*KTM Mannen* skrev:Nej där är du ute och cyklar,det Lettiska företaget Vägrade teckna kollektivavtal!! och det innebär inte några 150kr/tim utan Lägsta lön dvs 109/tim som vilket Svenskt eller Eu land är skyldiga att betala.
Så här står det i DN:
Det lettiska företaget har i förhandlingar med Byggnads sagt att det är villigt att skriva under det svenska kollektivavtalet och betala avtalsenliga löner. Det skulle bli ett så kallat hängavtal till gällande avtal mellan Byggnads och Sveriges byggindustrier.
Det skulle göra att de lettiska byggnadsarbetarna skulle få en timlön på 109 kronor, som är den så kallade grundlönen för utbildade yrkesarbetare. Men Byggettan i Stockholm är inte nöjt med detta, utan har krävt att det lettiska företaget ska gå med på att betala en timlön på 145 kronor, som är genomsnittet för byggnadsarbetare i Stockholmsområdet.
(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=350127)
Är den här uppgiften fel? Jag hade dock fel, det är inte 150:- de kräver, det är 145:-.
*KTM Mannen* skrev:Vad menar du som svin? Exempel?
-Facken motverkar "för höga" löner för deras medlemmar. (Om en medlem märker att han kan förhandla fram bättre villkor själv så tappar denne intresset för den lokala gangsterklubben)
-LO har tvingat familjeföretag att teckna kollektivavtal (pappan i familjen måste alltså betala sina 17-åriga döttrar avtalsenlig lön) med konkurs som följd.
-Facken försöker pressa unga människor att gå med i LO, och därmed Socialdemokraterna.
-Facken utesluter medlemmar med avvikande åsikt
-Byggnads tvingar byggföretag på pengar (Jag vet inte hur det fungerar, men jag vet att mina två vänner som bedriver av varandra oberoende byggföretag beklagar sig över att de måste betala till facket för deras anställda, som inte ens är medlemmar)
Listan kan göras otroligt lång.