Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
BMW R90s skrev:
Allt var bättre förr! När militärer sköt arbetare, eller?
Hur gammal är du, 90 bast eller? Du snackar för fan om saker som hände innan hjulet var uppfunnet!

BMW R90s skrev:
Antingen har du rika föräldrar eller så är du en blodsugade
arbetsgivare, gud bevare oss för Valmers.
Ja fy satan för arbetsgivarna! Inte nog med att dom betalar vår lön, de jävla utsugarna, de vill att vi ska jobba också. Skandalöst....

Som IT vaktmästare är jag nöjd mängden pengar som kommer vid lön .... Det är bara det att den är lämpad för 14 dagars utbetalning ..... Det är alltid för mycket månad kvar i slutet på pengarna :huvet

Norge sa nån !! 30 000:- efter skatt " Är detta landet av honung och manna"

:fatta! Förexten låg inte oljan där före 1905 ??? är den då inte svensk igentligen ??

Olzki skrev:
"Ingen" är verkligen att ta i och för övrigt är detta ett debattforum. Jag liksom du får uttryckta våra åsikter och vare sig vi vill eller inte så kommer andra att ha synpunkter på dessa. Att sedan ta till sig av kritik är ju upp till var och ens förmåga till inlärning. Ditt resonemang och särskilt det om att naturligt låta andra betala för ditt hojåkande när du "stämplar" gör min uppfattning om ditt kunskapsbehov än tydligare.
Det finns helt klart enhel del vettigt du kan lära dig genom att surfa och göra inlägg på detta forum så för att inte skrämma iväg dig genom att "sparka på den som ligger ned" så nöjer jag mig med det att betona betydelsen av det som t-rex, valmers mfl i flera avseenden redan väl beskrivit om en föredömlig marknadsdemokrati.
/Olzki
Jodå,så är det serru! Känns bara som att prata med en vägg när man bemöts av den kritik du talar om!.
Saker och ting står en hel del klarare för oss som är insatta i branchen och att ens bemöta era kommentarer känns för mig helt ointressant för jag vet ju vad jag står och det är defenitiv inte på eran sida!
Inlägget om att börja stämpla handlade om att vi (byggare) förmodligen kommer att få vänja oss med att få sparken kors och tvärs just genom era och flertalets ovilja att ta hand om era egna och i stället endast se efter erat eget skinn.Och för den delen så ligger jag garanterat inte ned och för min egen del har jag klart mycket roligare saker för mig än att sänka mig till Tex Valmers,T-rex nivå.Men tro för all del vad du vill! :tummenupp

Chris Ash skrev:
kallar det) efter gymnasiet så tjänar man i snitt mellan 90-105 kr/tim ungefär
Så snälla, sluta med självömkandet om att det är dyrt att "utbilda" sig till hantverkare, det är fanimej hur bra som helst!
Det där har du hittat på! finns ingen lärling i hela sverige som har den lönen.
Tex så stod det i den senaste byggnadstidningen om en tjej på 22bast som jobbat i två (efter gymnasiet) och hon hadde en lön på 12500kr innan skatt att tillägga var att hon har ett barn att försörja dessutom.Ganska korkat att jobba kvar kan man tycka men hon ville verkligen bli murare!
Att tillägga kan jag tycka att det inte går att jämföra lön med ngn som pluggar för det är fan ingen ursäkt att man måste ta CSN lån.Jag anser det är ett privelegium att få plugga inte en skyldighet

Texas Ranger skrev:
..
Saker och ting står en hel del klarare för oss som är insatta i branchen och att ens bemöta era kommentarer känns för mig helt ointressant för jag vet ju vad jag står och det är defenitiv inte på eran sida!
...

Men om du är så insatt så kan du väl förklara vad det är vi inte förstår? Det börjar bli läge att fimpa "jag sitter inne på massa info men vill inte berätta" attityden. Säg vad du har att komma med eller stäng igen. Den och "jaja, ni vet inte hur vi skitiga arbetare som minsann gör ett hederligt dagsverke har det" låter så jävla gnälligt.

Texas Ranger skrev:
...

Att tillägga kan jag tycka att det inte går att jämföra lön med ngn som pluggar för det är fan ingen ursäkt att man måste ta CSN lån.Jag anser det är ett privelegium att få plugga inte en skyldighet

Ja, det är det. Ett dyrt sådant, dyrare än att utbilda sig till hantverkare. När utbildningen är färdig står den ena på +, den andra på -. Vad är svårt med den jämförelsen?

Gixxer-Anders skrev:
Hur gammal är du, 90 bast eller? Du snackar för fan om saker som hände innan hjulet var uppfunnet!
Och hur gammal är du?

Ja fy satan för arbetsgivarna! Inte nog med att dom betalar vår lön, de jävla utsugarna, de vill att vi ska jobba också. Skandalöst....
Det var mest i rädsla för att få Valmers som arbetsgivare som jag
komenterade hans synpunkter.
Sedan verkar det som om en del som skriver här inte har så stor
erfarenhet av arbetslivet.

Texas Ranger skrev:
....ta hand om era egna....

Vad hände med LO's solidaritetstankar, gäller de bara Svenskar? Eller främst Svenskar? Går det att applicera dina idéer på andra områden än arbetsmarknaden?

Det rimmar jädra illa med LO's puttinutt gulliga fjantfloskler om en "solidaritet" som genomsnittssvensken slängde ut genom fönstret för tiotals år sedan.

Är en balt lika mycket värd som en svensk? Båda är med i EU och har faktiskt rätt att jobba var de vill inom EU.

Texas Ranger skrev:
Det där har du hittat på! finns ingen lärling i hela sverige som har den lönen.
Tex så stod det i den senaste byggnadstidningen om en tjej på 22bast som jobbat i två (efter gymnasiet) och hon hadde en lön på 12500kr innan skatt att tillägga var att hon har ett barn att försörja dessutom.Ganska korkat att jobba kvar kan man tycka men hon ville verkligen bli murare!

Det är sant, jag höftade lite utifrån vad jag själv hade. Men här kommer de riktigt siffrorna.

Direkt ur avtalet.....

Steg 1: 0-2000 h 0,43
Steg 2: 2000-3800h 0,53
Steg 3: 3800-4500 0,63
Steg 4: 4500-5300 0,73
Steg 5: 5300-6050 0,83
Steg 6: 6050-6800 0,90

Detta ger på min fars företag (Skåne 126 kr grundlön) följande lärlingslöner

54,18
66,78
79,38
91,98
104,58
113,40

Detta enbart baserat på grundlönen, vid ackord blir det mer pengar vilket innebär att min höftning inte var helt åt helvete. Rätt skapliga pengar för att "utbilda" sig.....

:rolleyes:

Chris Ash skrev:
Detta enbart baserat på grundlönen, vid ackord blir det mer pengar vilket innebär att min höftning inte var helt åt helvete. Rätt skapliga pengar för att "utbilda" sig.....:rolleyes:
Glöm inte att man gått hela tre (3) år i betungande gymnasieskola också. En tvåårig utbildning som blivit treårig, för att sosseregimen bestämt att alla gymnasieutbildnignar ska vara treåriga.

valmers skrev:
Glöm inte att man gått hela tre (3) år i betungande gymnasieskola också. En tvåårig utbildning som blivit treårig, för att sosseregimen bestämt att alla gymnasieutbildnignar ska vara treåriga.
Fårstår inte varför du drar in gymnasiet i det hela? den gäller för alla så det är inget som jag anser vara en högre utbildning däremot så är det en "praktisk" utblidning med mer praktik än tex sam,natur på er låter det som om att man är fullbetald när man går ut gymnasiet och det är absolut en osanning för de flesta är inte fulllärda/fullbetalda förrens efter ca 3år på en arbetsplats.Min avsikt är inte heller att klanka ner på folk som studerar för det är ju kompetens som är det viktigaste vi har i sverige!

Chris Ash skrev:
Vad menar du egentligen?
Om du hade tagit med hela inlägget så hadde du förstått att jag menade att det inte går att jämföra plugga mot att jobba.Det ligger i ditt intresse om du vill plugga vidare el inte och om du får det dåligt ställt så det något du får leva med!.Var glad att du inte bor i usa och fick finasiera terminsavgifter på 200tkr också

Chris Ash skrev:
Det är sant, jag höftade lite utifrån vad jag själv hade. Men här kommer de riktigt siffrorna.

