Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Texas Ranger skrev:
.... Problemet ligger i att de flesta som kommer hit och jobbar som "allt i allo" att de inte har ngn som helst erfarenhet eller utbildning att hålla på med det dom gör.Riktigt naivt att tro att de med den förutsättningen kan följa svenska normer och stadgor!

Jamn vad är ni oroliga för då? Marknadsekonomi är självsanerande, avarterna försvinner av sig själva. Fint va?

*KTM Mannen* skrev:
Valmers/Markus Klart det finns en källa men varför ska jag avslöja den för er ...

För att verka trovärdig? I den stora världen brukar man redovisa sina källor.

*KTM Mannen* skrev:
...Tycker det är synd att- rent ut sagt okunskap om vad debatten kollektivavtal handlar om och vilka
följder det kan få för vårat Sverige!

:tomten

Du kanske kan upplysa oss, obildade, stackare?

valmers skrev:
Svenska hantverkare har extremt bra betalt i förhållande till den korta utbildningstiden. Denna yrkesgrupp, och flera andra, kommer sannolikt att få sänka sina krav för att överleva på den fria marnaden. Fri konkurrens helt enkelt. 30 år försent, men ändå.

en snickare som går hemma och jobbar (ej sthlm) stänar ca 127 kr tim =20320 i månaden, vilket blir 13817 KR rent i månaden om man skattar 32%.
Lägg där till att man kommer ut från skolan som 67 procentande lärling, och det tar lång tid innan man är fullbetald i byggbranchen då det är väldigt säsongsbetonat.
Felet folk gör är att kolla vad folk som ligger ute på jobb tjänar , då räknas traktamentet in i lönen precis som om det är helt gratis att jobba på annan ort.
Traktamente Räknas ej som lön!
Det är en riktigt fattig ersättning som ska täcka kostnaderna för mat och husrum, och är ej pensionsgrundande eller medräknad i den deklarerade årsinkomsten.

Tidigare jobbade jag på ericsson och lyfte löner på 16-17000 (efter skatt) utan att i princip lyfta ett finger. Det är en jävla skillnad mot att stå utomhus hela dagar och trava tegel eller för den delen putsa fasader för samma pengar.

Nej Byggnadsarbetere är värda varenda cent de kan tjäna.
Jag fattar inte att pappersvändande civilekonomer ens har mage att yttra sig i en sån här fråga.

Last edited:
tobbeviking skrev:
Jag antar att du känner personen eftersom du så självsäkert kan göra ett uttalande som låter som fullständig mundiare?
Hur kan du sitta inne med all denna info?
Är du spion eller har du bara helt enkelt jävligt kort näsa?
//Tobbe

Sunt förnuft. Det finns de som har det i Sverige, politiken till trots.

tobbeviking skrev:
Om ditt resonemang ska gå ihop sig så får alla sänka sina löner till den nivå som det sämst betalda landet har i respektive yrkeskategori.
Detta skulle i sin tur leda till mindre konsumtion och således sämre ekonomi.
Iom att vi pratar om en väldigt stor massa människor nu så utgör relativt små förändringar ganska stora konsekvenser.
//Tobbe

Att sänka lönerna görs i ett förebyggande syfte kollektivt om facket så önskar. Annars väntar mantills den sunda konkurrensen gjort sitt. Således ett val.

/Olzki

Texas Ranger skrev:
Du verkar ju vara helt slut! får väl se vad du säger när du får sparken för att någon har tagit ditt jobb till halva din lön.Treårigt gymnasium ,tre år som lärling = 6år för att ens få full timpenning sedan kan du ju lägga till x-antal år för att genom förhandling överhuvudtaget få en hyfsad timpenning!
Har du ngt att säga så kanske du ska ta reda på lite fakta först, du verkar ju känna mig eftersom du skriver att jag har förutfattade meningar och är rasist och det bevisar ju bara vilken nivå som du grundar dina åsikter ligger på.
Jag har nog hjälpt fler fler människor i nöd svarta som vita än vad du någonsin kommer att göra ditt jävla :arsele

:lol Med tanke på ditt resonemang och ordval framgår det ju ganska tydligt vem som är slut nånstans.

Facket har genom sin extremt starka ställning i Sverige kapat en situation som förvisso är väldigt gynnsam för i detta fall byggare men som inte är försvarbar i ett marknadsdemokratiskt samhälle. Men som jag skrivit tidigare i tråden är byggare snart inte ensamma om denna problematik. De kommer snart och få sällskap av andra yrkeskategorier inkl högutbildade.

/Olzki

t-rex skrev:
För att verka trovärdig? I den stora världen brukar man redovisa sina källor.

Du kanske kan upplysa oss, obildade, stackare?

Jasså!!! Undersök själv hos myndigheter,BI,AD medflera :7peta

Tydligen skulle inte det gå att upplysa om då vissa skulle få studieskulder dom aldrig kommer ifrån
:D

*KTM Mannen* skrev:
...

Tydligen skulle inte det gå att upplysa om då vissa skulle få studieskulder dom aldrig kommer ifrån
:D

Att döma andra utifrån sina egna ramar är sällan bra. Det blir lätt en förolämpning åt bägge håll.

Gör nu ett försök att komma med något konkret, upplys oss! Eller skall du fortsätta att dra paralleller arbets/drogpolitik?

Texas Ranger skrev:
Nej, inte så länge folk tror att de betalar för samma tjänst!

Ok, så det är alltså "folk" som är för dumma för sitt eget bästa? Men svenska hantverkare står till tjänst och leder oss genom bygglivets alla faror och fallgropar?

Eftersom svenska byggnadsarbetare levererar sådan otroligt hög kvalitet i jämförelse med alla utlänska kollegor, måste det väl vara en smal sak att sälja in sina tjänster till folk och fä?

Olzki skrev:
:lol Med tanke på ditt resonemang och ordval framgår det ju ganska tydligt vem som är slut nånstans.
/Olzki
Med tanke på att det inte verkar som du läst det som den jag anklagade för att vara ett :arsele skrev så kanske du ska ligga lågt med sådana påståenden!
Att anklaga ngn för att vara rasist är inte helt ok i min bok,påhopp kan man hålla på med någon annanstans och hör inte hemma i en "seriös?" diskussion.

t-rex skrev:
Ok, så det är alltså "folk" som är för dumma för sitt eget bästa? Men svenska hantverkare står till tjänst och leder oss genom bygglivets alla faror och fallgropar?
Tror inte att "folk" är dumma men kontetan av det här kommer att bli att seriösa byggföretag inte tar "små" jobb altså sådant som "svensken" vill ha hjälp med.De enda som kommer att hålla på med detta blir just de här som inte riktigt vet vad de gör "lallare" och svartjobbare som arbetar till lägsta lön.
Har du anlitat en sådan entrepenör så kan du ju se i stjärnorna efter hjälp från K.O eller från försäkringsbolag om det skulle gå snett.

Byggare!

t-rex skrev:
Att döma andra utifrån sina egna ramar är sällan bra. Det blir lätt en förolämpning åt bägge håll.

Gör nu ett försök att komma med något konkret, upplys oss! Eller skall du fortsätta att dra paralleller arbets/drogpolitik?

Ok det var lågt men som sagt är vissa sådana otroliga fackföreningsmotståndare så finns ju inget att tillägga

Klart att alla har rätt till sina åsikter!

:Bugar

Texas Ranger skrev:
Tror inte att "folk" är dumma men kontetan av det här kommer att bli att seriösa byggföretag inte tar "små" jobb altså sådant som "svensken" vill ha hjälp med.De enda som kommer att hålla på med detta blir just de här som inte riktigt vet vad de gör "lallare" och svartjobbare som arbetar till lägsta lön.

Men så är det ju redan enligt dig? Från tidigare i tråden:

Texas Ranger skrev:
Främsta andledningen till att det blir dyrt för dig som privatkund är att ditt jobb inte generar särskilt mycket i vinst för rörfirman även om du tror det.
Man tar hellre ett jobb som kanske tar 4-5 veckor att slutföra än att byta "Pelle jönssons" blandare som har gått sönder och som man kan debitera 1-2 timmar för.Själva fakturerings biten,inhämtning av matrial osv leder till att det skulle bli en förlust affär att ta hans jobb utan ett påslag.

Då ser jag inget problem över huvud taget, tvärtom verkar ju letterna fylla ett behov eftersom "det seriösa svenska bolaget" inte vill hjälpa svenson att sätta in en blandare?*

Texas Ranger skrev:
Har du anlitat en sådan entrepenör så kan du ju se i stjärnorna efter hjälp från K.O eller från försäkringsbolag om det skulle gå snett.

Ja, för tvister mellan privatpersoner och svenska, seriösa hantverkare förekommer inte...

*=marknadsekonomi. Är det inte vackert?

*KTM Mannen* skrev:
Skulle det mot förmodan inte gå Byggnads väg i AD, riksdagen så är inte bara ett hot mot svenska byggnadsarbetare utan ett hot mot hela LO-kollektivet..Samtidigt är nog detta en utveckling som de som röstat ja till EU inte hade tänk sig!
Det var precis den här utvecklingen jag hoppades på när jag röstade ja till EU. LO-kollektivet har grävt sin egen grav. Jag jublar.
*KTM Mannen* skrev:
Med en så LO fientliga inställning blir det svårt att hålla diskussionen på en seriös nivå. Tycker det är synd att- rent ut sagt okunskap om vad debatten kollektivavtal handlar om och vilka
följder det kan få för vårat Sverige!
Kollektivavtalen är den största bromsklossen för tillväxt som finns.

Texas Ranger skrev:
Med tanke på att det inte verkar som du läst det som den jag anklagade för att vara ett :arsele skrev så kanske du ska ligga lågt med sådana påståenden!
Att anklaga ngn för att vara rasist är inte helt ok i min bok,påhopp kan man hålla på med någon annanstans och hör inte hemma i en "seriös?" diskussion.

Jodå jag har läst och det är inte till din fördel. :tungan

/Olzki

Blir nog bra det där ska du se! Om inte annat så får väl vi svenska byggnadsjobbare börja stämpla.Fan då kan man ju köra hoj hela dagarna!

Byggare!

valmers skrev:
Eftersom svenska byggnadsarbetare levererar sådan otroligt hög kvalitet i jämförelse med alla utlänska kollegor, måste det väl vara en smal sak att sälja in sina tjänster till folk och fä?

Klart det är ,där e jag inte ett dugg orolig! Men alla är vi ju barn i början så med tiden kanske vi får se upp.........

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back