Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Ninjaboy skrev:
Det är j-t mycket mygel i byggbranschen. En kompis är chef på ett stort bygg/vvs-bolag och arbetarna där får ackordstillägg utan att prestera något och traktamente utan att resa någonstans. Om de reser så får de reseersättning varje dag trots att de veckopendlar. Så där håller de på hela tiden med fackets stöd. De lipar över sin låga grundlön men de får ut feta pengar för simpla jobb i slutändan.

Känns orättvist när det finns yrkesgrupper som har mer kvalificerade jobb och får ut mindre på ofta mer slitiga jobb.

Ja det är förstås jättesimpelt och inte ett dugg tungt att jobba som hantverkare :rolleyes:
Själv är jag målare och där är utbildningstiden 6800 timmar (4 år) innan man anses vara färdigutbildad.
Sen är det så att mindre än 1% är kvar inom yrket fram till pension pga. slitageskador mm mm...
Visst finns det de som har traktamente trots att de ofta bor kvar på orten där de jobbar men nåt ska de väl ändå ha för att de lämnar sina familjer under veckorna och träffar dem bara på helgerna?

Laphroaig skrev:
Visst finns det de som har traktamente trots att de ofta bor kvar på orten där de jobbar men nåt ska de väl ändå ha för att de lämnar sina familjer under veckorna och träffar dem bara på helgerna?

du menar att dom jobbar på samma ställe där dom bor men dom bor ändå nån annanstans under veckorna? det lät jättedumt

Laphroaig skrev:
Själv är jag målare och där är utbildningstiden 6800 timmar (4 år) innan man anses vara färdigutbildad.
Jo, men den tiden är väl när man går som lärling, eller? Som lärling får man väl lön, även om den inte är jättehög? Det kan man ju inte riktigt jämföra med en "vanlig" utbildning där man tvingas ta studielån, jag har 140 lakan i lån som jag ska betala av...

Men inget ont om hantverkaryrket, jag tycker att alla ska tjäna så bra som det bara går, vilket väl är grunden i en marknadsekonomi, efterfråga ger höga löner. Finns det en efterfråga på duktiga hantverkare så är det väl självklart att de tjänar gott om pengar, precis som vilken annan yrkesgrupp som helst.

Laphroaig skrev:
Ja det är förstås jättesimpelt och inte ett dugg tungt att jobba som hantverkare :rolleyes:
Sen är det så att mindre än 1% är kvar inom yrket fram till pension pga. slitageskador mm mm...

Nu överdriver du väl lite? Jag skrev inte att det var jättesimpelt och inte heller att inte är tungt. Däremot gjorde jag en jämförelse som jag gissar att även Reinfelt (?) gjorde. Det finns yrken som t ex vård och skola som lönar sig betydligt sämre trots minst sagt jämförbara krav på kvalifikationer och slit. De har inte heller betald utbildning som du.

I ditt sista stycke rättfärdigar du mygel. Jag håller inte med.

Ninjaboy skrev:
...Däremot gjorde jag en jämförelse som jag gissar att även Reinfelt (?) gjorde. Det finns yrken som t ex vård och skola som lönar sig betydligt sämre trots minst sagt jämförbara krav på kvalifikationer och slit. De har inte heller betald utbildning som du.

...

Frågan kvarstår dock, har Reinfeldt verkligen sagt detta, och vad har då moderaterna emot marknadsekonomi? Och när skall de lägga fram ett gemensamt valmanifest med vänsterpartiet för att komma tillrätta med löneskillnaderna i sverige?

Hur kommer Moderaternas första 5-årsplan att se ut? Så många frågor....

Jag antar att han sagt detta i och med blockaden i hans grannkommun (skolbygge i Vaxholm). Vad andra tjänar bryr jag mig inte om så länge jag inte är med och betalar, men det är väl en samhällsfråga då facket plötsligt börjar blockera utlänningar som vill arbeta här (de gör det i solidaritetens namn...)?

I och med den uppkomna situationen så är det inte fel av en politiker att kommentera löneläget, då det är just lönen som är problemet i detta fall.

Tydligen så tjänar byggnadsarbetarna för mycket, eftersom det finns andra som gör samma jobb billigare.

Markus skrev:
Tydligen så tjänar byggnadsarbetarna för mycket, eftersom det finns andra som gör samma jobb billigare.

Med samma argument kan man enkelt få det till att alla svenskar tjänar alldeles för mycket.

Någon nämnde mekaniker och jämnställde deras löner med byggare.
Kan någon gissa vad jag tjänar som mekaniker?, dessutom som hyffsat välbetald mekaniker.
Kul att se vad ni svarar.

sEiKo skrev:
Någon nämnde mekaniker och jämnställde deras löner med byggare.
Kan någon gissa vad jag tjänar som mekaniker?, dessutom som hyffsat välbetald mekaniker.
Kul att se vad ni svarar.

15 efter skatt?

Victor skrev:
Nä, och det är ju helt orelavant vad han tjänar. Det som är lustigt är att han har åsikter på vad andra tjänar.
Nja, detta är faktiskt redan en politisk fråga, och det av flera skäl. För det första så har vi väldigt höga byggkostnader jämfört med valfritt EU-land. Det ses som ett politiskt problem eftersom det för med sig att det byggs "för lite", att det som byggs är för dyrt för ungdomar och andra behövande, att hyrorna och småhusen generellt är högre/dyrare än de borde vara osv. Problemet är politiskt därför att intressesorganisationerna ligger på och pressar politikerna för att de "ska göra något åt saken". För det andra så har vi en fri arbetsmarknad inom EU numera. En konsekvens är att det kommer hit byggare från t ex Polen och Baltikum och utför jobbet för en betydligt lägre peng än en svensk byggjobbare. Vilket påverkar sysselsättningsgraden för byggfackets medlemmar, utrymmet för framtida lönepåslag, A-kasseutbetalningarna osv. Saken är redan politisk, att sen Rheinfeldt uttrycker sig klumpigt är en annan femma.

Personligen anser jag att en bra hantverkare är guld värd och att en dålig kan dra åt helvete. Det de gör påverkar kunderna på ett väldigt grundläggande sätt (tänker på bostadsproduktion, renoveringar osv) och så skall det göras ordentligt.

t-rex skrev:
Frågan kvarstår dock, har Reinfeldt verkligen sagt detta, och vad har då moderaterna emot marknadsekonomi? Och när skall de lägga fram ett gemensamt valmanifest med vänsterpartiet för att komma tillrätta med löneskillnaderna i sverige?

Hur kommer Moderaternas första 5-årsplan att se ut? Så många frågor....

Jag såg intervjun med Reinfeldt och han lät förstå att lönerna för en byggarbetare kanske var orimligt höga.

Men vadå marknadsekonomi? Det är ju det han mfl vill ha!

Vadå moderat valmanifest om lönebildning?

Har du helt missat kopplingen mellan LO och socialdemokratiska partiet/regeringen? I mina ögon är det lättare att försöka hitta skillnader.

Att jämföra löner mellan olika yrkesgrupper kommer alltid sluta med att man anser att någon borde ha mindre och att man själv borde ha mer. Pollen i sig kunde ha utformats bättre men det var ju å andra sidan en fyllepoll som jag förstod det. Jag röstade ja utifrån vad jag tror avsikten var med pollen. Enligt min mening bör lön i första hand vara kuntet till efterfrågan på den aktuella varan eller tjänsten när det rör privat verksamhet.

Fackliga avtal bör självfallet kunna teckans men har i Sverige marginaliserat effekten av efterfrågan. Följderna är det vi ser, löner som inte försvaras av en efterfrågan och kostnader för att bygga som är orimligt höga.

Kanske kan vi tack vare vettigare personer i ledande ställning i övriga Europa komma tillrätta med denna fundamentala marknadsimperfektion som i första hand gynnar den som drar fötterna efter sig.

/Olzki

Olzki skrev:
Jag såg intervjun med Reinfeldt och han lät förstå att lönerna för en byggarbetare kanske var orimligt höga.

Men vadå marknadsekonomi? Det är ju det han mfl vill ha!

Vadå moderat valmanifest om lönebildning?

Har du helt missat kopplingen mellan LO och socialdemokratiska partiet/regeringen? I mina ögon är det lättare att försöka hitta skillnader.

Att jämföra löner mellan olika yrkesgrupper kommer alltid sluta med att man anser att någon borde ha mindre och att man själv borde ha mer. Pollen i sig kunde ha utformats bättre men det var ju å andra sidan en fyllepoll som jag förstod det. Jag röstade ja utifrån vad jag tror avsikten var med pollen. Enligt min mening bör lön i första hand vara kuntet till efterfrågan på den aktuella varan eller tjänsten när det rör privat verksamhet.

Fackliga avtal bör självfallet kunna teckans men har i Sverige marginaliserat effekten av efterfrågan. Följderna är det vi ser, löner som inte försvaras av en efterfrågan och kostnader för att bygga som är orimligt höga.

Kanske kan vi tack vare vettigare personer i ledande ställning i övriga Europa komma tillrätta med denna fundamentala marknadsimperfektion som i första hand gynnar den som drar fötterna efter sig.

/Olzki

Det är iofs inte så att lönerna är den stora boven i dramat. Kolla upp priserna på byggmaterial och jämför med priserna på kontinenten......

Chris Ash skrev:
Det är iofs inte så att lönerna är den stora boven i dramat. Kolla upp priserna på byggmaterial och jämför med priserna på kontinenten......

Är det därför det är blockad?

Markus skrev:
Är det därför det är blockad?

Blockaden beror ju på att dom vill förhandla fram ett kollektivavtal.

Dock tycker jag det är väldigt konstigt att dom vill hjälpa utländska arbetare som inte är med i facket, men facket vill då inte hjälpa oss svenskar som inte är med.

Olzki skrev:
..

* Gör mental notering om att alltid lägga till en försvarlig hög flinosar i inlägg *

Olzki skrev:

/Olzki

Är fackföreningar en fundamental marknadsimperfektion? Vilka fackföreningar är ok? Hotell och restaurang?

Motsägelsefullt egentligen att gå ut och propagera för att bidragen ska minskas, så att "det ska löna sig att arbeta", när partiets ledare samtidigt vill sänka lönerna för hederligt arbete. Hur skulle det kunna vara lönsamt att arbeta om arbetsmarknadsförhållandena sänktes till baltnivå?

Therudeboy skrev:

Dock tycker jag det är väldigt konstigt att dom vill hjälpa utländska arbetare som inte är med i facket, men facket vill då inte hjälpa oss svenskar som inte är med.

Facket är konstiga. Tyvärr har de merparten av Sveriges byggnadsarbetare i ett järngrepp.

Therudeboy skrev:

Dom vill inte hjälpa utländska arbetare, de vill stjälpa utländska arbetsgivare (Fackens ständige fiende No1).
Det här aktuella företaget erbjuder löner över Byggnads minimikrav, men det duger inte - det ska minsann vara genomsnittslönen i Stockholm.

Det irriterande med LO och andra liknande (s)-klubbar är att de inte står för det de är, de kunde likväl säga att de gillar inte utlänningar som kommer hit och jobbar och att de vill att svenskarna ska få ha sina jobb för sig själva. Det vore mer rakryggat. Istället håller de på med sitt solidariska skitsnack som ändå ingen vill höra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT