Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Texas Ranger skrev:
Nej precis så är det.Att inte ha en lång utbildning gör automatiskt att man är trög! Tack för att du bevisade att du är just vad jag trodde att du var!
:FU
Och det är? Noterade du smileyn efter mitt inlägg? Jag satte dit den för att till och med du skulle förstå ironin.

valmers skrev:
Och det är? Noterade du smileyn efter mitt inlägg? Jag satte dit den för att till och med du skulle förstå ironin.
Till och med jag? Ähh skitsamma du är säkert duktig på det du gör och har säkert rätt om en del saker.Men faktum är ju att vi alla är olika och tycker olika saker! Jag kliver av nu,lycka till med fortsatta diskutioner ledsen att jag kallade dig :arsele

Äh, jag tror på det här skiten. Vaddå, t.ex jag som är en strålande bra Elektriker kommer ju ändå alltid att kunna sälja mina tjänster för lika mycket, eller mer pengar som jag gör idag. Och vafan, europamarknaden är ju öppen även för oss i Sverige. Spetskompenens är alltid eftertraktat.
Att det sedan väller in baltiska gipskatter är nog ingen större fara faktiskt, lite fler yviga mustacher på bygget bara och Vodkaflaskor i byggboden.

Tysken skrev:
Äh, jag tror på det här skiten. Vaddå, t.ex jag som är en strålande bra Elektriker kommer ju ändå alltid att kunna sälja mina tjänster för lika mycket, eller mer pengar som jag gör idag. Och vafan, europamarknaden är ju öppen även för oss i Sverige. Spetskompenens är alltid eftertraktat.
Att det sedan väller in baltiska gipskatter är nog ingen större fara faktiskt, lite fler yviga mustacher på bygget bara och Vodkaflaskor i byggboden.
Det har du helt rätt i! :tummenupp

Texas Ranger skrev:
Ähh skitsamma du är säkert duktig på det du gör och har säkert rätt om en del saker.

Klart han har rätt, han är ju en sån där slipsnisse.

valmers skrev:
Härligt att några få vågar och kan tänka själva, och inte viker sig för kommunisterna i LO-borgen.

Det där ska tolkas som att jag och mina arbetskamrater är fega och inte tänker själva?

Fri marknad är kanske inte fel som privatperson, menar, jag skulle inte vilja anlita en elektriker för 350kr/tim om en annan arbetskraft kan göra det billigare och bra! Dock är jag av uppfattningen att "öst-arbetskraft" tullar på vissa för mej elementära saker såsom rejäla skyddande arbetskläder,boende,maskiner som sparar kroppen mm.

Kan även tillägga att jag är hantverkare. Och inte nämnvärt bekymmrad, då öststaterna inte enligt mej har en chans att konkurera med mitt yrke inom överskådlig framtid!
Anser dessutom att jag är värd min lön, jag sliter rejält för den, har himmelen till tak,alltid, vare sej det är 30+ eller 30-grader. Tycker inte att de högutbildade inne på kontoren ser alltför avundsjuka ut på mej heller.

Om jag lever gratis, spar HELA lönen utom Görans beskärda del, kan jag köpa en ny Volvo om...om...om ca flera ÅR, det tycker jag är snett. :tummenupp

Bygglöner!

t-rex skrev:
För att verka trovärdig? I den stora världen brukar man redovisa sina källor.

Du kanske kan upplysa oss, obildade, stackare?

Ok eftersom nya nr av tidningen Byggnads Arbetaren är släppt kan jag säga att källan finns där! ok delvis partisk men med en objektiv synvikel.

Så nu är det offentligt, medierapportering kallade någon det!

Där kan man läsa hur Lettiska arbetare tjänar 80kr/tim officiellt men med diskussioner med killarna så framkommer uppgifter om 35kr/tim eftersom enligt företaget dom jobbar för drar av på lönen för bostad och mat.

Samt vid nogare kontroller så enligt skattemyndigheten betalar bolaget varken källskatt eller sociala avgifter i Sverige,trots att flera anställda uppger att dom arbetat mer än två år här!

Även dom flesta av Letterna är med i facket i Lettland(minimilön 13kr/tim i Lettiska kollektivavtalet)

Glömde också att vi hade Slovakiska ungsmurare på SSAB som jobbade för 13-18kr/tim

Visst ska utländska byggnadsarbetare kunna arbeta i Sverige men oseriös konkurrens (utnyttjande av arbetskraft och lönedumpning) kan vi inte stå bakom!!!!

Kila nu iväg och skaffa kommunist tidningen samt gå in på www.byggnads.se finns även länk till tidningen :tummenupp

*KTM Mannen* skrev:
Ok eftersom nya nr av tidningen Byggnads Arbetaren är släppt kan jag säga att källan finns där! ok delvis partisk men med en objektiv synvikel.

Contradiction in terms.

Har inte Såssarn haft nån "hearing" riksdagen idag på morronen om Vaxholmstrasslet ere nån som vet ??

Texas ,Markus å ni andra som har koll?

kom dom fram till nåt :gnissla

Själv har jag köpt en REMs Rörskarvpressare och t-rör och bockar så nu dj-ar kan fixa vattenläckor själv!

Gixxer-Anders skrev:
"Domstolen" :rofl vilket jävla skämt.
Jävigare domstol har aldrig funnits.
Ett hån mot allt vad demokrati och rättvisa heter!
Nu är del så att domstolen består av både förträdare för
arbetsgivaren och LO med en jurist som har
utslagsrösten.

BMW R90s skrev:
Nu är del så att domstolen består av både förträdare för
arbetsgivaren och LO med en jurist som har
utslagsrösten.

Och du ser inget problem med det?
Du kanske tycker att det skulle se ut på motsvarande vis i tings- och hovrätt. Att ledamöterna skulle bestå av åklagare och den åtalades polare?

Groteskt är vad det är. Vi bor för f-n inte i en bananrepublik.

För att lösa den sortens tvister som den är (egentligen) satt att göra fungerar AD alldeles utmärkt. Och domslutet är i sak rimligt, sånär som på en punkt; att de inte anser sig behöva invänta EG-domstolens tolkning.

Detta kommer i en eller annan form att hamna i EG-domstolen, och då vill det till en hel del politisk kraft för att kollektivavtalen skall bevaras. Rimligtvis kommer de att köras över.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT