Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Gixxer-Anders skrev:
Vad är det som säger att utlänsk arbetskraft är slarvigare/struligare/fuskigare och dessutom mindre kvalificerad än motsvarande svensk???

Skrev jag utländsk? jag vill minnas att jag skrev "tar in okvalificerad arbetskraft" inget annat!
På den punkten är väl okvalificerad utl. el svenne fortfarande bara en okvalificerad person eller? Så vare med det!

crf 450 skrev:
Skrev jag utländsk? jag vill minnas att jag skrev "tar in okvalificerad arbetskraft" inget annat!
På den punkten är väl okvalificerad utl. el svenne fortfarande bara en okvalificerad person eller? Så vare med det!

Det är lätt att tolka det så när du skrev billig. För jag känner då rakt inte till så många svenska elektriker som är mycket billigare än andra.

crf 450 skrev:

Vad har det med denna tråden att göra då?

mb skrev:
Och hur tror du lönesituationen hade sett ut ifall vi inte haft facket?

Säga vad man vill om lönesituationen, utan facket hade många porrbutiker och -klubbar med största sannolikhet haft en betydligt lägre omsättning... :rolleyes:

Gixxer-Anders skrev:
Vad har det med denna tråden att göra då?

Inget jag fick bara en känsla av att focus började glida över på huruvida man resonerar om utlänningar(rasistiska tankar) o det har det tjafsats färdigt om här på sh tycker jag. Jag vill förtydliga mig om "billig arbetskraft", jag menade inte just speciellt elektriker men det finns många fler yrkesgrupper på en byggarbetsplats och jag vill säga att så fort det inte finns krav på formell utbildning t ex svetslicenser, elbehörigheter mm så förekommer det väldigt ofta att företag tar in till synes helt orutinerade personer som är extremt intresserade att bli klara med sitt kontrakt o för övrigt struntar i allt annat. o då går det dåligt.

Utländsk Arbetskraft!

En lettisk byggnadsarbetare ska inte behöva arbeta för lägre lön än en svensk som gör samma jobb i Sverige. Det gäller också omvänt, i Lettland gäller lettiska kollektivavtal. Den här inställningen är alltså inget brott mot EU:s fria rörlighet, eftersom hinder som skyddar arbetstagare är tillåtna.

Byggnads gör heller ingen skillnad på utländska och svenska arbetsgivare. Det finns många seriösa arbetsgivare som följer de svenska reglerna och avtalen

Vi vet ju alla var dom stora vinnarna är på denna billiga arbetskraft! inte är det Svensson/Fotfolket....... :7peta

*KTM Mannen* skrev:
En lettisk byggnadsarbetare ska inte behöva arbeta för lägre lön än en svensk som gör samma jobb i Sverige.

Varför inte? Det finns stora skillnader mellan olika svenska byggnadsarbetare också.

*KTM Mannen* skrev:
En lettisk byggnadsarbetare ska inte behöva arbeta för lägre lön än en svensk som gör samma jobb i Sverige. Det gäller också omvänt, i Lettland gäller lettiska kollektivavtal.

Varför skulle dom inte kunna göra det? Dom tjänar ju ändå 10-15ggr mer än vad dom skulle göra i Lettland. //Lett. Ländare

Ja det finns skillnader även mellan Svenska företag/anställda som beror på olika faktorer.

Eftersom du antagligen inte har vart i byggsvängen så vet nog inte hur arbetsgivare kan behandla sina anställda !!

Byggnads gör, försöker skydda enskilda arbetare från diskriminering och utnyttjande av oseriösa arbetsgivare.

Det har jag själv upplevt själv och sett andra bli drabbade av (inte så kul)

I EUs utstationeringsdirektiv och lex Britannia. Lagen som ingår i medbestämmandelagen står alla regler och bestämmelser från 1996 !! borde ju inte vara så svårt vilka som har rätten på sin sida om man läser dom.

*KTM Mannen* skrev:
I EUs utstationeringsdirektiv och lex Britannia. Lagen som ingår i medbestämmandelagen står alla regler och bestämmelser från 1996 !! borde ju inte vara så svårt vilka som har rätten på sin sida om man läser dom.

Står det där att utländsk arbetskraft ska betalas med högre nivåer än de svenska miniminivåerna? I så fall har maffiaklubben Byggnads gjort ett uselt avtal för sina svenska medlemmar.

*KTM Mannen* skrev:
Byggnads gör, försöker skydda enskilda arbetare från diskriminering och utnyttjande av oseriösa arbetsgivare.
:lol Ja, i propagandabroschyren kanske.

I verkligheten gör man allt för att stoppa utlänsk arbetskraft, för att upprätthålla det svenska byggmygelsystemet. Man kommer inte att lyckas, vilket är oerhört glädjande.

Svenska byggföretag missköter sig och motarbetar facket i Estland, sedan så slår man på stora trumman här hemma... bedrövligt är det

valmers skrev:

I verkligheten gör man allt för att stoppa utlänsk arbetskraft, för att upprätthålla det svenska byggmygelsystemet. Man kommer inte att lyckas, vilket är oerhört glädjande.
Och när ditt arbete utförs av en Est till halva din lön är du då
lika positiv till lönedumping?

valmers skrev:

Du verkar väldigt dåligt insatt i byggbranscen.

BMW R90s skrev:
Och när ditt arbete utförs av en Est till halva din lön är du då
lika positiv till lönedumping?
Jag är hundra procent positiv till en kapitalistisk marknad med fri rörlighet över gränserna. Oavsett om det skulle innebära förändringar för mig personligen. Om man tänker lite längre än näsan räcker (LO), inser man vilka oerhörda möjligheter det finns.

*KTM Mannen* skrev:
Ja det finns skillnader även mellan Svenska företag/anställda som beror på olika faktorer.

Eftersom du antagligen inte har vart i byggsvängen så vet nog inte hur arbetsgivare kan behandla sina anställda !!

Det har jag själv upplevt själv och sett andra bli drabbade av (inte så kul)

Jo tro mig, jag är nog lämpad att uttala mig då jag är väldigt införstådd med båda sidor.

Bland arbetarna är däremot alltid företagen svin som gör allt för att göra livet surt för sina arbetare. Detta är vanligast bland de oseriösaste och odugligaste arbetarna som gärna går och drar benen efter sig och sen blåser sin chef på pengar på det ena eller andra sättet, med facket i ryggen.

Steny skrev:
Du verkar väldigt dåligt insatt i byggbranscen.
Har du sett en prisjämförelse mellan svensk och tysk byggmateriel? Skandalösa priser i Sverige, milt uttryckt. Vad tror du detta innebär för konkurrenskraften/byggkostnaderna?

valmers skrev:
Har du sett en prisjämförelse mellan svensk och tysk byggmateriel? Skandalösa priser i Sverige, milt uttryckt. Vad tror du detta innebär för konkurrenskraften/byggkostnaderna?

Är det byggföretagens fel? :va

valmers skrev:
Kartellbildning kallas det.
Jo, men det får du klandra byggmaterielföretagen för. Byggföretagen vill naturligtvis ha billigare insatsvaror. De gynnas av låga priser på byggmateriel, inte höga.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT