Det var givetvis byggmaterielföretagen jag menade. Otydligt av mig.Bingo skrev:Jo, men det får du klandra byggmaterielföretagen för. Byggföretagen vill naturligtvis ha billigare insatsvaror. De gynnas av låga priser på byggmateriel, inte höga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var givetvis byggmaterielföretagen jag menade. Otydligt av mig.Bingo skrev:Jo, men det får du klandra byggmaterielföretagen för. Byggföretagen vill naturligtvis ha billigare insatsvaror. De gynnas av låga priser på byggmateriel, inte höga.
Markus skrev:Står det där att utländsk arbetskraft ska betalas med högre nivåer än de svenska miniminivåerna? I så fall har maffiaklubben Byggnads gjort ett uselt avtal för sina svenska medlemmar.
hållundan skrev:Givetvis tjänar undersköterskor för lite! Det är tyvärr så att allt det du radar upp där stämmer in på så många yrkeskategorier...
Quaya skrev:inte bara underköterskor... även;
Sjuksköterskor
Poliser
Brandmän
Räddningspersonal (syftar på ambulanspersonal)
tjänar väldigt alldeles för lite...
2fast4hjo skrev:Byggnadsarbetare är helt klart värda vartenda öre.
Det är ett riskyrke som bl:a innebär arbete på hög höjd, farliga maskiner, tunga otympliga lyft, kliande isolering, bullriga miljöer, damm, farliga kemikalier, arbete utomhus i kyla och värme m.m.
Man flyttar från bygge till bygge och är därför sällan stationerad på ett och samma ställe= byte av miljöer och arbetskamrater, borta länge från familj samt långa resor.
Lena, sambo med snickare.
Jobbade som snickare två år när jag var yngre och det var helt klart ett behagligt jobb och med trevliga människor. Saknar det faktiskt ibland.Chris Ash skrev:Mja nu ska vi inte överdriva, det är jävligt skönt att bräda ett tak en solig vårdag. Och flytten från bygge till bygge ser nog många som omväxlande och positivt. Sen vet jag inte om 7-16 är så länge att vara borta från sin familj i jämförelse med andra yrken, har byggnadarbetare längre resor generellt? Majoriteten av de jag känner jobbar inom en fem mils radie från hemmet och de flesta betydligt kortare.
Visst är det en del tunga lyft och farliga arbetsmiljöer men man behöver ju inte måla ut det som ett helvete på jorden för det. Jag tycker det är ett ganska trivsamt jobb trots allt.
Chris Ash skrev:Visst är det en del tunga lyft och farliga arbetsmiljöer men man behöver ju inte måla ut det som ett helvete på jorden för det. Jag tycker det är ett ganska trivsamt jobb trots allt.
Felix skrev:Bara att fylla på där.
Ingenjörer
Läkare
Lärare
osv osv,
Det har gått utför för många yrkesgrupper lönemässigt,
Min fru är läkare (AT) och sist hon var medicinskt ansvarig på akuten här i byn fanns det sjuksköterskor som hade bättre lön än henne, som exempel.Quaya skrev:Ingenjörer och läkare tjänar väll redan bra stålar? (Jag vet ej)
Quaya skrev:Ingenjörer och läkare tjänar väll redan bra stålar? (Jag vet ej)
*KTM Mannen* skrev:Såg ju ut som du pluggar och inte är så erfaren från det verkliga arbetslivet,kanske du jobbat extra i byggsvängen en solig vårdag!!
*KTM Mannen* skrev:Nä inte högre nivåer men eftersom kollektivavtal ska gälla i respektive land så innebär det 109kr/tim och Avsevärt bättre arbetsförhållande/trygghet för dom arbetande!!!
*KTM Mannen* skrev:Tycker nog att innan man yttrar sig så ska man ta reda på fakta innan man gastar hur dåliga Byggnads är, om inte fackföreningarna inte funnits så hade arbetsförhållanden,löner mm vart katastrofala
Fortfarande inga roliga löner med tanke på lååååånga studier, studielån, ingen inkomst under tiden osv osv. Stort ansvar (för det mesta) blah blah... man måste ju på något sätt få igen dessa pengar.Chris Ash skrev:Ja rätt så, hittade lite siffror på medellöner, vet inte hur tillförlitliga de är.
Byggnadsarbetare 21600kr
Civilingenjör 31700kr
Högskoleingenjör 25800kr
Läkare 42700kr
Felix skrev:Fortfarande inga roliga löner med tanke på lååååånga studier, studielån, ingen inkomst under tiden osv osv. Stort ansvar (för det mesta) blah blah... man måste ju på något sätt få igen dessa pengar.
De polare jag har som sket i att plugga (och jobbade) har det solklart bättre ekonomiskt.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |