Det är ju en hel del grejer som inte är standard på polisbilarna.
 
Det har den inte. Jag har koll på det.
Inte ens dubbla eller kraftigare batteri?

Edit: V90 XC har iaf ett extra batteri för att driva utrustningen i bilen. Då är nästa fråga hur fort man kan ladda ett batteri, det finns väl en begränsning för hur fort ett batteri kan tillgodogöra sig laddning även om generatorn må mäkta med? Å andra sidan har man 2 batterier går det kanske att ladda snabbare än om man haft ett stort och det står ju inte av vilken typ eller kapacitet extrabatteriet är.

Edit 2: Jo, här står det att extrabatteriet är på 36Ah, dock låst artikel:
1652820019309.png
 
Last edited:
Inte ens dubbla eller kraftigare batteri?

Edit: V90 XC har iaf ett extra batteri för att driva utrustningen i bilen. Då är nästa fråga hur fort man kan ladda ett batteri, det finns väl en begränsning för hur fort ett batteri kan tillgodogöra sig laddning även om generatorn må mäkta med? Å andra sidan har man 2 batterier går det kanske att ladda snabbare än om man haft ett stort och det står ju inte av vilken typ eller kapacitet extrabatteriet är.

Edit 2: Jo, här står det att extrabatteriet är på 36Ah, dock låst artikel:
View attachment 472036
Stämmer, dubbla batteri.
 
Kupéfläkten som ju även används av dieselvärmaren kan tydligen dra ganska ordentligt med kräm. Korta turer kombinerat med bränslevärmare dödar enligt uppgift V70-batterier på ca 2 år. Har själv råkat ut för det. Sedan jag började med stödladdning när den är parkerad har det inte varit några problem alls.
Ja, brorsan skaffade dieselvärmare i sin bil för en massa år sen, för det va så otroligt smidigt att kunna starta motorvärmaren inifrån och slippa koppla i motorvärmarkabeln. Visserligen behövde han koppla i batteriladdaren varje dag, för att kunna ta sig till jobbet, men det var ändå otroligt mycket smidigare än just motorvärmarkabeln... :rolleyes:
 
Ja, brorsan skaffade dieselvärmare i sin bil för en massa år sen, för det va så otroligt smidigt att kunna starta motorvärmaren inifrån och slippa koppla i motorvärmarkabeln. Visserligen behövde han koppla i batteriladdaren varje dag, för att kunna ta sig till jobbet, men det var ändå otroligt mycket smidigare än just motorvärmarkabeln... :rolleyes:
Det ÄR ganska trevligt att kunna köra en varm bil från jobbet också, eller någon annanstans där man inte har möjlighet att plugga in. Batteriet lever ju längre med stödladdning men det är ju inte så att det inte går att köra värmaren alls utan stödladdning. Har inte skrapat rutorna på flera år. Två gånger på några år tror jag framrutan skrapats, en gång visste jag inte i förväg att jag behövde åka och hade därför inte startat värmaren och en gång var det någon annan i familjen som spontant skulle ut och åka.
 
Stämmer, dubbla batteri.
Känns igen för utryckningsfordon. Har haft en granne som är "insatsledare"(?) på Räddningstjänsten som granne.
När han hade "tjänstebilen=utryckningsfordonet" hemma så stod den alltid ansluten till batteriladdare.
"För all extrautrustning drar så mycket el."
 
Känns igen för utryckningsfordon. Har haft en granne som är "insatsledare"(?) på Räddningstjänsten som granne.
När han hade "tjänstebilen=utryckningsfordonet" hemma så stod den alltid ansluten till batteriladdare.
"För all extrautrustning drar så mycket el."
Yes. Dock funkar det så länge som motorn är igång men ofta står bilarna still med ljuset på i timmar.
 
Det ÄR ganska trevligt att kunna köra en varm bil från jobbet också, eller någon annanstans där man inte har möjlighet att plugga in. Batteriet lever ju längre med stödladdning men det är ju inte så att det inte går att köra värmaren alls utan stödladdning. Har inte skrapat rutorna på flera år. Två gånger på några år tror jag framrutan skrapats, en gång visste jag inte i förväg att jag behövde åka och hade därför inte startat värmaren och en gång var det någon annan i familjen som spontant skulle ut och åka.
Hans batteri drogs ur så att han inte fick igång bilen, och på jobbet hade dom garage, så det var inget problem där heller.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top