Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
mb skrev:
Motsägelsefullt egentligen att gå ut och propagera för att bidragen ska minskas, så att "det ska löna sig att arbeta", när partiets ledare samtidigt vill sänka lönerna för hederligt arbete. Hur skulle det kunna vara lönsamt att arbeta om arbetsmarknadsförhållandena sänktes till baltnivå?

Med lägre skatt.

mb skrev:
Och hur tror du lönesituationen hade sett ut ifall vi inte haft facket?

Hur hade jorden sett ut om den inte var rund?
Facken har historiskt sett gjort ett viktigt arbete, idag är jag tveksam till nyttan de gör.

Chris Ash skrev:
Vad är det som kostar mest i tex småhusproduktion? Gubbtimmar eller material?

1. Inte en aning, en byggare i sthlm kostar 350-400pp/timme
2. Det är inte därför Byggnads är arga och hindrar utlänningar från att arbeta
3. Det handlar inte om småhus i detta fall

Markus skrev:
1. Inte en aning, en byggare i sthlm kostar 350-400pp/timme
2. Det är inte därför Byggnads är arga och hindrar utlänningar från att arbeta
3. Det handlar inte om småhus i detta fall

Ok, då missförstod du nog. Jag snackade om varför det var dyrt att bygga i Sverige.

Markus skrev:
Hur hade jorden sett ut om den inte var rund?
Facken har historiskt sett gjort ett viktigt arbete, idag är jag tveksam till nyttan de gör.
De gör nytta just nu när de försöker stoppa en utveckling som skulle sänka standarden rejält för oss i sverige.

mb skrev:
De gör nytta just nu när de försöker stoppa en utveckling som skulle sänka standarden rejält för oss i sverige.

Var LO emot EU?
Är LO en invandringsfientlig organisation?
Står LO för solidaritet över gränser?
Varför kan inte arbetarna få jobba till de minimilöner som LO själva drivit igenom?

mb skrev:

Men å andra sidan skulle det höja standarden i de baltiska länderna, därigenom bidra till en stabil ekonomi i hela regionen. Eu är inte en enkelriktad gata. Protektionism är inget vidare, oavsett om det utövas av Bush eller svenska fackföreningar.

Markus skrev:
Det här aktuella företaget erbjuder löner över Byggnads minimikrav, men det duger inte - det ska minsann vara genomsnittslönen i Stockholm..

Jag vet hur det är, min far bedriver ett lettiskt byggföretag.

t-rex skrev:
Men å andra sidan skulle det höja standarden i de baltiska länderna, därigenom bidra till en stabil ekonomi i hela regionen. Eu är inte en enkelriktad gata. Protektionism är inget vidare, oavsett om det utövas av Bush eller svenska fackföreningar.

Är Bush protektionist? :confused: Jag trodde det var Kerry som ville tvinga företagen att behålla produktion i US.

Markus skrev:
Var LO emot EU?
Jag är det så därför gör de i mina ögon nytta :tungan
Markus skrev:
Är LO en invandringsfientlig organisation?
Står LO för solidaritet över gränser?
Vi måste inte sänka ner våra egna arbetares löner bara för att de har en sämre situation i andra länder.
Markus skrev:
Varför kan inte arbetarna få jobba till de minimilöner som LO själva drivit igenom?
Vi har svenska arbetsmarknadsavtal.

Lindén skrev:
Vad jag tycker! Att han e dum i huvve! :kocko
Vad tjänar han då?
Som politiker skall man nog passa sig för att gnälla
på vad olika yrkes grupper tjänar!
Visst jag kan oxå ta betalt för att ljuga eller sitta o bestämma hur
stora jordgubbar skall vara o tjäna multum på det!
Vi som e hantverkare sliter iaf ut kroppen!
Det enda dom sliter ut e :arsele

:klappar

Markus skrev:
Är Bush protektionist? :confused: Jag trodde det var Kerry som ville tvinga företagen att behålla produktion i US.

I det fallet är Kerry värre. Bush är (som vanligt) dock rätt kass han med, han bidrar inte till frihandeln i världen direkt. Det är väl till och med strafftullar på Ducatis har jag för mig. Eller snack om iallafall, vilket iofs är bra, eftersom EUs svar i så fall rimligtvis blir att lägga tullar på HD.

mb skrev:
Jag är det så därför gör de i mina ögon nytta

Vad menar du med "Jag är det så..."? Var LO emot, eller var de inte emot EU, vid omröstningen? De stod neutrala i EMU valet.

mb skrev:
Vi måste inte sänka ner våra egna arbetares löner bara för att de har en sämre situation i andra länder.

Har svenska arbetsgivarorganisationer föreslagit något sådant?

mb skrev:
Vi har svenska arbetsmarknadsavtal.

Ja, och i de regleras minimilöner bl.a. Byggnads tycker inte att det räcker att betala minimilöner (eller mer!) i detta fall.

I och med våra nya EU-medlemsländer blir den svenska mygelbyggbranschen äntligen utsatt för sund marknadsekonomisk konkurrens. 25 år för sent visserligen, men ändå. Snart är lönerna och byggkostnaderna på en rimlig nivå jämfört med övriga Europa.

Markus skrev:
Var LO emot, eller var de inte emot EU, vid omröstningen? De stod neutrala i EMU valet.
Jaså var det så du menade. Jag är nästan 100 på att de ställde sig på ja-sidan '94.

mb skrev:
Jaså var det så du menade. Jag är nästan 100 på att de ställde sig på ja-sidan '94.

Och nu vill de inte veta av konsekvenserna... Inte speciellt trovärdigt i mina ögon, eller öron för den delen.

Varje Söndag kl 2120 till 2215 i (s)tatstelevisionens kanal 2 går det någon dubbad dokumentär om LO, med strippklubbar, korruption, tvång som viktiga ingredienser. Någon som sett det?

:)

Jag har ett förflutet som installatör i byggbranschen o det är hur tydligt som helst att det allmänna synsättet är att byggfolk är LATA och DYRA att anlita OCH inte alltid proffsiga. Under mina 10 år i branschen så har jag varit runt på en massa företag o gjort installationer o självklart hört o sett en del grejer. Jag måste säga att det är helt otroligt vilken självgod uppfattning folk om sig själv ibland kontra vad snabba de är att såga andra yrkesgrupper. Tänk som installatör t ex. elektriker så tar man ibland 340:-+moms för arbetet o DIREKT kommer sågningen.. fan va mkt ni ska ha!.. mm mm. Medans de själva fakturerar det dubbla för sitt konsultarbete.. och just byggfolk har det tvivelaktiga nöjet att vara löst pack som ölar o e ful i mun o "bara står o hänger" :3freak ellerhur! Tyvärr lär inte den stämpeln gå att få bort i första taget. OCH när somliga företag tar in billig okvalificerad arbetskraft för att göra sig en hacka så kommer självklart slarv/strul/fusk iom. detta göra att branschen sätter sig i ännu sämre dager.... GRATTIS! (själv la jag ner byggbiten av ett enda skäl, jag tröttnade på otacket som lön för några pengar blev det inte)

crf 450 skrev:
OCH när somliga företag tar in billig okvalificerad arbetskraft för att göra sig en hacka så kommer självklart slarv/strul/fusk iom. detta göra att branschen sätter sig i ännu sämre dager.... GRATTIS!

Vad är det som säger att utlänsk arbetskraft är slarvigare/struligare/fuskigare och dessutom mindre kvalificerad än motsvarande svensk???

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT