Höja bakändan på KLR650

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Nån som vet om man kan man beställa fjädrar med egna spec?
Det går att beställa egna fjädrar, men de har typ 50 000 olika fjädrar i katalogen, 10 000 olika fjädrar på hyllan, så jag skulle bli förvånad om de inte har nå't som funkar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, detta är ju bra att veta om man ska ha fjädrar till lite av varje.

Måste släppa förspänningen på fjädern för jag har för lite sag runt 50 mm nu då jag testade.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag Wilbers fjädrarna, eller rättare sagt har haft dom ett tag men inte varit i form att göra nåt sista två veckorna. Idag orkade jag ut och hämta instruktionerna som följde med fjädrarna och läst igenom dessa.

Här står bara allmän information om fjädebytet vilket väl inte var då mycket nytt annat än att den tätlindade delen av fjädern ska vara åt upp, på kartongen står det nivån på luftspalten vilken är anged till 210 mm. I instruktionerna står det att man får kapa originaldistanderna om fjädern är lika eller för kort jämfört mot originalfjäder och distans tillsammans.

Nu till själva frågan, vad kan vara bra utgångspunkt för distanserna, att ha lika längd som längd som original fjäder plus original distans till at börja med eller ska man lägga på några mm eller nån cm på distansen? Jag utgår i alla fall att man minst ska gå samma längd som original för att få bort ev glapp i gaffeln.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag Wilbers fjädrarna, eller rättare sagt har haft dom ett tag men inte varit i form att göra nåt sista två veckorna. Idag orkade jag ut och hämta instruktionerna som följde med fjädrarna och läst igenom dessa.

Här står bara allmän information om fjädebytet vilket väl inte var då mycket nytt annat än att den tätlindade delen av fjädern ska vara åt upp, på kartongen står det nivån på luftspalten vilken är anged till 210 mm. I instruktionerna står det att man får kapa originaldistanderna om fjädern är lika eller för kort jämfört mot originalfjäder och distans tillsammans.

Nu till själva frågan, vad kan vara bra utgångspunkt för distanserna, att ha lika längd som längd som original fjäder plus original distans till at börja med eller ska man lägga på några mm eller nån cm på distansen? Jag utgår i alla fall att man minst ska gå samma längd som original för att få bort ev glapp i gaffeln.

Titta på Kumlins hemsida hur du ställer in hänget fram.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Titta på Kumlins hemsida hur du ställer in hänget fram.

Hittar inte så mycket om framänden på Kumlins sida, är ju mest om bakänden eller och den är grovt justerad nu men det är väl ca 1/3 som är utgångspunkten även fram eller är jag helt ute och cyklar?

Är nog bara att kapa till två distanser och sen mäta saget och se var det hamnar, hoppqs baea jag har nåt lämpligt rör att använda till distanser. Hoppas bara jag blir i sån form att jag orkar ta tag med detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittar inte så mycket om framänden på Kumlins sida, är ju mest om bakänden eller och den är grovt justerad nu men det är väl ca 1/3 som är utgångspunkten även fram eller är jag helt ute och cyklar?

Är nog bara att kapa till två distanser och sen mäta saget och se var det hamnar, hoppqs baea jag har nåt lämpligt rör att använda till distanser. Hoppas bara jag blir i sån form att jag orkar ta tag med detta.

Länge sedan jag tittade in där så dom kanske ändrat hemsidan men här har du från Öhlins och jag vill minnas att Kumlins instruktioner var mer eller mindre samma.

Sen ska väl tilläggas att detta inte är ett facit utan ska snarare ses som en grundinställning.
 

Bifogat

  • Sag_MX_Ohlins.png
    Sag_MX_Ohlins.png
    331 KB · Visningar: 10
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Länge sedan jag tittade in där så dom kanske ändrat hemsidan men här har du från Öhlins och jag vill minnas att Kumlins instruktioner var mer eller mindre samma.

Sen ska väl tilläggas att detta inte är ett facit utan ska snarare ses som en grundinställning.

Tackar, hur ska man tänka med måtten, KLR:en har väl betydligt kortare fjädringsväg än vad en cross eller enduro hoj hoj har? Tycker det är svårt att hitta nåt om framänden då det gäller adventure, dual sport vilket väl KLR:en närmast kan klassas som.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar, hur ska man tänka med måtten, KLR:en har väl betydligt kortare fjädringsväg än vad en cross eller enduro hoj hoj har? Tycker det är svårt att hitta nåt om framänden då det gäller adventure, dual sport vilket väl KLR:en närmast kan klassas som.

Jag är inte så säker på att du har kortare fjädringsväg, jag skulle gissa att den är väldigt lik. Men skiljer den sig mycket från en crosshoj så kör på 1/3-del av fjädringsvägen som du tänkte tidigare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte nog lite fort och fel då jag tyckte att 80 mm låter ut mycket. Har för mig att det är 230 mm fram och bak på KLR:en så det skiljer kanske inte så mycket, 1/3 av 230 mm blir ju då närmare de 80 mm som rekommenderas. Blir spännande att se hur saget blir med nya fjädrar.

Hoppas bara min konstanta huvudvärk med våldsamma anfall av extrem huvudvärk som gör ondare är att bryta armar och krossa knän ger sig snart så jag orkar vara igång lite mer.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top