Har du åkt fast i år, Poll-is

Jag har

• Antal röstningar
    0
Fredda66 skrev:
Ja för fan komma igen nu måste vi få tydliga svar här.

Inte i helvete blir det ny prövtid i 2 år efter att man har torskat lappen??

KUKEN!

Kan inte svära på att jag är säker. Men vad jag vet så blir det inte någon ny prövotid. Oavsätt om du får tillbaka kortet utan ny uppkörning eller ej.

Böter 2000, plus kommer bli av med kortet så fort jag får ett brev med en dom..... med b*l iofs...kanske inte räknas då :/

Jag har kört sen i mars, kört snart 600 mil nu, på moppe... enbart på vägar, inte gångvägar, det är till förcyklar o folk som vill gå...

Har inte blivit stoppad en enda gång, har mött många poliser o fått nån som åkt´bakom mig en bit...

Kör inte trimmat, så det gör ju inget om jag blir stannad

Tycker det är rätt märkligt att ingen stannat mig...

stog i JP att 70% av alla moppar var trimmade, tror det va 70%

även om moppen är trimmad kan man köra på låga varv så hörs det knappast... Märkligt att jag inte blivit stoppad...

Out_Spinner skrev:
Fylla? Gills det? :rodnar

DET ÄR BARA SOPOR SOM KÖR FULL!!!!!
det finns ingen ursäkt!!!!! :kocko

EDIT: out_spinner är benådad från min ilska efter förklaring, men jag vidhåller min åsikt ang rattfylla... inte riktat mot out_spinner!!!!!

Last edited:
Basti skrev:
blev av med lappen i Lördags på väg till Världsrekordburnen :rodnar

Basti... jag trodde att RSV:n gick fortare än den BMW:n :crash

Nej nej, jag har aldrig blivit stannad. Visserligen har jag tejpat fast eltejp över hela visiret, för den coola lookens skull, men jag tror inte... :cool:

Ok, till alla som undrar o e osäkra!!

Man får INTE 2 års ny prövotid om man blir av med körkortet!! Enda gången man får ta om korten är om ni varit så olydiga att ni fått spärrtid på 12 månader eller mer!!

Jag har prövat 2 ggr, 3 månader ena gången o 1 månad strax efter det för att jag haft så många "småförseelser"...

Dock alltihopa me bil!!! Me hojen har dom inte fått tag i mig ännu!!!.. :cool:

Jag har inte åkt dit i år.... och det är nog ren tur... :rolleyes: för jag har en benägenhet att köra alldeles föööööör fort.

Det var längesen jag åkte dit..senast -99.. i Tyskland!!! :skrämd
Gestapo snodde 1000 spänn av mig... 112 på 70 väg...

alakhai skrev:
Ok, till alla som undrar o e osäkra!!

Man får INTE 2 års ny prövotid om man blir av med körkortet!! Enda gången man får ta om korten är om ni varit så olydiga att ni fått spärrtid på 12 månader eller mer!!

Jag har prövat 2 ggr, 3 månader ena gången o 1 månad strax efter det för att jag haft så många "småförseelser"...

Dock alltihopa me bil!!! Me hojen har dom inte fått tag i mig ännu!!!.. :cool:

Säger som Magnus Härenstam: FEL, FEL, FEL, FEL.

Blir du av med körkortet under högst 12 mån får du tebax det utan nytt förarprov (kk-tillstånd verkar behövas). MEN du åker på en ny prövotid på 2 år.
Blir du av med lappen under prövotiden MÅSTE du ansöka om kk-tillstånd samt avlägga nytt förarprov.

Saxat ur Kalmar Läns Länsstyrelse om 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488)
---------------------------------------------------------
Hur får man nytt körkort efter återkallelsen?

Om körkortet varit återkallat högst 12 månader utfärdas nytt körkort. Körkortstillstånd erfordras men förarprov* krävs ej. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort. Grundhandling måste dock ha skickats in till Vägverket inom 14 månader från det körkortet blev ogiltigt.
För att återfå körkort som varit återkallat mer än 12 mån erfordras körkortstillstånd och förarprov. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort
*)Om återkallelsen sker under löpande prövotid eller om den förseelse som ligger till grund för återkallelsen inträffat under sådan tid, måste du alltid ansöka om körkortstillstånd och avlägga godkänt förarprov.
----------------------------------
Detta behandlar visserligen "brott mot väsentlig regel", men är även applicerbar vid "upprepade förseelser", "allmän brottslighet", "livsföring" osv.

Se även Länsstyrelsen, Kalmar Län http://www.h.lst.se/verksam/korkort/ingripande.htm

Jag har även kontrollerat med Lagboken, men den texten är, som öagtexter brukar vara, rena mambojambo och jag vill inte lägga in den här. Den intresserade kan kolla själv: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Last edited:
Skalman skrev:
Säger som Magnus Härenstam: FEL, FEL, FEL, FEL.

Blir du av med körkortet under högst 12 mån får du tebax det utan nytt förarprov (kk-tillstånd verkar behövas). MEN du åker på en ny prövotid på 2 år.
Blir du av med lappen under prövotiden MÅSTE du ansöka om kk-tillstånd samt avlägga nytt förarprov.

Saxat ur Kalmar Läns Länsstyrelse om 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488)
---------------------------------------------------------
Hur får man nytt körkort efter återkallelsen?

Om körkortet varit återkallat högst 12 månader utfärdas nytt körkort. Körkortstillstånd erfordras men förarprov* krävs ej. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort. Grundhandling måste dock ha skickats in till Vägverket inom 14 månader från det körkortet blev ogiltigt.
För att återfå körkort som varit återkallat mer än 12 mån erfordras körkortstillstånd och förarprov. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort
*)Om återkallelsen sker under löpande prövotid eller om den förseelse som ligger till grund för återkallelsen inträffat under sådan tid, måste du alltid ansöka om körkortstillstånd och avlägga godkänt förarprov.
----------------------------------
Detta behandlar visserligen "brott mot väsentlig regel", men är även applicerbar vid "upprepade förseelser", "allmän brottslighet", "livsföring" osv.

Se även Länsstyrelsen, Kalmar Län http://www.h.lst.se/verksam/korkort/ingripande.htm

Jag har även kontrollerat med Lagboken, men den texten är, som öagtexter brukar vara, rena mambojambo och jag vill inte lägga in den här. Den intresserade kan kolla själv: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Stämmer detta så e det jäkligt nytt eller så hade jag nån sort tur!!? Jag var av med mitt körkort 3 månader hösten -02 och i mars -03 drog dom det igen för mig.. Dock bara en månad då.. Men det va precis samma visa, skicka in foto o underskrift o få tebaks kortet...

Så jag fick iaf ingen prövotid efter min indragning... :fakta

Jag tog körkort i somras, och min körlärare sa exakt samma sak - av med lappen så åker du på prövotid (jag har haft B-kort i 14 år), och blir du av med lappen under prövotiden är det nytt förarprov som gäller.
Kände mig därför tvungen att kontrollera vad som står i lagtexten.
Vet inte om det möjligen kan finnas några förmildrande omständigheter? Jag lyckades i alla fall urtyda ur lagtexten att det vid indraget kk kan begränsas till att gälla den behörighet för vilken brottet begicks.

Men lagen verkar ju vara från 1998 så...kanske dags för dig att köpa en trisslott idag :D

vad i helvete, har jag kört med dig när du inte haft kk, alaka haj

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back