Har sossarna fortfarande noll koll???

Låga priser :confused: är du på riktigt?

Vet flertaler som var tvungna att ta lån i vintras för att betala sin elräkning, osäker på om dom är villiga att hålla med dig.

Är man så dum att man satt sig i den sitsen så får man gott skylla sig själv tills man får förstånd att byta till ett mindre hem som kostar mindre att värma.

De kan höja skatten hur mycket som helst ända tills det får direkt skadliga effekter för samhällets funktion.

Det där tror jag inte håller eftersom jag förutsätter att vår regering sänker andra skatter i motsvarande grad. :va Fast får vi sossar vid makten igen så...

Last edited:
Kan vi enas om att alla bör vara utsatta för glesbygd med allt vad det innebär INNAN man har rätt att öppna pajhålet och uttrycka sig?

Det är lätt att tycka till när man bor i lägenhet där elen ligger i hyran, med tunnelbanan minuter från ytterdörren, jävligt lätt.

...och det här är absolut det största problemet med våra politiker, oavsett partitillhörighet, de har växt upp i en skyddad värld från tidiga år, och är helt bortkopplade från verkligheten (och ja, jag har haft kontakt med en drös riksdagsmän via jobbet), man blir förbannad.

Det är ett avlångt land, där vi trots allt inte vill avfolka glesbygden...

OK, jag har bott 20 år i glesbyggd så jag har väl därmed rätt att tycka till?

Det är ingen mänsklig rättighet att kunna bo i glesbyggden, det är en lyx som kanske inte alla kan ha råd med i framtiden. Att glesbygden avfolkas ser jag heller inte nåt problem med eftersom avfolkningen bara gör glesbyggden till mer glesbyggd och därmed mer av det goda.

Det här landet fungerar så.
Hög skatt och många bidrag/avdrag för att kunna få lite tillbaka.
Istället för att sänka skatten lite och rensa bland bidragen.

Med det intet sagt att alla bidrag är av ondo.

Det är på det viset sossarna har gjort hela LO-kollektivet till livegna slavar som likt lobotomerade idioter sedan röstar på partiet som ger de högsta bidragen.
Nu har vi dessutom fått en ny grupp livegna och det är ränteslavarna vid grottekvarnen, det är dom som belånat sig upp till husnocken i sin strävan efter lyxliv eller bostad på områden dom egentligen inte har råd med. Värst utmärkande i den gruppen är medelklassmupparna som måste bo innanför tullarna och sedan fabulerar ihop en fantasivärld bestående av bostadskarriär och bostäder går alltid upp i värde för alla måste bo! (Alla måste tydligen bo innanför tullarna också?) och inte nog med det så döper man även om sin bostadskonsumtion till bostadsinvestering.

Det där tror jag inte håller eftersom jag förutsätter att vår regering sänker andra skatter i motsvarande grad. :va Fast får vi sossar vid makten igen så...

Inlägget syftade inte på något särskilt parti eller block utan var mer än allmän kommentar till diskussionen som pågick innan. Vi vet alla vilket block som är mest benägen att höja skatterna. När det gäller skatt på bränsle så tror jag inte så mycket på vad något av blocken säger för närvarande. Sista skattehöjningen stod som sagt den borgerliga regeringen för trots att man i samma valrörelse sagt att man inte skulle göra det.

;)
Ja, senast jag kollade. Du skriver samma sak som mig typ så varför frågar du?

Det kändes som att du tyckte det var ok med höjda bensinskatter så att folk inte har råd att bo utanför centrum, det var det jag reagerade på.

Det skulle ju inte funka att ha alla människor boendes i centrala delar där kommunala färdmedel och dylikt går att använda.
Det känns fel att höja skatten i den mån de gör på fossilt bränsle för att det skadar miljön helt enkelt när vettiga alternativ inte finns att tillgå.
Hur lätt är det för folk som har 4-5 mil till butiker, jobb mm när de tjänar medelmåttiga löner och behöver lägga 20-30% av sin nettoinkomst på drivmedel varje månad?

Är man så dum att man satt sig i den sitsen så får man gott skylla sig själv tills man får förstånd att byta till ett mindre hem som kostar mindre att värma.

..

Nja, nu är det så att dom tillhör den stora gruppen människor som inte innehar någon form av buffert och räknar med en viss månadskostnad för allt, så även elen.

Nja, nu är det så att dom tillhör den stora gruppen människor som inte innehar någon form av buffert och räknar med en viss månadskostnad för allt, så även elen.

Är dessa människor "normala" för övrigt eller har de någon form av förståndshandikapp? För har man det så kan det ju vara ok att tänka så här, inte annars.

Låna till el och värme, det är ju för fan värre än att ta en smslån för att tanka bilen som någon i lyxfällan gjorde :näsblod

Låter ju väldigt genomtänkt att inte ha nån buffert. Såna bör skaffa sig en hyresrätt där värme och el ingår.

Vilket stolpskott som helst vet ju att räkningarna är högre under vintern. Dom tillhör nog den lilla gruppen som köper upp alla pengar dom har för att dom inte tänker efter.

Jag tror dock de rökare som drabbas av cancer pga. sin last kostar samhället mer än vad de betalar in i skatt. Vilket ju var andemeningen i Xibalbas inlägg - han vill inte betala in till sådant han själv har valt bort som i det här fallet barn. Det var den andemeningen jag ville åt, dvs önskan om att kunna bestämma var ens skattepengar går.
Vidare har jag svårt att se barn som en last för samhället i stort vilket gör att just barnbidrag inte är ett rött skynke för mig.

Jepp rökning kostar mångdubbelt mer bara i direkta sjukvårdskostnader jämfört med vad de drar in i punktskatt. Lägger man sen till samhällskostnaderna blir man mörkrädd.

ex: Benny röker och ökar därför risken för hjärt/kärl sjukdomar. Vid 55 får han en stroke och blir rullstolsbunden. Den primära sjukhusvården går lös på 500kkr och hans ökade vårdbehov kostar ca 20kkr om året livet ut. Till detta så blir han arbetsoförmögen och ersätter sina skatteinbetalningar med att få bidrag 25kkr/mån. Som extra icing så tillkommer 50kkr/mån för hans personliga assistenter.....

Tobaksrökning orsakar ungefär lika stora kostnader som halva försvaret....

Jepp rökning kostar mångdubbelt mer bara i direkta sjukvårdskostnader jämfört med vad de drar in i punktskatt. Lägger man sen till samhällskostnaderna blir man mörkrädd.

ex: Benny röker och ökar därför risken för hjärt/kärl sjukdomar. Vid 55 får han en stroke och blir rullstolsbunden. Den primära sjukhusvården går lös på 500kkr och hans ökade vårdbehov kostar ca 20kkr om året livet ut. Till detta så blir han arbetsoförmögen och ersätter sina skatteinbetalningar med att få bidrag 25kkr/mån. Som extra icing så tillkommer 50kkr/mån för hans personliga assistenter.....

Danke. Fler barn och färre rökare således. ;)

Läste någonstans att rökningen står för ca 1/10 av den totala sjukvårdskostnaden. Om man ska börja räkna totala samhällskostnader finns det nog många andra laster som också belastar samhället oerhört hårt efter ett långt ohälsosamt liv. Det är ju inte så att folk är särskilt hälsosamma även om man är allt mer upplyst idag. Dålig motionsvanor, kost, sprit, cigaretter. Listan kan göras hur lång som helst.

Men jag håller med dig om att det är skrämmande hur kostnaderna drar iväg. I det perspektivet är det kanske rätt att man har höga punktskatter på alkohol och alkohol samt diskuterar olika sätt att få folk att välja hälsosammare kost. Samtidigt pekar det ju åt att folk fortsätter äta ohälsosamt i den stressade tillvaro de har. Det räcker ju att titta på vad folk handlar hem från sin lokala ICA butik eller pizza kartongerna som ligger i återvinningen i hyreshusets källare. Nästan ingen som tar sig tid att tänka på vad de stoppar i sig idag. Att gå på gymmet bakfull en söndag kompenserar knappast för veckans levene i ohälsans tecken.

Läste någonstans att rökningen står för ca 1/10 av den totala sjukvårdskostnaden.

Garanterat, med tanke på vilka långa rökpauser syrrorna tar... :mad:

Allvarligt talat så har jag alltid undrat över varför en så stor del av sjuksköterskor, systrar, whatever är överviktiga och/eller röker. De om några borde väl vara välinformerade om riskerna med rökning??? :confused:

Intressant då jag har flertaler ikkerökande släktingar som fått stroke, hur avgörs vad som är orsaken?

Senast jag såg en lista på kostnader så var de feta dyrare än rökarna, och dyrast var de hälsosamma som lyfte sjukvård/pension till 90års ålder..

Intressant då jag har flertaler ikkerökande släktingar som fått stroke, hur avgörs vad som är orsaken?

Senast jag såg en lista på kostnader så var de feta dyrare än rökarna, och dyrast var de hälsosamma som lyfte sjukvård/pension till 90års ålder..

Det är stora populationsstudier med miljoner deltagare där man mäter saker såsom BMI, kolestrol, rökning, alkoholkonsumtion och en mängd andra riskfaktorer. Sen följer man dessa personer över 30år och ser hur stor riskökning det innebär att ha de olika riskfaktorerna.
Ur detta får man en oddskvot (som brukar vara populär att publicera i Aftonbladet) ex rökning ökar risken för XXX med 400%. Grönsaker minskar risken för xxx med 35%. Ur detta kan man sedan beräkna hur många som drabbas av något pga en enskild riskfaktor.

Där finns mycket trevlig forskning på området. Ex så är kostnaden för en bruten höft hos en gamling som faller ungefär 300kkr. Hur många gamlingar faller årligen i onödan pga undermålig snöröjning? Sparade vi verkligen några pengar när vi drog ner på snöröjningsbudgeten?

Allvarligt talat så har jag alltid undrat över varför en så stor del av sjuksköterskor, systrar, whatever är överviktiga och/eller röker. De om några borde väl vara välinformerade om riskerna med rökning??? :confused:

Där finns lungläkare som röker trots att 90% av deras patienter får sin sjukdom pga rökning. Skulle alla människor sluta röka kunde vi lägga ner lungavdelningarna...

Last edited:

Måhända är ni lite efter i Disneyland.
I Sverige är det numera ganska ovanligt med rökande syrror.
Tidigare var det så att (nästan) all social samvaro ägde rum i rökrummet.
Detta tillsammans med det vanliga sjukhussyndromet - En doktor kan inte bli sjuk själv - gjorde att de som inte rökte när de började på sjukan lärde sig.
Tjockisar tror jag söker sig till sjukvården eftersom patienter med morfin i kroppen gärna delar ut "komplimanger" och "inviter" även till trollfula kvinns.
Såere.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back