Har du åkt fast i år, Poll-is

Jag har

• Antal röstningar
    0
zykl0n skrev:
Jo det är nog troligen ett missförstånd.

Man får ju en sorts "prövotid" när man varit av med körkortet.
Då straffas man hårdare när man åker dit.
Sen flyttas hela fortkörningsskalan 10 km nedåt.
Då ryker ju lappen om man kör 111 på 90 väg :skrämd

Det känns som att det är mycket spekulationer här.

Alltså, nu har jag läst dels det som postades här samt på trafikjuristen och inte fan står det att man behöver göra om något körprov.

Lite lätt upprörd då det sprids felaktiga budskap i denna tråd.

Vad som händer är egentligen inte så konstigt. Du blir av med lappen, skit samma hur fort du kört 30< är det som gäller hur som helst. Lappindragningen klassas naturligtvis som en "varnings" förseelse. Detta ger dig dock ingen ny prövotid på 2 år som tidigare skrivit. Dock så händer det lite grejer.
Det blir hårdare följder då du kör för fort igen inom en 2 års period. Kör du så pass fort så att det blir spärrtid igen kommer du inte behöva göra om något förarprov. De blir hårdare på småföreteelser gör du 3 små grejer plus en som ger dig varning då är det indraget körkort som gäller även fast du kanske inte körde 30 över.

Endast om du har fått spärrtid 12< månader så kommer du få göra om körkortsprovet. Är allt jag har lyckats tyda överallt. Skitsnack att det står något om ny prövtid i den där kalmar texten. Har du verkligen läst den själv??

Såhär står det alltså där du missförstår.

"Om återkallelsen sker under löpande prövotid eller om den förseelse som ligger till grund för återkallelsen inträffat under sådan tid, måste du alltid ansöka om körkortstillstånd och avlägga godkänt förarprov."

Delvis jag har prövotid tills den 8 augusti. Jag åker dit den 7e augusti, inlämning registrering och anmälan uppförs inte förens den 11 augusti då är det ändå färdigåkt eftersom lagbrottet utfördes under prövotiden... Läs igen och läs igen och läs igen tills du förstår vad dem menar.

Helt korrekt så bedöms man dock hårdare efter ett indraget körkort. Men tro inte att jag kommer slå av på gasen nästa sommar iaf. Jag börjar sakterliga få mer och mer förståelse för dem som kör utan körkort. De kan ju trots allt köra, sen om man råkar köra för fort på en 90 sträcka, vem bryr sig? Antingen kan du köra eller så kan du inte köra. Har du en gång klarat körkortet och kontinuerligt använt fordon efter det så lär du inte direkt glömma bort hur man gör bara för att du inte har en liten lapp angående saken.
Har DU verkligen aldrig kört 150< på en 70/90 sträcka?

//Fredda (alias KUKEN)

Fredda66 skrev:
Har DU verkligen aldrig kört 150< på en 70/90 sträcka?

//Fredda (alias KUKEN)
Jag blev av med KK förra hösten, körde 145 på 90 väg, men jag tog mitt straff och åkte tåg hela vintern, det händer ibland att jag kör + 200 på 90 väg ändå, jag är väl korkad precis som du.

p.s det är bara ditt eget fel om du blir av med KK, inte lönt att gnälla på något annat.

GSXR1100R skrev:
Jag blev av med KK förra hösten, körde 145 på 90 väg, men jag tog mitt straff och åkte tåg hela vintern, det händer ibland att jag kör + 200 på 90 väg ändå, jag är väl korkad precis som du.

p.s det är bara ditt eget fel om du blir av med KK, inte lönt att gnälla på något annat.

Se för där har du fel.
Jag är inte korkad. Det har jag papper på.

//Fredda

Fredda66 skrev:
Se för där har du fel.
Jag är inte korkad. Det har jag papper på.

//Fredda

Hur kan man ha papper på att man inte är korkad?

Varken du eller jag är speciellt smarta eftersom vi kör för fort trots att vi vet påföljden om Harry Haffa tar en.

Sen kan man ju ha synpunkter på lag & ordning men det hjälper föga att gnälla & svära, du bestämmer själv hur fort du vill köra, om du sedan blir haffad så är det ju ditt eget fel och ingen annans.

/K.Orkad

Detta svaret fick jag när jag mailade länsstyrelsen och frågade :fakta

Hej!

Om ett körkort utfärdas efter godkänt förarprov (dvs. teoriprov och uppkörning)
gäller en prövotid på två år. Om körkortet blir återkallat p.g.a. en
trafikförseelse under prövotid, måste man göra ett nytt förarprov för att få ett
nytt körkort. Detta innebär alltså att det blir en ny prövotid om man tidigare
fått körkortet återkallat p.g.a. av en trafikförseelse under prövotid.
OM PRÖVOTIDEN HUNNIT LÖPA UT NÄR TRAFIKFÖRSEELSEN BEGICKS BLIR DET NORMALT SETT INGEN NY PRÖVOTID.

Det här bär mig emot....men jag får nog ge mig :rodnar

Läste igenom lagtext+länsstyrelse text igen och undrar förvånat var jag fick det ifrån att det är ny prövotid? Märkligt iofs att min körlärare påstod att det var ny prövotid om man blir av med lappen, men han kanske menade på 12+månaders spärrtid.

Men medge att det var bra att jag bifogade länkarna, annars hade vi ju inte med säkerhet fått reda på att jag var ute och cyklade :) För väl skylla på att det var lillördag igår och :öl -en hägrade.

Perra skrev:
Detta svaret fick jag när jag mailade länsstyrelsen och frågade :fakta

Hej!

Om ett körkort utfärdas efter godkänt förarprov (dvs. teoriprov och uppkörning)
gäller en prövotid på två år. Om körkortet blir återkallat p.g.a. en
trafikförseelse under prövotid, måste man göra ett nytt förarprov för att få ett
nytt körkort. Detta innebär alltså att det blir en ny prövotid om man tidigare
fått körkortet återkallat p.g.a. av en trafikförseelse under prövotid.
OM PRÖVOTIDEN HUNNIT LÖPA UT NÄR TRAFIKFÖRSEELSEN BEGICKS BLIR DET NORMALT SETT INGEN NY PRÖVOTID.

Konstigt... observera dock att det står NORMALT ingen ny prövotid, altså ingen garanti, snarare en bedömningsfråga, f-n att det ska vara så svårt att tolka lagar & regler, man måste vara jurist för att ens begripa detta mumbo jumbo.

/F.Örvirrad

GSXR1100R skrev:
Hur kan man ha papper på att man inte är korkad?

Varken du eller jag är speciellt smarta eftersom vi kör för fort trots att vi vet påföljden om Harry Haffa tar en.

Sen kan man ju ha synpunkter på lag & ordning men det hjälper föga att gnälla & svära, du bestämmer själv hur fort du vill köra, om du sedan blir haffad så är det ju ditt eget fel och ingen annans.

/K.Orkad

Både du och jag kan vara otroligt intelligenta trots att vi kör för fort och vet om påföljderna.

Jo man kan ha papper på att man inte är dum. (www.mensa.se)

Skönt att det äntligen kom fram att det alltså inte är någon ny prövotid vid indraget körkort. Skall isådanafall vara väldigt speciella omständigheter, eller 12< månders spärrtid.

Kör så det ryker.

//Fredda

Updatering av tidigare inlägg. Har åkt fast i år :-( å nu får man inte köra på tre månader å e 2.000:- fattigare....

toca1 skrev:
Updatering av tidigare inlägg. Har åkt fast i år :-( å nu får man inte köra på tre månader å e 2.000:- fattigare....
Trösta dig med att du precis som jag torskade på Hösten, bit ihop och se fram emot en härlig vår.

BIL:

böter 1400:- 68km/H på 50-väg
Har blivit stoppad 9 gånger.

En varning efter en galen omkörning,mötte snuten precis efter omkörningen.gick GANSKA mycket för fort...

Sen körde jag med dimljusen på...

Fått ombesiktning på morsan och farsans bil...

Sen klagade dom på nummerskylten fram på morsans Pontiac trans am

Stannade för att tanka,,, när jag prexsis plockat av mig hjälmen å låst upp tanklåset så kommer det fram en 9-5 Aero (civil) å en tjej "vevar" ner rutan å frågar om jag har brådis.... Närå svarar jag samtidigt som jag ser att tjejen har uniform på sig..... Jag har legat efter ett tag å det verkade som att du hade det iaf.. Det går rätt fort!!!! Nä inte har det gått så fort får jag fram med en ngt darrig stämma :-)
Hon kliver ur å förklarar att jag haft en medelhastighet de senaste 2,5 km på 140,5 på 90 & 70 väg... Det kan inte stämma svarar jag å försöker se så där gullig ut som bara en kille kan som just fastnat m skägget i brevlådan,hahahah...

Så det blev lite långt men det kanske kan roa ngn...

toca1 skrev:
Stannade för att tanka,,, när jag prexsis plockat av mig hjälmen å låst upp tanklåset så kommer det fram en 9-5 Aero (civil) å en tjej "vevar" ner rutan å frågar om jag har brådis.... Närå svarar jag samtidigt som jag ser att tjejen har uniform på sig..... Jag har legat efter ett tag å det verkade som att du hade det iaf.. Det går rätt fort!!!! Nä inte har det gått så fort får jag fram med en ngt darrig stämma :-)
Hon kliver ur å förklarar att jag haft en medelhastighet de senaste 2,5 km på 140,5 på 90 & 70 väg... Det kan inte stämma svarar jag å försöker se så där gullig ut som bara en kille kan som just fastnat m skägget i brevlådan,hahahah...

Så det blev lite långt men det kanske kan roa ngn...

Mä! Vad hände då? Spände du på henne eller fick du böter?

Jag har ännu inte råkat i kurr med läderfarbror, trots att jag alltid kör för fort, kör om på heldraget m.m. Funderar dock en hel del på om det beror på att jag haft tur eller om det finns väldigt få poliser ute på vägarna. :confused:

Gustav1 skrev:
Mä! Vad hände då? Spände du på henne eller fick du böter?

Ja jag frågade om det fanns ngn möjlighet till juck men svaret blev att; detta kommer nu att skickas till åklagare då hon inte fick skriva ut böter pga att hastighetsöverträdelsen va för kraftig,, Hon tog kortet på plats, det blir la 3 månader utan kkort å 2000 i böter. Om inte ngt fel på mätningen uppdagas :notme

Olz skrev:
Trist mycket trist.

Har en kompis som råkade ut för en liknande sak. Hade kört en längre sträcka på 90-väg (ett par mil) utan kännedom om att en civilsnut upptäck honom och följt efter på avstånd med mätning på. När polarn sen kom fram dit han skulle, svänger av vägen, stannar för ett rödljus tillsammans med ett gäng andra bilar, kommer så en vit volvo sladdandes in framför honom. Innan han egentligen fattat vad som hänt har snuten rusat ut och ryckt nycklarna ur tändninglåset på hojen. Slutade med att han torska kortet i 3 mån.

Slutsatsen man kan dra är ju att man måste vara jäkligt observant på bilar som följer efter även på avstånd. Man måste har utrymme att kunna köra därifrån om situationen uppstår. Ska man sedan in och tanka eller stanna för något så ska man vara på sin vakt. Svänger man av för att tanka lär man ju förvissa sig om att ingen misstänkt bil ser att man svänger in just där man gör. Något som förstås gäller om man har buskört dvs >30 över, annars är det ju lugnt.

Har personligen aldrig åkt dit trots att jag haft sporthoj sedan 2000. Om en bil verkar följa efter så sticker jag på en gång. Oftast är det väl bara nån som vill leka lite men jag stannar aldrig för att ta reda på det. Har bar behövt lämna en farbror blå bakom mig som med god säkerhet var en civilpolis.

:squid

Tråkigt genomtänkt! :D :D :D

//Fredda

Hulken_1 skrev:
Vart av med lappen för 3 veckor sen.
Det hände på E4:an utanför Ikea.
Körde 127 på 90-väg. 1 månads indragning.
Nu är det bara en vecka kvar till jag får köra med mitt pass, enda leg jag har nu när lappen är väck.

Fråga till rutinerade huliganåkande mc-åkare som tidigare fått lappen indragen:
Är det samma körkortsgräns dvs 30 över gällande hastighetsbegränsning på 50-sträckor och uppåt?
Eller finns det några andra hakar som man borde känna till när man får tebax lappen?

Åkte fast för 80 på 50 väg, 2 papp i böter men fick behålla kortet. Torskade 125 på 90 och blev av med kortet i en månad, advokaten var dyr men fick ner straffet från 2 månader.

/F

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back