Direkt ur avtalet.....

Steg 1: 0-2000 h 0,43
Steg 2: 2000-3800h 0,53
Steg 3: 3800-4500 0,63
Steg 4: 4500-5300 0,73
Steg 5: 5300-6050 0,83
Steg 6: 6050-6800 0,90
En lärling får tillgodoräkna sig 2000tim efter gymnasiet.Hänvisa inte till avtal om du inte förstår vad som menas!

Texas Ranger skrev:
Var glad att du inte bor i usa och fick finasiera terminsavgifter på 200tkr också

Det är bara att join the military så får man gratis studier, som lumpen och universitet i sverige fast frivilligt dock. Men frivilliga saker gillar vi inte i sverige.

Texas Ranger skrev:
Fårstår inte varför du drar in gymnasiet i det hela? den gäller för alla så det är inget som jag anser vara en högre utbildning däremot så är det en "praktisk" utblidning med mer praktik än tex sam,natur på er låter det som om att man är fullbetald när man går ut gymnasiet och det är absolut en osanning för de flesta är inte fulllärda/fullbetalda förrens efter ca 3år på en arbetsplats.Min avsikt är inte heller att klanka ner på folk som studerar för det är ju kompetens som är det viktigaste vi har i sverige!
Vem fan är "fullbetald" när man är grön och börjar jobba? I den riktiga världen, utanför kollektivavtalens skyddade verkstad, får man lön efter kompetens, prestation och ansvar. Så borde det vara i alla branscher.

valmers skrev:
Vem fan är "fullbetald" när man är grön och börjar jobba? I den riktiga världen, utanför kollektivavtalens skyddade verkstad, får man lön efter kompetens, prestation och ansvar. Så borde det vara i alla branscher.

Fel.
Man borde få en lön som är samma för alla direkt. Sedan jobbar alla för t.ex. 10.000/månad tills de är exakt 65 år. På så sätt skulle det vara rättvist och alla skulle kunna köpa exakt samma saker (bröd och garn till kläder) och bo på exakt samma ställe (typ i en gammal hangar).

t-rex skrev:
Men om du är så insatt så kan du väl förklara vad det är vi inte förstår? Det börjar bli läge att fimpa "jag sitter inne på massa info men vill inte berätta" attityden. Säg vad du har att komma med eller stäng igen. Den och "jaja, ni vet inte hur vi skitiga arbetare som minsann gör ett hederligt dagsverke har det" låter så jävla gnälligt.
Ja, det är det. Ett dyrt sådant, dyrare än att utbilda sig till hantverkare. När utbildningen är färdig står den ena på +, den andra på -. Vad är svårt med den jämförelsen?
Jag har ingen sådan attityd ,du menar ngn annan krake som du började gnälla på.Däremot så går det inte att föra fram något till nån som inte lyssnar.Men pip igen ditt eget så kanske du kan lära dig ngt av "vanligt folk"
Pluggar man så tjänar man inte ett öre och bidrar heller inte med ett öre i skatt.Jobbar man så tjänar man pengar och bidrar med skatt så enkelt är det!

Texas Ranger skrev:
Men pip igen ditt eget så kanske du kan lära dig ngt av "vanligt folk"

Är du en sådan där vanlig folk? Konstigt, ingen av mina byggkompisar är bittra, kanske beror på att de fokuserar och snor andras jobb istället för att sitta i baracken och gnälla över ett statoil-wienerbröd medans letterna sliter. Ingen är ansluten heller. :tummenupp

Texas Ranger skrev:
En lärling får tillgodoräkna sig 2000tim efter gymnasiet.Hänvisa inte till avtal om du inte förstår vad som menas!

Vad pratar du om? Var har jag skrivit att han inte får tillgodoräkna sig timmar från gymnasiet? Skulle det på något sätt göra det hela sämre?

valmers skrev:
Så är det även i kollektivavtalet värld! Ett avtal som bestämmer var riktvärdena går för att ingen ska behöva bli lurad.
Däremot så finns det inget som bestämmer var den övre gränsen ska gå
och det är det som gör att företag kan få tag och behålla folk som de tycker är duktiga och som presterar!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla