Markus skrev:
1. Det står inget om lönerna, vilket är det jag vill se
2. Menar du att sveriges största dagstidning är mer partisk i målet än en part i målet? Du kan inte ha alla rätt om så är fallet.
Nej lönerna kan man inte läsa ngt om i artikeln helt riktigt, men vad man däremot kan läsa är att DN inte gav byggnads ngn chans att uttala sig i målet.
Frågan är vem som är korkad i detta fallet?
Letterna har ändå tagit åt sig detta jobbet på falska grunder då man från början lovat att teckna svenska avtal.
Men ja visst ja, dom svenska avtalen är ju skit för det har ni bestämt.....eller?
Ni sitter ju bara och är sura för att en arbetare kan göra sig en vettig lön för ett hederligt arbete.
Skulle en konsult såga hela sin branch varje gång dom ritar fel så skulle vi inte ha en enda konsult i detta landet.
Vad det gäller slutpriset ut till kund, vilket ändå måste vara det som käre Valmers och Marcus pratar om så är det mångt andra faktorer än våran lön som styr det.
Det borde ni som är så insatta i marknadsekonomi veta!
Jag kostar som sagt ca 350:-/tim Ska jag sätta upp ett vägguttag hos privatkund kostar det 350:- +vägguttaget ca 200:- för att inte ta i varken för lite eller för mkt.
Lämnar du in bilen på märkesverkstad kostar det lätt över 500:-/tim, vad tjänar mekanikern, 300:-/tim?
Nej här är ni fan ta mig ute och cyklar, är det ngt som ska justeras så är det priser på matrial, lokaler och tex bilar.
Det kostar firman kanske 50-100:- att köra bilen fram och tillbaka till en kund som ligger inom en mils radie.
Att hantverkare OCH andra tar ut svinpriser i sthlm är ett annat begrepp, vi kan inte välja våra jobb på det viset på dom mindre orterna som man kan i en storstad.
Jo jag vet hur det fungerar, jag är ursprungligen från sthlm.
Men sedan har vi en annan faktor, när vi ska köpa ett slipon till hojen så rings och surfas det runt efter det billigaste alternativet, varför gör man inte det när man kollar efter en hantverkstjänst?
Jag skulle inte för mitt liv bara ringa ngn och hoppas på att priset blir bra....
Men det är kanske generellt för dyrt att leva i sverige för herrarna?
Sedan vill jag veta varför min 6åriga utbildningstid inte är värd ngt när jag bekostat hälften av den själv i form av lägre lön, MYCKET lägre lön än jag har idag.....
//Tobbe