Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Ämnet för denna fredags fyllepoll är följande:

Den relativt nyblivne partiledaren för Moderaterna, Fredrik Reinfeldt, har i en intervju sagt att byggnadsarbetarna i Sverige har för höga löner.
Vad tycker du?

Har inte tryckt på nåt alternativ ännu. Det beror helt och hållet på vad man jämför med.

Jag har sjukt bra lön (enligt mig, ref. till min vanliga 6900 CSN-lön) när jag jobbar på golvet, SKF... Jämför man den lönen med någon annan lön, såsom sjuk- och undersköterskor är den förjävla bra...

Så det är helt och hållet beroende på vad man jämför med.

Nej, inte har hantverkare för bra lön, inte. Finns inget som heter för bra lön.

Vad har de ut i slutänden? Jag vet i alla fall att man med lite svartjobb lätt gör mer som hantverkare än som ingenjör... men detsamma gäller iofs för personliga assistenter också, om de får lite natt- och helgjobb.

Kan någon påminna mig om varför jag pluggade i alla dessa jävla år igen? :huvet :kocko :rolleyes: :D

Det är j-t mycket mygel i byggbranschen. En kompis är chef på ett stort bygg/vvs-bolag och arbetarna där får ackordstillägg utan att prestera något och traktamente utan att resa någonstans. Om de reser så får de reseersättning varje dag trots att de veckopendlar. Så där håller de på hela tiden med fackets stöd. De lipar över sin låga grundlön men de får ut feta pengar för simpla jobb i slutändan.

Känns orättvist när det finns yrkesgrupper som har mer kvalificerade jobb och får ut mindre på ofta mer slitiga jobb.

Last edited:
Ja det känns förjävligt att behöva få så mkt betalt för att inte ha det ett skit stressigt, eller tungt på jobbet :kocko
//Tobbe

Nja, svårt att säga. I förhållande till vad? Ser man till att en byggnadsarbetare helt saknar högre utbildning så har han jävligt bra betalt. Ser man till ur mycket han sliter (iofs finns det jävligt många byggnadsarbetare som knappt lyfter ett finger) så har han kanske inte det.

// Fd Byggnadsarbetare som pluggar.

Tysken skrev:

Den relativt nyblivne partiledaren för Moderaterna, Fredrik Reinfeldt, har i en intervju sagt att byggnadsarbetarna i Sverige har för höga löner.
Vad tycker du?[/

Vad jag tycker! Att han e dum i huvve! :kocko
Vad tjänar han då?
Som politiker skall man nog passa sig för att gnälla
på vad olika yrkes grupper tjänar!
Visst jag kan oxå ta betalt för att ljuga eller sitta o bestämma hur
stora jordgubbar skall vara o tjäna multum på det!
Vi som e hantverkare sliter iaf ut kroppen!
Det enda dom sliter ut e :arsele

Tysken skrev:

Vad tycker du?

Enligt Hans Tilly så tjänar en snickare som en fabriksarbetare. Här nere innebär det mellan 14-17.000 per månad före skatt.

Kanske dom får för sig att sänka fabrikslönerna med då? Sverige lär gå åt skogen inom 20år!

Therudeboy skrev:
Enligt Hans Tilly så tjänar en snickare som en fabriksarbetare. Här nere innebär det mellan 14-17.000 per månad före skatt.

Kanske dom får för sig att sänka fabrikslönerna med då? Sverige lär gå åt skogen inom 20år!

Heh, en byggnadsarbetare tjänar betydligt mer än så. Det dubbla är definitivt inte ovanligt.

nej men känns som många andra säger att det är en sektor där det myglas lite väl mycket med skatten m.m.

Byggjobbare har genom sedan 50-talet tjänat j-igt bra viss perioder, andra perioder mindre bra.
Under t.e.x 90-talet var räntorna höga och byggnationen lika med noll. Då fanns inga jobb och/eller låga löner, Byggkonjunkturen har en 10-årscykel.

Egenföretagarna har en intressant situation, de skall stå med egna verktyg, firmabil, ligga ute med pengar i material o.s.v. och tar kanske 260-350 kr/t (beroende på vart i landet)
En datakonsult under IT-boomen kostade kanske 600-900 kr/t (?)och behövde i regel bara ha kläder på kroppen när han dök upp på uppdraget.
-Är inte det lite underlig fördelning?

Chris Ash skrev:
Heh, en byggnadsarbetare tjänar betydligt mer än så. Det dubbla är definitivt inte ovanligt.

I know, och han ska vara högsta hönset på byggnads :rolleyes:

Varför är pollen en flervalspoll? Om man röstar på både "JA" och "NEJ", blir det då ett "NJA"?

Så moderaterna finner det lämpligt att sätta löner för medborgarna?

Skall bli kul att se Ohly+moderaternas gemensamma valmanifest!

t-rex skrev:
Så moderaterna finner det lämpligt att sätta löner för medborgarna?

Skall bli kul att se Ohly+moderaternas gemensamma valmanifest!

Precis vad jag tänkte. Sen när ska politiker lägga sig i det?
Och vart vill han komma, att det inte är "bra för Sverige" eller?

gör en ny poll :D Har Fredrik Reinfeldt för hög lön :tomten

det känns förjävla bra att sitta hemma och fritidsforska för 720 kronor om dagen

Troligen har han gjort en jämförelse med andra yrkesgrupper men media eller den som startade denna poll tyckte att det blev fräsigare om man ryckte det ur sitt sammanhang.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back