Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Något att glo på nu när säsongen är över
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag kommer inte åt Facebook, för jag har inte Facebook.Lenge siden jeg har skrevet noe i tråden men jeg holder ennå på med HayabusaProblemet med disse hastighetsmetare skivene er at de ikke er lik orginalen. Her er min utgave : https://www.facebook.com/reel/1205813390869083
Jeg har brukt et speedometer 0-220 miles for det har annen inndeling mellom tallene. På den måten fikk jeg rett inndeling mellom tallene og jeg har bare byttet selve tallene.. ikke strekene for de er jo i en vinkel mot tallene. For at speedometeret skal vise helt rett må man bruke en "yellowbox".
Kan betyda att hastighetsmätaren visar mindre "fel" i hastigheter upp till 120 km/h.Blev en liten minikvällstur också med nya setup'en. Gick upp två kuggar på bakdrevet. Så nu kör jag 18/40. (Std 17/40 Busa gen1)
Och vilket fint väder, alldeles lagom. 20 grader och sol.
Med Busa gen 1 och originaldrevning så är felvisningen ungefär 5% i lagliga hastigheter och blir bedrövligt uppåt 11-12% i "olagliga"Kan betyda att hastighetsmätaren visar mindre "fel" i hastigheter upp till 120 km/h.
På GSX1300R 2008 verkar det som felvisningen # är störst vid låga hastigheter och avtar ju fortare det går jämfört med GPS.
# Visar högre hastighet än GPS.
Känns igen problemet med svårt korrigera felet över ett större hastighetsområde, tror jag gått in för att den ska visa rätt vid 50 med Speedohealern, vilket innebär att vid 30 visar den högre hastighet än GPS och vid 80 nån km för lågt jämfört med GPS och sedan visar den mer och mer för lågt ju fortare det går.Med Busa gen 1 och originaldrevning så är felvisningen ungefär 5% i lagliga hastigheter och blir bedrövligt uppåt 11-12% i "olagliga"
Jag har en speedohealer sedan 10 år så blir att synka in exakt när jag får tid.
Det är lite synd att det bara går att ställa in en enda procentuell korrigering så man får ta ett snitt alternativt.
Skumt. De har alltså med digitala medel lyckats skapa en olinjär hastighetsmätare. Det är så fel att det närmast måste vara medvetet konstruerat så?Känns igen problemet med svårt korrigera felet över ett större hastighetsområde, tror jag gått in för att den ska visa rätt vid 50 med Speedohealern, vilket innebär att vid 30 visar den högre hastighet än GPS och vid 80 nån km för lågt jämfört med GPS och sedan visar den mer och mer för lågt ju fortare det går.
Tror det var Bike som testade GSX1300R 2008, Maxhastighet uppmätt 301km/h, då visade hastighetsmätaren 300km/h.
Med all sannolikhet är det så. Det finns ju ett krav att hastighetsmätare ska visa lite högre hastighet än verklig hastighet för ingen ska kunna skylla fortkörning på hastighetsmätaren men eftersom högsta tillåten hastighet i Sverige är 120 km/h och i USA (tror jag) 70 mph = ~110 km/h så räcker det ju med att visa lagligt fel i hastigheter upp till ca 120 km/h. Och med en visarnål som visar hastigheten på en tryckt skala så är det ju enkelt fixa en laglig hastighets mätare i lagliga hastigheter i ett grafikprogram och sedan minska felvisningen. Ett alternativ till Speedohealer är ju att själv tillverka en korrekt skala i ett grafikprogram efter tex kört i olika hastigheter och filmat hastighetsmätare och GPS. Och då skulle man kunna få det rätt hela vägen. Eller helt enkelt komplettera den vanliga hastighetsmätaren med en GPS, har själv fäste på hojen för en Mitsugawa WDS 02, angiven noggranhet är 0,1 km/h. När jag körde om en polisbil på motorväg i 110km/h så hade jag den monterad på hojen.Skumt. De har alltså med digitala medel lyckats skapa en olinjär hastighetsmätare. Det är så fel att det närmast måste vara medvetet konstruerat så?
(Min B-king som ju har gen2 givare visade 6% fel med nytt bakdäck och allt i originalspec. Men jag mätte bara i 80 så att det är linjärt får jag ut och mäta)
Jo, det är ju så de fixar hastighetsmätare som visar mer än 300. Ny skala + speedohealer (men odometern blir ju fel iofs). Jag ska ta och måta upp min med GPS hursomhelst (även om min inte är så noggran som 0,1 km/h). Jag gillar att veta hur fort jag kör, det är bra för körkortet.Med all sannolikhet är det så. Det finns ju ett krav att hastighetsmätare ska visa lite högre hastighet än verklig hastighet för ingen ska kunna skylla fortkörning på hastighetsmätaren men eftersom högsta tillåten hastighet i Sverige är 120 km/h och i USA (tror jag) 70 mph = ~110 km/h så räcker det ju med att visa lagligt fel i hastigheter upp till ca 120 km/h. Och med en visarnål som visar hastigheten på en tryckt skala så är det ju enkelt fixa en laglig hastighets mätare i lagliga hastigheter i ett grafikprogram och sedan minska felvisningen. Ett alternativ till Speedohealer är ju att själv tillverka en korrekt skala i ett grafikprogram efter tex kört i olika hastigheter och filmat hastighetsmätare och GPS. Och då skulle man kunna få det rätt hela vägen. Eller helt enkelt komplettera den vanliga hastighetsmätaren med en GPS, har själv fäste på hojen för en Mitsugawa WDS 02, angiven noggranhet är 0,1 km/h. När jag körde om en polisbil på motorväg i 110km/h så hade jag den monterad på hojen.
(polisbil som låg som ett plåster bakom en lastbil i 100km/h med lång kö personbilar bakom)
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten