Hayabusa-tråden

Nämde ju detta med bakramen i inlägg #1908

Grundtanken var att spara några kilo i kombination med litiumbatteri och titanskruvar bla att byta ut bakramen mot en i aluminium från 99/00 Busa.
Så länkar här till min tråd

 
Last edited:
"Hayabusa Turbofun".....today 😁

Pluggade slangen till wastegaten för att se om det blev någon skillnad. Det blev det. 1,5 Bar direkt utan speciellt mycket varv/last. Men man får vara försiktig, vill ju att den fortfarande ska vara driftsäker.

Grejen är det att jag var lite besatt för några år sedan att den inte skulle ladda över 1 Bar, så jag portade wastegaten 2mm (intern) för att minska laddtrycket. Ångrar nog det lite grann så här långt senare eftersom den blev lite tam, dock lättkörd och linjär effekt.

Man vill ju inte köra runt utan wastegate så det enda man kan göra nu är att skruva lite på stången/spänna fjädern i tryckklockan lite.
 

Bifogat

  • 20240603_173233.jpg
    20240603_173233.jpg
    995.2 KB · Visningar: 24
Last edited:
Skrev tidigare i tråden om min lilla spricka jag fått i varvräknarens glas/lins.Tyvärr självförvållad och den sprider sig.
Screenshot_20250130_185456_Gallery.jpg
Tanken var att byta ut fronten då denna instrumenteringen är lätt att ta isär.
Hiskeligt dyra grejer om man kollar efter nytt och det finns inga eftermarknads som till de vanligaste sporthojarna.

Fick nu hem ett komplett instrument från USA till rimlig peng. Verkar ha legat i någon verkstad väldigt länge för den var täckt av ett ingrott smutslager och något stänk av sprayfärg. (Miles-mätare)

Tog isär den och handdiskade fronten och fick bort dammet och färgen. Dock är den lite nermattad, men det ska nog lite polish lösa.

Elektroniken/kretskortet ska fungera enligt säljaren och det kommer jag förmodligen också att testa. Kan nämligen tänka mig att sälja den, bakstycket och min gamla front skickar jag med som emballage i så fall.

Hayabusa gen 1, ska tilläggas
 

Bifogat

  • 20250130_104735.jpg
    20250130_104735.jpg
    2.1 MB · Visningar: 26
  • 20250130_121107.jpg
    20250130_121107.jpg
    2.1 MB · Visningar: 23
  • 20250130_121030.jpg
    20250130_121030.jpg
    1.9 MB · Visningar: 24
Last edited:
För att det inte ska bli ett för långt inlägg att läsa så delar jag upp det. Det läses alldeles för lite i den här tråden ändå nuförtiden : )

För den som inte vet så är det lätt att byta mätartavlorna om man vill ha "km/h" eller annan färg. Trippmätaren är nog miles-kalibrerad för evigt dock.
Lätt å lätt, nja....Jag gjorde det utan att ens ta bort nålarna som vissa tavlor kräver.

Skumgummit som sitter runtom på utbytesfronten har däremot torkat sönder helt, så det har jag pillat bort.

Hittade en Ebay-aktör som säljer nästan alla mått man kan få på 1 meters med eller utan klister. Original är 5mm bred och 10mm hög. Så beställde det närmaste, 10x10 med klisteremsa på en sida. Ska nog göra jobbet.
 

Bifogat

  • 20250130_104957.jpg
    20250130_104957.jpg
    839.3 KB · Visningar: 23
  • 20250130_104945.jpg
    20250130_104945.jpg
    1.5 MB · Visningar: 25
  • Screenshot_20250130_213203_eBay.jpg
    Screenshot_20250130_213203_eBay.jpg
    380.6 KB · Visningar: 20
Last edited:
Jahapp, Aliexpress fixade biffen. Blev så nära OEM som möjligt med skumlist från dem.
(Finns ju inte att köpa som reserdel)
Något bredare än originalet men samma höjd, men det blev bättre passform mot innerpaneler osv än original.

Och så blev det att montera ny radiell (beg) bromspump från en 2020 GSXR 1000.
Befintliga bromsslangar gick inte att använda så blev en sväng till Hydroscand och fick nya gjorda över disk av en trevlig tjej. Tog 25 min allt som allt, behövde ett par med 45 graders banjo upptill.

Men det tog hela dagen med luftning och koll att den inte tog i kåpglas, innerpaneler osv osv.
 

Bifogat

  • 20250318_145000.jpg
    20250318_145000.jpg
    2.1 MB · Visningar: 33
  • 20250318_095017.jpg
    20250318_095017.jpg
    1.8 MB · Visningar: 33
  • 20250318_085044.jpg
    20250318_085044.jpg
    1.9 MB · Visningar: 28
  • 20250318_085035.jpg
    20250318_085035.jpg
    1.9 MB · Visningar: 35
Lenge siden jeg har skrevet noe i tråden men jeg holder ennå på med Hayabusa :) Problemet med disse hastighetsmetare skivene er at de ikke er lik orginalen. Her er min utgave : https://www.facebook.com/reel/1205813390869083

Jeg har brukt et speedometer 0-220 miles for det har annen inndeling mellom tallene. På den måten fikk jeg rett inndeling mellom tallene og jeg har bare byttet selve tallene.. ikke strekene for de er jo i en vinkel mot tallene. For at speedometeret skal vise helt rett må man bruke en "yellowbox".
 
Last edited:
Lenge siden jeg har skrevet noe i tråden men jeg holder ennå på med Hayabusa :) Problemet med disse hastighetsmetare skivene er at de ikke er lik orginalen. Her er min utgave : https://www.facebook.com/reel/1205813390869083

Jeg har brukt et speedometer 0-220 miles for det har annen inndeling mellom tallene. På den måten fikk jeg rett inndeling mellom tallene og jeg har bare byttet selve tallene.. ikke strekene for de er jo i en vinkel mot tallene. For at speedometeret skal vise helt rett må man bruke en "yellowbox".
Jag kommer inte åt Facebook, för jag har inte Facebook.
Försöker förstå vad du menar, men det går inte så bra. Att det finns mätare med 180 miles/300km/h och 220miles/350 km/h det vet jag.
Begreppet "Yellow box" känner jag igen.
Du kan väl lägga upp ditt projekt här?

Har Healtech speedohealer på min och har synkat mätaren med GPS. Dock så får man nästan perfekt verklig visning på mätaren med 18/38 drevning på en Gen1 Busa.
Typ bara 2% felvisning utan Speedohealer.
(Med originaldrevning 17/40 och 5-12% felvisning)
 
Last edited:
Någon i forumet som kör med denna radialpump på Busan?
Ska hjälpa till på traven att få en lättare koppling om man har lite hårdare fjädrar i kopplingen (turbo eller kompressor)


Screenshot_20250505_070008_eBay.jpgScreenshot_20250505_070019_eBay.jpgScreenshot_20250505_070031_eBay.jpg
Estetiskt så är ju en Nissin-pump från ZZR1400 mest matchande med vad jag har på bromssidan. Men det är en 19mm kolv och frågan är om det är lämpligt? Finns kinakopior på Nissin-pumpen som jag var inne på lite grann först.

Har även kikat lite på de övriga billiga kinesiska eftersom de finns med kolvdiametrar på 15,16,17,5 och 19mm.
Kruxet med dem är att de flesta har en design som jag tror krockar med mitt/mina specialanpassade clipons, sk Helibars.

Busans konventionella (ej radialpump) har enligt obekräftade källor en kolvdiameter runt 16mm. Rätta mig om någon sitter på sanningen.
 
Last edited:
Balansaxel Hayabusa.

Är det någon här som pillat med detta på forumet?
Jag har definitivt det vinande ljudet på min och det har nog varit så ett tag.

Trodde först att det var kört att justera detta på min ifall wastegateklockan eller turbon satt ivägen, men jag har kollat och den är lättåtkomlig.



Har inte satt mig in i konstruktionen men det är väl en excenter av något slag?
Har aldrig jobbat med bottendelen (än) på Busa, enbart topp och cylinder.

Intressant också att ZZR 1400/ZX14R har två balansaxlar som nämns i videon.
 
Lekte lite med balansaxeln, men det lilla vinande ljudet jag har kom inte från den.

Ljudet jag har får antas vara normalt för det hörs endast när man står precis intill och inget jag beskymrat mig över tidigare.
(Förmodligen bara kopplingskorgen och stora primärdrevet, heter det så?)

Däremot sprayade jag lite multispray på justeringen för balansaxeln, lossade låsskruven och startade motorn och lyssnade.
Jag framkallade det vinande/skrikande ljudet genom att skruva både höger och vänster på justeringen som i videoklippen. Sen ställde jag den mitt emellan de två skriken och sen fick det vara.

Det ljudet som framkallades var mycket högre än något annat så det går nog inte att misslyckas.
Men nu har man lärt sig detta iaf och hur den fungerar.

Så i princip bara något man behöver göra om man haft isär motorn.

20250520_165651.jpg
 
Blev en liten minikvällstur också med nya setup'en. Gick upp två kuggar på bakdrevet. Så nu kör jag 18/40. (Std 17/40 Busa gen1)

Och vilket fint väder, alldeles lagom. 20 grader och sol.
Kan betyda att hastighetsmätaren visar mindre "fel" i hastigheter upp till 120 km/h.
På GSX1300R 2008 verkar det som felvisningen # är störst vid låga hastigheter och avtar ju fortare det går jämfört med GPS.
# Visar högre hastighet än GPS.
 
Kan betyda att hastighetsmätaren visar mindre "fel" i hastigheter upp till 120 km/h.
På GSX1300R 2008 verkar det som felvisningen # är störst vid låga hastigheter och avtar ju fortare det går jämfört med GPS.
# Visar högre hastighet än GPS.
Med Busa gen 1 och originaldrevning så är felvisningen ungefär 5% i lagliga hastigheter och blir bedrövligt uppåt 11-12% i "olagliga"

Jag har en speedohealer sedan 10 år så blir att synka in exakt när jag får tid.

Det är lite synd att det bara går att ställa in en enda procentuell korrigering så man får ta ett snitt alternativt.
 
Med Busa gen 1 och originaldrevning så är felvisningen ungefär 5% i lagliga hastigheter och blir bedrövligt uppåt 11-12% i "olagliga"

Jag har en speedohealer sedan 10 år så blir att synka in exakt när jag får tid.

Det är lite synd att det bara går att ställa in en enda procentuell korrigering så man får ta ett snitt alternativt.
Känns igen problemet med svårt korrigera felet över ett större hastighetsområde, tror jag gått in för att den ska visa rätt vid 50 med Speedohealern, vilket innebär att vid 30 visar den högre hastighet än GPS och vid 80 nån km för lågt jämfört med GPS och sedan visar den mer och mer för lågt ju fortare det går.
Tror det var Bike som testade GSX1300R 2008, Maxhastighet uppmätt 301km/h, då visade hastighetsmätaren 300km/h.
 
Känns igen problemet med svårt korrigera felet över ett större hastighetsområde, tror jag gått in för att den ska visa rätt vid 50 med Speedohealern, vilket innebär att vid 30 visar den högre hastighet än GPS och vid 80 nån km för lågt jämfört med GPS och sedan visar den mer och mer för lågt ju fortare det går.
Tror det var Bike som testade GSX1300R 2008, Maxhastighet uppmätt 301km/h, då visade hastighetsmätaren 300km/h.
Skumt. De har alltså med digitala medel lyckats skapa en olinjär hastighetsmätare. Det är så fel att det närmast måste vara medvetet konstruerat så?

(Min B-king som ju har gen2 givare visade 6% fel med nytt bakdäck och allt i originalspec. Men jag mätte bara i 80 så att det är linjärt får jag ut och mäta ;) )
 
Skumt. De har alltså med digitala medel lyckats skapa en olinjär hastighetsmätare. Det är så fel att det närmast måste vara medvetet konstruerat så?

(Min B-king som ju har gen2 givare visade 6% fel med nytt bakdäck och allt i originalspec. Men jag mätte bara i 80 så att det är linjärt får jag ut och mäta ;) )
Med all sannolikhet är det så. Det finns ju ett krav att hastighetsmätare ska visa lite högre hastighet än verklig hastighet för ingen ska kunna skylla fortkörning på hastighetsmätaren men eftersom högsta tillåten hastighet i Sverige är 120 km/h och i USA (tror jag) 70 mph = ~110 km/h så räcker det ju med att visa lagligt fel i hastigheter upp till ca 120 km/h. Och med en visarnål som visar hastigheten på en tryckt skala så är det ju enkelt fixa en laglig hastighets mätare i lagliga hastigheter i ett grafikprogram och sedan minska felvisningen. Ett alternativ till Speedohealer är ju att själv tillverka en korrekt skala i ett grafikprogram efter tex kört i olika hastigheter och filmat hastighetsmätare och GPS. Och då skulle man kunna få det rätt hela vägen. Eller helt enkelt komplettera den vanliga hastighetsmätaren med en GPS, har själv fäste på hojen för en Mitsugawa WDS 02, angiven noggranhet är 0,1 km/h. När jag körde om en polisbil på motorväg i 110km/h så hade jag den monterad på hojen.
(polisbil som låg som ett plåster bakom en lastbil i 100km/h med lång kö personbilar bakom)
 
Med all sannolikhet är det så. Det finns ju ett krav att hastighetsmätare ska visa lite högre hastighet än verklig hastighet för ingen ska kunna skylla fortkörning på hastighetsmätaren men eftersom högsta tillåten hastighet i Sverige är 120 km/h och i USA (tror jag) 70 mph = ~110 km/h så räcker det ju med att visa lagligt fel i hastigheter upp till ca 120 km/h. Och med en visarnål som visar hastigheten på en tryckt skala så är det ju enkelt fixa en laglig hastighets mätare i lagliga hastigheter i ett grafikprogram och sedan minska felvisningen. Ett alternativ till Speedohealer är ju att själv tillverka en korrekt skala i ett grafikprogram efter tex kört i olika hastigheter och filmat hastighetsmätare och GPS. Och då skulle man kunna få det rätt hela vägen. Eller helt enkelt komplettera den vanliga hastighetsmätaren med en GPS, har själv fäste på hojen för en Mitsugawa WDS 02, angiven noggranhet är 0,1 km/h. När jag körde om en polisbil på motorväg i 110km/h så hade jag den monterad på hojen.
(polisbil som låg som ett plåster bakom en lastbil i 100km/h med lång kö personbilar bakom)
Jo, det är ju så de fixar hastighetsmätare som visar mer än 300. Ny skala + speedohealer (men odometern blir ju fel iofs). Jag ska ta och måta upp min med GPS hursomhelst (även om min inte är så noggran som 0,1 km/h). Jag gillar att veta hur fort jag kör, det är bra för körkortet.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top