Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Bingo skrev:
Jo, men det får du klandra byggmaterielföretagen för. Byggföretagen vill naturligtvis ha billigare insatsvaror. De gynnas av låga priser på byggmateriel, inte höga.
Det var givetvis byggmaterielföretagen jag menade. Otydligt av mig.

Bygglöner!

Markus skrev:
Står det där att utländsk arbetskraft ska betalas med högre nivåer än de svenska miniminivåerna? I så fall har maffiaklubben Byggnads gjort ett uselt avtal för sina svenska medlemmar.

Nä inte högre nivåer men eftersom kollektivavtal ska gälla i respektive land så innebär det 109kr/tim och Avsevärt bättre arbetsförhållande/trygghet för dom arbetande!!!

Tycker nog att innan man yttrar sig så ska man ta reda på fakta innan man gastar hur dåliga Byggnads är, om inte fackföreningarna inte funnits så hade arbetsförhållanden,löner mm vart katastrofala

:Bugar Byggnadsarbetare är helt klart värda vartenda öre.

Det är ett riskyrke som bl:a innebär arbete på hög höjd, farliga maskiner, tunga otympliga lyft, kliande isolering, bullriga miljöer, damm, farliga kemikalier, arbete utomhus i kyla och värme m.m.

Man flyttar från bygge till bygge och är därför sällan stationerad på ett och samma ställe= byte av miljöer och arbetskamrater, borta länge från familj samt långa resor.

Lena, sambo med snickare.

Det är inte lätt att vara Lett, men Balt.

Vad är facket? :confused:
Finns det folk som kliver ur sängen för avtalsenlig lön? :confused:

hållundan skrev:
Givetvis tjänar undersköterskor för lite! Det är tyvärr så att allt det du radar upp där stämmer in på så många yrkeskategorier...

inte bara underköterskor... även;
Sjuksköterskor
Poliser
Brandmän
Räddningspersonal (syftar på ambulanspersonal)
tjänar väldigt alldeles för lite...

2fast4hjo skrev:
:Bugar Byggnadsarbetare är helt klart värda vartenda öre.

Det är ett riskyrke som bl:a innebär arbete på hög höjd, farliga maskiner, tunga otympliga lyft, kliande isolering, bullriga miljöer, damm, farliga kemikalier, arbete utomhus i kyla och värme m.m.

Man flyttar från bygge till bygge och är därför sällan stationerad på ett och samma ställe= byte av miljöer och arbetskamrater, borta länge från familj samt långa resor.

Lena, sambo med snickare.

Mja nu ska vi inte överdriva, det är jävligt skönt att bräda ett tak en solig vårdag. Och flytten från bygge till bygge ser nog många som omväxlande och positivt. Sen vet jag inte om 7-16 är så länge att vara borta från sin familj i jämförelse med andra yrken, har byggnadarbetare längre resor generellt? Majoriteten av de jag känner jobbar inom en fem mils radie från hemmet och de flesta betydligt kortare.

Visst är det en del tunga lyft och farliga arbetsmiljöer men man behöver ju inte måla ut det som ett helvete på jorden för det. Jag tycker det är ett ganska trivsamt jobb trots allt.

Chris Ash skrev:
Mja nu ska vi inte överdriva, det är jävligt skönt att bräda ett tak en solig vårdag. Och flytten från bygge till bygge ser nog många som omväxlande och positivt. Sen vet jag inte om 7-16 är så länge att vara borta från sin familj i jämförelse med andra yrken, har byggnadarbetare längre resor generellt? Majoriteten av de jag känner jobbar inom en fem mils radie från hemmet och de flesta betydligt kortare.

Visst är det en del tunga lyft och farliga arbetsmiljöer men man behöver ju inte måla ut det som ett helvete på jorden för det. Jag tycker det är ett ganska trivsamt jobb trots allt.
Jobbade som snickare två år när jag var yngre och det var helt klart ett behagligt jobb och med trevliga människor. Saknar det faktiskt ibland.
Inte så skoj på vintern dock...

Bara att fylla på där.

Ingenjörer
Läkare
Lärare
osv osv,

Det har gått utför för många yrkesgrupper lönemässigt,

Chris Ash skrev:

Ja, det tycker pojkvännen också, annars hade han inte utbildat sig till snickare. Har inte läst alla inlägg men ville skriva lite argument till varför jag tycker att de förtjänar vartenda öre.

Passar på att säga :hej till alla snickare på Sahlgrenska.

(Edit, pojkvännen arbetar i Norge, liksom många andra svenskar, därav långa resor.)

Felix skrev:
Bara att fylla på där.

Ingenjörer
Läkare
Lärare
osv osv,

Det har gått utför för många yrkesgrupper lönemässigt,

Ingenjörer och läkare tjänar väll redan bra stålar? (Jag vet ej)

Quaya skrev:
Min fru är läkare (AT) och sist hon var medicinskt ansvarig på akuten här i byn fanns det sjuksköterskor som hade bättre lön än henne, som exempel.

Beror antagligen på att det blivit mer kvinnor i det yrket, det var mer välbetalt förr.

/F

Quaya skrev:

Ja rätt så, hittade lite siffror på medellöner, vet inte hur tillförlitliga de är.

Byggnadsarbetare 21600kr
Civilingenjör 31700kr
Högskoleingenjör 25800kr
Läkare 42700kr

Byggare! välbetalt.......

Visst är det en del tunga lyft och farliga arbetsmiljöer men man behöver ju inte måla ut det som ett helvete på jorden för det. Jag tycker det är ett ganska trivsamt jobb trots allt.[/QUOTE]

Såg ju ut som du pluggar och inte är så erfaren från det verkliga arbetslivet,kanske du jobbat extra i byggsvängen en solig vårdag!!

Snickare är underbart stimulerande och roligt yrke! utvecklingen har ju gått framåt med maskiner,kranar mm men klart att arbetsskador/förslitningsskador är höga inom byggsektorn!

Vilka tror ni kommer få betala för skador/sjukvård/rehab till gäst arbetarna nu när gränserna öppnats......

Hantverksyrke med goda framtidutsikter

Blev mycket snack om byggnads i denna tråd.

En hantverksbransch där det redan i dag är brist på folk och än värre kommer det att bli när 40-talisterna börjar gå i pension. ...är Rörmockare! Ett relativt fritt och självständigt yrke.

De arbetsgivare (rörfirmor) jag kommer i kontakt med har redan idag problem att rekrytera folk.

Behovet finns i hela landet vilket innebär att man i stort sett själv kan välja arbets/bostadsort.

Ni som inte gjort ert yrkesval än och inte har tummen/tummarna mitt i handen, ta en titt på rörbranschen.

*KTM Mannen* skrev:
Nä inte högre nivåer men eftersom kollektivavtal ska gälla i respektive land så innebär det 109kr/tim och Avsevärt bättre arbetsförhållande/trygghet för dom arbetande!!!

Enligt "media" så gick det aktuella bolaget med på att betala avtalsenliga minimilöner, men Byggnads kräver att de betalar snittlönen dvs ca 150kr/tim. Allt för att göra det oattraktivt att ta hit gästarbetare.

*KTM Mannen* skrev:
Tycker nog att innan man yttrar sig så ska man ta reda på fakta innan man gastar hur dåliga Byggnads är, om inte fackföreningarna inte funnits så hade arbetsförhållanden,löner mm vart katastrofala

Facket har gjort mycket viktigt jobb historiskt, det ger dem inte per automatik rätten att bete sig som svin 2004.

Chris Ash skrev:
Ja rätt så, hittade lite siffror på medellöner, vet inte hur tillförlitliga de är.

Byggnadsarbetare 21600kr
Civilingenjör 31700kr
Högskoleingenjör 25800kr
Läkare 42700kr
Fortfarande inga roliga löner med tanke på lååååånga studier, studielån, ingen inkomst under tiden osv osv. Stort ansvar (för det mesta) blah blah... man måste ju på något sätt få igen dessa pengar.

De polare jag har som sket i att plugga (och jobbade) har det solklart bättre ekonomiskt.

Det är rätt meningslöst att argumentera om vilka som borde tjäna mer eller mindre. I det samhälle vi har är det enklast om löner så långt det är möjligt får styras av fundamentala marknadsprinciper. Det är varken rättvist eller orättvist.

Till mb, KTM mannen mfl som försvarar Byggnads verksamhet: Sverige liksom övriga västeuropa kommer förr eller senare att tvingas dela med sig av sin välfärd till de mindre "välbeställda" EU länderna. Något jag kan förvånas över att inte du mb visar större förståelse för. Just nu rör debatten byggare men på sikt kommer den att omfatta i stort sett alla yrkeskategorier inkl ingenjörer, akademiker mfl som vissa ofta tror sitter så tryggt.

Personligen anser jag inte att det är så konstigt att Byggnads agerar som de gör. De har ju som enda uppgift att rå om sin egen rumpa och om man själv är byggare så är det väl näst intill självklart att man inte vill få det sämre. Men de kommer snart inte att vara ensamma. Det är helt enkelt bara surt att stå först i ledet ibland.

/Olzki

Last edited:
Felix skrev:
Fortfarande inga roliga löner med tanke på lååååånga studier, studielån, ingen inkomst under tiden osv osv. Stort ansvar (för det mesta) blah blah... man måste ju på något sätt få igen dessa pengar.

De polare jag har som sket i att plugga (och jobbade) har det solklart bättre ekonomiskt.

Det finns inget som säger att man måste få igen pengarna. Det står var och en fritt att inte studera och ta ett jobb istället.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!