Har du åkt fast i år, Poll-is

Jag har

• Antal röstningar
    0
95 på 60:väg i Norge. Lusekoftan tog kortet och jag fick inte köra i Norge på 6 månader. Åhh, nej då måste någon annan köra hem från after-skiin :D

Detta var 2 år sedan och jag fick en "varning" av länsstyrelsen men fick behålla kortet i sverige. :tummenupp Men norska böter är inte kul 7000 sek :skrämd

Fredda66 skrev:
Ja för fan komma igen nu måste vi få tydliga svar här.

Inte i helvete blir det ny prövtid i 2 år efter att man har torskat lappen??

Stiftade bekantskap med civilaren på BWM i Uppsala förra veckan, han måste ha en sjuhelvetes tim penning för han krävde 1800:- av mig för knappa 10 minuters skrivande. Tillråga på allt tog han mitt körkort också som även det jag har fått betalat tillverknings kostnader på.
Körde om honom på 55an in emot Uppsala, hade just varit på Sulas. Djävla tur det var rödljus framför annars hade han fått jaga ikapp mig och det hade nog blivit lite dyrare tror jag.

Så... sista turen för mig har tyvärr redan blivit avklarad i år!
Tack för alla trevliga turer allihoppa.

KUKEN!
Bäste herr Kuken, kolla här på återkallelsemallen http://www.trafikjuristen.se/ detta gäller och dessutom om man kör för fort igen inom 2 år så åker KK permanent, dvs du måste ta om det.

Madhonda skrev:
Vaddå gills.....?????? :confused:

OM du har kört på fyllan... så borde du DRA ÅT HELVETE...... :finger :mad: :mad:

Me love you!!!!!!!!!!!!!!! :Bugar

Jag fick tillbaka mitt kort i söndags efter att ha lånat ut det i 4 månader! :cool:

oscar skrev:
Har inte pallat läsa alla inlägg, men jag tror iaf inte på det!
2 års prövotid gäller, om du torskar igen så får du ta om ditt KK, surt men så är det.

GSXR1100R skrev:
2 års prövotid gäller, om du torskar igen så får du ta om ditt KK, surt men så är det.

SÄG ATT DU SKÄMTAR!!!!!!!!!!!!!

...eller menar du kortet eller bara en böter!?

oscar skrev:
SÄG ATT DU SKÄMTAR!!!!!!!!!!!!!

...eller menar du kortet eller bara en böter!?

Exempel: Oscar kör 145 på 90 sträcka och mister KK i 4 månader, när Oscar får tillbaka sitt KK har han en prövotid på 2 år, om Oscar kör 145 på 90 sträcka inom 2 år så ryker KK och han får ta ett nytt körprov efter utverkad strafftid.

Inte så skoj....

GSXR1100R skrev:
Exempel: Oscar kör 145 på 90 sträcka och mister KK i 4 månader, när Oscar får tillbaka sitt KK har han en prövotid på 2 år, om Oscar kör 145 på 90 sträcka inom 2 år så ryker KK och han får ta ett nytt körprov efter utverkad strafftid.

Inte så skoj....

Mmm, såhär säger ju faktiskt paragraferna som blivit postade här.. Mitt egna redan testade exempel va ju inte på detta viset..

Jag åkte 120 på 70 o torskade lappen i 3 mån... Innan detta hade jag kört 65 på 50 eller nåt.. O strax efter att jag fick tebaks kortet körde jag för snabbt på 90 väg... Efter nån vecka kom då ett brev om att jag skulle lämna in kortet 1 månad för dessa 3 prickar jag fått i registret på kort tid...

Verkar som det e förmildrande omständigheter att jag inte gjort mer än en grov överträdelse eller nåt... Inte vet jag.. Men jag har inte fått nån ny prövotid i nåt av fallen!!

Gustav1 skrev:
Kan man få det "bevisat" så att säga?

Läs igenom inläggen. Jag har postat en saxning ur Trafikbrottslagen som den presenteras på Kalmar Läns Länstyrelses hemsida, det är en "renskrivning" av lagtextens mambojambo. Men innebörden är densamma - torskar du lappen = 2 års prövotid. Torskar du lappen inom prövotiden = nytt kk-tillstånd och nytt körprov.
Jag postade även en länk till själva lagen, men den är inte skriven för oss vanliga dödliga...tog mig en evighet att förstå vad de egentligen skrev :rolleyes:

GSXR1100R skrev:
Menar du att det även gäller Olle, 40 år som haft kk i 20 år?! :confused:

JoS skrev:
Menar du att det även gäller Olle, 40 år som haft kk i 20 år?! :confused:

Ja. Även Skalman, 32 år, som haft kk i 14 år (dock A-behörighet endast 6 veckor...).
Man får alltså ingen ny prövotid om man "uppgraderar" sitt kk från *B till AB t.ex., som jag gjorde.

Skalman skrev:
Säger som Magnus Härenstam: FEL, FEL, FEL, FEL.

Blir du av med körkortet under högst 12 mån får du tebax det utan nytt förarprov (kk-tillstånd verkar behövas). MEN du åker på en ny prövotid på 2 år.
Blir du av med lappen under prövotiden MÅSTE du ansöka om kk-tillstånd samt avlägga nytt förarprov.

Saxat ur Kalmar Läns Länsstyrelse om 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488)

Vart i texten 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488) hittar du detta?
JAG hittar iaf inte nåt... Inte nåt om ny prövotid i nån av dom andra länkarna heller...

Last edited:
Skalman skrev:

Saxat ur Kalmar Läns Länsstyrelse om 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488)
---------------------------------------------------------
Hur får man nytt körkort efter återkallelsen?

Om körkortet varit återkallat högst 12 månader utfärdas nytt körkort. Körkortstillstånd erfordras men förarprov* krävs ej. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort. Grundhandling måste dock ha skickats in till Vägverket inom 14 månader från det körkortet blev ogiltigt.
För att återfå körkort som varit återkallat mer än 12 mån erfordras körkortstillstånd och förarprov. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort
*)Om återkallelsen sker under löpande prövotid eller om den förseelse som ligger till grund för återkallelsen inträffat under sådan tid, måste du alltid ansöka om körkortstillstånd och avlägga godkänt förarprov.
----------------------------------

Var då?

GSXR1100R skrev:

Inte så skoj....
Undrar om inte detta är ett missförstånd. Får kolla närmare imorgon.

Bingo skrev:
Undrar om inte detta är ett missförstånd. Får kolla närmare imorgon.

Jo det är nog troligen ett missförstånd.

Man får ju en sorts "prövotid" när man varit av med körkortet.
Då straffas man hårdare när man åker dit.
Sen flyttas hela fortkörningsskalan 10 km nedåt.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back