Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
valmers skrev:
Jag sitter inne med en gnutta sund förnuft, och en benhård tro på en fri marknad. Historien har visat att protektionism endast slår tillbaka på en själv i ett längre perspektiv.
Jo det ligger en sanning i det med, men du har ändå gjort ett antagande baserat på dina egna fördommar och värderingar.
Tidningar ändrar med citat, men då anses dom som mindre seriösa.....
Jag kan hålla med om att vi inte kan hålla våra gränser slutna för omvärlden, men jag kan inte förstå resonemanget med att sänka löner.
Jag menar ska vi alla sänka våra löner bara för att det finns dom som har lägre lön inom EU?
Eller vad är lösningen?
Jag trodde man skulle slåss för lika vilkor, lika konkurens.
Men varför sympatiserade Europafacket med byggnads?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jo det ligger en sanning i det med, men du har ändå gjort ett antagande baserat på dina egna fördommar och värderingar.
Tidningar ändrar med citat, men då anses dom som mindre seriösa.....
Jag kan hålla med om att vi inte kan hålla våra gränser slutna för omvärlden, men jag kan inte förstå resonemanget med att sänka löner.
Jag menar ska vi alla sänka våra löner bara för att det finns dom som har lägre lön inom EU?
Eller vad är lösningen?
Jag trodde man skulle slåss för lika vilkor, lika konkurens.
Men varför sympatiserade Europafacket med byggnads?
//Tobbe
Svenska hantverkare har extremt bra betalt i förhållande till den korta utbildningstiden. Denna yrkesgrupp, och flera andra, kommer sannolikt att få sänka sina krav för att överleva på den fria marnaden. Fri konkurrens helt enkelt. 30 år försent, men ändå.

valmers skrev:
Svenska hantverkare har extremt bra betalt i förhållande till den korta utbildningstiden. Denna yrkesgrupp, och flera andra, kommer sannolikt att få sänka sina krav för att överleva på den fria marnaden. Fri konkurrens helt enkelt. 30 år försent, men ändå.

Yes ...Framförallt rörisar ,1500:- för att plugga två rör, tog 5 min.Även med framkörning och taxa 3 blir det en ganska schysst timpeng...
Måste tillägga att Jag höll med matrial DVS 2 st Puggar.. :huvet

Vet nån om nån lettisk Röris i Stockholms området???

valmers skrev:
Om ditt resonemang ska gå ihop sig så får alla sänka sina löner till den nivå som det sämst betalda landet har i respektive yrkeskategori.
Detta skulle i sin tur leda till mindre konsumtion och således sämre ekonomi.
Iom att vi pratar om en väldigt stor massa människor nu så utgör relativt små förändringar ganska stora konsekvenser.
//Tobbe

SSDD skrev:
Yes ...Framförallt rörisar ,1500:- för att plugga två rör, tog 5 min.Även med framkörning och taxa 3 blir det en ganska schysst timpeng...
Måste tillägga att Jag höll med matrial DVS 2 st Puggar.. :huvet

Vet nån om nån lettisk Röris i Stockholms området???
Detta menar du lönen ligger till största grund för?
Klandra då tjänstemännen som sätter dessa reseräkningar och påslag på lönen.
Vi tar ca 350:-/tim och jag är elektriker med snarlik lön som rörisarna har.
Visst det skiljer en hel del mellan "landsort" och "storstad".
//Tobbe

tobbeviking skrev:

//Tobbe

Om de börjar konkurrera om era jobb så blir det nog så. På en fri marknad får en byggnadsarbetare lön utifrån vad folk är villiga att betala för honom.

tobbeviking skrev:
Detta menar du lönen ligger till största grund för?
Klandra då tjänstemännen som sätter dessa reseräkningar och påslag på lönen.
Vi tar ca 350:-/tim och jag är elektriker med snarlik lön som rörisarna har.
Visst det skiljer en hel del mellan "landsort" och "storstad".
//Tobbe

Näe ..Jag menar att det är inte troligt att jag anlitar en Röris i framtiden.. jag gör det själv istället .Det blir för dyrt punkt.

Jag skiter i vad som kostar om Rörisen får 50:-eller 1450:- av det jag betalar det kostar mig alla fall 1500:-

Det blir ju alltså intressant om Rörisen vill ha 500:- rostfritt :hihi

Och varför finns det svart arbete i Svergie ??

valmers skrev:
Du verkar ju vara helt slut! får väl se vad du säger när du får sparken för att någon har tagit ditt jobb till halva din lön.Treårigt gymnasium ,tre år som lärling = 6år för att ens få full timpenning sedan kan du ju lägga till x-antal år för att genom förhandling överhuvudtaget få en hyfsad timpenning!
Har du ngt att säga så kanske du ska ta reda på lite fakta först, du verkar ju känna mig eftersom du skriver att jag har förutfattade meningar och är rasist och det bevisar ju bara vilken nivå som du grundar dina åsikter ligger på.
Jag har nog hjälpt fler fler människor i nöd svarta som vita än vad du någonsin kommer att göra ditt jävla :arsele

Last edited:
SSDD skrev:
Näe ..Jag menar att det är inte troligt att jag anlitar en Röris i framtiden.. jag gör det själv istället .Det blir för dyrt punkt.
QUOTE]
Främsta andledningen till att det blir dyrt för dig som privatkund är att ditt jobb inte generar särskilt mycket i vinst för rörfirman även om du tror det.
Man tar hellre ett jobb som kanske tar 4-5 veckor att slutföra än att byta "Pelle jönssons" blandare som har gått sönder och som man kan debitera 1-2 timmar för.Själva fakturerings biten,inhämtning av matrial osv leder till att det skulle bli en förlust affär att ta hans jobb utan ett påslag.
Men kan du göra jobbet själv så är det väl bara att göra det och då är vi nog alla nöjda.Det lustiga är att folk i almänhet tror att jobbet vi gör är lätt,Visst så är nog Martin timell och gänget skyldiga till den uppfattningen och det att man kommer billigt undan om man gör det själv har bara lett till mer jobb för oss men visst så finns det dom som är händiga och kan göra en del själv å då är det väl bara att sätta gång!

Texas Ranger skrev:
Du verkar ju vara helt slut! får väl se vad du säger när du får sparken för att någon har tagit ditt jobb till halva din lön.Treårigt gymnasium ,tre år som lärling = 6år för att ens få full timpenning sedan kan du ju lägga till x-antal år för att genom förhandling överhuvudtaget få en hyfsad timpenning!
Har du ngt att säga så kanske du ska ta reda på lite fakta först, du verkar ju känna mig eftersom du skriver att jag har förutfattade meningar och är rasist och det bevisar ju bara vilken nivå som du grundar dina åsikter ligger på.
Jag har nog hjälpt fler fler människor i nöd svarta som vita än vad du någonsin kommer att göra ditt jävla :arsele
Treårigt gymnasium genomlider det stora flertalet, som bekant. Knappast anmärkningsvärt. 150 kr/h efter treårig gymnasieutbildning, som inte ens ger högskolebehörighet, är däremot anmärkningsvärt.

Om jag utför ett arbete för en summa pengar som ingen vill betala, är det givetvis så att jag måste göra något annat. Fri konkurrens, kallas det. Jag kommer inte ändra min uppfattning om den fria marknadens fördelar, även om jag får sparken. Det gäller att gilla läget och jobba stenhårt för att bli effektivare, istället för att sätta sig ned och grina som LO-kommunisterna. Den fria marknaden kommer äntligen att sätta stopp för LO:s protektionism.

Du får gärna kalla mig för "jävla arsle" om du vill, men jag tror inte moderatorerna på detta forum tycker det passar.

2fast4hjo skrev:
Därför åker de till norge och arbetar :rolleyes: där man kan få ut 30 000 sek/mån efter skatt :banana

Det förändrar väl inte faktum? I Norge tjänar man mycket mer pengar än i Sverige men prisläget är också ett helt annat. En Volvo för 600 000kr och sånt.....

Texas Ranger skrev:
Du verkar ju vara helt slut! får väl se vad du säger när du får sparken för att någon har tagit ditt jobb till halva din lön.

Det kommer aldrig att hända, däremot kommer nog byggarna att tvingas sänka priserna i framtiden och då blir det svårt att betala lika mycket i lön naturligtvis.
I det stora hela är det bra med konkurrens även om det kan kännas tungt för de drabbade på kort sikt. Det skulle ju om inte annat bli ett stort uppsving för våra kära grannar på andra sidan Östersjön.

valmers skrev:
Treårigt gymnasium genomlider det stora flertalet, som bekant. Knappast anmärkningsvärt. 150 kr/h efter treårig gymnasieutbildning, som inte ens ger högskolebehörighet, är däremot anmärkningsvärt.

Om jag utför ett arbete för en summa pengar som ingen vill betala, är det givetvis så att jag måste göra något annat. Fri konkurrens, kallas det. Jag kommer inte ändra min uppfattning om den fria marknadens fördelar, även om jag får sparken. Det gäller att gilla läget och jobba stenhårt för att bli effektivare, istället för att sätta sig ned och grina som LO-kommunisterna. Den fria marknaden kommer äntligen att sätta stopp för LO:s protektionism.

Du får gärna kalla mig för "jävla arsle" om du vill, men jag tror inte moderatorerna på detta forum tycker det passar.
Nej inte att kalla ngn för rasist helt obefogat heller därav så kallar jag dig för :arsele för du vet inget om mig,men antar att du inte kom på ngt bättre men ändå var tvungen att slänga ut dig ngt helt ogrundat. Om du tror att ngn som just gått ut gymnasiet har 150kr/tim så bör du nog kolla en gång till. lärlingslönen ligger sämre till än ingångslönen på McD.Har inte exakta siffran men har för mig att den ligger runt 63kr/t Kan säga att ingen som jobbat kortare än 10år på mitt företag har 150kr/tim å då jobbar vi uteslutande i sthlms regionen.Trist att du inte tar dig tid att se vad jag VILLE säga istället för att klanka ner på HUR jag skriver det men antar att det är det du vill göra därför har jag inget mer att säga iom att såna som du endast vill provocera :hej

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det kommer aldrig att hända, däremot kommer nog byggarna att tvingas sänka priserna i framtiden och då blir det svårt att betala lika mycket i lön naturligtvis.
I det stora hela är det bra med konkurrens även om det kan kännas tungt för de drabbade på kort sikt. Det skulle ju om inte annat bli ett stort uppsving för våra kära grannar på andra sidan Östersjön.
Klart att det är bra med konkurrens!,men inte på kostnad av den som redan har det taskigt.Byggbranchen är bara en början ,det är därför det är principiellt viktigt med att dra en gräns! vinner de nu så kommer det inte att finnas ngn branch som går säker från lönedumpning och sämre villkor.

Texas Ranger skrev:
Nej inte att kalla ngn för rasist helt obefogat heller därav så kallar jag dig för :arsele för du vet inget om mig,men antar att du inte kom på ngt bättre men ändå var tvungen att slänga ut dig ngt helt ogrundat. Om du tror att ngn som har jobbat tre år på ett bygge har en lön på 150kr/tim så bör du nog kolla en gång till.Kan säga att ingen som jobbat kortare än 10år på mitt företag har 150kr/tim å då jobbar vi uteslutande i sthlms regionen.Trist att du inte tar dig tid att se vad jag VILLE säga istället för att klanka ner på HUR jag skriver det men antar att det är det du vill göra därför har jag inget mer att säga iom att såna som du endast vill provocera :hej
Jaha? Vad VILLE du säga då?

Texas Ranger skrev:
...
Ja ja men vi svenska hantverkare kan ändå finna tröst i att kvaliteten blir därefter och att göra om det som de här billiga rallarna har gjort kommer att kosta det dubbla!
Så blir det,var så säkra!
...

Hantverkare från andra länder än sverige är alltså sämre än sina svenska motsvarigheter? Jag antar att du kan motivera detta?

t-rex skrev:
Hantverkare från andra länder än sverige är alltså sämre än sina svenska motsvarigheter? Jag antar att du kan motivera detta?
Generellt sett Ja absolut! Genom egna och kollegors iaktagelser så kan jag inte komma fram till annat! tror nog inte att andra hantverkare här på SH motsäger sig det heller.De som är i branchen vet hur det ligger till,svårt att motivera det mycket mer än så för det handlar om allt som jag sett och hört!
Självklart så finns det hantverkare från andra länder som också är duktiga och visst finns det nötter i sverige också! Problemet ligger i att de flesta som kommer hit och jobbar som "allt i allo" att de inte har ngn som helst erfarenhet eller utbildning att hålla på med det dom gör.Riktigt naivt att tro att de med den förutsättningen kan följa svenska normer och stadgor!

valmers skrev:

Jag går just nu i gymnasiet på bygg och snart gått i 3år på anläggningslinjen men dem har i princip samma lön som en hantverkare/snickare.
Och på min praktik så snackade jag faktiskt med min jobbarpolare om löner och dyl. och han har gått lika länge som vad jag gjort och samma linje och är 19 år (1 år äldre än mig), han har 65,50kr/timmen, ca 9000:- (han har lön "enligt avtal")

Så att man ska ha 150kr/tim är absolut inte sant, hade man haft det så hade de varit en dröm.

Byggare!

Valmers/Markus Klart det finns en källa men varför ska jag avslöja den för er och skulle jag bara hitta på uppgifter? Ja fantisera var det ju! Tro vad ni vill. Ex. kolla med skattemyndigheten och åk Bogesundsvägen och sväng in och prata med gubbarna där å fråga vad dom tjänar!!!

Skulle det mot förmodan inte gå Byggnads väg i AD, riksdagen så är inte bara ett hot mot svenska byggnadsarbetare utan ett hot mot hela LO-kollektivet..Samtidigt är nog detta en utveckling som de som röstat ja till EU inte hade tänk sig!

Med en så LO fientliga inställning blir det svårt att hålla diskussionen på en seriös nivå. Tycker det är synd att- rent ut sagt okunskap om vad debatten kollektivavtal handlar om och vilka
följder det kan få för vårat Sverige!

:tomten

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing