Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
*KTM Mannen* skrev:
Nej där är du ute och cyklar,det Lettiska företaget Vägrade teckna kollektivavtal!! och det innebär inte några 150kr/tim utan Lägsta lön dvs 109/tim som vilket Svenskt eller Eu land är skyldiga att betala.

Så här står det i DN:

Det lettiska företaget har i förhandlingar med Byggnads sagt att det är villigt att skriva under det svenska kollektivavtalet och betala avtalsenliga löner. Det skulle bli ett så kallat hängavtal till gällande avtal mellan Byggnads och Sveriges byggindustrier.

Det skulle göra att de lettiska byggnadsarbetarna skulle få en timlön på 109 kronor, som är den så kallade grundlönen för utbildade yrkesarbetare. Men Byggettan i Stockholm är inte nöjt med detta, utan har krävt att det lettiska företaget ska gå med på att betala en timlön på 145 kronor, som är genomsnittet för byggnadsarbetare i Stockholmsområdet.

(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=350127)

Är den här uppgiften fel? Jag hade dock fel, det är inte 150:- de kräver, det är 145:-.

*KTM Mannen* skrev:
Vad menar du som svin? Exempel?

-Facken motverkar "för höga" löner för deras medlemmar. (Om en medlem märker att han kan förhandla fram bättre villkor själv så tappar denne intresset för den lokala gangsterklubben)
-LO har tvingat familjeföretag att teckna kollektivavtal (pappan i familjen måste alltså betala sina 17-åriga döttrar avtalsenlig lön) med konkurs som följd.
-Facken försöker pressa unga människor att gå med i LO, och därmed Socialdemokraterna.
-Facken utesluter medlemmar med avvikande åsikt
-Byggnads tvingar byggföretag på pengar (Jag vet inte hur det fungerar, men jag vet att mina två vänner som bedriver av varandra oberoende byggföretag beklagar sig över att de måste betala till facket för deras anställda, som inte ens är medlemmar)

Listan kan göras otroligt lång.

Chris Ash skrev:
Ja rätt så, hittade lite siffror på medellöner, vet inte hur tillförlitliga de är.

Byggnadsarbetare 21600kr
Civilingenjör 31700kr
Högskoleingenjör 25800kr
Läkare 42700kr

jag känner 7 personer som har jobbat/jobbar som snickare. jag har alltid varit väldigt avunsjuk på hur mycket pengar dom tjänar. dock så har ingen av dessa 7 personer jobbat vitt någon gång. det är bara svartjobb hela tiden. alltså år efter år. förstår inte riktigt hur man gör som arbetgivare för att kunna köra allt svart hela tiden. hur som helst så har dessa 7 personer tjänat ungefär lika mycket allihopa och det är 25000kr i månaden. OBS!!! EFTER SKATT!!!! många av dom går också på a-kassa samtidigt så att dom ligger över 30000kr i månaden rakt ner i fickan. själv har man läst till ingenjör på högskolan och glider runt som en arbetslös looser med feta studielån. jag tror att jag typ hade haft en miljon mer på banken vid det här laget ifall jag hade skippat högskolan och blir svartjobbare istället....

bmwjohan skrev:
jag känner 7 personer som har jobbat/jobbar som snickare. jag har alltid varit väldigt avunsjuk på hur mycket pengar dom tjänar. dock så har ingen av dessa 7 personer jobbat vitt någon gång. det är bara svartjobb hela tiden. alltså år efter år. förstår inte riktigt hur man gör som arbetgivare för att kunna köra allt svart hela tiden. hur som helst så har dessa 7 personer tjänat ungefär lika mycket allihopa och det är 25000kr i månaden. OBS!!! EFTER SKATT!!!! många av dom går också på a-kassa samtidigt så att dom ligger över 30000kr i månaden rakt ner i fickan. själv har man läst till ingenjör på högskolan och glider runt som en arbetslös looser med feta studielån. jag tror att jag typ hade haft en miljon mer på banken vid det här laget ifall jag hade skippat högskolan och blir svartjobbare istället....
Ser ingen skillnad på sånt folk och tjuvar och annat slödder, pack!

Gixxer-Anders skrev:
Eller inte. Har man lagt 4.5 år på en utbildning är risken ganska stor att fastnar inom det yrket man utbildat sig till i många år. Skulle kännas ganska bortkastat annars.

Vilket yrke utbildar man sig 4.5 år till? Det är ju inte direkt så att tex en civilingenjör är begränsad till ett yrke.

bmwjohan skrev:

Det är inte mycket man förstår när man är mentalt handikappad. Sluta med dina idiotiska flamebaits......

Chefen Alabama skrev:
Ser ingen skillnad på sånt folk och tjuvar och annat slödder, pack!

nej det är ju faktiskt ingen skillnad på tjuvar och svartjobbare egentligen, men det är väääääääldigt mycket mer accepterat av omgivningen att svartjobba än att jobba som tjuv. jag känner säkert minst 50 pers som har svartjobbat men jag känner bara en som har snott en massa saker. själv skulle jag faktiskt inte tacka nej till ett bra betalt svartjobb för det skulle göra allt för stor skillnad i min dåliga ekonomi för att jag skulle kunna tacka nej till det. dock skulle jag aldrig överhuvudtaget kunna tänka mig att snatta i en affär eller liknande.

Chris Ash skrev:
Det är inte mycket man förstår när man är mentalt handikappad. Sluta med dina idiotiska flamebaits......

just ja, jag glömde ju bort att vi befinner oss i sporhojforumet värld. i denna värld bryter aldrig någon mot trafikregler och det finns inte en enda person som skulle tacka ja till svartjobb. men ute i den riktiga världen kör alla för fort och det finns nästan inte en enda person som skulle tacka nej till ett svartjobb(ifall arbetslös)
:rolleyes:

bmwjohan skrev:
just ja, jag glömde ju bort att vi befinner oss i sporhojforumet värld. i denna värld bryter aldrig någon mot trafikregler och det finns inte en enda person som skulle tacka ja till svartjobb. men ute i den riktiga världen kör alla för fort och det finns nästan inte en enda person som skulle tacka nej till ett svartjobb(ifall arbetslös)
:rolleyes:
Skillnad, tycker jag ska tilläggas, att ta på sig något svartjobb ibland mot att sätta det i system. Att dessutom plocka ut a-kassa är dessutom helt förkastligt, fortfarande min åsikt...

bmwjohan skrev:
just ja, jag glömde ju bort att vi befinner oss i sporhojforumet värld...

jaa. och här som överallt annars så är det poppis att klaga o gnälla på olika saker. allt från politik till svartjobb o trafikdrullar.. MEN! det som aldrig nämns är att det är faktiskt bara DU som kan ändra på DITT liv om det är dåligt. Som du nämner att din ekonomi är dålig o ett svartjobb skulle sitta bra! jaa en sak e klar INGEN kommer knacka på din dörr o säga "tjena vill du jobba svart o få en fetinglön?" Så vad väntar du på?
flemming :hihi

flemming skrev:
bmwjohan skrev:
..

jaa. och här som överallt annars så är det poppis att klaga o gnälla på olika saker. allt från politik till svartjobb o trafikdrullar.. MEN! det som aldrig nämns är att det är faktiskt bara DU som kan ändra på DITT liv om det är dåligt. Som du nämner att din ekonomi är dålig o ett svartjobb skulle sitta bra! jaa en sak e klar INGEN kommer knacka på din dörr o säga "tjena vill du jobba svart o få en fetinglön?" Så vad väntar du på?
flemming :hihi

Blir det inte lite tråkigt att köra gixxer 1000 på din egenfinansierade skogsstig, och tror du inte dina ungar kommer att få en lite haltande start i livet när du ger dem ders utbildning på egen hand?

Eller är det ok att bara ta ut från samhället, och det är insättandet du ser som ett problem?

t-rex skrev:
Blir det inte lite tråkigt att köra gixxer 1000 på din egenfinansierade skogsstig, och tror du inte dina ungar kommer att få en lite haltande start i livet när du ger dem ders utbildning på egen hand?

Eller är det ok att bara ta ut från samhället, och det är insättandet du ser som ett problem?

Neej.. det tror jag inte blir nåt problem överhuvudtaget därför att: Jag jobbar heltid och betalar skatt för det, sen har jag lite andra grejer på det som ger pengar "rätt ner i fickan" :hihi Samhället förväntar sig inte att du som medborgare skall göra mer än en heltidstjänst men tittar du i skattetabellen så brakar det iväg redan precis efter 20´ strecket = En lön på 20´nånting o sen fixar man resten själv, helt själv! Jättebra! O jag har gott samvete :) för det. Visst jag e en dålig människa... men jag har aldrig utgett mig för o va nått annat.
/Flemming :hihi

hög lön....

...i samband med min skillsmässa i våra så snackade jag med en advokat...
förövrigt en j-- idiot rent allmänt visade det sig efterhand. otrevlig och i mina ögon helt socialt handikappad...

Hon tog 1200:- i timman....plus moms.....personen fick inget jobb av mig, inte kan jag rekomendera ...personen heller......

håll er borta från advokater om ni kan....är ni en själv, ta alla jobb ni kan och ta bra betalt för dom....ni kommer att få jobba för att få ihop en vettig månadslön, helt klart...

lovar , jag kollar alla kunder till mina tjänster vad dom jobbar med, sen sätter jag timpenning efter deras årslön. biter rätt bra....

Markus skrev:
Veterinär
Läkare
Jurist
Ekonom

De tre sistnämnda är iofs breda, veterinär är det inte.

Fyller på, Flygtekniker, totaltid ca 5-5,5 år innan certifikatet är i handen.
ingångslön ca 20000:- + diverse tillägg..beroende på vilket bolag man jobbar på......

Markus skrev:
Veterinär
Läkare
Jurist
Ekonom

De tre sistnämnda är iofs breda, veterinär är det inte.
För att bli forskarbehörig i något ämne får man vara beredd att lägga 10 år... Det är ganska mkt.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back