alakhai skrev:
Ok, till alla som undrar o e osäkra!!
Man får INTE 2 års ny prövotid om man blir av med körkortet!! Enda gången man får ta om korten är om ni varit så olydiga att ni fått spärrtid på 12 månader eller mer!!
Jag har prövat 2 ggr, 3 månader ena gången o 1 månad strax efter det för att jag haft så många "småförseelser"...
Dock alltihopa me bil!!! Me hojen har dom inte fått tag i mig ännu!!!..
Säger som Magnus Härenstam: FEL, FEL, FEL, FEL.
Blir du av med körkortet under högst 12 mån får du tebax det utan nytt förarprov (kk-tillstånd verkar behövas). MEN du åker på en ny prövotid på 2 år.
Blir du av med lappen under prövotiden MÅSTE du ansöka om kk-tillstånd samt avlägga nytt förarprov.
Saxat ur Kalmar Läns Länsstyrelse om 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488)
---------------------------------------------------------
Hur får man nytt körkort efter återkallelsen?
Om körkortet varit återkallat högst 12 månader utfärdas nytt körkort. Körkortstillstånd erfordras men förarprov* krävs ej. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort. Grundhandling måste dock ha skickats in till Vägverket inom 14 månader från det körkortet blev ogiltigt.
För att återfå körkort som varit återkallat mer än 12 mån erfordras körkortstillstånd och förarprov. Ansökan om körkortstillstånd måste lämnas in. När länsstyrelsen har har beviljat tillstånd skickar Vägverket ut en grundhandling för tillverkning av nytt körkort
*)Om återkallelsen sker under löpande prövotid eller om den förseelse som ligger till grund för återkallelsen inträffat under sådan tid, måste du alltid ansöka om körkortstillstånd och avlägga godkänt förarprov.
----------------------------------
Detta behandlar visserligen "brott mot väsentlig regel", men är även applicerbar vid "upprepade förseelser", "allmän brottslighet", "livsföring" osv.
Se även Länsstyrelsen, Kalmar Län
http://www.h.lst.se/verksam/korkort/ingripande.htm
Jag har även kontrollerat med Lagboken, men den texten är, som öagtexter brukar vara, rena mambojambo och jag vill inte lägga in den här. Den intresserade kan kolla själv:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm