Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Markus skrev:
Är du en sådan där vanlig folk? Konstigt, ingen av mina byggkompisar är bittra, kanske beror på att de fokuserar och snor andras jobb istället för att sitta i baracken och gnälla över ett statoil-wienerbröd medans letterna sliter. Ingen är ansluten heller. :tummenupp
Härligt att några få vågar och kan tänka själva, och inte viker sig för kommunisterna i LO-borgen.

Texas Ranger skrev:
Om du hade tagit med hela inlägget så hadde du förstått att jag menade att det inte går att jämföra plugga mot att jobba.Det ligger i ditt intresse om du vill plugga vidare el inte och om du får det dåligt ställt så det något du får leva med!.Var glad att du inte bor i usa och fick finasiera terminsavgifter på 200tkr också

Jag kanske blandar ihop dig med någon av dina meningsfränder, men det var någon/några av er som jämförde lärlingsåren med utbildning.
Så jäkla dyrt är det inte att studera i USA.

Chris Ash skrev:
Vad pratar du om? Var har jag skrivit att han inte får tillgodoräkna sig timmar från gymnasiet? Skulle det på något sätt göra det hela sämre?
Kamma till dig! du sa ju just att man är fullbetald när man kommer ut från gymnasiet! Gymnasiet=två tusen timmar, sen får du dra ihop resten med att jobba

Texas Ranger skrev:
Däremot så finns det inget som bestämmer var den övre gränsen ska gå

Officiellt nej, inofficiellt i ryggdunkarfackens korridorer - högst sannolikt. Om jag förhandlar till mig 3.000 extra i månaden och facket lyckas med 0,1% eller vad det brukar bli, vad är då incitamentet för mig att vara med? LO må vara vidriga, inte intelligensbefriade.

Chris Ash skrev:
Jag kanske blandar ihop dig med någon av dina meningsfränder, men det var någon/några av er som jämförde lärlingsåren med utbildning.
Så jäkla dyrt är det inte att studera i USA.
Jaså inte! å det är ju du säkert jäkligt insatt i också.Vad tror du klassklyftorna kommer ifrån?
Det är ju självklart att man ska jämföra lärlingstiden med utblidning.Det är därför det kallas lärling!

Texas Ranger skrev:
Kamma till dig! du sa ju just att man är fullbetald när man kommer ut från gymnasiet! Gymnasiet=två tusen timmar, sen får du dra ihop resten med att jobba

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev "efter gymnasiet har man i snitt 90-105kr/tim" det är inte detsama som fullbetald, om du inte tillhör städpersonalen förstås.

Markus skrev:
Officiellt nej, inofficiellt i ryggdunkarfackens korridorer - högst sannolikt. Om jag förhandlar till mig 3.000 extra i månaden och facket lyckas med 0,1% eller vad det brukar bli, vad är då incitamentet för mig att vara med? LO må vara vidriga, inte intelligensbefriade.
Absolut men det är där man som individ har möjlighet att få en bättre lön,genom att vara bättre och slicka röv mer än sina kollegor!
Anledning att vara med i facket är just det som vi diskuteraras i denna tråden.

Texas Ranger skrev:
Jaså inte! å det är ju du säkert jäkligt insatt i också.Vad tror du klassklyftorna kommer ifrån?
Det är ju självklart att man ska jämföra lärlingstiden med utblidning.Det är därför det kallas lärling!

Ja, i alla fall tillräckligt för att kunna uttala mig. Det är svårare för en fattig amerikan att studera än för en dito svensk där har du helt rätt. Att det kostar 200 000kr/termin någonstans betyder dock inte att det gör det överallt.

Nyss gick det inte att jämföra en lärling med en student, hur ska du ha det egentligen?

Chris Ash skrev:
Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev "efter gymnasiet har man i snitt 90-105kr/tim" det är inte detsama som fullbetald, om du inte tillhör städpersonalen förstås.
Kolla vad du skrev grabben! Vart låg gränsen för 2000tim det är nog inte min läsförståelse det är fel på!

valmers skrev:
Härligt att några få vågar och kan tänka själva, och inte viker sig för kommunisterna i LO-borgen.

Däremot betalar två av de jag känner som drar runt sådana där företag till Byggnads, det är någon avgift som de måste betala, typ försäkring. Annars stänger Byggnads ner dem, vet inte exakt hur det fungerar men det låter maffia. Någon får gärna upplysa.

Texas Ranger skrev:
Jag har ingen sådan attityd ,du menar ngn annan krake som du började gnälla på.Däremot så går det inte att föra fram något till nån som inte lyssnar.Men pip igen ditt eget så kanske du kan lära dig ngt av "vanligt folk"

Men gör ett försök istället för att knyta handen i fickan och ta på er hela arbetarkollektivets bördor. Att inte lyssna och inte dela är två helt olika saker, men just nu är blir det inte mycket lyssna eftersom det samlade arbetarkollektivet på SH är fullt upptagna av att vara "vanligt folk".

Texas Ranger skrev:
Pluggar man så tjänar man inte ett öre och bidrar heller inte med ett öre i skatt.Jobbar man så tjänar man pengar och bidrar med skatt så enkelt är det!

Grejen är den att det är dyrare att studera än att gå som lärling. Skatt har mig veterligen ingen diskuterat.

Chris Ash skrev:
Ja, i alla fall tillräckligt för att kunna uttala mig. Det är svårare för en fattig amerikan att studera än för en dito svensk där har du helt rätt. Att det kostar 200 000kr/termin någonstans betyder dock inte att det gör det överallt.

Nyss gick det inte att jämföra en lärling med en student, hur ska du ha det egentligen?
??? pallar inte,det kan man ju inte har jag sagt iaf inte tjäna pengar el ta lån det är ju en helt annan femma,men likt förbannat utbildning

Texas Ranger skrev:

Hörru marx, man kunde ju inte jämföra utbildning med lärlingsperiod?

Texas Ranger skrev:
Absolut men det är där man som individ har möjlighet att få en bättre lön,genom att vara bättre och slicka röv mer än sina kollegor!

Och det är inget som facket gillar, varför vet jag inte men förmodligen för att de gillar att bestämma. Dessutom, är du ansluten så kommer facket motverka att du får några högre lyft då de vill att alla ska dela lika.

Texas Ranger skrev:
Anledning att vara med i facket är just det som vi diskuteraras i denna tråden.

Den enda anledningen som egentligen finns är om man får någon avsevärd förmån, t.ex. inkomstförsäkringen som en del fackförbund erbjuder. Alla övriga rättigheter har du ändå för de är lagstiftade och du får även ta del av de "förmånliga" löneavtalen. Det finns gott om advokater inom arbetsrätt som gärna hjälper dig om du får problem med din arbetsgivare, det är billigare i längden och definitivt kompetentare och som en bonus så försöker de hjälpa dig och bara dig, inte en hel avdelning.

Texas Ranger skrev:
Kolla vad du skrev grabben! Vart låg gränsen för 2000tim det är nog inte min läsförståelse det är fel på!

Jo men jag skrev SNITT, ska du jämföra med en utbildning för du ju ta snittet över utbtiden.

Texas Ranger skrev:
Va? gör om det där en gång till efter du läst det som jag skrivit tidigare

Efter 2000 timmar får du 66.80 kr

Därefter höjs lönen i steg enligt ovan. Jag tog ett snitt på det, är det så svårt att greppa?

Chris Ash skrev:
Efter 2000 timmar får du 66.80 kr

Därefter höjs lönen i steg enligt ovan. Jag tog ett snitt på det, är det så svårt att greppa?
Nej jag hadde det jävligt klart för mig! var du som svamlade om att man var fullbetald när man hadde gått ut gymnasiet och hadde en lön på 115kr/t el nåt

Texas Ranger skrev:
Nej jag hadde det jävligt klart för mig! var du som svamlade om att man var fullbetald när man hadde gått ut gymnasiet och hadde en lön på 115kr/t el nåt

Haha, detta kan mycket väl vara dagens mest förvirrade inlägg. Du har jävligt klart för dig vad jag menar, men samtidigt förstår du inte vad jag menar?

Chris Ash skrev:
Haha, detta kan mycket väl vara dagens mest förvirrade inlägg. Du har jävligt klart för dig vad jag menar, men samtidigt förstår du inte vad jag menar?
Han kanske inte har nog lång utbildning. :hihi

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...