Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Det är skit samma om någon hantverkare, oavsett nationalitet, gör enstaka dåliga jobb. Det handlar om priset för att utföra tjänsterna/jobben. Jag hoppas, för alla stackars indoktrinerade LO-anslutnas skull, att LO till slut inser att man måste möta den fria konkurrensen i EU genom att bli bättre, effektivare, billigare, snabbare. Om man fortsätter på den inslagna vägen står man snart utan kunder.

valmers skrev:
Det är skit samma om någon hantverkare, oavsett nationalitet, gör enstaka dåliga jobb. Det handlar om priset för att utföra tjänsterna/jobben. Jag hoppas, för alla stackars indoktrinerade LO-anslutnas skull, att LO till slut inser att man måste möta den fria konkurrensen i EU genom att bli bättre, effektivare, billigare, snabbare. Om man fortsätter på den inslagna vägen står man snart utan kunder.
I förlängningen så kommer det att innebära att alla kommer att ha samma arbetsvillkor som råder i Kina Indien mfl sk låglöneländer?
Är det vi vill eller ska vi arbeta för att alla ska få drägliga livsvilkor?

Markus skrev:
1. Det står inget om lönerna, vilket är det jag vill se
2. Menar du att sveriges största dagstidning är mer partisk i målet än en part i målet? Du kan inte ha alla rätt om så är fallet.
Nej lönerna kan man inte läsa ngt om i artikeln helt riktigt, men vad man däremot kan läsa är att DN inte gav byggnads ngn chans att uttala sig i målet.
Frågan är vem som är korkad i detta fallet?
Letterna har ändå tagit åt sig detta jobbet på falska grunder då man från början lovat att teckna svenska avtal.
Men ja visst ja, dom svenska avtalen är ju skit för det har ni bestämt.....eller?
Ni sitter ju bara och är sura för att en arbetare kan göra sig en vettig lön för ett hederligt arbete.
Skulle en konsult såga hela sin branch varje gång dom ritar fel så skulle vi inte ha en enda konsult i detta landet.
Vad det gäller slutpriset ut till kund, vilket ändå måste vara det som käre Valmers och Marcus pratar om så är det mångt andra faktorer än våran lön som styr det.
Det borde ni som är så insatta i marknadsekonomi veta!
Jag kostar som sagt ca 350:-/tim Ska jag sätta upp ett vägguttag hos privatkund kostar det 350:- +vägguttaget ca 200:- för att inte ta i varken för lite eller för mkt.
Lämnar du in bilen på märkesverkstad kostar det lätt över 500:-/tim, vad tjänar mekanikern, 300:-/tim?
Nej här är ni fan ta mig ute och cyklar, är det ngt som ska justeras så är det priser på matrial, lokaler och tex bilar.
Det kostar firman kanske 50-100:- att köra bilen fram och tillbaka till en kund som ligger inom en mils radie.
Att hantverkare OCH andra tar ut svinpriser i sthlm är ett annat begrepp, vi kan inte välja våra jobb på det viset på dom mindre orterna som man kan i en storstad.
Jo jag vet hur det fungerar, jag är ursprungligen från sthlm.
Men sedan har vi en annan faktor, när vi ska köpa ett slipon till hojen så rings och surfas det runt efter det billigaste alternativet, varför gör man inte det när man kollar efter en hantverkstjänst?
Jag skulle inte för mitt liv bara ringa ngn och hoppas på att priset blir bra....
Men det är kanske generellt för dyrt att leva i sverige för herrarna?
Sedan vill jag veta varför min 6åriga utbildningstid inte är värd ngt när jag bekostat hälften av den själv i form av lägre lön, MYCKET lägre lön än jag har idag.....
//Tobbe

valmers skrev:
Med tanke på ditt yrke så borde du veta vad som händer om man dumpar priset för att sälja till varje pris?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nej lönerna kan man inte läsa ngt om i artikeln helt riktigt, men vad man däremot kan läsa är att DN inte gav byggnads ngn chans att uttala sig i målet.
Frågan är vem som är korkad i detta fallet?

Nej, det är faktiskt du som är korkad som påstår att DN vore mer partiska än den ena av två parter i målet. Kan du inte motivera det för mig och andra som läser? Driver DN i hemlighet en enorm byggkoncern som anställer arbetskraft från öst? Hade jag hänvisat till www.lpbalticbtgg.se så hade det varit oseriöst, att hänvisa till en uppgift i sveriges största dagstidning är inte oseriöst.

tobbeviking skrev:
Med tanke på ditt yrke så borde du veta vad som händer om man dumpar priset för att sälja till varje pris?
//Tobbe
Vi kan inte konkurrera på pris. Följdaktligen får vi istället sälja på hög kvalitetsnivå, goda referenser, kunskap, service/supportmöjligheter. Vi möter den fria konkurrensen med alla till buds stående medel.

Markus skrev:
Nej, det är faktiskt du som är korkad som påstår att DN vore mer partiska än den ena av två parter i målet. Kan du inte motivera det för mig och andra som läser? Driver DN i hemlighet en enorm byggkoncern som anställer arbetskraft från öst? Hade jag hänvisat till www.lpbalticbtgg.se så hade det varit oseriöst, att hänvisa till en uppgift i sveriges största dagstidning är inte oseriöst.
Har du läst artikeln jag länkade till?
Där står klart och tydligt att DN enbart träffat arbetsgivarsidan och inte arbetstagarsidan, vägrar således att plocka in en artikel som baseras på uppgifter från byggnads, detta kallar inte jag ett neutralt ställningstagande?
//Tobbe

valmers skrev:
Vi kan inte konkurrera på pris. Följdaktligen får vi istället sälja på hög kvalitetsnivå, goda referenser, kunskap, service/supportmöjligheter. Vi möter den fria konkurrensen med alla till buds stående medel.
Låter ju som om man strävar mot samma mål inom byggnads, men du kanske tycker dig stå högre och bättre vetande än vanliga skitiga arbetare?
Det är fan ta mig helt otroligt att du sitter och anklagar byggnads för att inte följa dessa normala marknadsnormer....
Priset kan ni väl visst konkurrera med? Bara sänk din lön :kocko
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har du läst artikeln jag länkade till?
Där står klart och tydligt att DN enbart träffat arbetsgivarsidan och inte arbetstagarsidan, vägrar således att plocka in en artikel som baseras på uppgifter från byggnads, detta kallar inte jag ett neutralt ställningstagande?
//Tobbe

Jag har inte kommenterat huruvida DN tagit ställning i frågan, jag har påtalat att de fortfarande är mer neutrala i frågan äen en av parterna och att jag ifrågasätter starkt ktm killens uppgift om att det skulle vara lögn att det aktuella byggbolaget erbjudit avtalsenliga löner, men att byggnads kräver en genomsnittlig stockholmslön.

tobbeviking skrev:
Låter ju som om man strävar mot samma mål inom byggnads, ...

Sälja sina tjänster? Jo, det är nog sant. Men vad använder byggnads för metoder i deta fallet? Blockad och gnäll i massmedia. Jojo...

Sen är det ett förbannat gnäll om hur lång tid det tar och hur dyrt det är att utbilda sig till hantverkare. Lön under utbildningen (om än liten) är mer pengar/månad än studiebidrag. Jag har utbildat mig i 6 år efter gymnasiet, jag har lånat motsvarande en mellanstor volvo med all utrustning.

Jag gillar ändå idén med fackförbund, och historiskt sett har kollektivavtalen* bidragit med en del gott i Sverige, men fortsätter folk att vara så förbannat griniga istället för att försöka ta tag i situationen får jag väl ställa mig på barrikaderna ihop med valmers och markus för att avskaffa det.

Och om man inte sabbar det nu genom att bete sog som små barn kanske de kan göra det i framtiden också...

tobbeviking skrev:
Låter ju som om man strävar mot samma mål inom byggnads, men du kanske tycker dig stå högre och bättre vetande än vanliga skitiga arbetare?
Det är fan ta mig helt otroligt att du sitter och anklagar byggnads för att inte följa dessa normala marknadsnormer....
Priset kan ni väl visst konkurrera med? Bara sänk din lön :kocko
//Tobbe
Lägg av med dessa patetiska floskler om skitiga arbetare; om det är någon som nedvärderar "arbetare" (vilken oerhört löjlig benämning) är det "arbetarna" själva.

Företaget jag är anställd i agerar på en global marknad, med fri, stenhård konkurrens. Det får vi anpassa oss till. Byggnads försöker stänga Sverige, försöker tvinga utländska aktörer att, i strid med EU:s grundprinciper, skriva på horribla kollektivavtal, som bland annat innebär att man måste betala en värdelös individ lika mycklet som en driven och ansvarstagande.

Visst kan vi företaget tvinga oss att sänka våra löner. Eftersom jag inte sitter och grinar som LO-kollektivet skulle jag i så fall söka mig någon annanstans, alternativt vidareutbilda mig. Det är förövrigt tillåtet att vidareutbilda sig, även om man är "arbetare".

Markus skrev:
Jag har inte kommenterat huruvida DN tagit ställning i frågan, jag har påtalat att de fortfarande är mer neutrala i frågan äen en av parterna och att jag ifrågasätter starkt ktm killens uppgift om att det skulle vara lögn att det aktuella byggbolaget erbjudit avtalsenliga löner, men att byggnads kräver en genomsnittlig stockholmslön.
DN tog du upp som en sanningsenlig part bland dina informationskällor.
Att hävda en dagstidning mindre partisk och ofärgande i detta fallet är nog allt en smula okritiskt?
Jag menar hur många gånger har inte dagstidningar hängt ut brottslingar som sedan visats vara oskyldiga? Nu måste jag dock hålla med om att DN känns bra mkt seriösare än många andra tidningar, men eftersom dom inte låter båda parter i målet komma till tals så har jag svårt att se det opartiska i just detta fallet.

Eftersom det lettiska byggföretaget motsatt sig att träffa ett svenskt avtal så har dom väl ändå vägrat ens att gå in i det avtal som från början var tänkt att träffas.
Vad det gäller avtalsenliga löner eller ej så ligger frågan i som jag förstått det hela att byggnads kräver samma rättigheter som svenska arbetare har.
Dvs att letterna har rätt att få ut den lön som vi enligt det svenska prestationslönesystemet har.
Jag kan mkt väl tänka mig att byggnads precis som andra fackförbund i samma sits väljer att sätta "hårt mot hårt", vilket precis som många andra fall kan kritiseras som sandlådementalitet, dock har jag inte så stor insikt att jag vet hur det verkligen ligger till på just den punkten.
Jag har mkt svårt att tro att detta skulle blivit en riksnyhet om det lettiska företaget varit samarbetsvilliga till dom svenska arbetsmiljökrav, löner osv som det varit tal om från början, om letterna finner sig i att ta det färdiga avtal som finns, så finns heller inget problem.
Kommer det in ett företag på ett bygge som beter sig illa, dvs bryter mot arbetsmiljöbestämmelser eller liknande så kommer ngn rapportera detta oavsett om företaget är svenskt eller lettiskt.
Varför ska vi sänka våra löner och dom små rättigheter vi har vad det gäller arbetsmiljön, vet ni hur det kan se ut på ett bygge ibland?
Facket är vårt bästa verktyg för att se till att arbetsmiljön och lönerna inte skrider över till fullständigt kaos.
Våra löner strider facket för att hålla på en rimlig nivå som ger oss en vettig chans att klara oss i samhället som det ser ut idag.
Men visst börja med att sänka omkostnaderna för att leva i sverige så kan jag gå med på att sänka lönen.
Vi ska inte skapa ett fattigt folk som knappt har råd till tandvård eller annan vård pga att vi ska ha utländska löner för svenskt arbete.
//Tobbe

t-rex skrev:
Sen är det ett förbannat gnäll om hur lång tid det tar och hur dyrt det är att utbilda sig till hantverkare. Lön under utbildningen (om än liten) är mer pengar/månad än studiebidrag.

Japp, det är knappt så att man tror att det är sant. Under denna treåriga "utbildning"(vilket är arbete och inget annat oavsett vad man kallar det) efter gymnasiet så tjänar man i snitt mellan 90-105 kr/tim ungefär lite beroende på hur ackord/grundlön ser ut. Dvs mellan 15-18000kr i månaden.

Jämför det med en student som, om han/hon klarar CSN:s krav har 2328kr, 9-10 gånger om året dvs en "årslön" på ca 21-23000kr.

Så snälla, sluta med självömkandet om att det är dyrt att "utbilda" sig till hantverkare, det är fanimej hur bra som helst!

valmers skrev:
Lägg av med dessa patetiska floskler om skitiga arbetare; om det är någon som nedvärderar "arbetare" (vilken oerhört löjlig benämning) är det "arbetarna" själva.

Företaget jag är anställd i agerar på en global marknad, med fri, stenhård konkurrens. Det får vi anpassa oss till. Byggnads försöker stänga Sverige, försöker tvinga utländska aktörer att, i strid med EU:s grundprinciper, skriva på horribla kollektivavtal, som bland annat innebär att man måste betala en värdelös individ lika mycklet som en driven och ansvarstagande.

Visst kan vi företaget tvinga oss att sänka våra löner. Eftersom jag inte sitter och grinar som LO-kollektivet skulle jag i så fall söka mig någon annanstans, alternativt vidareutbilda mig. Det är förövrigt tillåtet att vidareutbilda sig, även om man är "arbetare".
Jag har inte sagt att man inte kan vidareutbilda sig från en gymnasial utb. :va Det handlar nog mer om att man trivs med det yrke man valt.
Du sitter ju just nu och gnäller över att LO-kollektivet tjänar för bra.
Jag möter ständigt folk som tycker sig vara för mer än vad en arbetare är, du själv nyttjar ju fördommar och sunt förnuft som du säger?
En värdelös individ ska man inte ha kvar på företaget, då gör man inte sitt jobb, så det problemet kan vi plocka bort.
Vad det gäller lika lön så kan man väl säga som så att om du har en snubbe som drar benen efter sig i ett ackordslag så är han inte vidare populär.
Men det visste du säkert redan eftersom du är insatt i att vi redan har prestationslön?
Lön efter utfört arbete är väl fint resonemang, men det man glömmer är att det finns en grupp människor som tex kommer på kant med chefen och oavsett hur bra jobb man gör så får man inte den lön man borde.
Det är en utopi och lägger makten i händerna enbart på arbetsgivaren.

Sedan förstår jag inte varför du säger att det strider mot EU, europafacket har uttalats sig om att byggnads har rätt i detta fallet.
//Tobbe

Texas Ranger skrev:
Varför skulle jag bry mig om din åsikt,ändå ingen annan här som har ngt vettigt att säga! :tummenupp

"Ingen" är verkligen att ta i och för övrigt är detta ett debattforum. Jag liksom du får uttryckta våra åsikter och vare sig vi vill eller inte så kommer andra att ha synpunkter på dessa. Att sedan ta till sig av kritik är ju upp till var och ens förmåga till inlärning. Ditt resonemang och särskilt det om att naturligt låta andra betala för ditt hojåkande när du "stämplar" gör min uppfattning om ditt kunskapsbehov än tydligare.

Texas Ranger skrev:
Blir nog bra det där ska du se! Om inte annat så får väl vi svenska byggnadsjobbare börja stämpla.Fan då kan man ju köra hoj hela dagarna!

Det finns helt klart enhel del vettigt du kan lära dig genom att surfa och göra inlägg på detta forum så för att inte skrämma iväg dig genom att "sparka på den som ligger ned" så nöjer jag mig med det att betona betydelsen av det som t-rex, valmers mfl i flera avseenden redan väl beskrivit om en föredömlig marknadsdemokrati.

/Olzki

BMW R90s skrev:
Allt var bättre förr! När militärer sköt arbetare, eller?
Antingen har du rika föräldrar eller så är du en blodsugade
arbetsgivare, gud bevare oss för Valmers.

:rofl :rofl :rofl

Dagens kommunistcitat.

/O

t-rex skrev:
Sälja sina tjänster? Jo, det är nog sant. Men vad använder byggnads för metoder i deta fallet? Blockad och gnäll i massmedia. Jojo...

Sen är det ett förbannat gnäll om hur lång tid det tar och hur dyrt det är att utbilda sig till hantverkare. Lön under utbildningen (om än liten) är mer pengar/månad än studiebidrag. Jag har utbildat mig i 6 år efter gymnasiet, jag har lånat motsvarande en mellanstor volvo med all utrustning.

Jag gillar ändå idén med fackförbund, och historiskt sett har kollektivavtalen* bidragit med en del gott i Sverige, men fortsätter folk att vara så förbannat griniga istället för att försöka ta tag i situationen får jag väl ställa mig på barrikaderna ihop med valmers och markus för att avskaffa det.

Och om man inte sabbar det nu genom att bete sog som små barn kanske de kan göra det i framtiden också...
Du menar att det byggnads i detta fallet skulle göra vore att gå ut och dumpa lönerna tvärt? Som sagt så tror jag inte detta hade blivit känt på riksnivå om letterna hållt sig till dom krav som ställts från början.

Det är inget gnäll om hur utb, bara fakta då vissa här inne tror att man kliver ur gymnasiet med en lön på 21000/mån. Visst är det bättre än att studera, men det är ändå ditt eget val om du vill studera eller inte.

Jag hävdar fortfarande att det stora problemet ligger i matrial och andra omkostnader, rörmockaren som blev omnämd i tråden tjänar inte 1000:- i timmen, överflödet tar hans företag hand om.
Borde man då inte se om dom omkostnaderna först innan man dumpar lönerna?
//Tobbe

Markus skrev:
Planekonomi? The way to go! :tummenupp
JA det vore väl fan om man inte skulle kunna hitta ngn gemensam nämnare i detta resonemang! :)
På allvar så är det ju så att det du har i fickan är väldigt heligt.
Jag har svårt att tänka mig att ngn annan än en egenföretagare kan tycka det är ok att få en sänkt lön.
Som valmers sa så söker man sig givetvis ngn annastans, i ett sånt fall.
Nu kramas vi alla, för jag orkar inte debattera mera i denna tråd.
Jag förstår på sätt och vis erat resonemang, men samtidigt sympatiserar jag inte med det.
Jag står givetvis för vad jag skrivit innan, jag lägger bara ner detta nu och överlåter detta till ngn annan "arbetarkämpe" :tomten
//Tobbe

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...