Höja bakändan på KLR650

...Nån som vet om man kan man beställa fjädrar med egna spec?
Det går att beställa egna fjädrar, men de har typ 50 000 olika fjädrar i katalogen, 10 000 olika fjädrar på hyllan, så jag skulle bli förvånad om de inte har nå't som funkar.
 
Okej, detta är ju bra att veta om man ska ha fjädrar till lite av varje.

Måste släppa förspänningen på fjädern för jag har för lite sag runt 50 mm nu då jag testade.
 
Nu har jag Wilbers fjädrarna, eller rättare sagt har haft dom ett tag men inte varit i form att göra nåt sista två veckorna. Idag orkade jag ut och hämta instruktionerna som följde med fjädrarna och läst igenom dessa.

Här står bara allmän information om fjädebytet vilket väl inte var då mycket nytt annat än att den tätlindade delen av fjädern ska vara åt upp, på kartongen står det nivån på luftspalten vilken är anged till 210 mm. I instruktionerna står det att man får kapa originaldistanderna om fjädern är lika eller för kort jämfört mot originalfjäder och distans tillsammans.

Nu till själva frågan, vad kan vara bra utgångspunkt för distanserna, att ha lika längd som längd som original fjäder plus original distans till at börja med eller ska man lägga på några mm eller nån cm på distansen? Jag utgår i alla fall att man minst ska gå samma längd som original för att få bort ev glapp i gaffeln.
 
Nu har jag Wilbers fjädrarna, eller rättare sagt har haft dom ett tag men inte varit i form att göra nåt sista två veckorna. Idag orkade jag ut och hämta instruktionerna som följde med fjädrarna och läst igenom dessa.

Här står bara allmän information om fjädebytet vilket väl inte var då mycket nytt annat än att den tätlindade delen av fjädern ska vara åt upp, på kartongen står det nivån på luftspalten vilken är anged till 210 mm. I instruktionerna står det att man får kapa originaldistanderna om fjädern är lika eller för kort jämfört mot originalfjäder och distans tillsammans.

Nu till själva frågan, vad kan vara bra utgångspunkt för distanserna, att ha lika längd som längd som original fjäder plus original distans till at börja med eller ska man lägga på några mm eller nån cm på distansen? Jag utgår i alla fall att man minst ska gå samma längd som original för att få bort ev glapp i gaffeln.

Titta på Kumlins hemsida hur du ställer in hänget fram.
 
Titta på Kumlins hemsida hur du ställer in hänget fram.

Hittar inte så mycket om framänden på Kumlins sida, är ju mest om bakänden eller och den är grovt justerad nu men det är väl ca 1/3 som är utgångspunkten även fram eller är jag helt ute och cyklar?

Är nog bara att kapa till två distanser och sen mäta saget och se var det hamnar, hoppqs baea jag har nåt lämpligt rör att använda till distanser. Hoppas bara jag blir i sån form att jag orkar ta tag med detta.
 
Hittar inte så mycket om framänden på Kumlins sida, är ju mest om bakänden eller och den är grovt justerad nu men det är väl ca 1/3 som är utgångspunkten även fram eller är jag helt ute och cyklar?

Är nog bara att kapa till två distanser och sen mäta saget och se var det hamnar, hoppqs baea jag har nåt lämpligt rör att använda till distanser. Hoppas bara jag blir i sån form att jag orkar ta tag med detta.

Länge sedan jag tittade in där så dom kanske ändrat hemsidan men här har du från Öhlins och jag vill minnas att Kumlins instruktioner var mer eller mindre samma.

Sen ska väl tilläggas att detta inte är ett facit utan ska snarare ses som en grundinställning.
 

Bifogat

  • Sag_MX_Ohlins.png
    Sag_MX_Ohlins.png
    331 KB · Visningar: 10
Last edited:
Länge sedan jag tittade in där så dom kanske ändrat hemsidan men här har du från Öhlins och jag vill minnas att Kumlins instruktioner var mer eller mindre samma.

Sen ska väl tilläggas att detta inte är ett facit utan ska snarare ses som en grundinställning.

Tackar, hur ska man tänka med måtten, KLR:en har väl betydligt kortare fjädringsväg än vad en cross eller enduro hoj hoj har? Tycker det är svårt att hitta nåt om framänden då det gäller adventure, dual sport vilket väl KLR:en närmast kan klassas som.
 
Tackar, hur ska man tänka med måtten, KLR:en har väl betydligt kortare fjädringsväg än vad en cross eller enduro hoj hoj har? Tycker det är svårt att hitta nåt om framänden då det gäller adventure, dual sport vilket väl KLR:en närmast kan klassas som.

Jag är inte så säker på att du har kortare fjädringsväg, jag skulle gissa att den är väldigt lik. Men skiljer den sig mycket från en crosshoj så kör på 1/3-del av fjädringsvägen som du tänkte tidigare.
 
Tänkte nog lite fort och fel då jag tyckte att 80 mm låter ut mycket. Har för mig att det är 230 mm fram och bak på KLR:en så det skiljer kanske inte så mycket, 1/3 av 230 mm blir ju då närmare de 80 mm som rekommenderas. Blir spännande att se hur saget blir med nya fjädrar.

Hoppas bara min konstanta huvudvärk med våldsamma anfall av extrem huvudvärk som gör ondare är att bryta armar och krossa knän ger sig snart så jag orkar vara igång lite mer.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top