Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Det finns inget som säger att man måste få igen pengarna. Det står var och en fritt att inte studera och ta ett jobb istället.

Detta har diskuterats i en annan tråd där den allmänna opinionen var att man måste studera (med studielån) för att få ett någorlunda bra jobb. Om folk tror att det är så, så är det inte ett fritt val. Det var det inte för mig iallafall :gnissla

KawaChris skrev:
Detta har diskuterats i en annan tråd där den allmänna opinionen var att man måste studera (med studielån) för att få ett någorlunda bra jobb. Om folk tror att det är så, så är det inte ett fritt val. Det var det inte för mig iallafall :gnissla

Vad den "allmäna opinionen" ( :va ) tycker på sh.com är inte samma sak som hur det de facto förhåller sig. Ingen måste utbilda sig.

Markus skrev:
Vad den "allmäna opinionen" ( :va ) tycker på sh.com är inte samma sak som hur det de facto förhåller sig. Ingen måste utbilda sig.
Det räcker att vara en sleten 25-öresingenjör, som undertecknad.

KawaChris skrev:

Håller med Markus (Satan, det är säkert tredje gången!) det var ett mycket konstigt inlägg.....

Markus skrev:

Jo, en persons världsbild är ju uppbyggd av diverse antaganden och 'sanningar'. Om en person tror att han måste utbilda sig för att få ett bra jobb då är det antagligen en sanning för den personen. Förstår ni nu?

KawaChris skrev:
Jo, en persons världsbild är ju uppbyggd av diverse antaganden och 'sanningar'. Om en person tror att han måste utbilda sig för att få ett bra jobb då är det antagligen en sanning för den personen. Förstår ni nu?

Jag ser inte att någon i Sverige måste utbilda sig nu, nej. Huruvida någon anser sig vara nödgad att skaffa sig en högre utbildning är ungefär lika relevant som alla som anser sig vara i absolut behov av Suzuki GSXR1000 2005. Ingen måste ha den motorcykeln.

(Fastän det nu kommer komma ett antal svar á: Jo, jag måste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :banana )

Markus skrev:
Jag ser inte att någon i Sverige måste utbilda sig nu, nej. Huruvida någon anser sig vara nödgad att skaffa sig en högre utbildning är ungefär lika relevant som alla som anser sig vara i absolut behov av Suzuki GSXR1000 2005. Ingen måste ha den motorcykeln.

Det man sysslar med 9 timmar om dagen är i högsta grad relevant. Jag är övertygad om att många känner sig tvungna att studera. Även om dom inte är direkt tvungna så är ju högskolan ett otroligt lockande alternativ till dom flesta meningslösa jobb. I förlängningen handlar det om den egna hälsan, har man ett jobb man inte trivs med blir man sjuk förr eller senare.

KawaChris skrev:
Det man sysslar med 9 timmar om dagen är i högsta grad relevant. Jag är övertygad om att många känner sig tvungna att studera. Även om dom inte är direkt tvungna så är ju högskolan ett otroligt lockande alternativ till dom flesta meningslösa jobb. I förlängningen handlar det om den egna hälsan, har man ett jobb man inte trivs med blir man sjuk förr eller senare.

Ja, det är helt okej att folk pluggar. Det är rentav bra. Men det är fortfarande inte så att någon måste plugga. :7peta Man får väl väga sina möjligheter med en bra utbildning kontra kostnaden och tiden, sedan får man välja.

Markus skrev:
Ja, det är helt okej att folk pluggar. Det är rentav bra. Men det är fortfarande inte så att någon måste plugga. :7peta Man får väl väga sina möjligheter med en bra utbildning kontra kostnaden och tiden, sedan får man välja.

Jag talar bara om min egen erfarenhet. Jag kände mig tvungen att plugga. Nu visade det sig efteråt att jag inte var tvungen, men just då såg jag inga alternativ. Så är det för många tror jag.

Markus skrev:
Vad är en 25-öresingenjör.....? :confused:
Chris Ash skrev:
Typ kvällskursingenjör.....eller?
En gång i forntiden fanns det en gymnasieutbildning som hette 4-årig teknisk linje. Där blev man ovillkorligen utexaminerad som 25-öresingenjör (bygg-, el-, kemi- eller maskininriktad).

valmers skrev:
En gång i forntiden fanns det en gymnasieutbildning som hette 4-årig teknisk linje. Där blev man ovillkorligen utexaminerad som 25-öresingenjör (bygg-, el-, kemi- eller maskininriktad).

Aha, det är alltså en gymnasieingenjör du är? Det brukar jag säga till utlänningar, de hajjar ändå inte skillnaden - ingenjör som ingenjör lixom.

OT: I Thailand är alla med egen nyckelknippa ingenjörer.

Bygglöner!

Markus skrev:
Enligt "media" så gick det aktuella bolaget med på att betala avtalsenliga minimilöner, men Byggnads kräver att de betalar snittlönen dvs ca 150kr/tim. Allt för att göra det oattraktivt att ta hit gästarbetare.

Nej där är du ute och cyklar,det Lettiska företaget Vägrade teckna kollektivavtal!! och det innebär inte några 150kr/tim utan Lägsta lön dvs 109/tim som vilket Svenskt eller Eu land är skyldiga att betala.

Vad menar du som svin? Exempel?

Kanske om dom nu börjar tänja på lagar/regler så tillslut om det vill sig illa så får vi samma Drog politik som vissa andra EU länder.........illa då

*KTM Mannen* skrev:
...

Kanske om dom nu börjar tänja på lagar/regler så tillslut om det vill sig illa så får vi samma Drog politik som vissa andra EU länder.........illa då

Vilken fantastisk skrämselpropaganda. Som taget ur nån rabiat "Nej till EU" tidsskrift. Är det den bästa argumentationen facken kan ha för kollektivavtalen så kommer den svenska arbetsmarknadsmodellen försvinna fortare än en avlöning.

Vad facket inte verkar inse är att om de bidrar till att ett kollektivavtal prövas inför EG-domstolen så kommer det antagligen leda till att kollektivavtal som företeelse måste omprövas. Inget litet skitbygge i stockholm, utan den svenska arbetsmarknadsmodellen.

KawaChris skrev:
Det man sysslar med 9 timmar om dagen är i högsta grad relevant.

Det där varierar från person till person. Många trivs bra med att agera zombie och bara tanka lön.

KawaChris skrev:
I förlängningen handlar det om den egna hälsan, har man ett jobb man inte trivs med blir man sjuk förr eller senare.

Så fortsatta studier garanterar inte bara ett jobb man trivs utmärkt med, det är också en garanti för god hälsa? :rolleyes:

Kollektivavtal måste vara det mest idiotiska påhittet i fackets historia. Alla ska ha lika lön, oavsett om man är driven och ansvarskännande eller ett värdelöst lallo. Sanslöst.

Gixxer-Anders skrev:
Det där varierar från person till person. Många trivs bra med att agera zombie och bara tanka lön.

Så fortsatta studier garanterar inte bara ett jobb man trivs utmärkt med, det är också en garanti för god hälsa? :rolleyes:

Garantier för god hälsa kan man ju aldrig få, däremot finns det saker som nästan garanterar dålig hälsa...

Gixxer-Anders skrev:
Nej, men valmöjligheterna ökar markant med bättre utbildning.

Chefen Alabama skrev:
Nej, men valmöjligheterna ökar markant med bättre utbildning.

Eller inte. Har man lagt 4.5 år på en utbildning är risken ganska stor att fastnar inom det yrket man utbildat sig till i många år. Skulle kännas ganska bortkastat annars.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT