Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Bygglöner!

Markus skrev:
Så här står det i DN:

(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=350127)

Är den här uppgiften fel? Jag hade dock fel, det är inte 150:- de kräver, det är 145:-.

Ja självklart är det sant det som du läser i tidningarna!!!!!! och ledarskribenten Peter Wolodarski påhopp på Byggnads kollektivavtal och lönesystem....... :7peta

Om nu Svenska byggnads arbetare ska samsas med denna utländska arbetskraft som enligt säkra källor tjänar 35 kronor per timme när skatten är dragen och arbetstider på 56 timmar per vecka så kommer dom Svenska byggbolagen gå i konkurs ett efter ett!!!
Då Löner och arbetstider är några av det lettiskägda företagets konkurrensfördelar. Skatt är vara en annan.

Enligt skattemyndigheten betalar varken Baltic Bygg eller Laval un Partneri källskatt eller sociala avgifter i Sverige. Det låter ju lysande!!!

*KTM Mannen* skrev:
Ja självklart är det sant det som du läser i tidningarna!!!!!! och ledarskribenten Peter Wolodarski påhopp på Byggnads kollektivavtal och lönesystem....... :7peta

Det är alltså lögn? Kan du inte då vara vänlig och visa din källa?

*KTM Mannen* skrev:
Om nu Svenska byggnads arbetare ska samsas med denna utländska arbetskraft som enligt säkra källor tjänar 35 kronor per timme när skatten är dragen och arbetstider på 56 timmar per vecka så kommer dom Svenska byggbolagen gå i konkurs ett efter ett!!!

EU, du vet att vi är med där va? Bra eller dåligt? Annan diskussion.

*KTM Mannen* skrev:
Enligt skattemyndigheten betalar varken Baltic Bygg eller Laval un Partneri källskatt eller sociala avgifter i Sverige. Det låter ju lysande!!!

Vad har du för källa på det här då? Detta strider mot lagen?
Du kan inte hålla på och slänga dig med en massa obekräftade uppgifter.

SportHoj.com´s samlade rödingar skrev:
Svammel... gnäll.... svammel

Visst, jag förstår resonemanget. Det är inte bra för den svenske arbetaren att andra länder lönedumpar. Det svenska facket kämpar mot detta, med regeringen som påhejare.

Min fråga är: Vad är regeringens och fackets åtgärder för att hindra den massiva företagsflykt ut ur landet som pågått flera år? Hur många arbetare blir inte arbetslösa på grund av detta? Detta torde vara ett bra mycket större problem.

Gixxer-Anders skrev:
...
Min fråga är: Vad är regeringens och fackets åtgärder för att hindra den massiva företagsflykt ut ur landet som pågått flera år? Hur många arbetare blir inte arbetslösa på grund av detta? Detta torde vara ett bra mycket större problem.

Hur massiv är den egentligen? Att driva företag i sverige är som bekant förhållandevis billigt. Att tillverkning är billigare i låglöneländer är dock inget nytt. Är det 30 år sedan varvskrisen?

De som vrålade högst om utflyttningar på det glada 90-talet var väl Ericsson? Det gick sådär vill jag minnas. Har de fått sålt sin halvtomma skrapa i London än?

t-rex skrev:
Hur massiv är den egentligen? Att driva företag i sverige är som bekant förhållandevis billigt.

Är inte det en myt? Visst, själva beskattningen på vinst är inte särskilt hög men med alla avgifter så är det fortfarande ett av de dyraste länderna att anställa människor i.

t-rex skrev:
De som vrålade högst om utflyttningar på det glada 90-talet var väl Ericsson? Det gick sådär vill jag minnas. Har de fått sålt sin halvtomma skrapa i London än?

Och hur mycket produktion har de kvar i Sverige...?

t-rex skrev:
Som jag sade, tillverkning finns det andra som är billigare på.

Ja, men utflyttningen har varit stor sedan mitten av 90-talet. Telekom är väl värst? Hittade den här listan på en telekomhemsida:

http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=6221
http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=6233
http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=5972
http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=5909
http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=4798

Det mesta är färskt, och de stora har väl redan stuckit? Härnäst sticker bilindustrin, och vad blir det sen?

Min poäng är att man kan inte säga att företagsflyttarna är en myt, visst att alla huvudkontor skulle flytta - det tror inte jag heller händer i närtiden, men de flesta som är anställda i industrin är ju de som står på golvet.

t-rex skrev:
Som jag sade, tillverkning finns det andra som är billigare på.

jahaaaa, så det viktiga för dig är att företagen behåller sitt säte i sverige. Att man lägger produktion och vinster utomlands har ju ingen betydelse alls?

Gixxer-Anders skrev:
jahaaaa, så det viktiga för dig är att företagen behåller sitt säte i sverige. Att man lägger produktion och vinster utomlands har ju ingen betydelse alls?

Nej, det viktiga för mig är att man slutar slänga sig med fraser om att det går inte att driva företag i sverige, att allt är skitdyrt, att dom[tm] är emot oss och att det finns en massiv företagsutflytt. Massa jävla gnäll.

Vi har en fri arbetsmarknad i EU. Tycker man att det är för dyrt att driva företag i Sverige får man väl flytta. Det går färjor från Helsingborg var 20e minut.

t-rex skrev:
Nej, det viktiga för mig är att man slutar slänga sig med fraser om att det går inte att driva företag i sverige, att allt är skitdyrt, att dom[tm] är emot oss och att det finns en massiv företagsutflytt. Massa jävla gnäll.
Jag antar att du inte driver företag själv?

t-rex skrev:
Vi har en fri arbetsmarknad i EU. Tycker man att det är för dyrt att driva företag i Sverige får man väl flytta. Det går färjor från Helsingborg var 20e minut.
Låter som en smart lösning..

Gixxer-Anders skrev:
Får man fråga hur pass stor verksamheten är?

4 pers, omsättning 4-5 miljoner. Förhoppningsvis.... är ju ett par veckor kvar...

Edit; 3 miljoner är väl närmare sanningen i "riktiga" pengar, resten är mest pengaflyttande till olika konton.

Last edited:
t-rex skrev:
4 pers, omsättning 4-5 miljoner. Förhoppningsvis.... är ju ett par veckor kvar...

Edit; 3 miljoner är väl närmare sanningen i "riktiga" pengar, resten är mest pengaflyttande till olika konton.

Inte så illa pinkat. Nu har jag helt plötsligt ännu svårare att förstå dina åsikter, men skit samma.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back