Höja bakändan på KLR650

Jag kan inte påstå att det är lätt att lossa dämparen på denna hoj, luftburken är ivägen och för att få loss den måste bakramen lossas från hojen och vilket inte är så där överdrivet kul. Kanske perjul har nåt tips på detta, hade han YSS på sin KLR?

Funderar på om man kan göra en haknyckel som ser ut som en "vanlig haknyckel" men där man i stället för haken längst ut har en flyttbar pinne som man kan flytta efter "bågen". Eller så gör man en haknyckel med fast stift som ska in i dämparen men med flyttbart skaft i olika positioner efter bågen. Funderade även på om man kunde bygga en haknyckel för spärrskaft men det tror jag blir för klumpigt.

Att riva hela bakänden på hojen för att justera dämparen känns inte som ett alternativ.

Ta huggmejseln, låsmuttern ska inte dras så hårt. Sen du lossat den brukar man kunna snurra fjädern med händerna och muttern brukar då följa med.
 
"Kanske perjul har nåt tips på detta, hade han YSS på sin KLR?"
Var min XT600 jag monterade YSS på.
 
Är ingen låsmutter utan en stoppskruv och den här jag fått loss fast det var trångt, det är att vrida muttern som justerar fjäderspänningen som är problemet.

Har som sagt lite olika idéer på verktyg för att justera fjädern och fräs och svarv så på nåt vis ska jag väl få till det.

Ska ta en bild på det hela då jag kommer mig hem.
 
Är ingen låsmutter utan en stoppskruv och den här jag fått loss fast det var trångt, det är att vrida muttern som justerar fjäderspänningen som är problemet.

Har som sagt lite olika idéer på verktyg för att justera fjädern och fräs och svarv så på nåt vis ska jag väl få till det.

Ska ta en bild på det hela då jag kommer mig hem.

Följer inte muttern med om du snurrar fjädern? Den brukar göra det men det kan krävas att man har hojen på pall eller nåt så att fjädringen är avlastad.
 
Följer inte muttern med om du snurrar fjädern? Den brukar göra det men det kan krävas att man har hojen på pall eller nåt så att fjädringen är avlastad.
Ska kolla om den gör det, hojen står på mc-lyften nu.

Annars tror jag att jag nu har räknat ut hur jag ska göra ett verktyg, jag gör en haknyckel med flyttbart skaft så man kommer åt. Är väl lite pill med att göra ett verktyg men om det funkar som jag tror det ska göra blir det så smidigt att det bör få plats i verktygspåsen på hojen.
 
Jag ploppade i progressiva fjädrar i gaffeln och skickade på en Cogent MOAB i bak.
Blev en helt ny hoj av gunghästen.
 
Har testat vrida på fjädern men jag orkar inte, eller kanske snarare att jag inte kommer åt att få grepp runt fjädern än att jag är klen. Jag får säga som en från Morjärv han sa att han "orkade lyfta en sen men det var fingrarna som rättade sig".

Var ute i garaget men jag hade ingen nog tjockt järn att göra en haknyckel ifrån men jag ska se om jag kan hitta nåt lämpligt 12-15 mm tjockt järn imorgon. 10 mm skulle nog funka men kräver ordentlig precision vid borrandet av hålen för skaftet det känns ut bättre men lite mer material då jag tror det blir ganska många hål i för skaftet i "bågen".

Jag ploppade i progressiva fjädrar i gaffeln och skickade på en Cogent MOAB i bak.
Blev en helt ny hoj av gunghästen.

Har börjat spana efter fjädrar till gaffeln, tror att YSS ska ha fjädrar men har haft svårt att hitta. Sen är ju C modellen inte så vanlig överlag med sin 41 m gaffel men jag tror att det är samma fjädrar i C modellen som den senare modellerna med 41 mm gaffel. Tar gärna emot tips på fjädrar till gaffeln.
 
Dessa YSS fjädrar ska det nog vara till KLR650C 665 mm långa, 34 mm i diameter, 4,5N/mm och 7,2 N/mm https://www.ebay.com/itm/3035016501...rentrq:e7a21a8c1850a60c03305b01fffa84a6|iid:1 I detta fall tror jag att man tar bort distanshylsan som ligger ovanpå fjädern. Är dessa fjädrar lämpliga med 4,5 och 7,2 N/mm. Kollade Rachetech sidan och blev rekommenderad 0.54 kg/mm, vad händer då man har en fjäder med olika styvhet om jag blev rekommenderad 0.54 kg/mm vilket är ca 5.3 N/mm. Yss fjädern är ju både mjukare och styvare.

Då jag kollade Racetech sidan tog jag en KLR från 2009 då den har 41 mm gaffel vilket C modellen också har och då fick jag detta, vet dock inte om det är likadan gaffel i de modellerna men diametern är samma.

Riding Type: Dual Sport
Skill Level: Beginner
Stiffness Preference: Standard Stiffness
Age: 45 years and Older
Gas Tank: Standard Gas Tank
Lowering: Not Lowered
Rider Weight: 95

FRONT FORK SPRINGS
Recommended Front Spring Rate:0.54 kg/mm (Spring unavailable, please call)
Stock Front Spring Rate:0.40 kg/mm (stock)
 
Man kan ha olika styvhet i gaffelbenen och styvheten blir då medelvärdet av de två, alltså 5,85.

Sagt med viss reservation för här handlar det ju om ganska stor skillnad och jag vågar inte gissa om gaffeln är tillräckligt styv för att det fortfarande ska fungera utan anmärkning.
Det finns ju gafflar som bara har fjäder i det ena benet, kompressionsdämpning i ena benet och returdämpning i andra benet.
 
Dessa YSS fjädrar ska det nog vara till KLR650C 665 mm långa, 34 mm i diameter, 4,5N/mm och 7,2 N/mm https://www.ebay.com/itm/303501650177?_trkparms=amclksrc=ITM&aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160908105057&meid=4f6479f739114100ababf88119a79d8f&pid=100675&rk=1&rkt=15&sd=303501650177&itm=303501650177&pmt=0&noa=1&pg=2380057&brand=YSS+Suspension&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci:3fb58fc1-9c7a-11ed-9e45-1a957aa886da|parentrq:e7a21a8c1850a60c03305b01fffa84a6|iid:1 I detta fall tror jag att man tar bort distanshylsan som ligger ovanpå fjädern. Är dessa fjädrar lämpliga med 4,5 och 7,2 N/mm. Kollade Rachetech sidan och blev rekommenderad 0.54 kg/mm, vad händer då man har en fjäder med olika styvhet om jag blev rekommenderad 0.54 kg/mm vilket är ca 5.3 N/mm. Yss fjädern är ju både mjukare och styvare...
Jag HATAR stegade fjädrar ('inget stort fan av progressiva heller).
 
Man kan ha olika styvhet i gaffelbenen och styvheten blir då medelvärdet av de två, alltså 5,85.

Sagt med viss reservation för här handlar det ju om ganska stor skillnad och jag vågar inte gissa om gaffeln är tillräckligt styv för att det fortfarande ska fungera utan anmärkning.
Det finns ju gafflar som bara har fjäder i det ena benet, kompressionsdämpning i ena benet och returdämpning i andra benet.
Ja det funkar ju fint att blanda fjädrar med olika hårdhet,men de här fjädrarna är väl progressiva och går från 4,5 till 7,2?
 
Hur räknar man progressiva fjädrar är det att dom går från 4,5 till 7,2? Jag fattade det som att en del av fjädern är 4,5 och den andra är 7,2.

Vad tror ni om YSS fjädrarna?

Har också mailat Hagon och frågat om dom har fjädrar och om man kan få reda på vilken styvhet deras fjädrar i sånt fall har.
 
Hur räknar man progressiva fjädrar är det att dom går från 4,5 till 7,2? Jag fattade det som att en del av fjädern är 4,5 och den andra är 7,2.

Vad tror ni om YSS fjädrarna?

Har också mailat Hagon och frågat om dom har fjädrar och om man kan få reda på vilken styvhet deras fjädrar i sånt fall har.
Jag slängde i YSS progressiva fram på XT600an. Vill minnas att dom var längre än original, och att det fanns distanser på originalfjädrarna som inte längre behövdes. Hur som, dom funkade kanonbra.

IMG_20200511_191646-01.jpeg
 
Last edited:
Jag är ganska säker på att distansen som är ett rör mellan fjädern och "locket" tas bort om man ska ha i YSS fjädrarna. Om jag nu minns rätt så sitter det en ganska lång distans ovanpå fjädern och ska man ha dit 665 mm långa fjädrar är jag ganska så säker att distansen måste bort eller bytas till en kortare.

Då man googlar på KLR fjädring så är det ganska vanligt att man sätter distanser mellan fjädern för att öka på fjäderspänningen och nån hade visst stoppat i 50 mm långa PVC rör och var nöjd med det men i det läget lär väl fjädern tryckas ihop helt och rent av korta fjädringsvägen. Finns lock att köpa till gafflarna som man kan justera fjäderspänningen med likt de som sitter på Thruxtonen men frågan är hur mycket man kan spänna originalfjädrarnaoch om det gör skillnad.
 
Jag har uppdaterat med HyperPro fjädrar i min Tricker.
Så nu har du ytterligare ett uppslag
:tummenupp
 
Ja det funkar ju fint att blanda fjädrar med olika hårdhet,men de här fjädrarna är väl progressiva och går från 4,5 till 7,2?

Sorry, jag hade nog för bråttom, tolkade det som 4.5 i ena benet och 7.2 i andra.

Ang de andra inläggen så...
Jag är lite skeptisk till progressiva fjädrar, ingen använder det i cross eller enduro vad jag vet utan där där tar man ju vanligtvis fram progressiviteten med hjälp av oljenivån.

Distanser och fjäderförspänning ändrar inte fjäderstyvheten det är kort sagt en usel hillbillylösning. Det ändrar eg bara läget på fjädringen, höjden.

Då skulle jag hellre köpa en gaffelpump och öka lufttrycket i gaffeln. På 90- fram till 10-talet var det ju big no no, för lufttryck i gafflarna men de pumpar som finns till luftfjädring idag har ju väldigt bra upplösning så man kan ju ändra trycket med 0,1 bars noggranhet. Det ger ju helt andra möjligheter att testa sig fram till nåt fungerande som man sedan kan reproducera om man bara skrivit upp sitt tryck.

En fjäder a 5 N/mm komprimerad 24mm ger alltså en kraft på 120N

Gaffelns area är ungefär 20x20x3 = 1200mm2
1 bar =0,1N/mm2
0,1 N/mm2 * 1200mm2= 120N

Alltså redan 1 bar tryck i gaffeln motsvarar ca 24mm fjäderförspänning.

Sen kan man ju räkna på vad det blir vid komprimering men då måste man vet gaffelns luftvolym.

Jag tror det handlar om någon tiondels bar för att bli lagom styvt.
Jag har inte testat detta själv då jag alltid bytt fjädrar men jag står lite inför samma dilemma själv nu med en gammal -88 jag köpt så jag ska testa lufttryck på den i sommar.

Jag vet att killarna som kör med bandkit ibland använder lufttryck för att styva upp gaffeln, dom behöver ju styvt fram eftersom mattan förskjuter marktrycket framåt till medan ganska ordentligt.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top